Hondenbeet, wanneer zouden jullie hem laten inslapen?

05-05-2009 14:00 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje is vorige week in haar gezicht gebeten door de hond van m'n moeder.We hebben niet precies gezien wat er gebeurd is. Ze zegt dat ze met 'm wilde knuffelen (armpjes om z'n nek, haar gezichtje dicht bij het zijne).

Mam is met de hond naar de dierenarts gegaan, om te laten onderzoeken of het beestje misschien ergens pijn had, waardoor hij zo reageerde.

Volgens de dierenarts, was de beet een schrikreactie, omdat de hond slecht zag en bijna niks hoorde(13 jaar oud) en zouden deze reacties vaker voor kunnen komen naarmate het gehoor en zicht slechter zouden worden. Om risico's uit te sluiten heeft mam toen besloten de hond in te laten slapen.

Ik vind het verschrikkelijk en vraag me af: "Moest dit nou? Was er geen andere oplossing?" Zeker omdat we niet hebben gezien wat er gebeurd is en de hond hartstikke lief was en ondanks z'n ouderdom er nog goed aan toe was, met uitzondering van het horen en zien dan.

Wat vinden jullie ervan? Moet de hond het ontgelden, voor de veiligheid van het kind?

Wat is voor jullie de grens, om een hond in te laten slapen?
*Ligt in een deuk om al de martin-gaus-vrienden hier, wat een claim-to-fame zeg*
quote:Kletsmajoor schreef op 05 mei 2009 @ 14:25:

Summerbreeze wat een vreemde reactie.

Mijn hond heeft sinds ik hem kreeg gewoon echt een hekel aan kinderen. Gaat grommen, happen en wil ze niet in zijn buurt. Dat is mij echt te gevaarlijk om maar goed op te gaan letten. De andere hond die wel betrouwbaar is met goed opletten loopt wel gewoon los. Dus opgelet moet er sowieso wel.

De bench was trouwens op advies van de dierenarts.

Maar blijkbaar heb jij nogal interesse om mijn hond op te komen halen en te redden van zijn zielige leven?

Maar zit die hond dan urenlang in de bench als jij daar bent met je kind/je kind daar logeert?

Dat is toch zielig!

Waarom dan geen fijn plekje voor hem vinden bij een kinderloos iemand/stel?
Dat vroeg ik hierboven ook al, hoe gaat het met je dochtertje?

Het is inderdaad zo dat er verschil kan zijn tussen een beet uit angst (in het dichtstbijzijnde lichaamsdeel, kort en snel) en een beet uit agressie (gericht, hard en aanhoudend).
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:summerbreeze21 schreef op 05 mei 2009 @ 14:23:

[...]

Lindy, ze hadden het kind niet alleen gelaten.Zag het, maar het was hoe dan ook een kort moment van onoplettendheid. Dat is nou eenmaal niet slim met dieren, zeker als ze geen kinderen gewend zijn.
quote:lindy schreef op 05 mei 2009 @ 14:25:

[...]

Rosie Ro, Martin Gaus heeft laatst nog uitvoerig en terecht actie gevoerd voor een Staffordshire terrier, die al een jaar in een soort van dodencel zat wegens vermeende agressie. Dankzij een agressietest waarvoor hij de hond zelf heeft getraind, is die hond nu weer bij zijn eigenaar. Dus ik zou je kennis maar met een korreltje zout nemen, want zo iemand zal dus nooit zeggen dat je een hond maar moet laten inslapen.

nee, moet je nagaan als hij dat dus WEL adviseert!

Het was een familielid van me en ik ging mee omdat ik op dat gebied werkzaam ben geweest. heb het dus straight from the horse's mouth. Maar okee.
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 14:26:

[...]

Mooi, dan kun je nu TO even vragen hoe het met haar dochtertje gaat, die in haar gezicht was gebeten.

Hoezo, die wordt toch niet ingeslapen???

(uiteraard hoop ik van harte dat ze er geen blijven letsel aan heeft overgehouden...dat spreekt voor zich...zij was ook het slachtoffer van de onoplettendheid van haar ouders)
.
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 14:28:

*Ligt in een deuk om al de martin-gaus-vrienden hier, wat een claim-to-fame zeg*
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:27:

[...]

Joh, zodra het over honden of katten gaat nemen de emoties bij sommige mensen het over van de ratio. Een bench is een prima plek voor een hond, en als hij niet te vertrouwen is dan is het een prima oplossing om m bij je moeder te brengen.

Een bench is ook een prima plek voor een hond als je niet thuis bent of 's nachts om in te slapen. Voor het zindelijk worden etc.

Maar als je gewoon thuis bent en een hond urenlang in een bench laat zitten, dat vind ik wreed.
quote:summerbreeze21 schreef op 05 mei 2009 @ 14:28:

[...]

Maar zit die hond dan urenlang in de bench als jij daar bent met je kind/je kind daar logeert?

Dat is toch zielig!

Waarom dan geen fijn plekje voor hem vinden bij een kinderloos iemand/stel?een bench is niet zielig.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:08:

[...]

een oude hond die eenmaal gebeten heeft en daarbij niet onmiddellijk door de gebeten persoon is gecorrigeerd zal in gedrag afglijden, EN, de kans dat dat nog goed komt is minimaal.

De enige oplossing had kunnen zijn om de hond nooit meer bij het kind te laten.

Een kind kan een volwassen hond nooit corrigeren, doordat een volwassen hond een kind altijd als lager in rang ziet. Het zou het dan ook niet accepteren als het kind hem corrigeert.

Maar ben het met je eens dat de enige oplossing is om kind en hond niet samen alleen te laten.
Even voor de duidelijkheid:

- we waren op bezoek (verjaardag), moeder past geen vijf dagen per week op.

- ze waren niet alleen, er werd alleen even niet heel goed opgelet (zat zelf op het toilet, op het moment van het voorval).

- ons dochtertje weet dat ze honden geen pijn mag doen, omdat ze dan kunnen bijten (knuffelen doet geen pijn, kinderlogica)

-moeder heeft de hond twee dagen later laten inslapen, was dus een bewuste keuze en geen impulsieve actie uit woede/paniek kort na het incident.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:29:

[...]

nee, moet je nagaan als hij dat dus WEL adviseert!

Het was een familielid van me en ik ging mee omdat ik op dat gebied werkzaam ben geweest. heb het dus straight from the horse's mouth. Maar okee.Het land zit vol met zogenaamde hondenkenners en gedragsdeskundigen.....Allemaal leuk en aardig, maar de echte deskundigen zijn op een zeer beperkt aantal handen te tellen. Kreten als 'maar ik ben vrijwilliger geweest bij de dierenbescherming' daar workt ik niet warm van. Daar ga ik hooguit van zuchten.
quote:maya_bee schreef op 05 mei 2009 @ 14:30:

[...]

Een kind kan een volwassen hond nooit corrigeren, doordat een volwassen hond een kind altijd als lager in rang ziet. Het zou het dan ook niet accepteren als het kind hem corrigeert.

Maar ben het met je eens dat de enige oplossing is om kind en hond niet samen alleen te laten.

klopt, daarom is het ook extra kut als een hond een kind bijt, een kind en een hond reageren wezenlijk anders en vaak zelfs tegengesteld.

bekend voorbeeld is dat een kind iets wat de hond niet mag hebben al springend in de hoogte houdt. Partytime voor bello dus.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:30:

[...]

een bench is niet zielig.Nee.. dat zeg ik toch ook niet.
Dan snap je die dierenarts toch ook niet! Welke dierenarts laat nou een "gezonde" hond inslapen??
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 14:28:

*Ligt in een deuk om al de martin-gaus-vrienden hier, wat een claim-to-fame zeg*Ik ken hem niet hoor, maar hij schijnt wel eens in parenclubs te bivakkeren. Vind het trouwens een irritant figuur, maar als hij mijn hond van een spuit kon redden was ik 'm ook dankbaar.
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:31:

[...]

Het land zit vol met zogenaamde hondenkenners en gedragsdeskundigen.....Allemaal leuk en aardig, maar de echte deskundigen zijn op een zeer beperkt aantal handen te tellen. Kreten als 'maar ik ben vrijwilliger geweest bij de dierenbescherming' daar workt ik niet warm van. Daar ga ik hooguit van zuchten.lekker blijven zuchten meid, je weet niets van mijn achtergrond. Doe de groeten aan je BFF martin!
quote:Babywish schreef op 05 mei 2009 @ 14:30:

Even voor de duidelijkheid:

- we waren op bezoek (verjaardag), moeder past geen vijf dagen per week op.

- ze waren niet alleen, er werd alleen even niet heel goed opgelet (zat zelf op het toilet, op het moment van het voorval).

- ons dochtertje weet dat ze honden geen pijn mag doen, omdat ze dan kunnen bijten (knuffelen doet geen pijn, kinderlogica)

-moeder heeft de hond twee dagen later laten inslapen, was dus een bewuste keuze en geen impulsieve actie uit woede/paniek kort na het incident.Wat afschuwelijk en wreed. Ik hoop dat jij heel goed beseft dat jouw gebrek aan verantwoordelijkheid als ouder een ander levend wezen het leven heeft gekost.
quote:puck1979 schreef op 05 mei 2009 @ 14:32:

Dan snap je die dierenarts toch ook niet! Welke dierenarts laat nou een "gezonde" hond inslapen??daarom ben ik dus geneigd te denken dat de DA er een reden toe zag. Maar dat weten we niet.
ik kan me voorstellen dat je moeder de keuze gemaakt heeft. Het beestje was al oud. Er speelden al verschillende ouderdomskwaaltjes bij het beestje als ik dit zo lees. Kan me voorstellen dat dit een "mooie aanleiding" was, hoe raar dat ook zal klinken. Ik hoop dat het oke is met je dochter. En natuurlijk ook met je moeder, voor haar zal het echt geen makkelijke beslissing zijn geweest om de hond in te laten slapen.
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:34:

[...]

Wat afschuwelijk en wreed. Ik hoop dat jij heel goed beseft dat jouw gebrek aan verantwoordelijkheid als ouder een ander levend wezen het leven heeft gekost.

Je maakt jezelf nu wel een beetje belachelijk.

Maar dat mag.
quote:lindy schreef op 05 mei 2009 @ 14:33:

[...]

Ik ken hem niet hoor, maar hij schijnt wel eens in parenclubs te bivakkeren. Vind het trouwens een irritant figuur, maar als hij mijn hond van een spuit kon redden was ik 'm ook dankbaar.Echt waar?? Doet hij dat? Hoe komt hij daar mee weg, zonder dat dat in de krant komt?
Wat reageren sommigen weer hysterisch..ongelofelijk.

TO kan blij zijn dat haar kind verder niks mankeert ipv jammeren over de hond die is ingeslapen. Hulde voor de oma die haar kleinkind voor de hond stelt.
Ja, dat vind ik echt.
Ja, op zijn hondjes denk ik Bruinoog. Google maar eens op gaus en parenclub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven