Gezondheid alle pijlers

Angst borstkanker (echo)

01-09-2020 15:49 130 berichten
Na een paar weken rond te hebben gelopen met een pijnlijke harde schijf in 1 van mijn borsten en pijn in mijn oksel heb ik toch de moed verzameld en een afspraak bij de HA gemaakt. Ik kom net terug en de HA voelde het ook en nu heb ik een doorverwijzing naar het ziekenhuis gekregen voor een echo.

Pfffff alle ramp scenario’s gaan door mijn hoofd heen. Ik ben nog hartstikke jong en moet er echt niet aan denken om ziek te zijn.

De wachttijden voor de echo zijn best lang dus ik kan pas over 1.5 week terecht. Ik hoop/denk dat dit goed nieuws is? Anders had er toch wel meer spoed achter gezeten?

Iemand ervaring? Positieve verhalen?
nlies schreef:
01-09-2020 16:59
in je eigen OP:
Na een paar weken rond te hebben gelopen met een pijnlijke harde schijf in 1 van mijn borsten en pijn in mijn oksel heb ik toch de moed verzameld en een afspraak bij de HA gemaakt. Ik kom net terug en de HA voelde het ook en nu heb ik een doorverwijzing naar het ziekenhuis gekregen voor een echo.
Fouteboelverhalen zijn blijkbaar wel welkom.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
01-09-2020 17:01
Pfoe heftig zeg! ''Fijn'' dat de eerste helft er al op zit. Zijn er ook nog uitzaaiingen gevonden?
Nee op mri waren lymfe klieren schoon, Bij operatie zal uiteindelijk uitwijzen of dat 100% is.
zzonnetje schreef:
01-09-2020 17:03
Nee op mri waren lymfe klieren schoon, Bij operatie zal uiteindelijk uitwijzen of dat 100% is.
Blijft spannend dus. Ik hoop het beste voor je.
PietjeBello schreef:
01-09-2020 17:04
Blijft spannend dus. Ik hoop het beste voor je.
Hele traject is spannend. Hoe voel je je, elke chemo kuur is anders en ook voor iedereen anders. Maar goed doen het voor het goede doel, volledig herstel!
Hallo TO, ik vind anderhalve week moeten wachten op een echo veel te lang. Hier kon ik binnen paar dagen terecht op de mammapoli en daar kreeg ik na de mammografie en echo op dezelfde dag al de (voorlopige) uitslag.
Als ik jou was zou ik daarom ook contact zoeken met een mammapoli.
zzonnetje schreef:
01-09-2020 16:55
Mijn huisarts voelde niks zorgelijks. toch voor zekerheid mammografie/echo. helaas foute boel....
Ik denk dat je deze verhalen altijd hebt. Mijn vriendin kreeg een mammografie ( bevolkingsonderzoek ) daarop zagen ze dat het foute boel was. De huisarts, chirurg en oncoloog en zijzelf voelde helemaal niets aan haar borst.
Green17 schreef:
01-09-2020 17:10
Ik denk dat je deze verhalen altijd hebt. Mijn vriendin kreeg een mammografie ( bevolkingsonderzoek ) daarop zagen ze dat het foute boel was. De huisarts, chirurg en oncoloog en zijzelf voelde helemaal niets aan haar borst.
mammografie geeft alleen aan dat er iets zit. punctie en verder onderzoek geeft pas aan dat het fout of goed is.... Fijn dat er bij je vriendin uiteindelijk niks zat... Bespaart haar een lange weg van behandelingen.
PietjeBello schreef:
01-09-2020 17:00
En waar precies lees je het gedeelte ''Iedereen moet ineens klaar staan om jou meteen te helpen en/of plaats te maken''?
oeps sorry, dat lees ik meer bij de reacties dan bij jou.
sterkte iig met wachten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zzonnetje schreef:
01-09-2020 17:16
mammografie geeft alleen aan dat er iets zit. punctie en verder onderzoek geeft pas aan dat het fout of goed is.... Fijn dat er bij je vriendin uiteindelijk niks zat... Bespaart haar een lange weg van behandelingen.
O zo bedoelde ik het niet. Ze heeft helaas borstkanker gehad. Alleen de mammografie gaf al aan dat het er kwaadaardig uitzag. Alleen aan haar borst was dus niets te voelen, maar het zat er dus wel. Heel apart was dat.
Ik heb Mastopathie. Een verzamelnaam voor goedaardige onregelmatigheden in borsten en borstpijn. Al een aantal keren een echo hiervoor gehad, waarop niks verdachts te zien was. Alleen een cyste. De laatste 2 maanden voel ik onderaan in mijn linkerborst een soort gebobbeld kussentje. In mijn rechterborst heb ik het niet. Naar de huisarts geweest, die denkt dat het klierweefsel is. Maar voor de zekerheid toch een verwijsbrief voor een echo gekregen. Angst voor borstkanker heb ik ook. Mede omdat mijn moeder het 2 keer heeft gehad. Hoewel ze niet mijn biologische moeder is.
hondenmens schreef:
01-09-2020 17:22
Ik heb Mastopathie. Een verzamelnaam voor goedaardige onregelmatigheden in borsten en borstpijn. Al een aantal keren een echo hiervoor gehad, waarop niks verdachts te zien was. Alleen een cyste. De laatste 2 maanden voel ik onderaan in mijn linkerborst een soort gebobbeld kussentje. In mijn rechterborst heb ik het niet. Naar de huisarts geweest, die denkt dat het klierweefsel is. Maar voor de zekerheid toch een verwijsbrief voor een echo gekregen. Angst voor borstkanker heb ik ook. Mede omdat mijn moeder het 2 keer heeft gehad. Hoewel ze niet mijn biologische moeder is.
Dankjewel voor je reactie! Naar hè, die spanning! Wacht je nog op de echo of heb je deze inmiddels gehad? Het klinkt stom maar ik “hoop” dat het ook Mastopathie is. De huisarts had er over dat het voelde als opgezette melkklieren. Het zit zowel aan de bovenkant als aan de zijkant bij mij.
PietjeBello schreef:
01-09-2020 17:24
Dankjewel voor je reactie! Naar hè, die spanning! Wacht je nog op de echo of heb je deze inmiddels gehad? Het klinkt stom maar ik “hoop” dat het ook Mastopathie is. De huisarts had er over dat het voelde als opgezette melkklieren. Het zit zowel aan de bovenkant als aan de zijkant bij mij.
Ik moet nog een afspraak maken. In mijn rechterborst voel ik trouwens een bobbel die ik in de linkerborst weer niet heb. Het is zo lastig dat je het niet zelf kunt voelen of het kwaadaardig is of niet. Omdat borstweefsel nou eenmaal gebobbeld is.
Ik moest ook zolang (zelfs langer dacht ik) wachten, dat kwam omdat de doorverwijzing niet speciaal naar de mama poli was, maar voor een standaard mammografie. Dat vertelden ze me in het ziekenhuis. De huisarts heeft de doorverwijzing niet geheel veranderd, maar er wel een spoed verwijzing van gemaakt, toen kon het “ineens” al na 3 of 4 dagen in plaats van ruim 2 weken. Dus check dat nog even, wat voor soort verwijzing heb je gehad? Mama poli is een speciale code begreep ik.
Sterkte, hoop dat jij net als ik een goede uitslag krijgt!
Green17 schreef:
01-09-2020 17:22
O zo bedoelde ik het niet. Ze heeft helaas borstkanker gehad. Alleen de mammografie gaf al aan dat het er kwaadaardig uitzag. Alleen aan haar borst was dus niets te voelen, maar het zat er dus wel. Heel apart was dat.
Oke las het even anders.... Dat is inderdaad een heftig en apart verhaal.
Wat een spanning! Maar dat er een wachttijd is zegt natuurlijk niets over over het goed of fout is. Het zou ook drukker kunnen zijn doordat met corona de bevolkingsonderzoeken stil hebben gelegen.

Hou voor ogen dat het nog alle kanten op kan gaan he! Ik ken inmiddels meerdere mensen bij wie het uiteindelijk gewoon een ontstoken klier etc iets onschuldigs was. Ook weten ze als ze wat vinden vaak na een punctie pas meer. Maak jezelf niet gek, ook al is het moeilijk.
Ik heb ook een paar van die harde knobbels in beide borsten. Wel al mee naar de huisarts geweest, begin dit jaar en zij voelde toen niks verontrustends. Daarnaast had ik ook super veel stress en daardoor kan je hormonale huishouding ook in de war zijn. Als de knobbels bleven moest ik terugkomen, ze zitten er nog steeds maar ik heb nog niet de moed gevonden om terug te gaan...

Zelf denk ik ook aan mastopathie. Bij borstkanker denk ik niet gelijk aan meerdere knobbels in beide borsten. Maar goed, misschien is dat naïviteit van mezelf.
girl_undiscovered wijzigde dit bericht op 01-09-2020 17:33
0.92% gewijzigd
Girl_Undiscovered schreef:
01-09-2020 17:32
Ik heb ook een paar van die harde knobbels in beide borsten. Wel al mee naar de huisarts geweest, begin dit jaar en zij voelde toen niks niet iets verontrustends. Daarnaast had ik ook super veel stress en daardoor kan je hormonale huishouding ook in de war zijn. Als de knobbels bleven moest ik terugkomen, ze zitten er nog steeds maar ik heb nog niet de moed gevonden om terug te gaan...

Zelf denk ik ook aan mastopathie. Bij borstkanker denk ik niet gelijk aan meerdere knobbels in beide borsten. Maar goed, misschien is dat naïviteit van mezelf.
tegelijk met mij zit er iemand in traject die in beide borsten tegelijk iets heeft zitten wat kwaadaardig is. Ja het kan dus wel, maar het kan ook niks zijn....
zzonnetje schreef:
01-09-2020 17:33
tegelijk met mij zit er iemand in traject die in beide borsten tegelijk iets heeft zitten wat kwaadaardig is. Ja het kan dus wel, maar het kan ook niks zijn....
Nou dat is ook niet echt geruststellend. Toch maar moed verzamelen om er eens achteraan te gaan dan.
Girl_Undiscovered schreef:
01-09-2020 17:32

Borstkanker in beide borsten komt niet vaak voor, maar het kan wel. Ik ken iemand in mijn dorp die dat heeft. Alleen weet ik niet of zij iets voelde in haar borst en wat.
Ik leef met je mee, TO. Ik moest twee weken wachten op een mammografie en een echo (ik woon in het buitenland) en daarna zelfs drie weken op de uitslag van de biopsie. Ik weet dus hoe slopend die lange onzekerheid is.
Ik heb geen ervaring met jouw specifieke ''kwaal'', maar wel zeer recent met een wachtperiode (op een uitslag) dat mogelijk ook een nare vorm van kanker had kunnen zijn.

Binnen mijn familie wel een paar keer te maken gehad met iets wat jij omschrijft (wat er op lijkt). En dat was in alle gevallen goedaardig (fibroom?). Dus pin jezelf niet te snel vast op allerlei rampscenario's.

Verder heb ik nog het volgende te melden wat je misschien kan helpen, maar ik ben ook eerlijk:

- Laat je niet te snel afpoeieren met een lange wachttijd voordat enig onderzoek plaatsvindt. Je mag best wat druk uitoefenen. Daarnaast zijn er (vreemd maar waar) regelmatig afzeggingen, waardoor er ruimte vrijkomt in het schema. Ik moest eerst 28(!) dagen wachten voor biopt, dat werden er uiteindelijk drie omdat ik gewoon nog drie keer heb opgebeld.

- Helaas zegt een langere wachttijd niet per definitie iets over hoe de medici je kwaal potentieel beoordelen, is mijn persoonlijke ervaring. Dus laat die gedachte geen aanleiding zijn om te denken ''het loopt wel los'' of ''zij maken geen haast, dus het zal wel weinig spoed hebben/niet zoveel voorstellen''.

- Medici gaan (vooral omdat je nog jong bent) vaak voor zekerheid. Schrik daarom niet dat men na de echo kiest om ook nog een biopt te nemen en/of te laten onderzoeken. Wees daar in dat geval juist blij om : better safe then sorry.

- Mijn wachttijd op de uitslag was onlangs twee weken. Twee van de spannendste weken van mijn leven, maar achteraf ook een van de leerzaamste. Net zoals jij ging in die tijd elk scenario door mijn hoofd, maar dat heeft me zo veel nieuwe inzichten gegeven, doen inzien hoe veel ik van mijn dierbaren houd. Dit is persoonlijk, maar die spanning is niet alleen maar slecht, maar brengt ook goede dingen met zich mee.

Ik ben zelf geen medicus overigens, bovenstaande is puur gebaseerd op mijn eigen recente ervaring.

-
Ik ben naar een zelfstandig behandelcentrum gegaan voor mammografie, met verwijzing van huisarts en gewoon vergoed net zoals het ziekenhuis. Mijn huisarts had niet het idee dat het wat was, maar stuurde me volgens de NHG-standaard door voor de zekerheid. Het ZBC had een samenwerkingsverband met het ziekenhuis en zo zat ik 24 uur later alsnog daar voor een punctie.

TO, dat je het enkel hebt over echo doet mij vermoeden dat je jonger dan 30 jaar bent? Misschien stelt het je een beetje gerust dat borstkanker onder 30 jaar niet onmogelijk, maar wel zeldzaam is.

Succes!
PietjeBello schreef:
01-09-2020 15:57
Ik heb contact gehad met de directe afdeling binnen het ziekenhuis. 9 dagen wachttijd helaas.
Zelfs als het borstkanker blijkt dan maken die 9 dagen medisch gezien geen enkel verschil. Probeer het los te laten: de kans dat het borstkanker is, is klein en zelfs als het borstkanker is betekent dat in verreweg de meeste gevallen dat het prima te behandelen is. Voorlopig is er echt geen enkele reden voor paniek. Google en vragen aan anderen wat zij wel of niet hadden gaat je niet helpen. Elk knobbeltje is anders en alleen een mammografie, echo en eventueel een punctie of biopt kunnen vertellen of het kanker is. Die 9 dagen zijn gewoon onwijs vervelend, dus zoek afleiding ipv te googelen. Hopelijk krijg je direct uitslag (dat is meestal wel zo, volgens mij word je tegenwoordig niet meer doorverwezen naar een ziekenhuis zonder mammapoli. Houdt er wel rekening mee dat je zo een paar uur onder de pannen bent. Meestal is het meer dan alleen snel een echo maken, dat zegt dus nog niks (behalve dat ze zekerheid willen). Bedenk ook of je alleen wilt gaan of niet (je kunt ook slecht nieuws krijgen) en wie je eventueel mee wilt nemen (ik vind het fijn als iemand meegaat, maar niet als diegene onbedoeld de spanning juist opvoert).

Oh en trek geen jurkje aan, dan sta/lig je steeds in je onderbroek :)
nlies schreef:
01-09-2020 16:49
dus je gaat enkele weken lopen wachten voor je naar de dokter gaat, en dan moet iedereen maar ineens klaar staan om jou meteen te helpen en/of plaats te maken?
.
Ja! Wachten tot na je menstruatie is namelijk exacthet advies van NHG voor jonge vrouwen.
Kai_koura schreef:
01-09-2020 18:29

- Mijn wachttijd op de uitslag was onlangs twee weken. Twee van de spannendste weken van mijn leven, maar achteraf ook een van de leerzaamste. Net zoals jij ging in die tijd elk scenario door mijn hoofd, maar dat heeft me zo veel nieuwe inzichten gegeven, doen inzien hoe veel ik van mijn dierbaren houd. Dit is persoonlijk, maar die spanning is niet alleen maar slecht, maar brengt ook goede dingen met zich mee.
Bij borstkanker/borstonderzoek krijg je bijna altijd dezelfde dag uitslag, gelukkig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven