Samenwonen

01-09-2020 20:21 49 berichten
Samenwonen. Nieuwe fase in je leven. Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend en bij mijn vriend ingetrokken. Ik ben nieuwsgierig hoe anderen, die zijn gaan samenwonen en bij hun partner zijn ingetrokken dat gedaan hebben. Hoe heb je ervoor gezorgd dat zijn/haar huis jullie gezamenlijk (t)huis is geworden?
TO, vrouwen hebben veel lessen der ervaring nodig eer we ons verstand boven ons hart uit laten spreken.
Zorg goed voor jezelf en zoals al werd geopperd, schrijf jezelf in bij woningnet en blijf ingeschreven. Voor hetzelfde geld gaat het goed en eindigen jullie gelukkig getrouwd met 5 kinderen, maar leg geen wedje met dat geld.
Je kan constructief of negatief er in staan. Negatief is niet hetzelfde als verstandig. Constructief is niet hetzelfde als naïef.
Jij bent geen van allen.
Bedankt voor alle reacties. Heel leuk om alle ervaringen te lezen. Ik kom zelf uit eigen appartementje en heb z.g.a.n. meubels en witgoed meegenomen. Ijskast, wasmachine, bureau, kledingkast,ladenkastje en bed. De rest van interieur is door vriend ingericht. Hij heeft vorig jaar hele benedenverdieping op laten knappen, trap gestoffeerd en gang boven laten schilderen. Niet alles is mijn smaak, maar begrijpelijkerwijs gaan wij dit niet op korte termijn veranderen. En mijn vriend en ik verschillen van smaak (lees wit & minimalistisch vs vriend kleur en allerlei interieur/deco spulletjes ) dat is best een uitdaging :-D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
01-09-2020 23:17
Ik denk dat we allemaal, stuk voor stuk willen voorkomen dat ze van haar roze wolk afdondert.
Het lijkt er meer op alsof jullie met die opmerkingen willen zorgen dat ze nú al van dr roze wolk af dondert. Dan heeft ze dat maar vast gehad en is ze in ieder geval weer realistisch want waarschijnlijk gaat t toch mis. :-?

On topic: wij zijn destijds gaan samenwonen vanuit mijn studentenkamer en zijn 1p studio. Hij had dus wat meer spulletjes maar die waren ook vrij neutraal. Wat we misten hebben we samen bij Ikea uitgezocht. En samen bepaald welke kleur er op de muur kwam, welke gordijnen etc. Dat bepaald toch een groot deel van de sfeer. Maar goed, wij waren 20 en 22 en wisten nog helemaal niks van smaak en dat je het kon hebben :-D
Cateautje schreef:
01-09-2020 23:33
Jij bent geen van allen.

Klopt, ik sta er gewoon positief in :yes:
We gingen na 6 weken samen wonen, in mijn appartement.Enkochten ons eerste huis na 6 maanden, en zijn nu al weer bijna 25 jaar samen....
Sofie2016 schreef:
02-09-2020 07:27
Bedankt voor alle reacties. Heel leuk om alle ervaringen te lezen. Ik kom zelf uit eigen appartementje en heb z.g.a.n. meubels en witgoed meegenomen. Ijskast, wasmachine, bureau, kledingkast,ladenkastje en bed. De rest van interieur is door vriend ingericht. Hij heeft vorig jaar hele benedenverdieping op laten knappen, trap gestoffeerd en gang boven laten schilderen. Niet alles is mijn smaak, maar begrijpelijkerwijs gaan wij dit niet op korte termijn veranderen. En mijn vriend en ik verschillen van smaak (lees wit & minimalistisch vs vriend kleur en allerlei interieur/deco spulletjes ) dat is best een uitdaging :-D

Misschien lijkt dat logisch, en ik zou ook niet direct de trap opnieuw laten stofferen en zo, maar ik denk wel dat je best wat mag wat veranderen aan dingen die technisch/praktisch in orde zijn, gewoon om het ook jouw smaak te maken. Een muur opnieuw schilderen in een andere kleur is bijvoorbeeld ook niet heel spannend en wel bepalend voor de sfeer. Je mag best wat investeren om er jullie gezamenlijke huis van te maken, net zoals je zou doen als je samen naar een nieuw huis zou verhuizen. Pak de dingen aan die echt niet je maak zijn en zoek naar een gezamenlijke smaak. Dat is ook leuk om te doen.
Ik ben zelf redelijk strak in mijn smaak van inrichten en ik heb een relatie gehad met iemand die helemaal los ging in frutsels en dingetjes in een romantische en kleurrijke stijl. Het was best leuk om daarin te zoeken naar een gezamenlijke stijl/smaak. Bijvoorbeeld door de keuken te voorzien van niet-strakke fronten, maar dan weer wel in wit met een hele strakke greep. Of een vrij strakke kast die zij dan weer vol kon zetten met 'meuk'. En een vrij strakke bank met frivole kussentjes.
-Shifty- schreef:
01-09-2020 23:14
Nou inderdaad wat een bagger. Lekker verzuurd ook.
Weet niet. Gewoon de waarheid. Soms pakt samenwonen niet leuk uit. Gelukkig vaak ook wel.
rozekoek1988 schreef:
02-09-2020 08:49
Weet niet. Gewoon de waarheid. Soms pakt samenwonen niet leuk uit. Gelukkig vaak ook wel.
Ach, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Simpel toch...
rozekoek1988 schreef:
02-09-2020 08:49

Het is maar net waar de je nadruk op legt. De negatieve kanten zijn de waarheid en de positieve kanten zijn de waarheid. Je hoeft de mogelijke gevaren niet te ontkennen om blij te zijn met iemands geluk. Je hoeft niet te beginnen met het projecteren van je eigen negatieve ervaring in de positieve nieuwe ontwikkeling van een ander. Negatief doen is niet hetzelfde als realistisch zijn.
Maak een mix van jullie spullen. Goed afspreken wie wat betaald en ook goed bedenken waarom en of het wel echt een eerlijk en gezamelijk iets is.
En vanaf dag 1... Ieder echt de helft van het huishouden/admin.
Ik heb een heel duidelijk beeld. Dat had ik al op andere fronten, maar alles dat complementteert maakt het allemaal alleen maar tragischer grappiger.
Waar ik woon word het altijd vanzelf mijn thuis. Daar moet ik niets voor ‘doen’.
Leuk om alle ervaringen te lezen. Ik ga uit van een positief toekomstbeeld. Daarbij realistisch en ingeschreven bij wooncorporatie en e.a. geregeld bij notaris. Wat inrichting betreft, oefen ik op subtiele wijze invloed uit op ons interieur door suggesties te doen voor kleine aanpassingen waardoor het meer mijn smaak wordt en/of meer één geheel wordt. Het is leuk om te lezen dat bij de meesten van jullie de jullie degene zijn die meeste invloed op interieur uitoefent. Bij ons is het precies andersom. Daarentegen ben ik wel meer van de organisatie, planning en huishouden op orde houden :-D
Sofie2016 schreef:
02-09-2020 21:26
Leuk om alle ervaringen te lezen. Ik ga uit van een positief toekomstbeeld. Daarbij realistisch en ingeschreven bij wooncorporatie en e.a. geregeld bij notaris. Wat inrichting betreft, oefen ik op subtiele wijze invloed uit op ons interieur door suggesties te doen voor kleine aanpassingen waardoor het meer mijn smaak wordt en/of meer één geheel wordt. Het is leuk om te lezen dat bij de meesten van jullie de jullie degene zijn die meeste invloed op interieur uitoefent. Bij ons is het precies andersom. Daarentegen ben ik wel meer van de organisatie, planning en huishouden op orde houden :-D

Goed dat je het ook praktisch goed geregeld hebt. Maar waarom zo subtiel lopen hinten? Wat is er mis met gewoon aangeven wat je mooi/leuk/fijn vindt? Denk je dat je vriend er niet mee om kan gaan als je dat doet? Is hij zo teergevoelig of ben jij zo schuchter? Heb je geen behoefte aan grotere aanpassingen? Het is ook van jou een grote aanpassing dat je in zijn huis gaat wonen; voor jou verandert je hele omgeving, voor hem niet.
Mijn vriend trok bij mij in. Het was een koopwoning die op mijn naam stond. Hij gaf daarvoor zijn huurwoning op waar hij pas een jaar woonde.

We wilden de hypotheek ongemoeid laten omdat we sowieso over (toen) 4 jaar wilden verhuizen. Dat had ik ook zonder hem gedaan. Dus het huis blijft op mijn naam. Bovendien wil ik dat het van mij blijft mocht het uitgaan tussen ons.

In return hebben we vanaf dag 1 een samenlevingscontract bij een notaris waarbij Oa is vastgelegd:
- dat hij het huis krijgt als ik overlijd (hopelijk niet)
- wat hij bijdraait aan de vaste lasten.
En als extraatje: dat ik hem het bedrag terugbetaal dat hij maandelijks in mijn hypotheek heeft gestopt gedurende die 4 jaar indien het uitgaat voor we samen ons volgende huis kopen.

Ik vind dat fair en ik zou dat bedrag nu al kunnen ophoesten van mijn spaargeld.
Het gaat om duizenden euro’s.

Op die manier staan we geen van beide met lege handen als t uitgaat.
-Shifty- schreef:
02-09-2020 21:50
Goed dat je het ook praktisch goed geregeld hebt. Maar waarom zo subtiel lopen hinten? Wat is er mis met gewoon aangeven wat je mooi/leuk/fijn vindt? Denk je dat je vriend er niet mee om kan gaan als je dat doet? Is hij zo teergevoelig of ben jij zo schuchter? Heb je geen behoefte aan grotere aanpassingen? Het is ook van jou een grote aanpassing dat je in zijn huis gaat wonen; voor jou verandert je hele omgeving, voor hem niet.
Hoi Shifty, vriend heeft veel geld in zijn huis gestoken. Vorig jaar beneden alles laten stucen, nieuwe vloer, gordijnen, trap gestoffeerd, nieuwe bank, nieuw tv-kastje. Daarnaast heeft hij een aantal dure meubels buffetkast, salontafel en eettafel. Waar ik alles van ikea had. Echter was/ben ik wel helemaal in mijn nopjes met mijn meubeltjes geheel in mijn smaak. Ik heb alles ook nog niet zo lang. ik heb circa een jaar in mijn eigen appartementje gewoon, waar alles ook nieuw was. Ik had zelf ook dure gordijnen, schoonloopmat, witgoed en nieuwe vloer. Witgoed heb ik meegenomen en wat meubels. Maar het deed wel pijn toen ik mijn appartementje opzegde. Het was mijn eerste eigen huisje helemaal naar mijn smaak ingericht. Ik moet daarbij ook zeggen dat mijn vriend mij wel betrokken heeft bij het uitzoeken van de bank, gordijnen, vloer en bekleding van de trap. Omdat wij een verschillende smaak hebben best een uitdaging. Misschien moeten wij over x tijd een keer meedoen aan vt wonen :hihi: .
Als je zelf maar een beetje opkomt voor je eigen leefplezier. Voor jou is de hele situatie nieuw; zowel het huis als de omgeving. En je trekt bij hem in. Ook al is het dan 'technische' in orde, dan nog is dat geen reden om je er niet thuis te voelen. Ik kan me best voorstellen dat je een stap moet zetten om je eigen ingerichte huisje op te geven. Hij vast ook wel dan toch?

Hij zal ook willen dat het voelt als jouw huis denk ik? Ik zou het juist wel fijn vinden om iets praktisch aan te pakken om je er thuis te laten voelen.
Lekker gaan samenwonen en in de tijd wordt het meer jullie inrichting als er een keer nieuwe meubels / items gekocht worden. Laat je niet van de wijs brengen door een aantal zuurpruimen hier waarbij het mis is gegaan. Garantie heb je nooit en je klinkt als een verstandige dame die het dan ook wel red.

veel plezier!
Na 8 maanden bij mijn vriend ingetrokken. Heb toen alleen watkleren meegenomen en mijn 2 persoons bed. Verder heb ik er niets aan gedaan.
Pas toen we na 1,5 jaar samenwonen samen een huis kochten hebben we samen de inrichting gedaan, gelukkig is onze smaak hetzelfde dus dat scheelde wel.
Inmiddels ons 2de koophuis en daar heb ik de kleuren voor de muren uitgezocht en samen de nieuwe bank en kast.
niekjeelastiekje schreef:
03-09-2020 09:33
gelukkig is onze smaak hetzelfde dus dat scheelde wel.
je bedoelt, dat hij het prima vindt, wat jij bedenkt? :)
Abundance-of-Freedom schreef:
01-09-2020 20:50
Ex (toen nog vriend) wou ook met mij samenwonen, proef samengewoond uiteindelijk niet gedaan, hij had allemaal rare eisen.
Hier hetzelfde met mijn ex.

Met huidige vriend snel gaan samenwonen, vanzelf werd het steeds meer ons huis. Nieuwe kussentjes, spullen van onze reizen, een nieuwe bank, tafel etc. Nu wonen we samen in ons koophuis en hebben we samen alle keuzes gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven