Niet mee bemoeien?
woensdag 26 augustus 2020 om 08:45
Hallo viva forum
Onlangs ben ik een online een naaste persoon tegen gekomen. Deze persoon is redelijk actief online en verdraaid de waarheid. Denk aan liegen over ernstige aandoeningen en de behandeling daarvan (geeft ook advies daarover nav "eigen ervaringen"). Geboortes..carrière en noem maar op.
Ik ga er online zowiezo niets van zeggen of me er in mengen.
Ik vraag me af of ik het in real life wel ter sprake moet brengen..gezien de aard van de leugens maak ik me zorgen en vraag ik me af of er professionele hulp nodig is?
Wat zouden jullie doen?
Ik moet nu gaan werken maar reageer straks !
Onlangs ben ik een online een naaste persoon tegen gekomen. Deze persoon is redelijk actief online en verdraaid de waarheid. Denk aan liegen over ernstige aandoeningen en de behandeling daarvan (geeft ook advies daarover nav "eigen ervaringen"). Geboortes..carrière en noem maar op.
Ik ga er online zowiezo niets van zeggen of me er in mengen.
Ik vraag me af of ik het in real life wel ter sprake moet brengen..gezien de aard van de leugens maak ik me zorgen en vraag ik me af of er professionele hulp nodig is?
Wat zouden jullie doen?
Ik moet nu gaan werken maar reageer straks !
woensdag 26 augustus 2020 om 12:59
Hoi suzyqfive, ik weet dit zeker. Al hadden we geen direct contact, we komen uit het zelfde gezin en dan volg je elkaars leven zijdelings via andere familieleden toch wel/op de achtergrond. Als er een langdurige behandeling ivm ziekte of andere ingrijpende gebeurtenissen waren dan ik dat geweten en dan zou ik contact gezocht hebben ondanks alles wat er eerder speelde.
woensdag 26 augustus 2020 om 13:16
Ik reageer toch nog even op jou en deze opmerking. Ik vraag hier of ik dit kan/mag bespreken omdat ik bezorgd ben. En dat is ook echt mijn vraag
Ik leid dat paard dus niet maar drink voor het paard zeg maar ...om even in dat thema te blijven.
Denk dat ik daarom misschien ook alleen oppervlakkige antwoorden krijg (weer een aanname). Ik luister misschien te weinig maar wil direct actie ondernemen. Goed bedoelt maar wellicht dat het daar misgaat qua diepgang
woensdag 26 augustus 2020 om 13:19
Benerweer schreef: ↑26-08-2020 13:16Ik reageer toch nog even op jou en deze opmerking. Ik vraag hier of ik dit kan/mag bespreken omdat ik bezorgd ben. En dat is ook echt mijn vraagmaar ik ben wel iemand die als ik dat ga aankaarten al een 12 stappenplan uitgezocht heb/handige telefoonnummers/ adressen/websites (zo ongeveer)
Ik leid dat paard dus niet maar drink voor het paard zeg maar ...om even in dat thema te blijven.
Denk dat ik daarom misschien ook alleen oppervlakkige antwoorden krijg (weer een aanname). Ik luister misschien te weinig maar wil direct actie ondernemen. Goed bedoelt maar wellicht dat het daar misgaat qua diepgang
Dat zou heel goed kunnen, dat ze geen ruimte voelt daardoor (want jij zit al in de oplossingsmodus). Dus heel goed om te laten merken dat je ook echt wil luisteren, maar helaas nog steeds geen garantie dat ze zich ook openstelt.
woensdag 26 augustus 2020 om 14:10
Of al dan niet een langdurige behandeling geweest is, is nog steeds geen 'bewijs' voor het al dan niet waar zijn van haar/zijn ervaringen. Zo komt het op mij over hoor, alsof je er wellicht zelf van maakt dat het verzonnen is terwijl dat mogelijk niet het geval is. Je klinkt erg zeker van je zaak en het kan natuurlijk het geval zijn dat je gelijk hebt, maar je onderbouwing is tot nu toe niet overtuigend.Benerweer schreef: ↑26-08-2020 12:59Hoi suzyqfive, ik weet dit zeker. Al hadden we geen direct contact, we komen uit het zelfde gezin en dan volg je elkaars leven zijdelings via andere familieleden toch wel/op de achtergrond. Als er een langdurige behandeling ivm ziekte of andere ingrijpende gebeurtenissen waren dan ik dat geweten en dan zou ik contact gezocht hebben ondanks alles wat er eerder speelde.
woensdag 26 augustus 2020 om 14:29
Idd_ schreef: ↑26-08-2020 14:10Of al dan niet een langdurige behandeling geweest is, is nog steeds geen 'bewijs' voor het al dan niet waar zijn van haar/zijn ervaringen. Zo komt het op mij over hoor, alsof je er wellicht zelf van maakt dat het verzonnen is terwijl dat mogelijk niet het geval is. Je klinkt erg zeker van je zaak en het kan natuurlijk het geval zijn dat je gelijk hebt, maar je onderbouwing is tot nu toe niet overtuigend.
**details weggehaald**
Het zijn dingen die letterlijk zo beschreven worden maar niet waar zijn. Zelfs niet een beetje. Daarom maak ik me zorgen. Omdat het heftige onderwerpen zijn en het niet zomaar een berichtje hier en daar zijn maar volledige verhaallijnen. Daar gaat heel veel tijd en creativiteit in zitten. Dat vind ik zorgwekkend en ik twijfel aan de echte geestelijke gezondheid van deze persoon. DAAROM MAAK IK ME OOK ZORGEN!
Ik kan daar zelf weinig anders van maken of aan toevoegen dan wat er staat.
Graag niet quotes aub omdat ik dit zo weghaal
anoniem_64a0580dd7efb wijzigde dit bericht op 26-08-2020 14:39
18.06% gewijzigd
woensdag 26 augustus 2020 om 14:30
Hoi mammezel. Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk hoor maar dit gaat voor mijn gevoel verder dan dat en is voor mij reden tot zorg.
woensdag 26 augustus 2020 om 14:35
Buiten dat, er worden heel veel mensen door haar bedrogen en in de maling genomen.
Mensen die waarschijnlijk met haar begaan zijn, met haar meeleven, misschien zelfs wakker liggen van haar berichtgevingen... en dat het terwijl het één grote poppenkast is!
woensdag 26 augustus 2020 om 14:36
Pindakaasjes schreef: ↑26-08-2020 14:35Buiten dat, er worden heel veel mensen door haar bedrogen en in de maling genomen.
Mensen die waarschijnlijk met haar begaan zijn, met haar meeleven, misschien zelfs wakker liggen van haar berichtgevingen... en dat het terwijl het één grote poppenkast is!
Ook dat inderdaad.
woensdag 26 augustus 2020 om 14:44
Ik snap dat jij het gevoel hebt er iets mee te moeten nu je dit gezien hebt.
Als het alleen gaat om hulp willen bieden dan denk ik inderdaad dat je enkel kunt aangeven dat je er bent als hij/zij je nodig heeft. Verder niks.
Je weet nu niet wat aan de hand is. Misschien heeft deze persoon gewoonweg graag aandacht en zoekt dat op een negatieve manier. Niet echt iets om toe te juichen, maar je kunt er ook weinig aan doen. Als het echt niet goed gaat dan heb je iig je hulp geboden. Verder is het aan die persoon om daar iets mee te doen. Misschien wil hij er niks mee of zijn er andere personen waar hij zich meer op zijn plek voelt.
Om in het thema het paard naar het water leiden te blijven. Een tijd geleden heeft een vriendin van mij mij meermaals naar het water geleid en weigerde ik tot haar frustratie te drinken. Ze was helemaal vergeten te vragen of ik wel dorst had, tot mijn frustratie. Iemand die je steeds wil helpen en hele plannen uitdenkt terwijl er eigenlijk niks aan de hand is kan ook heel irritant zijn. Ik vermoed dat het met haar niet goed ging en dat het een gevalletje projectie was. Maar pas op dat je niet in die zelfde valkuil trapt. Misschien hoeft het paard niet te drinken.
Als het alleen gaat om hulp willen bieden dan denk ik inderdaad dat je enkel kunt aangeven dat je er bent als hij/zij je nodig heeft. Verder niks.
Je weet nu niet wat aan de hand is. Misschien heeft deze persoon gewoonweg graag aandacht en zoekt dat op een negatieve manier. Niet echt iets om toe te juichen, maar je kunt er ook weinig aan doen. Als het echt niet goed gaat dan heb je iig je hulp geboden. Verder is het aan die persoon om daar iets mee te doen. Misschien wil hij er niks mee of zijn er andere personen waar hij zich meer op zijn plek voelt.
Om in het thema het paard naar het water leiden te blijven. Een tijd geleden heeft een vriendin van mij mij meermaals naar het water geleid en weigerde ik tot haar frustratie te drinken. Ze was helemaal vergeten te vragen of ik wel dorst had, tot mijn frustratie. Iemand die je steeds wil helpen en hele plannen uitdenkt terwijl er eigenlijk niks aan de hand is kan ook heel irritant zijn. Ik vermoed dat het met haar niet goed ging en dat het een gevalletje projectie was. Maar pas op dat je niet in die zelfde valkuil trapt. Misschien hoeft het paard niet te drinken.
woensdag 26 augustus 2020 om 14:48
Dank je wel Otta. Je hebt hier zeker een punt!Otta1985 schreef: ↑26-08-2020 14:44Ik snap dat jij het gevoel hebt er iets mee te moeten nu je dit gezien hebt.
woensdag 26 augustus 2020 om 14:50
Afschuwelijk!
Genoeg mensen die écht hebben meegemaakt of nog doormaken wat zij uit haar duim zit te zuigen.
En dan de lotgenoot of zelfs ervaringsdeskundige uithangen.
Net als die vrouw die zogenaamd aan de dood was ontsnapt uit 1 van de twintowers op 9/11.
Ze hield zelfs lezingen over wat ze had meegemaakt, steunde nabestaanden en publiceerde een boek..
Alles bleek verzonnen.. ze was op de bewuste dag zelfs niets eens in de buurt.
Wat heb je toch een w a l g e l i j k e figuren!
Echt! Hoe kun je!
woensdag 26 augustus 2020 om 14:51
maaarrr liep jij op social media zaken te posten, waardoor je vriendin dacht: zoooo, die heeft dorst???Otta1985 schreef: ↑26-08-2020 14:44
en waarom deed je dat dan? als je geen dorst had?
woensdag 26 augustus 2020 om 15:01
Hoe weet je dit zo zeker dan? Is haar echte leven verweven met het gefantaseerde? Ik geloof dat je zei dat ze haar eigen naam gebruikt in haar berichten, is dat een hele unieke naam dan? Of gebruikt ze de namen van haar gezinsleden?
Such fun!1
woensdag 26 augustus 2020 om 15:01
Ik weet het Pindakaasjes. Ik vind dat zelf ook onbegrijpelijk en schokkend. Vandaar dat ik vanochtend voordat ik ging werken al een bericht plaatste terwijl ik niet direct kon antwoorden op reacties ivm werk. Ik heb er wakker van gelegen en het moest uit mijn hoofd. Ik vind het al met al heel naar. Dat mijn broer/zus blijkbaar een bepaalde behoefte heeft die op deze manier vervuld wordt maar ook voor de mensen die reageren om sterkte/succes te wensen. Wat ik zelf nog schokkender vond dan de eigen verhaallijnen waren de reacties op personen die zelf een topic aan maakten over een heftig onderwerp en dan als reactie kregen: ik wens je veel succes want ik ben helaas ervaringsdeskundige en dan een heel verhaal. Ik heb dat vol verbazing meerdere keren gelezen omdat ik eerst dacht he? En toen wilde ik het proberen te begrijpen maar ik kan het niet begrijpen. Vandaar dat mijn eerste ingeving ook is dat er hulp moet komen. Alleen werkt dat niet zo natuurlijk. Ik vind het echt lastig en ik maak me hier zorgen over en op de achtergrond speelt boosheid omdat ik het echt niet vind kunnen. Maar voorop staat bezorgdheid omdat ik dit geen gezond gedrag vind.Pindakaasjes schreef: ↑26-08-2020 14:50Afschuwelijk!
Genoeg mensen die écht hebben meegemaakt of nog doormaken wat zij uit haar duim zit te zuigen.
En dan de lotgenoot of zelfs ervaringsdeskundige uithangen.
Net als die vrouw die zogenaamd aan de dood was ontsnapt uit 1 van de twintowers op 9/11.
Ze hield zelfs lezingen over wat ze had meegemaakt, steunde nabestaanden en publiceerde een boek..
Alles bleek verzonnen.. ze was op de bewuste dag zelfs niets eens in de buurt.
Wat heb je toch een w a l g e l i j k e figuren!
Echt! Hoe kun je!
woensdag 26 augustus 2020 om 15:49
Nou nou rustig maar. Ik ga er niet meteen vanuit dat alles is wat het lijkt en probeer je uit te leggen hoe dit soort dingen mis kunnen lopen. Weet je ook zeker dat het diegene zelf is die achter die zorgelijke berichten zit?Benerweer schreef: ↑26-08-2020 14:29**details weggehaald**
Het zijn dingen die letterlijk zo beschreven worden maar niet waar zijn. Zelfs niet een beetje. Daarom maak ik me zorgen. Omdat het heftige onderwerpen zijn en het niet zomaar een berichtje hier en daar zijn maar volledige verhaallijnen. Daar gaat heel veel tijd en creativiteit in zitten. Dat vind ik zorgwekkend en ik twijfel aan de echte geestelijke gezondheid van deze persoon. DAAROM MAAK IK ME OOK ZORGEN!
Ik kan daar zelf weinig anders van maken of aan toevoegen dan wat er staat.
Graag niet quotes aub omdat ik dit zo weghaal
p.s. Stukje wat is weggehaald heb ik niet meer kunnen lezen.
woensdag 26 augustus 2020 om 15:58
Haha, nee, gelukkig niet. Daar heb je wel gelijk idd. Dat is erg vreemd gedrag. En ook wel onwenselijk naar anderen.
woensdag 26 augustus 2020 om 16:01
Hoi Marinda.
Het is combinatie van de gebruikersnaam/gezinsleden met naam noemen in reacties/eigen naam in berichten, bepaalde hobbies en plaatsnamen. Ook las ik iets wat met mijzelf te maken had. De basis dingen zijn waar en worden hier en daar gewoon genoemd in dagelijkse onderwerpen die besproken worden zoals gezin/werk/huis/hobbies/plaatsen/kinderen en dat alles bij elkaar.
woensdag 26 augustus 2020 om 16:05
Sociale dingen worden vaak als lastig ervaren. Verder tja wat is normaal? Ik vind sommige dingen afwijkend maar dat is puur mijn mening en hoeft ook helemaal niet zo te zijn. Vind het moeilijk om daar iets van te zeggen
woensdag 26 augustus 2020 om 16:24
Sorry...Idd_ schreef: ↑26-08-2020 15:49Nou nou rustig maar. Ik ga er niet meteen vanuit dat alles is wat het lijkt en probeer je uit te leggen hoe dit soort dingen mis kunnen lopen. Weet je ook zeker dat het diegene zelf is die achter die zorgelijke berichten zit?
p.s. Stukje wat is weggehaald heb ik niet meer kunnen lezen.
ik had bij details wat posten beschreven. Ik weet het echt zeker. De gebruikersnaam is voor mij heel herkenbaar. Zegmaar een ding/benaming uit onze jeugd wat een soort van foutieve uitspraak was. (snap je het nog). Tis een forum voor mensen met specifieke hobby, wmb alleen maar voor mensen die gek zijn op breien/haken of bijv bepaalde dieren.
Overigens meldt persoon ook wel eens dingen daarover schrijven op dat forum in de zin van: daar is iemand die ik spreek over "hobbie x" of heb niet geslapen want hoofdpijn/huilend kind dus maar wat op "forum" rond gehangen. Dat is de laatste jaren wel eens vaker ter sprake gekomen, niets bijzonders verder. Ik wist niet onder welke naam en dat maakte me verder ook weinig uit.
Nu ikzelf iets over dat bepaalde onderwerp wilde opzoeken/uitzoeken kwam ik daar terecht en kwam gebruikersnaam langs in reacties van begin augustus met een bijzondere bijdrage. De naam viel mij op en de bijdrage nog meer. Wetende dat persoon daar schrijft ben ik gaan lezen. Wat ik heb gelezen vond ik zorgwekkend en zo kwam ik hier advies vragen.
woensdag 26 augustus 2020 om 20:00
Geen probleem. Bovenste stukje volg ik wel, wat je daarna schrijft niet helemaal. Het kán natuurlijk zijn dat het de persoon is die je denkt, omdat bepaalde details kloppen. Andere mogelijkheid: het is toeval en het is toch iemand anders. Nog een mogelijkheid: iemand die e.e.a. over haar/hem (jouw familielid dus) weet, doet zichzelf voor als diegene (ja, ze bestaan..).Benerweer schreef: ↑26-08-2020 16:24Sorry...
ik had bij details wat posten beschreven. Ik weet het echt zeker. De gebruikersnaam is voor mij heel herkenbaar. Zegmaar een ding/benaming uit onze jeugd wat een soort van foutieve uitspraak was. (snap je het nog). Tis een forum voor mensen met specifieke hobby, wmb alleen maar voor mensen die gek zijn op breien/haken of bijv bepaalde dieren..(..)
Weer een andere optie is dat wat ze/hij schrijft wel waar is (of deels), maar dat jij en andere naasten daar niet vanaf weten. En natuurlijk is het ook gewoon mogelijk dat wat jij denkt (deels) klopt. Ik zou hier toch op een of andere manier een gesprek over proberen aan te gaan. Kun je misschien dat wat over jou werd geschreven als aanknopingspunt nemen?