Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Splendor is leuk ja, en net wat je zegt, simpele regels die ook makkelijk aan mensen die niet vaak spelen uit te leggen en te begrijpen zijn. Er is ook een uitbreiding van, nog niet gespeeld.
Van die escapegame heb ik er volgens mij 1 gespeeld, op het 3de deel na, daar zijn we nog steeds niet aan toegekomen. En ik heb er nog een in de kast liggen omdat ze soms bij het kruidvat in de aanbieding liggen. nog niet geopend. Neem tenminste aan dat we dezelfde bedoelen.
We hadden afgelopen week weer club in het café. Wel onhandig die sluitingstijd om 10 uur. Moet je echt rekening houden met de lengte van het spel. Denk dat terraforming Mars voorlopig niet meer gespeeld gaat worden
nlies schreef:
01-10-2020 16:54
Van die escapegame heb ik er volgens mij 1 gespeeld, op het 3de deel na, daar zijn we nog steeds niet aan toegekomen. En ik heb er nog een in de kast liggen omdat ze soms bij het kruidvat in de aanbieding liggen. nog niet geopend. Neem tenminste aan dat we dezelfde bedoelen.
Zou best kunnen, alhoewel er best wat varianten hierop zijn natuurlijk: Exit games, Pocket escape room, Unlock, etc. Allemaal meer van hetzelfde. Maar wellicht niet zo specifiek met 3 hoofdstukken.

Het leuke vind ik vooral dat je met dit soort verhaal-spellen meerdere uren lekker bezig kan zijn met je gezelschap, waarbij het niet uitmaakt of je het spel al kent of niet (niemand kent het namelijk). Bij veel spellen waarbij de helft het spel al kent (of wat sneller van begrip is), is het toch vaak wat minder leuk omdat de andere helft dan niet zo goed mee kan komen of je een deel van de avond kwijt bent aan uitleg geven & helpen. Of je komt uit bij de simpelere spelletjes zoals Qwixx oid, maar dat verveelt mij dan ook wel weer snel. Splendor is voor dit soort gezelschappen/avonden overigens ook een goede ontdekking!
masatu schreef:
01-10-2020 16:30
Ik heb een nieuw spel gekregen: Splendor. Uiteraard meteen uitgeprobeerd! Het idee is dat je elke beurt kunt kiezen: nieuwe fiches ("edelstenen") of een kaart kopen met je fiches? Op elke kaart die je koopt staat een bonus, bijvoorbeeld dat je vanaf nu bij elke aankoop een rood fiche minder hoeft te betalen. Zo kun je steeds duurdere kaarten kopen, die uiteraard ook weer meer punten opleveren.

Erg fijn dat de spelregels best wel simpel zijn (2 bladzijdes), terwijl het tijdens het spelen heel veel strategieen en opties blijken. Tot nu toe echt een aanrader! Ook erg leuk om met 2 personen te spelen.

Verder heb ik laatst nog "Adventure Games - Monochrome Inc." gespeeld. Een enorm boek met regels en uitzonderingen maakten het niet makkelijk om mee te beginnen, maar uiteindelijk bleek het allemaal redelijk simpel. Het is dus een soort escape-room achtig spel waarbij je samenwerkt om kamers te onderzoeken. Bij elk stukje van een kamer dat je bekijkt mag je een tekst voorlezen en soms krijg je dan ook voorwerp-kaarten (of juist handicaps als je iets verkeerd doet). Die voorwerp-kaarten kan je dan weer combineren met een locatie om verder te komen (bijvoorbeeld een sleutel in een gesloten deur stoppen).
Het was wel heel veel leeswerk. Het was onduidelijk dat je blijkbaar ook nog punten kon verzamelen door 'hints' te ontdekken waarmee je uiteindelijke score werd bepaald. Er waren 3 hoofdstukken, die elk zo'n 1-2 uur duurden bij ons. Alleen hoofdstuk 3 ging supersnel voorbij. Opeens hadden we blijkbaar de 'oplossing' gevonden en eindigde het spel. Een beetje onbevredigend.
Ondanks dat we 2 aardige avonden hebben gehad zou ik het niet echt aanraden aan anderen. Of misschien is het beter in combinatie met de app waarbij alles wordt voorgelezen?
In elk geval: iets als puzzelpost of escaperoom the game vond ik een leukere ervaring geven.
Ik wist helemaal niet dat die er was!!
niloe schreef:
01-10-2020 23:24
Ik wist helemaal niet dat die er was!!
Dat zit in de "kosmos helper app". Helaas alleen in het Engels (of Duits).
masatu schreef:
02-10-2020 08:54
Dat zit in de "kosmos helper app". Helaas alleen in het Engels (of Duits).
Ah nee, never mind dan. Dju, haha!
Ze hebben weer 999games spellen bij Kruidvat! Ik kijk al weer uit naar alle sinterklaas en kerstdeals. Ik heb vorig jaar in aanloop naar de feestmaanden echt veel spellen met hoge korting kunnen scoren.
999 heeft volgens mij nu een actie bij 30 euro aan spellen een spel van rond de 15 euro gratis. Verrassing wat je krijgt
Ik heb zojuist bij de kringloop een ouder 999 game gekocht. Paniek in de weide heet het. Was 2,50 dus ik dacht, ik neem hem mee wellicht is het wat.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
02-10-2020 17:48
Ik heb zojuist bij de kringloop een ouder 999 game gekocht. Paniek in de weide heet het. Was 2,50 dus ik dacht, ik neem hem mee wellicht is het wat.
die is leuk, maar als je gedacht hebt een kinderspelletje gekocht te hebben wegens die lieve schaapjes, niet dus. Het is echt wel even denken wat kan of moet ik nu doen. Maar zeker geen miskoop
Iemand ervaring met overbooked? Is precies niet zo veel aan, want ik zie het regelmatig weer in de doorverkoop verschijnen? Ben even te lui om een filmpje op te zoeken.
niloe schreef:
04-10-2020 02:05
Iemand ervaring met overbooked? Is precies niet zo veel aan, want ik zie het regelmatig weer in de doorverkoop verschijnen? Ben even te lui om een filmpje op te zoeken.
Is hier in het topic een aantal keer besproken rond november, geloof ik. De meesten vonden het juist wel leuk volgens mij. Ik geef het een 7. Leuk spel, thema past goed bij mechanisme, maar ik wil het niet altijd spelen. Enige nadeel is relatief weinig interactie tussen spelers.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
niloe schreef:
Ik vind hem leuk, man totaal niet. Het is een een puzzel spel waarbij je een kaartje pakt met een patroon, dat patroon moet je in je vliegtuig leggen. In het begin heel makkelijk maar naar het einde toe lastig. Punten scoor je door de juiste passagiers samen te zetten. Niet heel moeilijk en duurt ook niet heel lang.
Hier weer verschillende spellen gekocht en gespeeld. Ik mis de spellen avond van de winkel wel (daar mocht je alles uitproberen).

Sagrada, ik wilde eerst noctiluca want die was in de sale, maar helaas uitverkocht. De verkoopster raadde me deze aan en ik vind hem erg leuk. We zijn nog teveel met onze eigen doelen bezig dus er is nog niet heel veel interactie, maar het nadenken in combinatie met de kansen is erg gaaf. Ik speel hem ook regelmatig alleen maar dan is hij echt wel lastig.

Full house, leuk kort spel voor tussendoor. Weinig interactie maar geld en kaarten vliegen over de tafel. Ook deze speel ik af en toe alleen om mijn eigen record te verbreken.

Welcome to, erg leuk! Het is grappig om te zien hoe iedereen met dezelfde kaarten toch andere punten weet te scoren.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
nlies schreef:
02-10-2020 17:54
die is leuk, maar als je gedacht hebt een kinderspelletje gekocht te hebben wegens die lieve schaapjes, niet dus. Het is echt wel even denken wat kan of moet ik nu doen. Maar zeker geen miskoop
Dank je! Maar gelukkig niet bedoeld als kinderspel maar juist voor mijn man en mijzelf dus dat is goed zo te lezen haha.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
neweve schreef:
04-10-2020 08:36

Welcome to, erg leuk! Het is grappig om te zien hoe iedereen met dezelfde kaarten toch andere punten weet te scoren.
Deze spelen wij heel veel en hebben 2 blaadjes gelamineerd, kleine whiteboard marker erbij en hij is heel makkelijk mee te nemen. (En je hoeft niet snel nieuwe blaadjes bij te kopen)
niloe schreef:
Wij vonden overbooked niet leuk, ik heb hem na 1x spelen weer op marktplaats verkocht. Thema is heel kinderlijk, het spel is een soort solo-puzzel die je allebei op je eigen bord doet en we hebben veel leukere spellen staan. Had niet het gevoel dat ik het ooit nog een keer uit de kast zou gaan halen
https://www.farwestplayers.com/nl_BE/?f ... aQ-ceoAnOA

hier kun je kortingsbonnen aanvragen die je in de spellenwinkel voor bepaalde spellen kunt gebruiken. Niet bij alle winkels maar wel bij heel veel in België en Nederland.
de spellen waar het om gaat worden genoemd
Hallo,
Ik ben op zoek naar een leuk gezelschapsspel wat wij als gezin kunnen spelen. De kinderen zijn 7 en 4.
De (net) 4-jarige speelt graag mee op schoot, die hoeft de regels niet zo nodig te snappen.

Wat we veel spelen:
Monopoly junior, Uno, Rummikub (met 7-jarige), regenwormen, wie is het?.

Ik heb huisje boompje beestje op de kop weten te tikken, die moet ik nog introduceren. Dat zal de 4-jarige het meest interesseren denk ik.

Welk spel kan er op het verlanglijstje? Wie heeft een leuke tip?
Magic maze kids (of de volwassen variant waar je het doolhof alvast neerlegt).
Geesten
Betoverende doolhof
Skipbo

Ik heb met een 9-jarige patchwork gespeeld dat ging erg goed maar is minder een spel voor het hele gezin.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wie heeft het gedaan, de gele reeks van White goblin games (Robbie robot, Rudy racer), groter spel: schattenjacht in het donderbos. Concept kids (dieren omschrijven en raden) En gewoon kwartetten.
en niet meer te koop, maar als je het ooit in de kringloper of 2de hands tegenkomt, mollenmania. Vanaf een jaar of 7, en echt heel leuk
SkipBo lijkt op Uno, dacht ik. Maar dat is dus een heel ander spel?

Schattenjacht in het donderbos ziet er leuk uit.
Dank alvast!
Hertjehertje schreef:
11-10-2020 16:34
SkipBo lijkt op Uno, dacht ik. Maar dat is dus een heel ander spel?

Schattenjacht in het donderbos ziet er leuk uit.
Dank alvast!
Ja Uno is volgens mij een soort pesten (wat dus met een gewoon spel kaarten ook kan) skipbo heb je allemaal een stapeltje kaarten die je zo snel mogelijk kwijt moet raken door ze af te leggen. dit moet op 4 te maken stapels in het midden, die van laag naar hoog gevuld worden. kin je geen kaart aanleggen daar dan leg je die kaart op een reservestapeltje van jezelf.
Even heel snel gezegd, maar uitgebreide speluitleg is wel te googelen
neweve schreef:
11-10-2020 09:02
Magic maze kids (of de volwassen variant waar je het doolhof alvast neerlegt).
Geesten
Betoverende doolhof
Skipbo

Ik heb met een 9-jarige patchwork gespeeld dat ging erg goed maar is minder een spel voor het hele gezin.
je kunt ook patchwork doodle nemen, dat is zelf inkleuren, maar kun je met 4 personen doen
Patchwork ziet er ook leuk uit inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven