Schoolreisje kleuters, angst

25-08-2020 13:47 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Wellicht kunnen jullie mij helpen relativeren of helpen oplossingen zoeken?

Kind (4) zit net op school. Ze gaan over 2 weken op schoolreisje. Ze vragen rij-ouders. Ik kan niet ivm werk en partner ook niet.
Ik merk dat ik er moeite mee heb om kind in auto bij vreemde ouders te laten.
Ik weet ik moet leren loslaten, dit gaat nog veel vaker gebeuren maar ik lig er gewoon wakker van. Hoe doen andere ouders dit? Ben ik aansteller? Is mijn zorg terecht? ( ik heb dan niet in de hand dat hij wordt vervoerd in een goede kinderstoel en goed vastzit, dat rij ouder voorzichtig rijdt, niet scheldt, niet rookt).

Ik wil hem het schoolreisje niet ontzeggen. Op mijn werk krijg ik geen verlof helaas omdat ik de enige verantwoordelijke ben die dan aanwezig is.

Hoe verdraag je dit en laat je die controle los? Ik wil de kinderen onbezorgd kunnen laten genieten van dit soort dingen.
tulpje21 schreef:
27-08-2020 09:15
hm apart, Kinderen ophalen gebeurt hier ook niet. Maar het zinnetje: 'je wordt thuisgebracht', staat bij ons altijd standaard op een uitnodiging. Hoe gaat dan dan bij jullie? Is het hele feestje dan ergens op locatie? Stel je gaat zwemmen... bij ons is het dan zo dat je thuis begint (de kinderen komen dus zelf naar het huis van de jarige). We eten een taartje, jarige krijgt cadeautjes. Vervolgens rij je met alle kinderen naar het zwembad. Na afloop breng je de kinderen thuis.

Bij jullie komen de kinderen dus zelf naar het zwembad en worden ze daar ook weer opgehaald door de ouders? Dan moet je dus wel heel goed weten/plannen hoe laat het feestje afgelopen is, anders staan de ouders een tijd lang te wachten. En je bent altijd verplicht ook op locatie te eten, taart, frietjes. Hier is het dus vaak zo dat je thuis bij de jarige eet en dat je daarna/daarvoor iets gaat doen.
Mijn jongste gaat met feestjes vaak naar het bos, speurtocht doen enzo. Maar daarvoor/daarna dus thuis eten/cadeautjes geven. Hoe gaat dat dan bij jullie? Kinderen worden naar het bos gebracht. Worden de cadeautjes dan in het bos gegeven? Neem je de taart mee naar het bos? En pannenkoeken/frietjes, waar eet je dat?

Nou ja, ieder zijn gewoontes natuurlijk. Wel leuk om te lezen dat dat zo verschillend is. Ken het hier alleen zoals ik het omschrijf. Ook bij collega's die verderop wonen. Dus niet alleen hier in het dorp ;)

Hier geen 'je wordt thuisgebracht'. Dat zou ook niet kunnen, zoveel plek heb ik niet in de auto, tenzij ik kinderen los in de achterbak ga vervoeren.

Kinderen worden dus hier thuis weer opgehaald op de eindtijd die op de uitnodiging staat. Geen uitloop dus, ze worden meegenomen als de ouders er weer zijn. Dat geldt ook voor ophalen op locatie; en als het daar wèl uitloopt, dan wacht ik als ouder dus tot ze klaar zijn. Of de ouders wachten tot wij klaar zijn. Ik begrijp je vraag over eten niet goed: dat ligt er toch gewoon aan hoe je dat organiseert? Dat heeft toch niet te maken met kinderen naar huis brengen?
Lafae schreef:
27-08-2020 10:22
Hier geen 'je wordt thuisgebracht'. Dat zou ook niet kunnen, zoveel plek heb ik niet in de auto, tenzij ik kinderen los in de achterbak ga vervoeren.

Kinderen worden dus hier thuis weer opgehaald op de eindtijd die op de uitnodiging staat. Geen uitloop dus, ze worden meegenomen als de ouders er weer zijn. Dat geldt ook voor ophalen op locatie; en als het daar wèl uitloopt, dan wacht ik als ouder dus tot ze klaar zijn. Of de ouders wachten tot wij klaar zijn. Ik begrijp je vraag over eten niet goed: dat ligt er toch gewoon aan hoe je dat organiseert? Dat heeft toch niet te maken met kinderen naar huis brengen?
Hier ging het net zo.

En wat betreft eten, als je een feestje in het bos geeft, eet je geen frietjes. Ongeacht wie de kinderen vervoert van en naar het bos. Of de speeltuin. Eten in een grote tas of koelbox. Hoeveelheid hangt af van hoe laat het feestje is.

En de eindtijd moet je toch ook weten als je kinderen zelf thuisbrengt? Ik ben vast niet de enige die meestal meer te doen heeft op een dag en die geen tijdvak van 3 uur wil hebben waarin het kind ergens teruggebracht kan worden.
Begrijp het, maar is dus heel anders dan bij ons, dus vandaar dat ik me afvroeg hoe dat gaat. Hier hebben de kinderen nog nooit een feestje gehad zonder lunch of avondeten. En dat is 9 van de 10x pannenkoeken, wafels of frietjes. En vaak is dat dus thuis, voor of na de 'activiteit' die ze doen. Dus als je naar het bos gaat, of naar een speeltuin, dan begin je bijv thuis met taart en cadeautjes, daarna naar het bos/speeltuin, weer naar huis om frietjes te eten en daarna de kinderen naar huis. Maar tuurlijk, je kan dat ook anders organiseren en ander soort eten meenemen.

Het zal verschil maken of alle kinderen bij elkaar in de buurt wonen (wat hier het geval is) of wanneer iedereen heel ver uit elkaar woont. Snap dat je er in het laatste geval niet op zit te wachten alle kinderen naar huis te brengen en dat je het dus anders organiseert. Alhoewel ik ook wel mensen ken die in de stad wonen (waar de vriendjes dus verder van elkaar vandaan wonen dan hier bij ons in het dorp) waar het zo gaat zoals bij ons.

Nou ja, ieder zn ding, ik vind het ideaal zoals het hier gaat. Kinderen gaan zelf naar het feestje toe, want dichtbij. En ze worden weer thuis gebracht. Dus geen omkijken naar. Hoef ze niet naar een stad op 10km afstand te brengen omdat ze daar naar een binnenspeeltuin gaan ofzo. Moet nu 2x per jaar zelf een feestje regelen, en verder geen omkijken naar de kinderfeestjes qua brengen/halen.

Bij ons staat er meestal wel een eindtijd op de uitnodiging. Tijdvak van 3 uur lijkt me wat overdreven, maar komt hier wel regelmatig voor dat het een half uurtje uitloopt. Vind ik geen probleem, ik zorg dat ik thuis ben. Maar lijkt me wel wat vervelender wanneer je je kind op locatie op moet halen en dan een half uur moet wachten. Zeker omdat je zegt dat je vaak meer te doen hebt op een dag.

Maar goed, we dwalen wat af, ging over het vervoeren van andermans kinderen in je auto. Hier dus wel normaal. Zoon zit bijv op zwemles, dan neem ik ook 2 andere kinderen mee. En hij rijdt met die ouders mee. Wel zo praktisch, hoef je niet elke week mee.
Hier wonen de meeste kinderen min of meer in de buurt, binnen een straal van 5km, maar ik kan zoveel kinderen niet in de auto kwijt. Ik heb maar één auto, geen opa's of oma's in de buurt en andere ouders moeten gewoon werken en zijn er niet of hebben niet zomaar de beschikking over een extra auto omdat hun partner ermee weg is. Als ik zoiets zou willen (en het is hier heel ongebruikelijk, dus ik wil het niet :)) zou ik meerdere keren heen en weer moeten pendelen om alle kinderen thuis te krijgen. Dat zou me ruim een uur kosten, denk ik.

Kinderen eten hier soms wel lunch, maar zelden avondeten. Feestjes duren van 13 tot 16 of van 14 tot 17 (continurooster, dus feestjes kunnen op iedere weekdag voorkomen). Als ze uit school hier komen, eten we wat inclusief taart, doen we kadootjes, wat spelletjes, gaan we het bos in, naar een boerderij of naar een speeltuinvereniging (allemaal op loopafstand) en daarna worden ze weer opgehaald. Ik heb zelf nog maar één keer moeten wachten, maar vond dat niet bijzonder vervelend. Maar ieder z'n allergie natuurlijk :)

Ik rij nooit andermans kinderen of zij die van mij. Zwemles zou heel onpraktisch zijn; kinderen zitten nooit heel lang in hetzelfde groepje, het zou heel toevallig zijn als dat de hele lesperiode precies was met kinderen die ik kende.
Stel nou dat er gescholden wordt in de auto...wat dan? Dan leert je kind misschien een scheldwoord waarvan jij liever niet had dat hij het kende. Geeft jou een “mooi” moment om met hem in gesprek te gaan over schelden en woorden die jij liever niet hoort.

Stel nou dat er gerookt wordt in de auto. Dan stinkt kind naar rook, en waarschijnlijk klaagt hij dat de auto erg stonk. Geeft jou een “mooi” moment om te benoemen wat jij van roken vindt.

En dat roekeloos rijden: dat hoop je natuurlijk niet mee te maken! En het roken en schelden ook niet hoor;) Maar probeer het toch wat los te laten, vertrouwen te hebben in een ander, en te accepteren dat je steeds meer los zult moeten laten als je kinderen opgroeien. Ik denk dat het voor jouw kind slechter is om altijd klein gehouden te worden dan om een keer bij een rokende/scheldende volwassene in de auto te zitten.
Bloemetjefresia schreef:
26-08-2020 15:10
Ik heb kunnen regelen dat opa kan rijden. Heel fijn.

Dat van die vloekende en rokende ouders kan ik nu om lachen na jullie reacties. Dat komt vanuit een verhaal van vriendin met oudere kindjes die haar ervaringen deelde. Dat is zo’n jaar of 3 geleden. Haar kind stonk helemaal naar de rook en had een nieuw woord geleerd...

Ik weet dat ik ze niet in bubblewrap kan rollen maar heel eerlijk soms zou ik dat het liefste toch doen.

Super lief van iemand die aanbood om een stoel te komen halen. Ik woon helaas wat verder weg. Maar ik ga sowieso een zitverhoger aanschaffen voor de toekomst. Fijn dat het in ieder geval nu zo kan.

Nu kan ik me zorgen maken over tanden eruit vallen en gebroken armen in de speeltuin...
En daarom maakt het dus geen klap uit dat je voor probleem A een oplossing hebt verzonnen, want probleem B dient zich alweer aan. Je zult je er bij neer moeten leggen dat je kind gevaar loopt en dat jij niet alles voor kunt zijn of op kunt lossen. Je kind heeft er dus het meest aan, als je hem maar gewoon leert loslaten.
Nu is hij 4, en is hij nog niet zo op de hoogte van schoolpleinmores. Maar dat komt wel en je kind moet zich veilig voelen bij klasgenootjes, en hij moet weten dat jij de andere ouders vertrouwd. En dat vertrouwen schenk jij je kind door los te laten.
Lafae schreef:
25-08-2020 13:52
Ik ben net als jij, dus daar heb je niet zoveel aan. Mijn kinderen mochten niet bij vreemden in de auto. Misschien kun je regelen dat je kind bij een bekende ouder in de auto komt en een stoeltje meegeven?
Dit.
permis schreef:
26-08-2020 17:08
Heb je echt zelf iets geregeld?

Ik zie drie opties
-je vindt dit normaal - en dus de school en ouders die gewoon 'veel plezier doei' tegen hun kind zeggen onverantwoord.
- Je vindt jouw kind toch iets kwetsbaarder en uitzonderlijker dan andere kinderen
-je ziet in dat je doorslaat maar kan je eigen gedrag niet corrigeren ?!

Nu maar hopen dat opa niks overkomt. En dat jij straks niet van de trap valt bovenop je kleuter. Dat ie niet stikt in het snoep op reis.
Etc. :nut:
Je blijft aan de gang.
Waarom nou weer die 3 opties? Twee daarvan bevatten oordelen over andere ouders. Maar uiteindelijk ben alleen jij diegene die oordeelt over andere ouders, namelijk over TO.

Wat dacht je van optie 4:
-TO vindt dat een ander met zijn/haar eigen kind moet doen wat degene zelf okee vindt, maar dat zij voor haar eigen kind liever andere beslissingen neemt omdat zij zich daar prettiger bij voelt.

Zo geldt dat nml voor mij. Beslissingen die ik maak over mijn kinderen houden niet per definitie een waardeoordeel in over de besluiten die een ander neemt voor zijn of haar kinderen. Die ene doet het zus en ik doe het zo. Het een is niet beter of slechter dan het andere, het is gewoon anders. En dat mag. Leef en laat leven :)
Bloemetjefresia schreef:
26-08-2020 08:21
De juf geeft aan dat eigen kind vaak voorin gaat met stoelverhoger en drie kinderen los op de achterbank. Ik weet niet wat ik daarvan vind. Dat weet ik eigenlijk wel trouwens. Dat ga ik niet doen. Wat anderen doen moeten zij weten. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn dat iemand van mijn familie mijn kind vervoert. Er zijn genoeg andere ouders voor de rest heeft juf aangegeven.
Waaat O_O In geen 10.000 jaar!
Gelukkig dat je opa hebt kunnen charteren :)

Sorry voor 3x posten trouwens maar ging niet anders ivm het quoten.
calvijn1 schreef:
26-08-2020 15:50
Bij ons op school mogen alleen ouders rijden en terecht.
Zit er al ouder ook niet op te wachten dat mijn kind met een onbekende opa in de auto zit.

Vind het allemaal erg overdreven to

Een onbekende opa is inderdaad veel spannender dan een onbekende vader.
strings-attached schreef:
27-08-2020 01:18
Je moet loslaten. Maar niet met net 2 weken op school (de juffen kennen het kind dan nog niet) en pas 4. En ik vind dat als je met 2 ouders niet eentje vrij kan maken dat je iets niet helemaal goed doet. Wat als je kind plotseling naar het ziekenhuis moet? Ik vind 'we krijgen alletwee geen vrij" nogal zwakjes.
Hoe doe je dat als je je kind ineens van school moet halen dan?

Met je eerste twee zinnen ben ik het eens, met de rest niet.
Inmiddels (ze is 5) geef ik mijn dochter - met autostoeltje en de verzekering van het aanwezig zijn van een autogordel - gewoon mee aan anderen als er zich situaties voordoen waarin dat nodig is. Lees: wat TO beschrijft.

Maar echt no way in hell dat ik mijn net 4-jarige, net 2 weken op school, had laten meerijden met voor mij en haar onbekende ouders. Echt gewoon niet.

En als ik dit topic zo lees, ben ik op 1 na de enige. En hebben veel ouders daar een ongenuanceerde mening over. Boeiend. Mijn kind, mijn keuzes. Ik vind dan weer wat van ouders die TO wegzetten als overbezorgd omdat ze in dit specifieke geval opa heeft geregeld.

@TO: ik snap je dus wel. Je angst herken ik minder, want hier begon het losmakingsproces al eerder (uitjes kinderdagverblijf, logeren op jongere leeftijd, ik ben fysiek minder mobiel, dus vaker anderen - bekenden - nodig gehad voor vervoer), maar je overwegingen in dit specifieke geval snap ik helemaal.
Ik hoop dat je de rust krijgt/hebt om hem over een tijdje, als hij wat langer op school is, en je wat ouders kent, los te kunnen laten als zich zoiets voordoet.
anoniem_279245 wijzigde dit bericht op 01-09-2020 06:25
0.50% gewijzigd
mater_matuta schreef:
01-09-2020 05:22
Waarom nou weer die 3 opties? Twee daarvan bevatten oordelen over andere ouders. Maar uiteindelijk ben alleen jij diegene die oordeelt over andere ouders, namelijk over TO.

Wat dacht je van optie 4:
-TO vindt dat een ander met zijn/haar eigen kind moet doen wat degene zelf okee vindt, maar dat zij voor haar eigen kind liever andere beslissingen neemt omdat zij zich daar prettiger bij voelt.

En dit!
:worship:
Het schoolreisje is inmiddels geweest. Opa heeft gereden en dat was voor ons een goede oplossing. Omdat er genoeg andere rij ouders waren hoefde opa alleen ons kind te rijden en geen andere kinderen.
Er was in eerste instantie iets fout gegaan waardoor kind was ingedeeld in ander groepje. Dat werd omgeroepen en rij ouder haalde die kinderen op om naar de auto te lopen. De paniek op kinds gezicht was ervan af te lezen volgens opa. Ik ben blij dat het zo geregeld kon worden en hik bij iemand vertrouwds en bekends zat.
Natuurlijk moet ik als ouder meer gaan loslaten en kind zal daarin ook steeds meer leren maar net op de basisschool waar hij niemand kent vind ik toch te vroeg.

Bedankt voor jullie input. Iedereen doet waar hij of zij zich goed bij voelt en dat is ok. Fijn om jullie reacties te lezen.
Fijn om te lezen dat het voor jullie zo een goede oplossing was.

Zoals ik eerder schreef, in dit specifieke geval geef ik je echt helemaal gelijk.
Ik wens je veel sterkte bij het losmaakproces. En ja, dat mag je best moeilijk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven