Coronavirus COVID-19 alle pijlers

MBO / HBO / universiteit in coronatijd

25-08-2020 17:16 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de zielige jongeren die de mooiste introweek van hun leven moeten missen, vraag ik graag jullie mening naar het daadwerkelijk probleem met het onderwijs in deze tijden.

Vinden jullie het ook niet gek dat de meest frivole zaken als restaurants, zwembaden en zelfs bordelen weer open mogen, terwijl studenten aan een vervolgopleiding dit jaar met geluk een paar uur per week naar de les mogen? Middelbare scholen zijn wel weer geopend, maar een studie waar voor betaald wordt en vaker dan niet een lening voor uitgetrokken wordt, is puur verplaatst naar online onderwijs.

Nu zijn sommige dingen nog redelijkerwijs te leren door thuis in de boeken te zitten, maar voor praktijkgerichte opleidingen als geneeskunde, kappersschool, horeca of leraar valt toch niet te ontkennen dat het onderwijs niet aan de verwachtte kwaliteitseisen kan voldoen?

Het is een ding om dit als tijdelijke oplossing in te zetten, maar vooralsnog is er geen enkele duidelijkheid over wanneer er weer mag worden lesgegeven op locatie. In ieder geval tot februari is alles gegarandeerd online, wat neerkomt op al een heel jaar minder goed onderwijs voor zij die vorig jaar ook al aan het studeren waren.

Waarom is het belangrijker dat mensen op vakantie mogen en uitjes kunnen plannen dan dat de jongere generatie goed opgeleid wordt?
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 08:50
Echt? Dat is heel veel! Mijn kind heeft 2 uur per week les op de uni. De rest online. Ik hoor van al zijn vrienden die in andere steden studeren hetzelfde. Is dat een hele kleinschalige studie of locatie misschien?
nee hoor, grote universiteit (de 6e? van NL?)
Ik gok haar studierichting op 35 eerste jaars? Dat is geen hele grote, Bestuurskunde zal er 2a3 x zoveel hebben
Ik zie het wel degelijk als een verloren jaar. Heel 2020 is een verloren jaar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2020 08:53
nee hoor, grote universiteit (de 6e? van NL?)
Ik gok haar studierichting op 35 eerste jaars? Dat is geen hele grote, Bestuurskunde zal er 2a3 x zoveel hebben
35 is een kleine studie. Bij die aantallen lukt het nog wel (een stuk of 5-6, met een beetje pech) zaaltjes te vinden waar ze anderhalvemeterproof in passen. Bij studies met honderden studenten is daar gewoon geen ruimte voor.
Eze schreef:
16-09-2020 08:51
Als het goed is, ‘cares’ de student zelf. Bij een universitaire opleiding mag je dat zo onderhand wel van ze verwachten.
Klopt, maar als je 18 bent jezelf in een kamertje in je eentje motiveren dag in dag uit is wel een heel stuk lastiger dan in een groep met de docent in 1 ruimte. Ff op de fiets, even samen blijven hangen voor een opdracht, meteen even sporten op de faculteit, even aansluitend terrasje pakken. Toch wel heel veel extra redenen om je bed uit te komen. Ik was 18 toen ik ging studeren en zeer gemotiveerd en heb meerdere studies tegelijk gedaan. Maar dit, online, alleen op een kamer, had ik niet gekund. Ik was daar binnen twee maanden op gestrand.

Ik heb erg veel bewondering voor de veerkracht en het doorzettingsvermogen van de jongeren nu.
Eze schreef:
16-09-2020 08:56
35 is een kleine studie. Bij die aantallen lukt het nog wel (een stuk of 5-6, met een beetje pech) zaaltjes te vinden waar ze anderhalvemeterproof in passen. Bij studies met honderden studenten is daar gewoon geen ruimte voor.
Ow, ja dat is echt heel erg klein voor de uni. Dat geeft wel veel meer mogelijkheden, idd.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-09-2020 08:56
35 is een kleine studie. Bij die aantallen lukt het nog wel (een stuk of 5-6, met een beetje pech) zaaltjes te vinden waar ze anderhalvemeterproof in passen. Bij studies met honderden studenten is daar gewoon geen ruimte voor.
nou ja, zoon van een vriendin van mij doet zo'n massastudie (andere uni) en gaat ook gewoon meerdere keren per week (2e jaars)
Hoe kunnen die verschillen dan zo groot zijn?
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 08:58
Klopt, maar als je 18 bent jezelf in een kamertje in je eentje motiveren dag in dag uit is wel een heel stuk lastiger dan in een groep met de docent in 1 ruimte. Ff op de fiets, even samen blijven hangen voor een opdracht, meteen even sporten op de faculteit, even aansluitend terrasje pakken. Toch wel heel veel extra redenen om je bed uit te komen. Ik was 18 toen ik ging studeren en zeer gemotiveerd en heb meerdere studies tegelijk gedaan. Maar dit, online, alleen op een kamer, had ik niet gekund. Ik was daar binnen twee maanden op gestrand.

Ik heb erg veel bewondering voor de veerkracht en het doorzettingsvermogen van de jongeren nu.
Eens, maar dat los je volgens mij niet op met aanwezigheidsplicht en andere schoolse maatregelen.
lilalinda schreef:
16-09-2020 09:34
nou ja, zoon van een vriendin van mij doet zo'n massastudie (andere uni) en gaat ook gewoon meerdere keren per week (2e jaars)
Hoe kunnen die verschillen dan zo groot zijn?
Ik vind dat ook raar. Ik ken eerstejaars en tweedejaars van uiteenlopende studies in verschillende steden en geen van hen heeft vaker dan 1× per week 2 uur fysiek les. Ik denk ook wel dat er best wel meer te organiseren is, zelfs op 1,5 meter. Je kunt dan 1/3 van de studenten kwijt gemiddeld, nog wat meer met avonden erbij, maar ze hebben maar 1/7 van de uren fysiek les.
Eze schreef:
16-09-2020 09:38
Eens, maar dat los je volgens mij niet op met aanwezigheidsplicht en andere schoolse maatregelen.
Nee dat los je alleen maar op met meer fysieke lessen...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2020 09:34
nou ja, zoon van een vriendin van mij doet zo'n massastudie (andere uni) en gaat ook gewoon meerdere keren per week (2e jaars)
Hoe kunnen die verschillen dan zo groot zijn?
heb het even opgezocht, zijn studie heeft een NF op 550 per jaar
echt een flinke studie. En gewoon wel op locatie
lilalinda schreef:
16-09-2020 09:45
heb het even opgezocht, zijn studie heeft een NF op 550 per jaar
echt een flinke studie. En gewoon wel op locatie
Dat vind ik vreemd, kun je zeggen welke stad dat is?
Hier een hele kleine studie: 20 studenten. En hier is ook niks geregeld.

En voor wat betreft die motivatie: die raakt wel op hoor en is eindig. Ook als je de studie van je dromen hebt gekozen.

Niet iedereen is zo flexibel en die 17 en 18 jarigen die koud van de middelbare komen worden volstrekt in het diepe gegooid. Hebben het ene niet eens kunnen afsluiten en worden nu helemaal aan hun lot over gelaten. Zien niemand, spreken niemand en kennen hun docenten en studiegenootjes niet. Ga er maar aanstaan.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 09:47
Dat vind ik vreemd, kun je zeggen welke stad dat is?
Groningen
die stad met al die Corona-sociëteiten :)
lilalinda schreef:
16-09-2020 09:50
Groningen
die stad met al die Corona-sociëteiten :)
Gekkigheid. Hier ook GR en hier helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
16-09-2020 09:52
Gekkigheid. Hier ook GR en hier helemaal niks.
of jouw studerenden hebben je flink bij de neus? en slapen lekker uit?
:)
lilalinda schreef:
16-09-2020 09:50
Groningen
die stad met al die Corona-sociëteiten :)
Had ik mijn kind toch dat naartoe moeten sturen ;) Heel bijzonder dat het daar wel kan. Niet dat het slecht geregeld is bij mijn kind, maar online kan fysiek gewoon echt niet vervangen.

Nou ja, ik hoop maar dat alle studenten snel weer gewoon lekker op de uni (hbo, mbo) aan de slag mogen. Veel gezonder en beter voor hun ontwikkeling. Zij lopen zo weinig risico door corona en dit levert ongetwijfeld schade op en uitvallers. Zo zonde.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2020 08:40
Onze oudste is dit jaar op de universiteit begonnen en heeft 3 dagen "les" op de uni
Prima geregeld, veel contact
Die van mij net zo. Studentenstad in het hoge noorden. Hij vindt het prima gaan zo.
Het ligt ook aan je instelling en je verwachtingen denk ik. Hij is geen lid van een studentenvereniging, wel een actieve studievereniging. Kennismaking was live en op 1,5 meter, afgelopen week een online borrel.
Daarbij heeft hij naast zijn studie ook gewoon een leven. Hij sport, werkt, gaat naar muziekles, spreekt met zijn vriendin af en heeft veel contact met zijn oude klasgenoten.
Niet allemaal live, maar hij zit hier echt niet te verpieteren.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 16-09-2020 10:06
45.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 09:56
Had ik mijn kind toch dat naartoe moeten sturen ;) Heel bijzonder dat het daar wel kan. Niet dat het slecht geregeld is bij mijn kind, maar online kan fysiek gewoon echt niet vervangen.

Nou ja, ik hoop maar dat alle studenten snel weer gewoon lekker op de uni (hbo, mbo) aan de slag mogen. Veel gezonder en beter voor hun ontwikkeling. Zij lopen zo weinig risico door corona en dit levert ongetwijfeld schade op en uitvallers. Zo zonde.
zo werkt een vriendin van mij aan het HBO. Ze zien de studenten 1x in de week een uurtje
Maarrrr gaan als team wel barbecueën etc. Dan heb je als onderwijsinstelling je prioriteiten toch volkomen verkeerd
LaFleurNoire schreef:
16-09-2020 09:58
Die van mij net zo. Studentenstad in het hoge noorden. Hij vindt het prima gaan zo.
Nou er gaat niets boven Groningen blijkbaar! En dan te bedenken dat mijn kind twijfelde tussen Groningen en de stad waar hij nu zit :(
lilalinda schreef:
16-09-2020 09:58
zo werkt een vriendin van mij aan het HBO. Ze zien de studenten 1x in de week een uurtje
Maarrrr gaan als team wel barbecueën etc. Dan heb je als onderwijsinstelling je prioriteiten toch volkomen verkeerd
Ja, heel erg jammer.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 10:03
Nou er gaat niets boven Groningen blijkbaar! En dan te bedenken dat mijn kind twijfelde tussen Groningen en de stad waar hij nu zit :(
Het is ook studiegebonden denk ik. Zijn studie heeft 25 eerstejaars, niet zoveel dus. Aan de andere kant studeert de vriendin van mijn oudste geneeskunde in Maastricht en ook zij heeft de nodige uren daar. Oudste doet hbo, ook in het zuiden en heeft tot nu toe alleen maar online lessen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Verbonden aan een HBO en ook daar maar weinig les voor studenten. Hooguit een paar uurtjes op een vaste dag in de week.

Ontzettend zonde. Fantastisch en modern gebouw met grote bibliotheek, veel vergader- en overlegruimtes, lokalen met allerlei apparatuur, royale kantoorruimtes, supersnelle wifi, goede kantine en koffiecorner staan al sinds half maart te verstoffen.
Yggdrasil schreef:
16-09-2020 08:38
Nou voor heel veel docenten is het helemaal niet zwaar want er is gewoon NIKS.
Helemaal niks noppes nada. Geen les en geen alternatief en ze zijn ook niet bereikbaar. Dit is zowel bij mijn kinderen als hun partners zo. En ik hoor het van de studiegenootjes van beiden eveneens. Het is een zootje op de uni (en dan niet alleen in onze stad maar ook in andere steden)
Ik ben toch echt wel benieuwd hoe dit kan. Je zegt er is niets? Dus geen online college? Ook geen tentamen? Hoe moet ik dat voor me zien?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel vreemd dat zowel mijn kind als die van Lilalinda op dezelfde uni zitten als die van de TO en heel andere ervaringen hebben.
Een mengeling van fysieke en online colleges en de eerste tentamens voor die van mij komen er al aan.
Zou dat per studie dan zo enorm verschillen?
Alle reacties Link kopieren
Geen studeerervaring aan de universiteit van Groningen, maar wel werkervaring.

Waar ik op de ene faculteit nog net niet huilend afscheid nam van de vakgroepen (de secretaresses kwamen terug van zwangerschapsverlof), ben ik op een andere faculteit weggelopen. Ik zou daar een vast contract schaal 6 krijgen, maar ben ergens anders naartoe gegaan voor minimumloon. Zo'n opluchting dat ik daar weg was.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven