Niet mee bemoeien?
woensdag 26 augustus 2020 om 08:45
Hallo viva forum
Onlangs ben ik een online een naaste persoon tegen gekomen. Deze persoon is redelijk actief online en verdraaid de waarheid. Denk aan liegen over ernstige aandoeningen en de behandeling daarvan (geeft ook advies daarover nav "eigen ervaringen"). Geboortes..carrière en noem maar op.
Ik ga er online zowiezo niets van zeggen of me er in mengen.
Ik vraag me af of ik het in real life wel ter sprake moet brengen..gezien de aard van de leugens maak ik me zorgen en vraag ik me af of er professionele hulp nodig is?
Wat zouden jullie doen?
Ik moet nu gaan werken maar reageer straks !
Onlangs ben ik een online een naaste persoon tegen gekomen. Deze persoon is redelijk actief online en verdraaid de waarheid. Denk aan liegen over ernstige aandoeningen en de behandeling daarvan (geeft ook advies daarover nav "eigen ervaringen"). Geboortes..carrière en noem maar op.
Ik ga er online zowiezo niets van zeggen of me er in mengen.
Ik vraag me af of ik het in real life wel ter sprake moet brengen..gezien de aard van de leugens maak ik me zorgen en vraag ik me af of er professionele hulp nodig is?
Wat zouden jullie doen?
Ik moet nu gaan werken maar reageer straks !
woensdag 26 augustus 2020 om 10:56
vivautrecht85 schreef: ↑26-08-2020 10:36Nou ja ziektes verzinnen die je niet hebt is wel next level hoor. Ik gok dat het niet om een ingegroeide teennagel gaat. Maar goed, even afwachten tot na 5. Wordt een lange dag zo.
Zeven pagina's, heb ik zojuist vernomen. Nou als iedereen even z'n best doet hier zijn die zeven pagina's sneller om.
woensdag 26 augustus 2020 om 11:12
Oke hier mijn input om de tijd door te komen:
Er was op mijn middelbare school een meisje dat ook ziektes verzon. Zo lag haar vader terminaal in het ziekenhuis, terwijl een ander schoolgenootje die vader nog helemaal fris en fruitig in het winkelcentrum had gezien.
Ze was zelf ook een medisch wonder door een handvol ernstige ziektes te hebben overleefd.
Jaren geleden voegde ze me toe op Facebook en raakten we aan de praat. Ze vertelde dat ze echt ernstige psychische problemen had en jarenlang in therapie is geweest.
Best sneu.
Oke niemand vroeg erom, het is geen leuk verhaal maar wel waargebeurd.
woensdag 26 augustus 2020 om 11:57
Oh leuk, moeten we de rest van het verhaal zelf invullen zodat onze reacties neerkomen op hypothetische meningen?
Kan hoor
Als je je schoonzus leuk vindt, zou ik me er niet mee bemoeien en het al helemaal niet bespreken met je broer! Er kan namelijk altijd een kern van waarheid in die verhalen zitten. Weet jij veel. Misschien (hopelijk!) heeft ze dan niet alle aandoeningen die ze zegt te hebben, maar één enkele soa kan natuurlijk ook al genoeg zijn voor een echtscheiding.
Wil je dat je neefje en nichtjes aandoen?!
Kan hoor
Als je je schoonzus leuk vindt, zou ik me er niet mee bemoeien en het al helemaal niet bespreken met je broer! Er kan namelijk altijd een kern van waarheid in die verhalen zitten. Weet jij veel. Misschien (hopelijk!) heeft ze dan niet alle aandoeningen die ze zegt te hebben, maar één enkele soa kan natuurlijk ook al genoeg zijn voor een echtscheiding.
Wil je dat je neefje en nichtjes aandoen?!
yette wijzigde dit bericht op 26-08-2020 12:11
0.19% gewijzigd
woensdag 26 augustus 2020 om 11:59
Ik heb gelukkig op woensdag maar een hele korte werkdag 
Bedankt voor alle reacties tot zover.
Het is niet bedoeld om te roddelen zoals iemand zei. Dat is ook de reden dat ik hier advies vraag en niet aan iemand in mijn omgeving.
Ook wil ik die persoon niet de les lezen maar helpen. Al weet ik niet of hij/zij deze hulp uberhaubt wel wil.
Ik weet overigens 100% zeker dat deze persoon is wie ik denk dat het is.
Ik vind het heel lastig. We zijn samen opgegroeid. Ongeveer 15 a 20 jaar geleden was er iets soortgelijks aan de hand maar dan niet op internet. Ons contact is destijds om die reden ook een aantal jaren verbroken.
Sinds enkele jaren is het contact hersteld maar fragiel. Ik hou van deze persoon en vind het belangrijk om deze in mijn leven te hebben en te houden. Dat maakt het voor mij ook lastig om het wel of niet bespreken.
Het is bezorgheid en geen bemoeizucht. Ik lees in de berichten die hij/zij een bepaalde behoefte aan steun/medeleven/erkenning.
Het gaat overigens niet om het mooier maken van iets op internet zoals er wel meer doen (iemand zei dat in een reactie). Het maakt mij niet uit of iemand zijn luchtbed online een zeilboot noemt of zijn appartement een boerderij met 5 weilanden. Dat vind ik persoonlijk niet echt schadelijk en kan ivm herkenning handig zijn. Waar mijn zorg in zit is de onderwerpen en de allebijbehorende zaken. Lastig om uit te leggen zonder concrete voorbeelden te noemen.
Voor mij voelt het alsof iemand waar ik om geef zich ongelukkig voelt (aanname) en daardoor een vlucht/schijnleven op internet heeft gecreëerd. Ik vind dat echt heel erg.
Nogmaals voor de duidelijkheid online ga ik me er niet in mengen/of confronteren.
Mijn vraag is of ik reallife dit wel bespreekbaar "mag" maken. Ik vind dat echt lastig. Enerzijds denk ik niet mee bemoeien,aan de andere kant vind deze persoon het misschien wel fijn om daar over te praten/hulp voor te krijgen.
Ik weet het echt niet. Dat dus
Het is niet bedoeld om te roddelen zoals iemand zei. Dat is ook de reden dat ik hier advies vraag en niet aan iemand in mijn omgeving.
Ook wil ik die persoon niet de les lezen maar helpen. Al weet ik niet of hij/zij deze hulp uberhaubt wel wil.
Ik vind het heel lastig. We zijn samen opgegroeid. Ongeveer 15 a 20 jaar geleden was er iets soortgelijks aan de hand maar dan niet op internet. Ons contact is destijds om die reden ook een aantal jaren verbroken.
Sinds enkele jaren is het contact hersteld maar fragiel. Ik hou van deze persoon en vind het belangrijk om deze in mijn leven te hebben en te houden. Dat maakt het voor mij ook lastig om het wel of niet bespreken.
Het is bezorgheid en geen bemoeizucht. Ik lees in de berichten die hij/zij een bepaalde behoefte aan steun/medeleven/erkenning.
Het gaat overigens niet om het mooier maken van iets op internet zoals er wel meer doen (iemand zei dat in een reactie). Het maakt mij niet uit of iemand zijn luchtbed online een zeilboot noemt of zijn appartement een boerderij met 5 weilanden. Dat vind ik persoonlijk niet echt schadelijk en kan ivm herkenning handig zijn. Waar mijn zorg in zit is de onderwerpen en de allebijbehorende zaken. Lastig om uit te leggen zonder concrete voorbeelden te noemen.
Voor mij voelt het alsof iemand waar ik om geef zich ongelukkig voelt (aanname) en daardoor een vlucht/schijnleven op internet heeft gecreëerd. Ik vind dat echt heel erg.
Nogmaals voor de duidelijkheid online ga ik me er niet in mengen/of confronteren.
Mijn vraag is of ik reallife dit wel bespreekbaar "mag" maken. Ik vind dat echt lastig. Enerzijds denk ik niet mee bemoeien,aan de andere kant vind deze persoon het misschien wel fijn om daar over te praten/hulp voor te krijgen.
Ik weet het echt niet. Dat dus
woensdag 26 augustus 2020 om 12:02
als het iemand is, die je geregeld spreekt (echt spreekt), dan kun je gerust eens zeggen:Benerweer schreef: ↑26-08-2020 11:59Ik heb gelukkig op woensdag maar een hele korte werkdag
Ik weet het echt niet. Dat dus![]()
Goh ik las dit-en-dat van je, gaat het wel goed met je?
Oid
woensdag 26 augustus 2020 om 12:07
We spreken elkaar dagelijks/om de dag afhankelijk van hoe druk we zijn met werk/gezin.
Wat jij zegt klinkt makkelijk en logisch maar ik vind dat blijkbaar heel moeilijk. Ik wil niet dat die persoon zich schaamt en de deur weer dicht gooit.
woensdag 26 augustus 2020 om 12:11
Hij/zij zet het toch zelf openbaar op social media??
Blijkbaar weinig schaamte
woensdag 26 augustus 2020 om 12:12
Bedankt voor deze reactie vivautrecht!
Heb jij enig idee of deze persoon zelf inzag dat er hulp nodig was of op aanraden van iemand anders?
woensdag 26 augustus 2020 om 12:14
woensdag 26 augustus 2020 om 12:19
Hoi Sgroot. Dat doe ik ook, vanochtend nog maar over het algemeen is de strekking van het antwoord goed/druk enz (wel wat uitgebreider natuurlijk maar niet aanleiding om aan te nemen dat er iets niet lekker loopt). Ik vind het lastig om daar op door te vragen juist omdat we een periode geen contact hebben gehad. Van de andere kant denk (aanname) ik nu ook dat ik dus wel door moet vragen omdat hij/zij blijkbaar niet het gevoel heeft om bij mij terecht te kunnen.
woensdag 26 augustus 2020 om 12:24
Dit vind ik wel een goede. Een van de redenen dat ik online niets ga zeggen omdat ik kan zien dat er wel waardevolle contacten zijn ontstaan.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik ga uitleggen dat ik me zorgen maak zonder dat raar is. Ik zei al ik vind dit lastig, misschien denk ik wel te moeilijk ook en is ik maak me zorgrn genoeg.
Dank je wel!
woensdag 26 augustus 2020 om 12:26
Benerweer schreef: ↑26-08-2020 12:19Hoi Sgroot. Dat doe ik ook, vanochtend nog maar over het algemeen is de strekking van het antwoord goed/druk enz (wel wat uitgebreider natuurlijk maar niet aanleiding om aan te nemen dat er iets niet lekker loopt). Ik vind het lastig om daar op door te vragen juist omdat we een periode geen contact hebben gehad. Van de andere kant denk (aanname) ik nu ook dat ik dus wel door moet vragen omdat hij/zij blijkbaar niet het gevoel heeft om bij mij terecht te kunnen.
Dan kun je aangeven dat je je zorgen maakt en dat ze bij je terecht kan als ze dat wil. Daarna zou ik het loslaten, je kunt een paard naar water leiden maar het niet dwingen te drinken.
woensdag 26 augustus 2020 om 12:31
Dat raakt me nogal. Je hebt gelijk hoor maar dat is iets waar ik moeite mee heb/valkuil. Dat komt echt ff hard binnen omdat ik in mijn hoofd aan het denken ben, continu, hoe ik dit op kan lossen maar dat kan ik helemaal niet inderdaad. Dat wil ik wel maar dat kan ik dus niet
woensdag 26 augustus 2020 om 12:43
Benerweer schreef: ↑26-08-2020 12:31Dat raakt me nogal. Je hebt gelijk hoor maar dat is iets waar ik moeite mee heb/valkuil. Dat komt echt ff hard binnen omdat ik in mijn hoofd aan het denken ben, continu, hoe ik dit op kan lossen maar dat kan ik helemaal niet inderdaad. Dat wil ik wel maar dat kan ik dus nietik vind loslaten ontzettend moeilijk
![]()
Lastig hè soms. Toch zit er (ook voor je eigen welzijn) niets anders op.
woensdag 26 augustus 2020 om 12:47
Weet je zeker dat de dingen die ze online vertelt niet waar zijn, of halve waarheden? Je hebt natuurlijk een poosje geen contact gehad dus in die periode kunnen natuurlijk dingen gebeurd zijn die jij niet weet?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 26 augustus 2020 om 12:53
Ja! Omdat ik nu ik het weet van mezelf vind dat ik het ook op moet lossen. Dat dat mijn verantwoordelijkheid nu is. Maar dat is het niet, dat maak ik ervan.
Je hebt me echt aan het denken gezet