Hondenbeet, wanneer zouden jullie hem laten inslapen?

05-05-2009 14:00 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje is vorige week in haar gezicht gebeten door de hond van m'n moeder.We hebben niet precies gezien wat er gebeurd is. Ze zegt dat ze met 'm wilde knuffelen (armpjes om z'n nek, haar gezichtje dicht bij het zijne).

Mam is met de hond naar de dierenarts gegaan, om te laten onderzoeken of het beestje misschien ergens pijn had, waardoor hij zo reageerde.

Volgens de dierenarts, was de beet een schrikreactie, omdat de hond slecht zag en bijna niks hoorde(13 jaar oud) en zouden deze reacties vaker voor kunnen komen naarmate het gehoor en zicht slechter zouden worden. Om risico's uit te sluiten heeft mam toen besloten de hond in te laten slapen.

Ik vind het verschrikkelijk en vraag me af: "Moest dit nou? Was er geen andere oplossing?" Zeker omdat we niet hebben gezien wat er gebeurd is en de hond hartstikke lief was en ondanks z'n ouderdom er nog goed aan toe was, met uitzondering van het horen en zien dan.

Wat vinden jullie ervan? Moet de hond het ontgelden, voor de veiligheid van het kind?

Wat is voor jullie de grens, om een hond in te laten slapen?
Zoals al eerder gezegd door anderen. Ik snap absoluut niet dat je een klein kind en een hond (welke hond dan ook) alleen laat zonder goed toezicht. Ik heb zelf altijd honden gehad, en hoe lief ze ook met kinderen zijn, ik zou ze nooit voor 100% met een kind vertrouwen. Jammer dat 't beestje eronder moet lijden want honds reactie lijkt mij volkomen normaal als ie schrikt.

Ik had hem niet laten inslapen, zeker niet als het de hond van mijn moeder betreft (of jouw dochter moet daar 5 dagen in de week zijn). Maar ik zou het als mijn (en mijn moeders) verantwoordelijkheid zien om te zorgen dat ze niet samen alleen zijn als ik op bezoek zou komen. Hond even in keuken of tuin, of wat dan ook. Was denk ik best een mouw aan te passen. Kan me voorstellen dat je het best erg vindt Babywish, zeker omdat dit te voorkomen was geweest
Ik kan me er helemaal NIETS bij voorstellen....Ik vind het zeer onverantwoord om een kind alleen bij een hond te laten. Laat staan dat een kind een hond omarmt.....Mijn vreselijk lieve en zachtaardige hond die geen vlieg kwaad doet en stapel gek is op kinderen zou ook gebeten hebben als hij tegen zijn wil in vastegehouden en omarmd zou worden.

HONDEN ZIJN DIEREN. Als je dieren houdt moet je daar ook de verantwoordelijkheid voor dragen. Als je paard rijdt kan je getrapt worden en kan er een paard op je voet staan en kan je er af vallen. Schiet je daar ook het paard voor neer. NEE NATUURLIJK NIET!!!!! Dieren hebben instincten en als eigenaar hoor je daar verantwoordelijk mee om te gaan. Dat jij als eigenaar gefaald hebt in jouw verantwoordelijkheid daarin wil toch niet zeggen dat het dier (WELKE NIETS FOUT HEEFT GEDAAN) daar voor moet boeten met zijn leven nota bene.....

Houd de hond en het kind gescheiden van elkaar (bench, bijkeuken, andere kamer). Nooit maar dan ook nooit een kind en een hond zonder hele nauwe toezicht bij elkaar laten. Beloon de hond uitvoerig voor correct gedrag bij het kind.

EEN HOND IS EEN LEVEND WEZEN!!!!Wie denk jij wel niet dat je bent om te beslissen over leven of dood van een volledig gezond ander levend wezen????Nee ongelukken gebeuren, ook met kinderen onderling. Wat doe je dan?? Hoe grijp je dan in?? Ook met een dergelijke buitensporige reactie???

Ik kan er echt niet over uit. Echt iets van deze geweldadige samenleving deze 'maak maar dood' houding.WALGELIJK.
quote:Spijker schreef op 05 mei 2009 @ 14:10:

[...]

Dit is de grootste bullshit ever! Ten eerste beet de hond waarschijnlijk uit schrik. Als je angst corrigeert zal dat het gedrag juist verergeren.

De kans dat het nog goed komt? De hond is geschrokken en beet daardoor, hij is niet veranderd in een bloeddorstige Cujo.

Uit je reactie blijkt dat je totaal niets van hondengedrag snapt.is goed, ik zal het doorgeven aan Martin Gaus die dit tegen een familielid zei. Altijd al geweten dat die man geen zak van hondengedrag snapt.
Gaatie, Bruinoog?
quote:Kletsmajoor schreef op 05 mei 2009 @ 14:11:

Ik vind dit voorval een uitstekende reden om een hond in te laten slapen... Ik zou dit wel met mijn hond doen.

Mijn hond is naar mijn moeder gegaan toen ik een kind kreeg omdat hij altijd al niet te vertrouwen was met kinderen. Hij moet in de bench als mijn kind bij oma thuis is. Zou ook een optie geweest kunnen zijn.

Toch kan ik me dus voorstellen dat nu de hond eenmaal gebeten heeft je ouders de hond nooit meer zo vertrouwen en van hem houden zoals eerst.

Ja kan me voorstellen dat het lekker makkelijk is om je hond in te laten slapen. Of hem maar in de bench propt als het even niet goed uitkomt allemaal.

Misschien in jouw geval beter om een ander baasje te zoeken? Jij/je moeder hebben duidelijk geen zin om de hond in de gaten te houden.
Ach zielig toch voor die hond, en zielig voor het kindje ook natuurlijk. Kan die hond niet gewoon een muilkorfje om?
quote:elninjoo schreef op 05 mei 2009 @ 14:06:

Ik vind het echt asociaal dat die hond is afgemaakt. Dan moet je maar geen kind onbewaakt bij zo'n dier laten. Die trekken aan de oren of aan de staart en dan janken als het dier zich verweert?

Vind het niet normaal om zo'n beestje zomaar af te danken om die reden. Dan moet ze voortaan maar beter opletten dat 't kind haar hond niet kan treiteren.Helemaal mee eens! Jee, vind het gewoon erg dat dat beesie nu dood is. Dieren blijven wel dieren, hoor!
Absoluut NIET in laten slapen! Kom nou!

Je zegt zelf: hond is altijd lief geweest, maar nu oud en doof etc... Kan je 'm niet kwalijk nemen. In laten slapen lijkt me niet het einde dat zo'n beestje verdiend. Zorg er gewoon voor dat de hond nooooit meer zo dicht bij je dochter in de buurt kan komen.

Sterkte ermee!
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:13:

[...]

is goed, ik zal het doorgeven aan Martin Gaus die dit tegen een familielid zei. Altijd al geweten dat die man geen zak van hondengedrag snapt.

Nee hoor dat hoeft niet, jij hebt het ongetwijfeld verkeerd begrepen. Als je geen kader hebt om bepaalde informatie in te plaatsen kunnen dit soort misverstanden ontstaan. Ik ken Martin Gaus persoonlijk en weet precies wat hij over dergelijke situaties zegt. En dat is niet wat jij beweert.

Wat jij schrijft is een kwestie van net aan de klepel weten te vinden, maar bij god niet weten waar de klok hangt........
En leer je kind alsjeblieft nooit maar dan ook nooit zomaar een hond te aaien, laat staan omhelzen!

Ik heb zelf honden, je wil niet weten hoe vaak er zich opeens een kind op een van de honden stort. Ik vind het leuk dat ze ze leuk vinden, maar ik schrik me altijd een ongeluk. Ik wilde dat ouders hun kinderen inprentten niet zomaar te aaien!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 14:17:

Gaatie, Bruinoog?Dank je, dank je...Net weer een beetje, snak nog naar adem....
Neeeeee....!!! Is ie al dood? Nee toch??!!
quote:Konijn06 schreef op 05 mei 2009 @ 14:17:

Absoluut NIET in laten slapen! Kom nou!

Je zegt zelf: hond is altijd lief geweest, maar nu oud en doof etc... Kan je 'm niet kwalijk nemen. In laten slapen lijkt me niet het einde dat zo'n beestje verdiend. Zorg er gewoon voor dat de hond nooooit meer zo dicht bij je dochter in de buurt kan komen.

Sterkte ermee!

eens, en de optie van geen contact meer is inderdaad een goeie, maar ik kan me de reactie van moeder heel goed voorstellen. ook voor haar zit er een emotionele component aan, schuldgevoel, afkeer van de hond na die beet..

Dat is niet zo rationeel, moeder zal best beseffen dat die hond niks te verwijten valt maar misschien is ze nu wel zo bang voor hem/boos op hem/afkerig van hem dat ze hem gewoon niet meer kan velen.
Was het een hap, uit schrik, of een beet, vol agressie? Dat maakt nogal verschil en dat zou je ook zeker aan de verwondingen moeten zien. Een oude hond kan blind of doof zijn, of ergens pijn hebben en schrikken. De hond had hoe dan ook nooit alleen met het kind mogen zijn. Ik zou de hond in een geval van schrikreactie zéker niet hebben laten inslapen, ik zou eerder voor de zekerheid zon zacht stoffen snuitje om doen, dan kan hij ook niet bijten.
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:18:

[...]

Nee hoor dat hoeft niet, jij hebt het ongetwijfeld verkeerd begrepen. Als je geen kader hebt om bepaalde informatie in te plaatsen kunnen dit soort misverstanden ontstaan. Ik ken Martin Gaus persoonlijk en weet precies wat hij over dergelijke situaties zegt. En dat is niet wat jij beweert.

Wat jij schrijft is een kwestie van net aan de klepel weten te vinden, maar bij god niet weten waar de klok hangt........Precies wat ik net wilde opschrijven. Ik heb een opleiding gevolgd bij Gaus, dus ben wel enigszins op de hoogte van wat hij denkt en vindt over hondengedrag en dat is dit zeker niet.

[...]

Wat jij schrijft is een kwestie van net aan de klepel weten te vinden, maar bij god niet weten waar de klok hangt........

Tis goed hoor, bel je vriend martin maar.. Ik weet echt wel eea over hondengedrag.

Ander argument is dat de DA ermee instemde, doet ie ook niet zomaar lijkt me.
quote:Spijker schreef op 05 mei 2009 @ 14:21:

[...]

Precies wat ik net wilde opschrijven. Ik heb een opleiding gevolgd bij Gaus, dus ben wel enigszins op de hoogte van wat hij denkt en vindt over hondengedrag en dat is dit zeker niet.Nou, dan zal ik het wel gehallucineerd hebben (wat veel best buddies van Martin hier trouwens!)
quote:lindy schreef op 05 mei 2009 @ 14:21:

Was het een hap, uit schrik, of een beet, vol agressie? Dat maakt nogal verschil en dat zou je ook zeker aan de verwondingen moeten zien. Een oude hond kan blind of doof zijn, of ergens pijn hebben en schrikken. De hond had hoe dan ook nooit alleen met het kind mogen zijn. Ik zou de hond in een geval van schrikreactie zéker niet hebben laten inslapen, ik zou eerder voor de zekerheid zon zacht stoffen snuitje om doen, dan kan hij ook niet bijten.Lindy, ze hadden het kind niet alleen gelaten.
quote:lindy schreef op 05 mei 2009 @ 14:21:

ik zou eerder voor de zekerheid zon zacht stoffen snuitje om doen, dan kan hij ook niet bijten.

Alweer een slecht plan, dan kan hij namelijk niet alleen niet meer bijten, maar ook niet meer hijgen, zijn lichaamswarmte niet kwijt en niet ademen.

Doe hem dan gewoon een muilkorf om, zo'n plastic korfje dus. Als je dat een hond aanleert om te dragen ondervinden ze daar helemaal geen last van.
Summerbreeze wat een vreemde reactie.

Mijn hond heeft sinds ik hem kreeg gewoon echt een hekel aan kinderen. Gaat grommen, happen en wil ze niet in zijn buurt. Dat is mij echt te gevaarlijk om maar goed op te gaan letten. De andere hond die wel betrouwbaar is met goed opletten loopt wel gewoon los. Dus opgelet moet er sowieso wel.

De bench was trouwens op advies van de dierenarts.

Maar blijkbaar heb jij nogal interesse om mijn hond op te komen halen en te redden van zijn zielige leven?

[...]

Wat jij schrijft is een kwestie van net aan de klepel weten te vinden, maar bij god niet weten waar de klok hangt........Rosie Ro, Martin Gaus heeft laatst nog uitvoerig en terecht actie gevoerd voor een Staffordshire terrier, die al een jaar in een soort van dodencel zat wegens vermeende agressie. Dankzij een agressietest waarvoor hij de hond zelf heeft getraind, is die hond nu weer bij zijn eigenaar. Dus ik zou je kennis maar met een korreltje zout nemen, want zo iemand zal dus nooit zeggen dat je een hond maar moet laten inslapen.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:22:

[...]

Ander argument is dat de DA ermee instemde, doet ie ook niet zomaar lijkt me.

De hond is 13... Denk dat de dierenarts wel eens heel anders gereageerd zou kunnen hebben als het een jongere hond geweest was. Sommige dierenartsen laten om wel onbegrijpelijker redenen dieren inslapen (vb omdat mensen ze 'gewoon' zat zijn). Bovendien zijn lang niet alle dierenartsen goed in het begrijpen van hondengedrag, het zijn immers géén gedragsdeskundigen.

De dierenarts zei toch zelf dat de hond niet uit agressie gebeten heeft?
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:19:

[...]

Dank je, dank je...Net weer een beetje, snak nog naar adem....Mooi, dan kun je nu TO even vragen hoe het met haar dochtertje gaat, die in haar gezicht was gebeten.
quote:Kletsmajoor schreef op 05 mei 2009 @ 14:25:

Summerbreeze wat een vreemde reactie.

Mijn hond heeft sinds ik hem kreeg gewoon echt een hekel aan kinderen. Gaat grommen, happen en wil ze niet in zijn buurt. Dat is mij echt te gevaarlijk om maar goed op te gaan letten. De andere hond die wel betrouwbaar is met goed opletten loopt wel gewoon los. Dus opgelet moet er sowieso wel.

De bench was trouwens op advies van de dierenarts.

Maar blijkbaar heb jij nogal interesse om mijn hond op te komen halen en te redden van zijn zielige leven? Joh, zodra het over honden of katten gaat nemen de emoties bij sommige mensen het over van de ratio. Een bench is een prima plek voor een hond, en als hij niet te vertrouwen is dan is het een prima oplossing om m bij je moeder te brengen.
quote:Spijker schreef op 05 mei 2009 @ 14:23:

[...]

Alweer een slecht plan, dan kan hij namelijk niet alleen niet meer bijten, maar ook niet meer hijgen, zijn lichaamswarmte niet kwijt en niet ademen.

Doe hem dan gewoon een muilkorf om, zo'n plastic korfje dus. Als je dat een hond aanleert om te dragen ondervinden ze daar helemaal geen last van.Hij hoeft dat ding toch niet 7 dagen per week op? Ding is me ooit zelf aangeraden door de dierenarts, niet omdat mijn hond beet maar omdat ze tijdens het tanden wisselen nogal eens aan een stoelpoot zat. En natuurlijk, zo'n ander korfje kan ook....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven