Vriend met ADD/ADHD

02-09-2020 21:33 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ADD. Als het goed is valt dit onder ADHD, maar is ADD meer druk in je hoofd dan lichamelijk. Hij heeft ook een Wajong.

Zijn er mensen die ook een partner hebben met ADD?

Ik merk aan mezelf dat ik er soms moeite mee heb en hem loop af te katten en kort daarna bedenk ik me of dit wel rechtvaardig is...

Hoe gaan jullie hiermee om?
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Afkatten ?
waarom
clivia52 schreef:
02-09-2020 21:35
Afkatten ?
waarom
Dat die bijvoorbeeld wel wat meer mag helpen in het huishouden. Hij wil/doet dit alleen als die er zin in heeft, wat dus bijna nooit is. Stoort zich ook niet bepaald aan troep en vuil, lijkt het ook niet helemaal te "zien" als je begrijpt wat ik bedoel.
en dat komt door de add ??
Geen partner, wel zoon met (licht) ADD. En ja, verwant aan ADHD. Het vertaalt zich bij zoon vooral in dromerig zijn, niet kunnen plannen, moeite met opstarten en de aandacht vast houden bij school. Bij zaken die hem wel intrinsiek interesseren, is de focus er zeker wel.

Maar wat stoort/irriteert je dan zo dat je hem af kat? Want je vraag is niet zo goed te beantwoorden als je dat niet een beetje toelicht.....
clivia52 schreef:
02-09-2020 21:38
en dat komt door de add ??
Volgens sommige artikelen via google wel.
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in hoe het allemaal precies werkt in zijn hoofd enzo. Komt omdat ik nu pas irritaties krijg/er dingen beginnen op te vallen. Vraag me dus af komt dit daadwerkelijk door de ADD of is dit gewoon een stukje persoonlijkheid?
Ik denk dat je er goed aan doet om je in te lezen over add, wat de symptomen zijn en wat gewoon karakter van je vriend is.
Ook kun je dan wellicht tips vinden voor mensen met add..

Succes!
Ah..tijdens het typen al wat tekst, zie ik. Tja. Verdeling in het huishouden ....nou, dat lijkt mij niet een specifiek ADD probleem. Volgens mij staat dit in de top 3 van relatie-ergernissen :-). En ik zeg bewust 'verdeling' en geen 'hulp'. Als daar de crux zit, heeft het met alles behalve ADHD te maken. Want je kunt daar gewoon een andere standaard in hebben, zeg maar. Wanneer is het goed genoeg? Waar voel je je prettig bij/ ieder mens is daar weer anders in.
anoniem_64ce72021bff9 wijzigde dit bericht op 02-09-2020 21:49
20.36% gewijzigd
iris71 schreef:
02-09-2020 21:39
Geen partner, wel zoon met (licht) ADD. En ja, verwant aan ADHD. Het vertaalt zich bij zoon vooral in dromerig zijn, niet kunnen plannen, moeite met opstarten en de aandacht vast houden bij school. Bij zaken die hem wel intrinsiek interesseren, is de focus er zeker wel.

Maar wat stoort/irriteert je dan zo dat je hem af kat? Want je vraag is niet zo goed te beantwoorden als je dat niet een beetje toelicht.....
Excuses! Wat mij vooral stoort zijn de volgende punten. Ik weet alleen niet of dit ADD gerelateerd is of gewoon persoonlijkheid is:

- geeft aan wel naar school te willen en daadwerkelijk iets van zijn toekomst te maken. Onderneemt echter geen concrete stappen, en als er bijvoorbeeld een gesprek gepland staat met iemand van UWV zegt hij dat makkelijk af. Ook taken/opdrachten die hij krijgt neemt die niet helemaal serieus en is er snel klaar mee.

- als hij iets wil dan moet dat NU. Stel hij wil een PlayStation dan moet dat het liefst binnen een week. Duurt het langer of ben ik het er niet mee eens dan heeft hij het continu erover en geeft hij allemaal mooie praatjes om zijn zin te krijgen. Als we naar de winkel gaan moet dat wanneer hij klaar is, terwijl ik misschien nog even rustig koffie wil drinken. Wordt dan onrustig en gaat ijsberen.

- Normale verantwoordelijkheden zoals het huishouden neemt hij niet serieus. Lijkt het ook niet te "zien" en doet alleen iets wanneer het hem uitkomt.

- Heeft altijd een mentaliteit van "komt wel goed joh, we zien wel". Soms is dit goed maar niet altijd. Hij leeft meer in het hier en nu en ziet later wel wat er gebeurd/wat de consequenties zijn.

-blowt erg veel om enigszins rustig te blijven. Hier heb ik opzich wel begrip voor. Ik rook ook een sigaretje als het me allemaal even teveel wordt.

-heb het idee dat die snel uitgekeken is op dingen. Als voorbeeld: zegt een switch te willen, nog geen twee maanden later heeft die een PlayStation en de switch is nergens te bekennen. Gamet letterlijk de hele dag. (ik overdrijf echt niet, het is de hele dag)

-begint ergens aan maar maakt het niet af. Begint vervolgens weer aan iets nieuws, etc.
t-bag wijzigde dit bericht op 02-09-2020 21:56
2.08% gewijzigd
Hetismogelijk schreef:
02-09-2020 21:43
Ik denk dat je er goed aan doet om je in te lezen over add, wat de symptomen zijn en wat gewoon karakter van je vriend is.
Ook kun je dan wellicht tips vinden voor mensen met add..

Succes!
Heb je misschien goede sites? :)
en wat is leuk aan hem
clivia52 schreef:
02-09-2020 21:52
en wat is leuk aan hem
Is lief, zorgzaam, hebben dezelfde humor, hij helpt me een beter mens te worden en niet meer zo over me heen te laten lopen, kan over alles met hem praten en alles bij hem kwijt.
Ik heb zelf ADD en ben een ramp met huishouden. Het grote verschil is dat ik geen partner heb en dus niemand die mij kan afkatten xD

Ik zie natuurlijk wel dat iets rommelig of vies is, maar ik sla het niet op en plotseling zijn we zo twee dagen verder.

Idealiter zou ik een schema moeten hebben met een routine en me daaraan houden of het nu vies is of niet, maar in de praktijk blijkt dat toch lastiger.
T-Bag schreef:
02-09-2020 21:54
Is lief, zorgzaam, hebben dezelfde humor, hij helpt me een beter mens te worden en niet meer zo over me heen te laten lopen, kan over alles met hem praten en alles bij hem kwijt.
Een soort vriendin dus
Niet perse een verkering
Deels herken ik wel wat je schrijft. Ik heb dan zelf add en zie dingen ook niet in het huishouden. Man moet het ook altijd vragen.

Impulsief zijn herken ik ook.

Maar een groot deel herken ik ook niet. Het heeft ook te maken met of je er wat aan wil veranderen of niet. Ik wilde wel wat veranderen en heb dat gedaan. Dat hij een Wajong uitkering heeft lijkt mij niet door zn add te komen. Want met alleen add kan je echt gewoon werken. Volgens mij mankeert het hem nog een beetje in doorzettingsvermogen en inzicht in zichzelf.
De meeste voorbeelden die je geeft zijn wel typerend, maar de kern zit hem in het woord: Willen.

Er zijn veel tips & trucs voor mensen met adhd of add om te kunnen functioneren en ze te helpen hun eigen verantwoordelijkheden te nemen. Het is alleen de vraag of hij gebruik wil maken van die tips en trucs. Je schrijft al dat hij het niet serieus neemt. Hij lijkt liever te blowen en te gamen?

Weten waar het aan ligt gaat je geen begrip opleveren, als hij een spelletje: 'k-wil-ut-niet' speelt.
Ah, oké. dat geeft meer beeld. Tja, ik herken wel wat zaken (vooral punt 1,2 en 6). maar al zou dat ADD gerelateerd zijn...ervaart hij daar zelf ook last van? Dat is wel belangrijk, denk ik.

En ik bedoel het niet flauw, maar op die manier benader ik het met zoonlief. Als hij zelf last gaat ondervinden, zich geremd voelt, dan moeten we iets. Zo niet, dan schaar ik het onder 'dat is zoonlief'. Net zoals ik ook best minder makkelijke eigenschappen heb.

Het etiketje is een naar dingetje. Het brandmerkt de een en is een vrijbrief voor de ander.
T-Bag schreef:
02-09-2020 21:51
Heb je misschien goede sites? :)
https://naasteninkracht.nl/nl/add

https://leuklevenmetadd.nl/add-en-relat ... s-partner/
En weer een hoop tekst inmiddels...je schrijft heel liefdevol over hem. Das heel mooi!
Mijn partner heeft ADHD en dat vraagt soms om wat meer begrip oid maar wat ik van jouw vriend lees, neemt hij geen verantwoordelijkheid over zijn leven. Hij werkt niet maar zet al z’n focus op gamen?!

Ook als je AD(H)D hebt moet je net als ieder ander mens keuzes maken on de dingen te regelen die je moeilijker of lastiger vind. Staat je hoofd je zo in de weg dat je niet tot functioneren komt dan kun je je verantwoordelijkheid nemen door er hulp bij te vragen en te erkennen dat je die soms nodig hebt. Voor mijn vriend was dat therapie en medicatie. Kortom, je kunt het moeilijker hebben met functioneren op bepaalde gebieden maar je kunt niet altijd je ADD excuus briefje trekken en het een ander laten oplossen....
lilalinda schreef:
02-09-2020 22:03
Een soort vriendin dus
Niet perse een verkering
Wat mist hier volgens jou? Wat is voor jou wel genoeg om iets als relatie te zien en niet slechts als vriendschap?
T-Bag schreef:
02-09-2020 21:49
Excuses! Wat mij vooral stoort zijn de volgende punten. Ik weet alleen niet of dit ADD gerelateerd is of gewoon persoonlijkheid is:

- geeft aan wel naar school te willen en daadwerkelijk iets van zijn toekomst te maken. Onderneemt echter geen concrete stappen, en als er bijvoorbeeld een gesprek gepland staat met iemand van UWV zegt hij dat makkelijk af. Ook taken/opdrachten die hij krijgt neemt die niet helemaal serieus en is er snel klaar mee.

- als hij iets wil dan moet dat NU. Stel hij wil een PlayStation dan moet dat het liefst binnen een week. Duurt het langer of ben ik het er niet mee eens dan heeft hij het continu erover en geeft hij allemaal mooie praatjes om zijn zin te krijgen. Als we naar de winkel gaan moet dat wanneer hij klaar is, terwijl ik misschien nog even rustig koffie wil drinken. Wordt dan onrustig en gaat ijsberen.

- Normale verantwoordelijkheden zoals het huishouden neemt hij niet serieus. Lijkt het ook niet te "zien" en doet alleen iets wanneer het hem uitkomt.

- Heeft altijd een mentaliteit van "komt wel goed joh, we zien wel". Soms is dit goed maar niet altijd. Hij leeft meer in het hier en nu en ziet later wel wat er gebeurd/wat de consequenties zijn.

-blowt erg veel om enigszins rustig te blijven. Hier heb ik opzich wel begrip voor. Ik rook ook een sigaretje als het me allemaal even teveel wordt.

-heb het idee dat die snel uitgekeken is op dingen. Als voorbeeld: zegt een switch te willen, nog geen twee maanden later heeft die een PlayStation en de switch is nergens te bekennen. Gamet letterlijk de hele dag. (ik overdrijf echt niet, het is de hele dag)

-begint ergens aan maar maakt het niet af. Begint vervolgens weer aan iets nieuws, etc.
Ik denk dat de dingen die je benoemt wel bij het plaatje ADD past. Hij zit ook niet voor niks in de Wajong. Maar goed op een gegeven moment is het wel tijd om volwassen te worden. Om de dingen op andere manieren aan te pakken ook al vind je het moeilijk. Om er met je partner over te communiceren totdat je een ons weegt. Om hulp te zoeken als je niet verder komt.

Ik heb zelf ook ADD en de dagelijkse dingen zijn voor mij ook echt een dagelijkse struggle. Maar dat betekent niet dat ik bij de pakken neer kan gaan zitten. En dat mijn partner alles maar moet accepteren. Dus ja begrip kan geen kwaad, hij is vast niet simpelweg gewoon lui. En dat jullie andere maatstaven hebben wat betreft het huishouden, dat zul je denk ik wel moeten accepteren. Maar dat betekent niet dat hij niks in het huis hoeft te doen. En geen verdere verantwoordelijkheid hoeft te nemen.
Persoonlijk zou ik daar geen trek in hebben.
Hij werkt dus niet, gaat niet naar school, gamed liever, blowt, laat de huishoudelijke klussen over aan jou.

Ik zou niet aan kinderen beginnen. Je hebt er al één. Hoe lullig ook, want misschien komt het door ADD/ADHD maar dan is hij al passief en dan is blowen echt een no-go.

Echt, er zijn echt leukere mannen. Leg de lat hoger.
Ik denk dat het mij momenteel stoort omdat ik zelf wel erg aan het veranderen ben.
Ik heb er een potje van gemaakt, ik heb schulden maar ik wil daar vanaf.
Ik ben door gaan studeren, heb sinds kort twee bijbaantjes en moet zeggen dat me dat even zwaar valt. Ik moet echt mijn draai nog vinden. Ik wil gewoon lekker betalingsregelingen hebben lopen en ook nog af en toe wat leuks kunnen kopen.

Het zou in mijn ogen fijn zijn als vriendlief daar ook wat begrip voor zou hebben. Geeft wel vaak aan trots te zijn, dat dan weer wel.

Maar mijn nek haren gaan echt overeind staan als ik na 12u weggeweest te zijn van huis thuiskom en hij is aan het gamen en het is nog een ergere troep dan wanneer ik wegging. Of een "pfff ben echt zo moe". Het schiet gewoon direct verkeerd en dat is mijn probleem, maar heb er moeite mee om ook nog eens daar mee om te gaan.

Hij gaat bijvoorbeeld wel regelmatig naar de winkel, ook als hij zelf niks nodig heeft maar ik wel.

Ik kan bij hem verder niet peilen of het een kwestie is van niet willen, of niet weten hoe en te koppig om hulp te vragen. Ik weet wel dat ik moe en erg prikkelbaar ben. :)
Ik zou geen kinderen met deze man krijgen, wat een lapzwans.
Waarom heb je zo’n lage eigenwaarde dat je denkt dat je deze man verdient? Er zijn echt duizenden leukere mannen te vinden hoor. Die je ook echt nog wat kunnen bieden (in plaats van hoofdpijn en stress).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven