Handleiding pubers gezocht.

vrijdag 28 augustus 2020 om 08:36
En dan is het eindelijk zover, mijn jongste kind gaat nu ook naar de middelbare school. Na 12 jaar ben ik eindelijk van de lagere school af . En dan natuurlijk een makkie, je maakt goede afspraken over huiswerk, bedtijden, opstaan, ontbijten en klusjes en alles gaat vanaf nu geweldig in harmonie volgens afspraak.
lol. In de eerste week komt ze te laat, huiswerk niet af, elke dag zo laat naar beneden, dat ze geen tijd heeft om te ontbijten. Haar in een staart zonder te kammen, al la coupe kippenkont en het interesseert haar werkelijk niets. Ze heeft minimale klusjes zoals de honden avondeten geven, de afwasmachine leeghalen en haar kamer netjes houden. Maar geen enkel klusje wordt zonder strijd en volgens afspraak uitgevoerd. Mijn lieve en schattige dochter is veranderd in een puber from Hell. Wat denken jullie is dit een fase of zal ik Siri alvast adressen vragen voor een kostschool? Ik kan natuurlijk ook een adoptie familie zoeken, maar wie wil nu een volwassen vrouw met twee honden adopteren?

vrijdag 28 augustus 2020 om 08:41
Als je dat verstaat onder puber from hell, dan ga je het nog heel zwaar krijgen.
Laat haar even rustig wennen aan deze overgang, het is veel en best lastig je draai vinden in een nieuw hoofdstuk.
Blijf altijd denken aan jezelf vroeger op die leeftijd, hoe het was.
Pick your battles!!! Veel is de moeite niet waard.
Laat haar even rustig wennen aan deze overgang, het is veel en best lastig je draai vinden in een nieuw hoofdstuk.
Blijf altijd denken aan jezelf vroeger op die leeftijd, hoe het was.
Pick your battles!!! Veel is de moeite niet waard.

vrijdag 28 augustus 2020 om 08:53
lange teugel en niet de strijd aangaan
als zij haar klusjes mopperend wil doen, laat lekker gaan
en laat haar kamer, haar kamer zijn. Wil ze leven in een zwijnenstal? dan mag dat
Trek de deur dicht en zie het gewoon niet. https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... n-bedrooms
als zij haar klusjes mopperend wil doen, laat lekker gaan
en laat haar kamer, haar kamer zijn. Wil ze leven in een zwijnenstal? dan mag dat
Trek de deur dicht en zie het gewoon niet. https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... n-bedrooms

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:02
Wat is het verschil van voor de vakantie en erna, behalve dat ze op een nieuwe school zit met nieuwe regels en vakken?
Mijn jongste is ook gestart op de middelbare school en de afspraken zijn niet anders dan voor de vakantie. Behalve dat er langer in bed gelegen mag worden al de eerste uren vrij zijn. De oudere broers/zussen zitten de jongste achter de vodden voor het huiswerk en dat wordt geaccepteerd.
Als je nog wat wil lezen over pubers is Puberbrein een goed boek.
Mijn jongste is ook gestart op de middelbare school en de afspraken zijn niet anders dan voor de vakantie. Behalve dat er langer in bed gelegen mag worden al de eerste uren vrij zijn. De oudere broers/zussen zitten de jongste achter de vodden voor het huiswerk en dat wordt geaccepteerd.
Als je nog wat wil lezen over pubers is Puberbrein een goed boek.

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:02
Ik vind je stukje erg leuk en vrees dat ik over een jaar aan de beurt ben 
Nu nog groep 8.
Om je te pesten:
Ik sprak een andere moeder wiens kind een draak was in groep 8 en nu de eerste 2 weken middelbare een engeltje is thuis. Huiswerk netjes af, ineens reuze leuk tegen haar moeder vooral als er vriendinnetjes meekijken.
Denk leuke insta's maken met 'mamma is zo lief' en tijdens het videobellen ineens haar 'lieve mamma' knuffelen.
Het ligt dus allemaal aan jou

Nu nog groep 8.
Om je te pesten:
Ik sprak een andere moeder wiens kind een draak was in groep 8 en nu de eerste 2 weken middelbare een engeltje is thuis. Huiswerk netjes af, ineens reuze leuk tegen haar moeder vooral als er vriendinnetjes meekijken.
Denk leuke insta's maken met 'mamma is zo lief' en tijdens het videobellen ineens haar 'lieve mamma' knuffelen.
Het ligt dus allemaal aan jou

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:06
de brugklas is voor heel veel pubers echt een omslagpunt.Zeilboot76 schreef: ↑28-08-2020 09:02Wat is het verschil van voor de vakantie en erna, behalve dat ze op een nieuwe school zit met nieuwe regels en vakken?
behalve hun eigen hormonen, hebben ze ook ineens te maken met een onbekende situatie, waarin ze de jongste zijn. Ineens 'moeten' ze wel een flinke sprong maken, om in de groep te horen
9 van de 10 brugklassers is aan het eind van de zomervakantie, na groep 8, een totaal ander kind dan tegen de herfstvakantie in de eerste van het VO

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:10
Ik probeer veel ook maar los te laten. Kamer en haar haar in elk geval, al snap ik dan niet waarom ik die peperdure haarverzorgings producten van haar moet aanschaffen. Ze heeft een dikke bos prachtige krullen. Kosten 40 euro per twee weken. Speciale borstels speciale shampoo
. De honden eten geven vind ik wel een ding, waarin ik geen concessies doe. De honden kunnen niet voor zichzelf zorgen en als ik moet werken moet ik erop aankunnen dat ze op tijd eten krijgen. Het is alleen zo een groot contrast met eerste puber en met mezelf toen ik jong was. En het is gewoon niet leuk thuis komen s’avonds laat van het werk en dan eerst overal vuile vaat moeten verzamelen en lege chipszakken en dan merken dat het hele aanrecht vol staat en de afwasmachine niet is uitgeruimd.

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:12
geef haar kleedgeld, laat haar eigen keuzes makenmonalisalove schreef: ↑28-08-2020 09:10Ik probeer veel ook maar los te laten. Kamer en haar haar in elk geval, al snap ik dan niet waarom ik die peperdure haarverzorgings producten van haar moet aanschaffen. Ze heeft een dikke bos prachtige krullen. Kosten 40 euro per twee weken. Speciale borstels speciale shampoo. De honden eten geven vind ik wel een ding, waarin ik geen concessies doe. De honden kunnen niet voor zichzelf zorgen en als ik moet werken moet ik erop aankunnen dat ze op tijd eten krijgen. Het is alleen zo een groot contrast met eerste puber en met mezelf toen ik jong was. En het is gewoon niet leuk thuis komen s’avonds laat van het werk en dan eerst overal vuile vaat moeten verzamelen en lege chipszakken en dan merken dat het hele aanrecht vol staat en de afwasmachine niet is uitgeruimd.
en die honden melden zich toch ook wel?
Wat bij ons helpt, is als ik een teringsooi aantref als ik thuis kom, ik een lullig filmpje maak en in de gezinsapp gooi.
Helpt een paar dagen

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:12
Ik snap dat het vervelend is en zeker niet gezellig. Maar probeer eens de tips die gegeven worden.monalisalove schreef: ↑28-08-2020 09:10Ik probeer veel ook maar los te laten. Kamer en haar haar in elk geval, al snap ik dan niet waarom ik die peperdure haarverzorgings producten van haar moet aanschaffen. Ze heeft een dikke bos prachtige krullen. Kosten 40 euro per twee weken. Speciale borstels speciale shampoo. De honden eten geven vind ik wel een ding, waarin ik geen concessies doe. De honden kunnen niet voor zichzelf zorgen en als ik moet werken moet ik erop aankunnen dat ze op tijd eten krijgen. Het is alleen zo een groot contrast met eerste puber en met mezelf toen ik jong was. En het is gewoon niet leuk thuis komen s’avonds laat van het werk en dan eerst overal vuile vaat moeten verzamelen en lege chipszakken en dan merken dat het hele aanrecht vol staat en de afwasmachine niet is uitgeruimd.

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:13
Verplaats je eens in je brugklasser en denk eens terug hoe het voor jezelf was.
Ik vond dat zelf echt een moeilijke periode, alles was anders, alles was nieuw en eng en er moest opeens zoveel meer en tel daarbij al die hormonen op. Niet gemakkelijk!
Je kan dan misschien wat begrip opbrengen en niet van alles een strijd maken.
Ik vond dat zelf echt een moeilijke periode, alles was anders, alles was nieuw en eng en er moest opeens zoveel meer en tel daarbij al die hormonen op. Niet gemakkelijk!

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:16
Meestal gaat het de eerste week wel goed
.
Maar ze heeft natuurlijk lang kunnen lanterfanten dus zal het nu extra wennen zijn.
Mijn ADD dochter ontpopt zich nu als een perfect georganiseerde puber. Ben benieuwd hoe lang ze dat volhoudt
.
Maar ze heeft natuurlijk lang kunnen lanterfanten dus zal het nu extra wennen zijn.
Mijn ADD dochter ontpopt zich nu als een perfect georganiseerde puber. Ben benieuwd hoe lang ze dat volhoudt
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:18
How2talk2kids lezen, heeft mij echt heel erg geholpen.....monalisalove schreef: ↑28-08-2020 09:13Maar even serieus, voor degene die zeggen geen strijd aan te gaan. Vinden jullie het echt ok, als ze een aantal keer per week te laat komen op school ? En dat ze zonder eten en drinken de deur uit gaan? Ik vind dit wel een lastige.

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:18
Ik wist hetHet-groepje schreef: ↑28-08-2020 09:02Ik vind je stukje erg leuk en vrees dat ik over een jaar aan de beurt ben
Nu nog groep 8.
Om je te pesten:
Het ligt dus allemaal aan jou![]()
![]()

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:20
Dit zeggen mensen wel vaker, maar ik kan me totaal niet herinneren hoe het was om in de brugklas te starten. Ik zal het vast spannend gevonden hebben, maar het is niet iets wat ik nog echt weet. Echt geen idee!LAgirl82 schreef: ↑28-08-2020 09:13Verplaats je eens in je brugklasser en denk eens terug hoe het voor jezelf was.
vrijdag 28 augustus 2020 om 09:20
te laat komen, krijgt ze op school op haar donder. Laat het gebeuren. Dat is een afspraak tussen haar en school.monalisalove schreef: ↑28-08-2020 09:13Maar even serieus, voor degene die zeggen geen strijd aan te gaan. Vinden jullie het echt ok, als ze een aantal keer per week te laat komen op school ? En dat ze zonder eten en drinken de deur uit gaan? Ik vind dit wel een lastige.
Zonder eten en drinken, heeft ze alleen zelf last van.
Ik heb een voorraad koeken/rijstwafels/crackers etc klaarliggen, in een grote bak. Als puber de deur uitgaat, graait ze even snel iets mee.
Liever dat iets zoiets meeneemt, dan boterhammen, die ze toch niet op eet

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:21
Klopt zij is er een die de Corona vakantie mist. En inderdaad 5 maanden weinig heeft uitgevoerd.

vrijdag 28 augustus 2020 om 09:26
Dat zou ik ook hebben. Die van mij moet nog een jaar naar de basisschool en is nu al zo, ik vind het echt lastig. Ik hoop juist dat ze het licht ziet volgend jaarmonalisalove schreef: ↑28-08-2020 09:13Maar even serieus, voor degene die zeggen geen strijd aan te gaan. Vinden jullie het echt ok, als ze een aantal keer per week te laat komen op school ? En dat ze zonder eten en drinken de deur uit gaan? Ik vind dit wel een lastige.

Misschien kun je qua school met haar afspreken dat je zolang het goed gaat, niets zegt, maar wanneer ze slechte cijfers krijgt of straf, het voor haar van jou uit ook consequenties heeft. Na school niet meer met vriendinnen afspreken of iets in die richting.
Gelukkig is mijn oudste dochter de braafheid zelve.