borstvoedingstwijfel...

05-05-2009 20:56 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben 32 weken zwanger van mijn eerste kind en twijfel enorm of ik borst- of flesvoeding wil geven. Helaas kan ik nergens info vinden over mijn "probleem", misschien kan iemand hier me van mijn twijfel afhelpen?

Oja, voor ik gelijk een hele waterval van pro borstvoeding over me heen krijg, ik ben overtuigd van de kwaliteit van borstvoeding tov kunstvoeding. Ik vind het heel vervelend dat overal zo'n campagne vóór borstvoeding wordt gevoerd, dat je al bijna een schuldgevoel aangepraat wordt omdat je durft te twijfelen... Maar nérgens is wat terug te vinden over vrouwen die om andere redenen twijfelen dan of ze het wel kunnen.

Het zit namelijk zo: ik zie er echt als een berg tegenop om (in het begin) ieder uur een kind aan mijn borst te hebben waardoor je verandert in een soort melkkoe... Verder heb ik veel moeite met de veranderende functie van de borst: die was altijd geassocieerd met seks, niet met kind... Lijkt me zo raar als straks mijn kind ligt te zuigen en ik denk dan aan seks, of andersom: man zit eraan en ik denk dan aan kind. Funest voor je seksleven volgens mij...

Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?
Het is in het begin inderdaad wel even zoeken welke houding voor jou en kind prettig is, maar je hoeft helemaal niet per se te zitten als je dat niet prettig vindt. Ik vond de rugbyhouding helemaal niet handig.
In tegenstelling tot de meesten hier, ken ik ook een aantal vrouwen die er zo over dachten als jij, en het wel geprobeerd hebben maar na een paar dagen al gestopt zijn. Het liep niet meteen lekker (en dat is vaak zo) en ze hadden de motivatie niet om door te gaan. Ik vind het opvallend dat de ervaring van veel forummers anders is, maar m.i. moet je echt 100% achter je keuze staan om de bv te laten slagen. De eerste dagen/weken zijn vaak niet makkelijk en dan moet je wel echt graag willen doorzetten en niet twijfelen.

Wat betreft de seks... ik geef al lang geen bv meer, mijn dochter is al 10 maanden maar toch vind ik het nog steeds moeilijk om de knop om te zetten. In mijn beleving is mijn lichaam nu toch iets meer voor "kindjes maken" dan voor seks...(hoop dat dat na een eventuele tweede nog goed komt!)
Star, op mijn werk is absoluut geen ruimte waar ik zou kunnen zitten en er is ook geen ruimte meer over om een kolfruimte in te richten...Op dit moment zou ik dat dus ook never nooit niet vragen, maar als ik Morrie goed begrijp, kan ook dat nog wijzigen...

Arwen, voor mij is dat inderdaad niet mogelijk, ik moet ongeveer een half uur rijden voordat ik op mijn werk ben...
quote:Chi caatje schreef op 05 mei 2009 @ 22:22:

Nou, volgens de kraamzorg moet je echt kaarsrecht rechtop zitten en dan al die kussens dat de baby precies goed ligt omdat er anders verkeer gehapt wordt en je dan dus kloven krijgt. Ik dacht ook te gaan liggen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar eigenlijk. Heb dat 1 keer geprobeerd in de eerste nacht of zo. Maar hoe doe je dat dan? Ik lag op mijn zij en baby half op mijn arm aan het liggen en half op bed en met mijn andere arm kon ik niet bij zijn hoofdje. Heb namelijk ook geleerd dat je moet wachten tot zijn mondje heel ver open is en dan druk je hem heel hard tegen je borst. Vond het zelf wat hardhandig, maar zo moest het.Ik steunde of op mijn arm of ik had mijn arm langs mijn oor liggen zeg maar. Baby niet op mijn arm iig.
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 22:18:

[...]

Fijn dat hij direct van het plan af was. Hopelijk werkt het hier ook zo, want ik vrees dat dochter zich ook gewoon op mijn borsten gaat storten. En wil niet op Youtube eindigen.Mijn zoon deed dat wel. Een half jaar nadat we gestopt waren (hij was toen 20 maanden). Ik stond hem in mijn blootje aan te kleden, hij ziet mijn borsten, begint enorm te grijnzen en roept 'Djinken djinken!'. Hij heeft daarna heel wat pogingen ondernomen om nog een slokje te nemen. Vond het een reuzecompliment, blijkbaar heeft hij er erg goede herinneringen aan
quote:Lalie schreef op 05 mei 2009 @ 22:24:

Star, op mijn werk is absoluut geen ruimte waar ik zou kunnen zitten en er is ook geen ruimte meer over om een kolfruimte in te richten...Op dit moment zou ik dat dus ook never nooit niet vragen, maar als ik Morrie goed begrijp, kan ook dat nog wijzigen...

Arwen, voor mij is dat inderdaad niet mogelijk, ik moet ongeveer een half uur rijden voordat ik op mijn werk ben...Ik ging twee uur eerder naar huis om te kolven/kind te halen/voeden.
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 22:25:

[...]

Ik ging twee uur eerder naar huis om te kolven/kind te halen/voeden.

Even voor mijn perceptie hoor...dan had je er dus al een werkdag van 6 uur opzitten? Maar moet je niet veel meer kolven tussendoor dan?

De voorlichtingsavond m.b.t. borstvoeding geven staat gepland voor over een aantal weken
quote:mars 74 schreef op 05 mei 2009 @ 22:18:

Flesje is onhandig hoor, met je gigantisch vergeetachtige hoofd na de bevalling de tel van de schepjes kwijt zijn. Uitkoken, te hete flesjes, duurt lang om te maken met een gillende baby op de achtergrond...

Ik vind dit zo'n onzin!! In het begin drinkt je baby flesjes met 2 of 3 schepjes, hoe kan je je hier nu de tel bij kwijtraken? Dat is me echt nog nooit gebeurd, zelfs niet toen ze 6 schepjes kreeg. Opwarmen; kwestie van 30 seconden in de magnetron, en uitkoken doe je 1x per dag. Nou, poepoe, wat een moeite...

Nee, voor elke voeding je half moeten ontbloten, bh naar beneden, rommelen met kussens voor een goede houding, dat is makkelijk..

Ik ben erg pro bv, maar ik vond flesvoeding dus echt Heel Erg Handig, al is het alleen maar omdat je het als moeder niet allemaal alleen hoeft te doen.
quote:Lalie schreef op 05 mei 2009 @ 22:28:

[...]

Even voor mijn perceptie hoor...dan had je er dus al een werkdag van 6 uur opzitten? Maar moet je niet veel meer kolven tussendoor dan?

De voorlichtingsavond m.b.t. borstvoeding geven staat gepland voor over een aantal weken In principe wel, maar ik redde het met even met mijn handen de ergste druk er vanaf kolven.
Maar Elska, in hoeverre zijn die weken moeilijk dan?

Ik vond het na een week kolven en dan maar voeden met een pipet en mijn pink, huilend onder de douche vandaan komen omdat ik de stralen niet op mijn borsten kon verdragen en vervolgens 20 cc bloed kolven toch wel de druppel.

Het moet wel leuk blijven en ik denk echt dat ik zo een depressie had kunnen krijgen als ik zo was doorgegaan. Lijkt me niet gezond.
quote:elska schreef op 05 mei 2009 @ 22:28:

[...]

Ik vind dit zo'n onzin!! In het begin drinkt je baby flesjes met 2 of 3 schepjes, hoe kan je je hier nu de tel bij kwijtraken? Dat is me echt nog nooit gebeurd, zelfs niet toen ze 6 schepjes kreeg. Opwarmen; kwestie van 30 seconden in de magnetron, en uitkoken doe je 1x per dag. Nou, poepoe, wat een moeite...

Nee, voor elke voeding je half moeten ontbloten, bh naar beneden, rommelen met kussens voor een goede houding, dat is makkelijk..

Ik ben erg pro bv, maar ik vond flesvoeding dus echt Heel Erg Handig, al is het alleen maar omdat je het als moeder niet allemaal alleen hoeft te doen.

En dan noem je wat Mars zegt onzin

Man kan baby uit bed halen, baby terug brengen, flesje melk geven. Zie weinig verschil eerlijk gezegd.
Oh Star, ik dacht al...dan sta je toch onderhand ook op klappen
quote:Lalie schreef op 05 mei 2009 @ 22:14:

[...]

Overigens wil ik wel volledig over zijn op flesvoeding voordat ik weer aan het werk ga, ik moet er niet aan denken om te moeten kolven op m'n werk. Maar goed, dat durf ik nu al helemaal niet meer hard op te zeggen tegen die vrouwen...

Ha! Dat zei ik ook. In het begin.

Ik heb mijn kind niet ieder uur aan de borst gehad, het fenomeen 'clusteren' ken ik niet. Mijn vent heeft wel de eerste 10 weken iedere drie uur gedronken, maar ja of je hem aan je borst of aan een fles hebt hangen dat maakt qua slaaptijd niet veel uit

Baby is nu ruim 5 maanden en ik ben nu aan het afbouwen.

Grootste voordeel wat mij betreft:

Nachtvoedingen: aanleggen en klaar! Ik word niet eens meer echt wakker, ondanks dat ik mn nest uit moet, kind uit zijn kamer haal en bij ons op bed voed. Ik moet er niet aan denken om naar beneden te moeten richting magnetron en schepjes moet tellen. Trouwens ongeacht de reden van het huilen, de borst helpt altijd. Ook als het om krampjes, tandjes, nachtmerries e.d gaat. Ik ben niet zo goed in troosten 's nachts, dan heb ik geen geduld. Dus die tiet werkt dan snel en efficient.

Nadeel: er zijn vaak startproblemen rondom borstvoeding. Denk aan melkproductie die langzamer dan normaal op gang komt, onzekerheid, hormonen, kloven, spruw, borstontstekingen en andere ellende.

Toch zijn genoemde problemen vaak van voorbijgaande aard en is het daarna redelijk makkelijk.

Ik heb trouwens nooit in het openbaar gevoed (behalve bij zeer intieme vrienden).

Melkkoe syndroom: geen last van gehad.

Seks met borsten: inderdaad zijn borsten op dit moment no-go area voor grote vent. Het voelt gewoon niet goed. Ach ja heb ik er voor over
.
Caatje
quote:Chi caatje schreef op 05 mei 2009 @ 22:30:

Maar Elska, in hoeverre zijn die weken moeilijk dan?

Ik vond het na een week kolven en dan maar voeden met een pipet en mijn pink, huilend onder de douche vandaan komen omdat ik de stralen niet op mijn borsten kon verdragen en vervolgens 20 cc bloed kolven toch wel de druppel.

Het moet wel leuk blijven en ik denk echt dat ik zo een depressie had kunnen krijgen als ik zo was doorgegaan. Lijkt me niet gezond.Same here en ik heb uiteindelijk nog 2 maanden doorgekolfd omdat dochter niet aan de borst wilde drinken. Dus ja, bij mij was het net zo moeilijk als bij jou. Bij anderen misschien iets minder, of hetzelfde en ze zijn gewoon grotere doorzetters?
quote:Luxaflex schreef op 05 mei 2009 @ 22:32:

[...]

Ha! Dat zei ik ook. In het begin.

Ik heb mijn kind niet ieder uur aan de borst gehad, het fenomeen 'clusteren' ken ik niet. Mijn vent heeft wel de eerste 10 weken iedere drie uur gedronken, maar ja of je hem aan je borst of aan een fles hebt hangen dat maakt qua slaaptijd niet veel uit

Baby is nu ruim 5 maanden en ik ben nu aan het afbouwen.
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 22:31:

[...]

En dan noem je wat Mars zegt onzin

Man kan baby uit bed halen, baby terug brengen, flesje melk geven. Zie weinig verschil eerlijk gezegd.Ik wel, mijn man kon 's nachts de fles geven terwijl ik gewoon doorsliep. En wat ik stiekem toch ook wel fijn vond is dat ik na een maand al dingen voor mezelf deed, zonder baby. Dat had met volledige bv niet of veel lastiger gekund (en toch probeer ik het de volgende keer weer hoor )
quote:qwertu schreef op 05 mei 2009 @ 22:33:

[...]

Toen ik nog fulltime kolfde, kolfde ik maar drie keer per dag voor een volledige dagproductie. Nu weet ik dat het niet bij iedereen zo rooskleurig gaat, maar het is deels ook een kwestie van hoe je je borsten "opvoedt" qua ritme. Als je kind na zes weken opeens een blok van 6 uur gaat slapen, red je het ook, dus ik zou niet weten waarom je het met zo'n blok overdag níet zou redden.

Tja, daar zeg je ook weer wat en daar heb je helemaal gelijk in. In eerste instantie had ik niet zo veel interesse in die voorlichtingsavond, maar ik ga toch maar wel, want ik geloof dat ik nog veel moet leren

Overigens "lek" ik nu al hele piepkleine beetjes in m'n BH, dat hoort er zeker ook bij? Dat is ook very charming op sexgebied
.
En flesjes maken vind ik inderdaad ook veul makkelijker borstvoeding. Eerst je half uitkleden overdag, dan de juiste houding vinden en voeden wat vaak veel langer duurt dan een flesje geven en dan nog een kwartier topless door de kamer blijven lopen om de borstvoeding te laten drogen op je tepel zodat je geen kloven krijgt. pff.

En flesjes hoef je maar 1 keer te steriliseren en dat is heel makkelijk met zo'n magnetronsterilisator. De rest van de dag kan je ze gewoon schoonmaken en 's nachts meet ik de schepjes af in een voedingstorentje zodat ik daar niet over na hoef te denken.

Als ik wegga gebruik ik ook de voedingstoren en neem gewoon een thermosfles met heet water mee. Heel makkelijk. Zag mezelf ook nog niet voeden in het openbaar.
quote:elska schreef op 05 mei 2009 @ 22:28:

[...]

Nou ik legde de afstandbediening in de vriezer, mijn sleutels in de prullenbak, schonk drinken voor mezelf in en vergat het volkomen, wilde koffie zetten en kwam erachter dat het koffieapparaat nog warm was en er ergens al een kopje koffie stond. Kon me onder de douche in het geheel niet herinneren of ik zojuist mijn haren nu had gewassen of niet. Soms niet eens of ik wel al gedoched had of niet...

Pan met kokende flesjes vergeten, whoops gesmolten...

Die schepjes waren een beproeving hoor
quote:elska schreef op 05 mei 2009 @ 22:36:

[...]

Ik wel, mijn man kon 's nachts de fles geven terwijl ik gewoon doorsliep. En wat ik stiekem toch ook wel fijn vond is dat ik na een maand al dingen voor mezelf deed, zonder baby. Dat had met volledige bv niet of veel lastiger gekund (en toch probeer ik het de volgende keer weer hoor )

Mijn vriend had ook best een flesje kunnen geven 's nachts, maar ik vond het niet erg. Misschien ga ik dit keer wel gebruik van hem maken.

Ik had overigens de behoefte niet een maand na de geboorte dingen voor mezelf doen, dus herken dat gevoel ook niet.
quote:Luxaflex schreef op 05 mei 2009 @ 22:32:

[...]

Ha! Dat zei ik ook. In het begin.Hmm, je bent niet de eerste die dag zegt...wie weet moet ik er dan uiteindelijk toch wel op terug komen
Ik vind dat sommigen hier wel raar borstvoeding geven hoor. Half uitkleden enzo

Hield mijn kleren gewoon aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven