Vriend met ADD/ADHD

02-09-2020 21:33 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ADD. Als het goed is valt dit onder ADHD, maar is ADD meer druk in je hoofd dan lichamelijk. Hij heeft ook een Wajong.

Zijn er mensen die ook een partner hebben met ADD?

Ik merk aan mezelf dat ik er soms moeite mee heb en hem loop af te katten en kort daarna bedenk ik me of dit wel rechtvaardig is...

Hoe gaan jullie hiermee om?
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
lilalinda schreef:
02-09-2020 22:03
Een soort vriendin dus
Niet perse een verkering
Misschien heeft hij een gouden pik. Maar denkt dat TO erg onzeker is over zichzelf. Zonde.
Beste TO,

Je klinkt als een leuke jonge vrouw die hard aan de weg timmert om wat van haar leven te maken. Dat kan je niet zeggen van je vriend ongeacht zijn ADD en Wajong-uitkering. Gun jezelf een leukere vriend, waar wel een toekomst in zit want deze jongen gaat en wil niet veranderen. Aan een dood paard trekken heeft geen zin, ga op zoek naar de prins op het witte paard ;)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Dit gaat niet om ADD. Of wel...maar dat doet er niet toe. Jij wil een move maken, een positieve. Da's top! En niet een onbelangrijke...jij bent bezig van je schulden af te komen en je leven op de rit te krijgen. Met zwaar bikkelen. Hulde!

Lieve vrouw...vecht je strijd! En kom er! Hij is vers 2...als hij in je slipstream meekomt, dan is dat top! Maar laat je niet afremmen..
Lieve reacties allemaal, doet me oprecht even goed
Ik vind het lastig om er een streep onder te zetten, omdat de rest wel gewoon goed en leuk is.
En ik merk gewoon dat er echt wel inhoud in hem zit, maar het komt er gewoon niet uit? Dat vind ik jammer en zo zonde ook.
Maar ik ga me zeker niet laten afremmen door hem! En onzeker ben ik altijd al geweest, het is wel iets minder geworden door de jaren heen:)
Babette2017 schreef:
02-09-2020 23:02
Misschien heeft hij een gouden pik. Maar denkt dat TO erg onzeker is over zichzelf. Zonde.
Ik kom die term "gouden pik" op dit forum wel vaker tegen. Wat wordt daarmee bedoeld? Ik heb die uitdrukking nooit eerder gehoord of gelezen.
WitteHaai schreef:
03-09-2020 00:10
Ik kom die term "gouden pik" op dit forum wel vaker tegen. Wat wordt daarmee bedoeld? Ik heb die uitdrukking nooit eerder gehoord of gelezen.
Ik denk gewoon een extreem goede piemel? Dat versta ik eronder. :P
Add en een Wajong? Neem aan dat de Wajong niks te maken heeft met ADD. Ik heb namelijk zelf ADD en MS( bekend sinds 2 weken) en werk gewoon 40 uur per week. Voor ADD slik ik 2x per dag dexamfetamine 2,5MG en dat werkt prima. Krijg weer energie, overzicht en concentratie. Tja als je de hele dag gaat blowen en gamen wordt je vanzelf wel lam.

Zelf ben je in ieder geval goed bezig lees ik. Super, hou dat vol. Vergeet niet dat er nog zat andere kerels rondlopen op deze planeet. Ik heb ook ooit 5,5 jaar met een blowende nietsnut gezeten die van zijn uitkering profiteerde en thuis niks uitvoerde. Heb nu al bijna 2 jaar een leuke vent dus het kan allemaal...
T-Bag schreef:
02-09-2020 22:45
Ik denk dat het mij momenteel stoort omdat ik zelf wel erg aan het veranderen ben.
Ik heb er een potje van gemaakt, ik heb schulden maar ik wil daar vanaf.
Ik ben door gaan studeren, heb sinds kort twee bijbaantjes en moet zeggen dat me dat even zwaar valt. Ik moet echt mijn draai nog vinden. Ik wil gewoon lekker betalingsregelingen hebben lopen en ook nog af en toe wat leuks kunnen kopen.

Het zou in mijn ogen fijn zijn als vriendlief daar ook wat begrip voor zou hebben. Geeft wel vaak aan trots te zijn, dat dan weer wel.

Maar mijn nek haren gaan echt overeind staan als ik na 12u weggeweest te zijn van huis thuiskom en hij is aan het gamen en het is nog een ergere troep dan wanneer ik wegging. Of een "pfff ben echt zo moe". Het schiet gewoon direct verkeerd en dat is mijn probleem, maar heb er moeite mee om ook nog eens daar mee om te gaan.

Hij gaat bijvoorbeeld wel regelmatig naar de winkel, ook als hij zelf niks nodig heeft maar ik wel.

Ik kan bij hem verder niet peilen of het een kwestie is van niet willen, of niet weten hoe en te koppig om hulp te vragen. Ik weet wel dat ik moe en erg prikkelbaar ben. :)
Ik zou dit met hem bespreken en dit ook zo aan hem uitleggen. Dan weet je ook hoe hij er naar kijkt. Misschien is hij er zich wel helemaal niet zo bewust van dat dit je stoort.

En anders zou ik als ik jou was gewoon een schema maken met huishoudelijke taken. Daarnaast denk ik dat hij een doel moet vinden in zijn leven. Iets waar hij zich op kan focussen. Misschien wilt hij wel een eigen bedrijfje en kan hij zich daar helemaal in verdiepen of wat dan ook. Ik denk dat sommige dingen wel te maken hebben met ADD, maar dat hoe hij er mee omgaat wel te maken heeft met zijn karakter.
Heb zelf, naast ASS (autisme), ook ADD.
Zelf heb ik ook een Wajong-uitkering.
Heb echter vrij weinig ervaring met relaties en kan je hierin ook niet echt goed adviseren.
Mund schreef:
03-09-2020 01:06
Heb zelf, naast ASS (autisme), ook ADD.
Zelf heb ik ook een Wajong-uitkering.
Heb echter vrij weinig ervaring met relaties en kan je hierin ook niet echt goed adviseren.
Herken je jezelf in de punten die ik eerder heb genoemd?

En verder, van de hele dag niks doen wordt je ook erg moe ja.
Ik denk zeker dat het een deel karakter inzit.
Ik neem aan dat die Wajong wel van zijn ADD afkomstig is. Hij heeft ook testen gehad en daaruit blijkt dat hij eigenlijk alles wel leuk en best vind. Dat maakt het lastig om een keuze te maken en je ergens in te verdiepen.

Ben sowieso niet op korte termijn van plan om te proberen kindjes te krijgen, samenwonen, etc.
Veel te druk met studeren en zit hier nog wel even goed :)
Ik heb net even geloept en je eerdere topic gelezen over deze kerel. Neem aan dat die agressieve een andere ex is?(hoop ik)

Geloof mij maar dat ADD hier niks mee te maken heeft. Je moet er tegenwoordig als een kamerplant bijzitten om afgekeurd te worden en hij heeft een Wajong op een nu 23 jarige leeftijd voor ADD? Ik denk dat hij (weer) het een ander voor je achterhoud...
crazy74 wijzigde dit bericht op 03-09-2020 01:53
Reden: Dubbelcheck
12.30% gewijzigd
T-Bag schreef:
02-09-2020 21:41
Volgens sommige artikelen via google wel.
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in hoe het allemaal precies werkt in zijn hoofd enzo. Komt omdat ik nu pas irritaties krijg/er dingen beginnen op te vallen. Vraag me dus af komt dit daadwerkelijk door de ADD of is dit gewoon een stukje persoonlijkheid?

En wat maakt dat precies uit?
Indien iemand zaken niet kan en daar ook een uitkering voor heeft, waarom gedraag jij je dan alsof het een kwestie is van niet willen

To, jij wil hem veranderen, maar wanneer hij zo gebakken is, dan gaat dat niet lukken. Al die medische experts is het ook niet gelukt, maar jij hebt de kennis en macht in huis om er weer een normaal persoon van te maken???

Van afkatten is trouwens nog nooit iemand beter geworden. Zoek een vriend die wel goed genoeg voor je is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
T-Bag schreef:
03-09-2020 01:10
Herken je jezelf in de punten die ik eerder heb genoemd?

En verder, van de hele dag niks doen wordt je ook erg moe ja.
Ik denk zeker dat het een deel karakter inzit.
Een aandoening van het karakter heet een persoonlijkheidsstoornis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, dat is gelukkig inmiddels m'n ex! Hij heeft een Wajong gekregen op zijn 18e dacht ik en hij is nu 26.
Ik wil hem ook niet zozeer veranderen , maar wel weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan. En oplossingen bedenken wat voor ons beide te doen is.
T-Bag schreef:
03-09-2020 13:14
Nee, dat is gelukkig inmiddels m'n ex! Hij heeft een Wajong gekregen op zijn 18e dacht ik en hij is nu 26.
Ik wil hem ook niet zozeer veranderen , maar wel weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan. En oplossingen bedenken wat voor ons beide te doen is.
huh?? sinds je gisteren een topic over hem opende?
@ T-Bag,

Kun je vaker in jouw huis afspreken? In jouw huis bepaal jij de regels. Hij kan daar bijv. overdag gamen als jij aan het werk bent, maar alles moet weer netjes zijn als jij thuis komt en anders gaat hij maar thuis gamen en dan spreken jullie in de avond af in jouw nette huis.
Eerdere topics gaan niet over hem :)
Nou @boekenlegger0...

We zitten dus bij mij thuis. Continu. Hij woont in Groningen en ik woon in Gelderland, dat is zo'n 2.5u reizen in totaal. Toen corona ineens om de hoek kwam kijken, is hij naar mij toegekomen. Sindsdien nooit meer weggegaan ook. Hij moest wel naar mij komen omdat ik huisdieren heb en ze dus niet alleen kan laten.

Hij gamet echt de hele dag door. Ik heb nu bijvoorbeeld online les en zelfs dan presteert hij het om te gamen. Nu is het gamen voor mij niet zo'n probleem. Wat voor mij wel het probleem is dat hij dan ook hele dagen door met zijn vrienden zit te bellen (of in de PS4 pArTy ofzoiets). Dat stoort mij enorm, aangezien dit betekend dat ik geen enkel moment rust heb.

Ik heb het al zovaak aangegeven, maar er word geen gehoor aan gegeven. Ik heb gister zelfs gezegd dat die niet raar moet opkijken als ik binnenkort zijn stem echt zat ben.

Hem wegsturen zal ook lastiger gaan aangezien die in het weekend een paar uurtjes meewerkt bij mijn werk.

Weet ook niet zo goed of dit allemaal eigenlijk mijn probleem is en ik het groter maar dan dat het werkelijk is.
Ik had een partner met ADD. Had geen oog voor en zin in het huishouden, omdat hij te veel prikkels ervaarde op zijn werk waardoor hij 's avonds geen puf meer had om iets in huis te doen. Koken deed hij niet, hij wist niet eens hoe je een bed opmaakte en als ik dan het huis weer helemaal had opgeruimd, kwam hij thuis van zijn werk om vervolgens weer al zijn spullen overal en nergens neer te gooien. En in het weekend ging hij liever naar voetbalwedstrijden en naar zijn ouderlijk huis. :D

Je raadt het al: het werkte niet. Ik ben gestructureerd, ik hou van een planning, ik heb mijn zaakjes op orde. Hij daarentegen leefde met de dag, was chaotisch, had geen cent gespaard (onverwachte rekeningen bij hem zorgden voor nog meer ellende), zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar los van mijn situatie: hoe ben jij als persoon? Kun jij hiermee omgaan? Ik ken dat 'afkatten' wel, ik deed dat ook. Omdat ik er zelf gewoon niet mee om kon gaan. Dat lag dus aan mij en niet aan hem. Wij waren gewoon geen match.
T-Bag schreef:
03-09-2020 13:34
Eerdere topics gaan niet over hem :)
Nou @boekenlegger0...

We zitten dus bij mij thuis. Continu. Hij woont in Groningen en ik woon in Gelderland, dat is zo'n 2.5u reizen in totaal. Toen corona ineens om de hoek kwam kijken, is hij naar mij toegekomen. Sindsdien nooit meer weggegaan ook. Hij moest wel naar mij komen omdat ik huisdieren heb en ze dus niet alleen kan laten.

Hij gamet echt de hele dag door. Ik heb nu bijvoorbeeld online les en zelfs dan presteert hij het om te gamen. Nu is het gamen voor mij niet zo'n probleem. Wat voor mij wel het probleem is dat hij dan ook hele dagen door met zijn vrienden zit te bellen (of in de PS4 pArTy ofzoiets). Dat stoort mij enorm, aangezien dit betekend dat ik geen enkel moment rust heb.

Ik heb het al zovaak aangegeven, maar er word geen gehoor aan gegeven. Ik heb gister zelfs gezegd dat die niet raar moet opkijken als ik binnenkort zijn stem echt zat ben.

Hem wegsturen zal ook lastiger gaan aangezien die in het weekend een paar uurtjes meewerkt bij mijn werk.

Weet ook niet zo goed of dit allemaal eigenlijk mijn probleem is en ik het groter maar dan dat het werkelijk is.
wie is er eigenlijk de regisseur in jouw leven??
Jijzelf? of hij??
T-Bag schreef:
03-09-2020 13:34

Je wil hem niet veranderen zeg je (maar vindt het wel relevant om te benoemen dat hij 'potentie' heeft) en je wil alleen tips over hoe je er beter mee om kunt gaan. Okee. Dan raad ik je aan om een goede noise cancelling koptelefoon te kopen voor jezelf, dan kun je op die manier rust in je eigen huis creëren terwijl hij de hele dag kan gamen en bellen en hoef je ook zijn stem niet zat te raken. Ik weet niet hoe je woont, maar je zou ook nog de hele dag in de slaapkamer kunnen gaan zitten, eventueel met koptelefoon op dan.
Ik ben zelf ook chaotisch en rommelig tot op zekere hoogte. Op een gegeven moment ben ik er klaar mee, en moet het gewoon netjes en schoon zijn.

Kan ook slecht omgaan met sommige veranderingen
Als voorbeeld: hij heeft de tv verplaatst in het midden van de kamer, zodat die beter kan gamen. Ik vind dit geen gezicht en kan me daar dus behoorlijk aan storen.

Ik ben echt niet moeilijk maar een beetje begrip vanuit zijn kant zou fijn zijn.

Ik heb een studio. Woonkamer en slaapkamer is dus 1 ruimte hier.
T-Bag schreef:
03-09-2020 13:52
Ik ben zelf ook chaotisch en rommelig tot op zekere hoogte. Op een gegeven moment ben ik er klaar mee, en moet het gewoon netjes en schoon zijn.

Als voorbeeld: hij heeft de tv verplaatst in het midden van de kamer, zodat die beter kan gamen. Ik vind dit geen gezicht en kan me daar dus behoorlijk aan storen.

Ik ben echt niet moeilijk maar een beetje begrip vanuit zijn kant zou fijn zijn.

Dan zet je de tv weer terug, want het is jouw tv en jouw woning. Waarom laat je zo over je heen lopen?
T-Bag schreef:
03-09-2020 13:52

schop hem naar huis!
Ik wil ook graag dat mensen zich thuis voelen zeg maar.
Hij geeft bijvoorbeeld ook aan dat hij zich ook comfy wil voelen als hij hier langere tijd is en niet op z'n tenen wil lopen. Dat snap ik tot op zekere hoogte, maar toch storen dingen me.

Volgens mij weet ik zelf niet meer zo goed wat m'n probleem is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven