Hondenbeet, wanneer zouden jullie hem laten inslapen?

05-05-2009 14:00 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje is vorige week in haar gezicht gebeten door de hond van m'n moeder.We hebben niet precies gezien wat er gebeurd is. Ze zegt dat ze met 'm wilde knuffelen (armpjes om z'n nek, haar gezichtje dicht bij het zijne).

Mam is met de hond naar de dierenarts gegaan, om te laten onderzoeken of het beestje misschien ergens pijn had, waardoor hij zo reageerde.

Volgens de dierenarts, was de beet een schrikreactie, omdat de hond slecht zag en bijna niks hoorde(13 jaar oud) en zouden deze reacties vaker voor kunnen komen naarmate het gehoor en zicht slechter zouden worden. Om risico's uit te sluiten heeft mam toen besloten de hond in te laten slapen.

Ik vind het verschrikkelijk en vraag me af: "Moest dit nou? Was er geen andere oplossing?" Zeker omdat we niet hebben gezien wat er gebeurd is en de hond hartstikke lief was en ondanks z'n ouderdom er nog goed aan toe was, met uitzondering van het horen en zien dan.

Wat vinden jullie ervan? Moet de hond het ontgelden, voor de veiligheid van het kind?

Wat is voor jullie de grens, om een hond in te laten slapen?
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 15:40:

[...]

Hond en kind.

Nee, ze mogen niet alleen. Zelfs niet als ik naar de wc moet. Dan gaat kind mee naar de wc of hond naar buiten oid.Kijk, en dat vind ik nou zooo belachelijk he. Waarom nou niet kind naar buiten in de regen en hond mee naar de wc
Geloof het of niet Pien, hond gaat ook wel eens mee naar de wc.
Maar hoe oud zijn de kids dan Star?

Mijn hond is nu nog een pup maar ik laat ze weleens alleen hoor, maar mijn jongens zijn 5,5 en bijna 9.

En goed geinstrueerd. (ze hebben overigens niet zo een interesse in de hond, hij is wel leuk, dat wel maar ze gaan niet echt met hem spelen, ja buiten)
Die van mij ook! Staat ook altijd direct bij de douche als ik ga douchen, ligt in bed vóór ik erin lig. Super goed opgevoed dus:)
Dochter is 3, tweede onderweg.

Scheelt wel een stuk met die van jou Zusenzo, die zijn inderdaad een stuk vormbaarder
quote:Pien252 schreef op 05 mei 2009 @ 16:19:

Die van mij ook! Staat ook altijd direct bij de douche als ik ga douchen, ligt in bed vóór ik erin lig. Super goed opgevoed dus:)Net zo'n debiel als de mijne dus
Heb niet het hele topic gelezen maar wil toch even zeggen dat ik hiervan schrik.

Ik snap goed dat je wil voorkomen dat hond nog maar ergens ooit een kans krijgt dit weer te doen (uit schrik of niet, dat staat er los van), maar in laten slapen...?

Er zijn 100 andere oplossingen.. dit beestje had ergens anders mooi zijn laatste jaren kunnen doorbrengen...

(heb zelf ook een hond, als hetzelfde zou gebeuren zou ik hetzelfde doen; voorkomen dat het nog een keer gebeurd door hond te herplaatsen, hoe ontzettend erg ik dat ook zou vinden...)
Leer je kind ajb dat ze dit noooooooit meer moet doen. Misschien bijt een andere hond wel echt door. Hier ook een hond in huis maar ik hou het wel goed in de gaten aangezien onze peuter ook wat te amicaal met de hond omgaat. Een hond blijft een hond... Ik weet dat een hond van een kennis mijn zus vroeger ook in haar gezicht gebeten heeft. Hond was geen kinderen gewend en zus lachtte haar tanden bloot terwijl ze een plakje cake beethield. Nu zie je er niets meer van, gelukkig en hond is gewoon gestorven van ouderdom. Eigenaar vond het gedrag wel uit te leggen.
quote:elninjoo schreef op 05 mei 2009 @ 14:06:

Ik vind het echt asociaal dat die hond is afgemaakt. Dan moet je maar geen kind onbewaakt bij zo'n dier laten. Die trekken aan de oren of aan de staart en dan janken als het dier zich verweert?

Vind het niet normaal om zo'n beestje zomaar af te danken om die reden. Dan moet ze voortaan maar beter opletten dat 't kind haar hond niet kan treiteren.

Wij hebben ook een hond van 13 jaar, en 3 kinderen. Nu is het echt een heerlijke rustige loebas, die veel tolereert, maar toch blijf ik altijd alert met de kinderen

Je moet kinderen leren met dieren om te gaan.

Ik heb ze geleerd dat ze een dier nooit in een hoekje moeten drukken of recht in de ogen kijken. Zelfs lachen (dwz tanden bloot) kan een hond opvatten als een aanval.

Daarnaast vind ik dat als een hond niet op jou afkomt, je er ook niet heen moet gaan.

Bah, ik kan er echt verdrietig van worden dat zo'n beestje het moet ongelden.......

mensen hebben een keus, dieren niet.

*snif*
ja hoor es, maar at the end of the day is de mens belangrijker dan de hond, klaar.

kunnen we allemaal heilig gaan lopen doen maar als moeder er niet mee om kan gaan, het beest is te oud en gaar voor herplaatsing en het kind is niet waterdicht te beveiligen, jammer.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 16:35:

ja hoor es, maar at the end of the day is de mens belangrijker dan de hond, klaar.

Hoop dat je je bulletproof vest aan hebt.
Iemand die niet eens in de gaten heeft van zijn hond dat hij slecht hoort en ziet en daardoor niet alles meer goed kan volgen, en bij gevolg kan schrikken, is een grote sukkel.

En dan óók nog eens het kind daarvoor niet waarschuwen dat de hond kan schrikken EN dan OOK nog eens kind en hond zonder toezicht laten waardoor het kind gebeten wordt, en dan OOK nog eens de verantwoordelijkheid afschuiven op een hond, die niet beter weet en niet eens expres gebeten heeft, en die in laat slapen, die is helemaal geen hond waard.
Ik denk toch dat ik de grens zou leggen bij de ernst van de beet en de gevolgen.

Dus een tandafdruk, bloedend putje en wat schrammen zou voor mij niet afmaken zijn. Hechtingen en erger wel.

Daarbij zou voor mij de reden nog niets eens heel veel uitmaken. Zelfs als de beet met hechtingen nog goedgepraat kan worden vanuit de visie van de hond, zou dat voor mij een reden voor afmaken zijn. Hond heeft dan gewoon een mens beschadigd en dat is einde oefening hond.

Totaal onterechte grompartijen en oppervlakkige happen waar de hond geen reden voor heeft, zou wel een indicatie zijn om hond te herplaatsen en ervoor zorgen dat er geen contact met kinderen is.
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 16:36:

[...]

Hoop dat je je bulletproof vest aan hebt.

Ach, ik ben een taaie, gehard door impopulaire opvattingen op de kinderpijlert.

old soldiers never die, they just fade away
quote:hiltje schreef op 05 mei 2009 @ 16:41:

Ik denk toch dat ik de grens zou leggen bij de ernst van de beet en de gevolgen.

Dus een tandafdruk, bloedend putje en wat schrammen zou voor mij niet afmaken zijn. Hechtingen en erger wel.

Daarbij zou voor mij de reden nog niets eens heel veel uitmaken. Zelfs als de beet met hechtingen nog goedgepraat kan worden vanuit de visie van de hond, zou dat voor mij een reden voor afmaken zijn. Hond heeft dan gewoon een mens beschadigd en dat is einde oefening hond.

( )

Totaal onterechte grompartijen en oppervlakkige happen waar de hond geen reden voor heeft, zou wel een indicatie zijn om hond te herplaatsen en ervoor zorgen dat er geen contact met kinderen is.
quote:elninjoo schreef op 05 mei 2009 @ 14:06:

Ik vind het echt asociaal dat die hond is afgemaakt. Dan moet je maar geen kind onbewaakt bij zo'n dier laten. Die trekken aan de oren of aan de staart en dan janken als het dier zich verweert?

Vind het niet normaal om zo'n beestje zomaar af te danken om die reden. Dan moet ze voortaan maar beter opletten dat 't kind haar hond niet kan treiteren.

Treiteren?

Knuffelen is niet treiteren....de hond was gewoon erg geschrokken en ook ik vind het inslapen van de hond niet terecht. Had je echt beter op moeten letten.
Het is altijd weer de hond die opdraait voor de stommigheid van de mens. VAak de eigenaar, zoals ook in dit geval.

En het bijten ditmaal was niet onterecht. Het was gewoon een vergissing. De hond kon er niets aan doen.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 16:50:

[...]

Ach, ik ben een taaie, gehard door impopulaire opvattingen op de kinderpijlert.

Dit is de kinderpijlert
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Wat ontzettend triest dat de hond is ingeslapen. Wat voor hond was het eigenlijk (heb niet het hele topic gelezen)? Misschien had hij nog wel ergens anders een paar mooie jaren kunnen hebben.

Maar dat terzijde; wij hebben ook een kindje van 1 jaar, en 2 honden (en een kat). We leren de kleine meid nu al dat ze niet zelf naar de honden toe mag. Ze wordt ook niet alleen met hun gelaten. Als ik naar de wc moet, gaat zij of de honden mee. De honden zijn ook niet zo erg geïnteresseerd in haar, moet ik zeggen. Ze hebben meer interesse in slapen.

Het is heel belangrijk dat je een kind leert om te gaan met honden, maar ik geloof dat er veel volwassenen zijn die niet eens begrijpen hoe honden denken, dus hoe kun je dan verwachten dat ze het hun kinderen leren... jammer, maar realiteit.
quote:Spijker schreef op 05 mei 2009 @ 19:17:

[...]

Dit is de kinderpijlert

*kijkt verdwaasd om zich heen* Verrek! Ik dacht dat ik 'thuis' was tussen de beestentopics!
Ben zelf dierenarts en zou niet adviseren om de hond in te laten slapen. De hond is niet agressief. Hij heeft alleen op een situatie gereageerd die hem schrik aanjoeg of hem pijn deed. En honden communiceren nu eenmaal anders dan mensen. Daarom nooit je kind alleen laten met welk huisdier dan ook! De hond heeft een normale reaktie gegeven en verdiend het dus niet te worden ingeslapen. Wel zou ik het bertreffende kind uitlegen dat de hond anders reageert en sowieso niet goed hoort of ziet en dus schrikt als ze plots aan hem komt. En als ze daar te klein voor is, uit de buurt houden, dat lijkt me toch niet moeilijk! Wel fijn dat het met je dochtertje goed gaat!
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
arme hond en arm kindje.

wat een domme mama en oma!!!

dit had niet zo hoeven te lopen!!!!
Ik zal nooit het verhaal vergeten wat mijn tante vertelde over vrienden van hen.

Moeder was even naar boven en dochter van 3 jr en hond waren alleen beneden. Opeens begon dochter te huilen, hond bleek gebeten te hebben. Ze hebben hond gelijk laten afmaken, en gevraagt aan dierenarts om te kijken naar eventuele oorzaak.

De dierenarts belde op en zei: 32 nietjes in zijn oor trok hij nog maar bij het 33ste nietje heeft hij gebeten....

Oftewel laat je honden en kinderen nooit alleen want je weet nooit wat er gebeurt hoe lief de hond normaal ook is....
quote:bettine29 schreef op 05 mei 2009 @ 22:18:

Ik zal nooit het verhaal vergeten wat mijn tante vertelde over vrienden van hen.

Moeder was even naar boven en dochter van 3 jr en hond waren alleen beneden. Opeens begon dochter te huilen, hond bleek gebeten te hebben. Ze hebben hond gelijk laten afmaken, en gevraagt aan dierenarts om te kijken naar eventuele oorzaak.

De dierenarts belde op en zei: 32 nietjes in zijn oor trok hij nog maar bij het 33ste nietje heeft hij gebeten....

Oftewel laat je honden en kinderen nooit alleen want je weet nooit wat er gebeurt hoe lief de hond normaal ook is....broodje aap verhaal, doet al tientallen jaren de ronde, het is iemand die iemand kent in ditzelfde topic ook 'overkomen' en het circuleert al eeuwen op de faculteit diergeneeskunde in utrecht.
Ja Bettine,

Dat bekende broodje aap verhaal is al langsgekomen. Zal vast wel echt gebeurd zijn, maar iedereen kent het verhaal weer in andere versie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven