Moeizame band

03-10-2020 21:54 28 berichten
Ik heb getwijfeld om mijn verhaal hier neer te zetten. Maar wil het toch doen. Heb net gehuild en voel me ellendig.

Dit verhaal gaat over mijn zus en moeder. Mijn zus heeft altijd raar tegen me gedaan. Ze is manipulatief en heeft jaloerse trekken. Zo moet ze me altijd laten voelen alsof ik een vrek ben, terwijl ik écht niet veel geld heb of minder te besteden heb. Ze is zelf iemand die daar heel erg mee bezig is. Ik ben ook beetje aan het sparen, maar gaat lastig vanwege mijn hoge lasten. Ik merk dat ze me op bijna alles heel subtiel probeert neer te halen.
Zo ook vandaag begon ze uiteindelijk uit het niets over een man die mij zou appen.
Mijn moeder ging er meteen opinhaken, want sinds 5 jaar is mijn moeder constant bezig met mannen voor mij. Zo oud ben ik trouwens niet. Ben net 30 jaar geworden.

Het riedeltje begon weer. Je moet echt een man vinden, over een jaar ben je al 31 jaar. Altijd als het onderwerp daarover begint, wordt ze kwaad. Er komt sowieso een ruzieachtig sfeer uit. Ik probeer het dan krampachtig in goede banen te leiden, ik zeg heel beleefd vertrouw me maar, ik ben toch nergens te laat mee. Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht. Ze keek me heel verbaasd aan en zei waarom ze me zou moeten vertrouwen. Als ruzie met haar dreigt, probeer ik krampachtig dingen erbij te halen die haar gedachten misschien zouden veranderen. Toen begon ik erover dat ik al mijn diploma's heb behaald en goede baan heb. Hier raakte ze erg geirriteerd van, ze zei dat het door hen zou komen dat ik mijn diploma's heb behaald en dat als het niet aan hun steun had gelegen ik dus in principe het niet had behaald. Toen ik zei dat ik zeker hun steun heb gehad, maar dat ik voor behalen van diploma's ook mijn eigen inzet nodig had...raakte ze alleen maar geirriteerder en zei dat ik wel te laat was. Dat mensen 5 jaar jonger dan ik ben al eigen koophuis en veel meer hebben en ik niet. Ik zou overal te laat mee zijn. Dit kwetste mij. Even terug naar mannen. Ik heb helemaal geen geluk in de liefde en niets kan ik met mijn moeder bespreken omdat ze toch vindt dat ik dingenvl verkeerd aanpak of doe. Als ik haar al over iemand vertel, kapt ze het meteen af onder mom van je moet geen contact met ze hebben voor hun aandacht. En ja dit alles... dan snap ik dat mijn zelfbeeld behoorlijk laag is. Ik zit nu eigenlijk beetje op het punt dat ik trots op mezelf was, maar mijn moeder is er niet trots op. Ze komt verder heel depressief op me over. Ik huil eigenlijk om heel de situatie, onze band, om haar. Ze begon ook over toen ik thuis woonde helemaal niets deed. Ik kookte wel etc en probeerde. Maar kreeg overal commentaar over. Ze at nooit mijn gekookte eten, was hing ik verkeerd op, stofzuigen deed ik niet goed. Ze schreeuwde in de week 1 keer tegen me. Ik ben erg gevoelig en in die jaren dat ik thuiswoonde was ik vrij depressief omdat ik niets goed kon doen en zat altijd verdoofd ik kon niets gedaan krijgen. Ik moet eerlijk zeggen: ik voel me een slecht mens. Ook toen ik net thuis zat, bracht ze alleen voor mijn vader en haarzelf koffie. En mij negeerde ze. Terwijl ik wel altijd aan haar vraag. Ik denk dat ze me echt niet mag. Zelfs 1 keer per week ben ik teveel voor haar...

Zou dit kunnen? Mijn moeder mag me gewoon niet denk ik.
anoniem_63efa6da6c38b wijzigde dit bericht op 03-10-2020 23:24
3.04% gewijzigd
Och wat een vervelende familie heb jij. Zo hoort het niet hoor. Ze horen gewoon je te ondersteunen en je naar beneden te halen.
Ik zou wat meer afstand gaan nemen en kijken of het dan beter gaat. Minder vaak op bezoek en minder aan ze melden.
Je moeder is vergeten dat je 30 jaar bent, en niet meer 3.
Haar rol als moeder is al 15 jaar geleden gestopt. Daarna had ze je mentor, begeleider, cheerleader moeten worden. Dat is ze vergeten te worden.

Neem afstand van je moeder en van je zus. Ze zijn geen positieve mensen in je leven. Vraag hen niet naar goedkeuring hoe jij je leven leidt. Vertrouw op jezelf. Laat hen lekker samen over elkaar lullen, maar blijf erbuiten.

Als je op visite bent, hanteer dan de 3 opmerkingen regel:
Nare opmerking 1: "ik wil niet meer dat je zo tegen me praat"
Nare opmerking 2: "ik zei dat ik wil dat je niet meer zo tegen me praat. Bij een volgende opmerking ga ik weer naar huis."
Nare opmerking 3: "Jongens, dat was nare opmerking 3. Ik ga er weer vantussen. Doei!"

En dan ga je weer.
Ga NIET in discussie, je weet inmiddels dat niemand wint en het alleen maar ruzie en ellende is.
Alle reacties Link kopieren
Je werd en word mishandeld, je hoeft dit niet te pikken want het is echt niet normaal, kun je zonder ze?
Beperk het contact en zoek een psycholoog, die kan je leren wat normaal is en waar je nee tegen mag zeggen.
Ik denk dat je moeder enorme issues heeft en jou niet kent of jou kan toelaten.
Dus 'jou niet mogen' is niet aan de orde, ze ziet jou niet voor wie je bent.
Zolang je met hen blijft omgaan blijft hun mening over de 'fantasie-jou' je dwarszitten.
Je hebt er last van, je moet er zelfs om huilen en steekt veel energie in het veranderen van die mening en neemt het zelfs deels over.
Ik zou deze mensen een tijdje niet zien en daarna een uurtje of iets dergelijks bij ze langsgaan als je ze mist.
Ik denk dat als je afstand neemt dat je dan eindelijk jezelf kunt zijn en ze geen seconde gaat missen.
Je titel is “moeizame band” maar klinkt meer als “totaal ontwrichte familie”.

Is het wel familie? Je klinkt als een goeie meid die heel jammerlijk in het verkeerde nest is belandt.
Ik hoop dat je snel weet te ontkomen aan deze mensen en een goeie kerel vindt waarmee het klikt 🙏🏻
Je bent pas 30. Je hebt al veel dingen die je gelukt zijn. Het is jammer van de hoge vaste lasten, maar veel mensen hebben hier last van. Wees lief voor je zelf. Je mag zeker trots op jezelf zijn. Leer te denken dat een ongevraagde mening van iemand er niet toe doet. Als iemand bezorgd is, en dat uit is iets anders dan een ander neerhalen.

De opmerking regels die zijn een erg goede tip. Hou de eer aan jezelf. Praat niet dingen goed voor de lieve vrede. Sta op bij de derde opmerking en ga. Laat ze maar eens staan zonder worden.

Spreek desnoods minder af of gewoon helemaal niet meer. Je bent meer waard dan dit gezeur. Je bent pas 30 en in de bloei van je leven. Die ene leuke man komt heus vanzelf wel een keer.
Say it like you mean it.
Ik denk, net als Het-groepje, dat je moeder issues heeft. Misschien is ze jaloers op je omdat jij kansen had die zij niet had?
Hoe dan ook, haar reacties zijn echt vreselijk en hoef je echt niet meer te pikken. Vreselijk dat je dit al die tijd hebt moeten aanhoren, je gaat het zelfs geloven. Probeer het contact tot een minimum te beperken en probeer je niet meer te laten raken. Ga werken aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde, zoals je het schrijft heb je al veel om trots op te zijn, heb je ondanks je toxische opvoeding veel bereikt. En ga geen discussies meer aan, je hoeft je nergens voor te verantwoorden. Heel veel sterkte, geen enkele dochter of zoon verdient dit... xxx
.
anoniem_63efa6da6c38b wijzigde dit bericht op 04-10-2020 11:22
99.90% gewijzigd
All-is-one schreef:
03-10-2020 22:48
Ik denk, net als Het-groepje, dat je moeder issues heeft. Misschien is ze jaloers op je omdat jij kansen had die zij niet had?
Hoe dan ook, haar reacties zijn echt vreselijk en hoef je echt niet meer te pikken. Vreselijk dat je dit al die tijd hebt moeten aanhoren, je gaat het zelfs geloven. Probeer het contact tot een minimum te beperken en probeer je niet meer te laten raken. Ga werken aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde, zoals je het schrijft heb je al veel om trots op te zijn, heb je ondanks je toxische opvoeding veel bereikt. En ga geen discussies meer aan, je hoeft je nergens voor te verantwoorden. Heel veel sterkte, geen enkele dochter of zoon verdient dit... xxx
Zou ze dan ook niet jaloers op mijn zus en broertje moeten zijn?
Het is moeilijk om mezelf sterk te houden. Ze zei ook nog stel als je een huis hebt gekocht hoe betaal je dan je inboedel?? Allemaal negativiteit. Alsof ze bang is dat ik haar om geld ga vragen. Ik weet dat ze dat nooit zou willen geven of lenen. Heeft ze tot nu toe nooit gedaan en ik heb het ook nooit gevraagd. Dus snap haar angst niet.
Neem afstand. Echt.
Ga er even niet meer heen op visite. Ook niet als ze gezellig doet. Gewoon even niet.
Bel maandag je huisarts en vraag om een gesprek met de praktijkondersteuner.

Je hebt de goedkeuring van je moeder en je zus niet nodig. Je mag kiezen voor jezelf. Iemand die op je afgeeft en laatdunkend doet over je prestaties, mag je echt melden dat je daar niet van gediend bent. Maar zover ben je nog helemaal niet. En dat geeft niet. Beter nu leren om dit gedrag bij hen te laten.

Lees mijn motto. De vieze schoenen zijn je moeder en je zus. Laat ze niet langer je brein vervuilen met hun shit en problemen. Ze gaan niet over jou namelijk, maar over henzelf.
Yellowberrie schreef:
03-10-2020 23:12
Het is moeilijk om mezelf sterk te houden. Ze zei ook nog stel als je een huis hebt gekocht hoe betaal je dan je inboedel?? Allemaal negativiteit. Alsof ze bang is dat ik haar om geld ga vragen. Ik weet dat ze dat nooit zou willen geven of lenen. Heeft ze tot nu toe nooit gedaan en ik heb het ook nooit gevraagd. Dus snap haar angst niet.
Je zou dat gewoon mogen vragen eigenlijk. "Mam, ben je bang dat ik je dan om geld ga vragen?"
"Mam, waarom ben je nu zo negatief?"
"Mam, waarom sla je nu weer zo'n toon tegen me aan?"

Leg het probleem bij haar en... HOU het daar. Jij doet het goed, dat weet je. Dus alle troep die je kant op wordt gesmeten, smuit je gewoon weer terug. Neem dat niet mee naar huis.
Doreia* schreef:
Neem afstand. Echt.
Ga er even niet meer heen op visite. Ook niet als ze gezellig doet. Gewoon even niet.
Bel maandag je huisarts en vraag om een gesprek met de praktijkondersteuner.

Je hebt de goedkeuring van je moeder en je zus niet nodig. Je mag kiezen voor jezelf. Iemand die op je afgeeft en laatdunkend doet over je prestaties, mag je echt melden dat je daar niet van gediend bent. Maar zover ben je nog helemaal niet. En dat geeft niet. Beter nu leren om dit gedrag bij hen te laten.

Lees mijn motto. De vieze schoenen zijn je moeder en je zus. Laat ze niet langer je brein vervuilen met hun shit en problemen. Ze gaan niet over jou namelijk, maar over henzelf.
Waarom willen ze me zo een gevoel geven? Ik ben toch hun familie? De beste vrienden van mijn zus laten haar vallen en zeggen dat ze niet met haar willen omgaan. Dan kan ze toch proberen met mij een goede band op te bouwen. In plaats daarvan lijkt ze het fijn te vinden me naar beneden te halen en mijn prestaties niet leuk te vinden. Mijn moeder vindt me sowieso niets, ene keer ben ik heel lief. Andere keer heb ik haar leven zuur gemaakt. Is moeilijk om mezelf dan beetje ok te voelen. Buitenstaanders vragen zich vaak af wat er mis met me is. Ze is zo timide! Ja omdat mijn mond altijd gesnoerd wordt. Ik ben extreem onzeker en mezelf slecht voelen gaat automatisch zo als zelfs je eigen familie zo doet.
Yellowberrie schreef:
Bij beschadigde mensen triggeren bepaalde mensen bepaald gedrag. Dit heeft niks met jou te maken maar alles met je moeder.
Wij hebben in mijn puberteit ooit een maatschappelijk werkster voor mij over de vloer gehad
Een zusje was toen thuis omdat ze op school onhandelbaar was. Ander zusje kwam tijdens gesprek thuis met een nat pak en een natte gipsarm, en daar werd droog van gezegd dat ze elke week wel wat had.
Maar bij mij was het dramatisch dat ik vrienden wilde zien (letterlijk overdag, broertje 7 jaar jonger mocht hele dagen en avonden weg) en werd er gesneerd over dat ik natuurlijk goede cijfers voor school had, want ik was zo uitgekookt, dat regelde ik wel.
Inderdaad teveel thuiszitten want wie wilde er nu met mij omgaan vs al die vriendinnen steeds aan de deur, zo ergerlijk.
Die maatschappelijk werker zei: Goh mevrouw, het lijkt wel of we in de omgekeerde wereld leven. Ik zit nu bij een gezin waarin met u dit en dit speelt, met jongste kind dit en dit etc.
Maar we moeten het hebben over een kind dat niet spijbelt, een baantje heeft geregeld, netjes haar huiswerk maakt, het goed doet op school en vriendinnen heeft omdat u dit alles maar lastig vind.
Ouders enthousiast opnoemen wat er lastig aan was (denk vroeg opstaan en teveel thuis tijdens toetsweek)

Dit zei niks over mij.
Wat jouw ouders zeggen zegt niks over jou.
en het is alleen maar sneu dat je zus en broer zich de kans ontzeggen een leuke band met je op te bouwen.
Neem afstand want ze vergiftigen je met hun ideeën.
Yellowberrie schreef:
Zoals ik het begrijp zijn jouw zus en moeder hetzelfde... beiden negatief.... en een broertje is lijkt me net weer anders voor je moeder. Ik weet het niet, maar je moeder projecteert wel haar issues op jou.

Maakt misschien ook niet veel uit, wat ik lees is dat je echt klein gemaakt bent in je jeugd en het wordt tijd dat je jezelf gaat laten groeien, mag laten groeien.
Echt, geen discussies meer, laat je niet meer verleiden, is moeilijk natuurlijk omdat je in het oude rollenpatroon terug valt zodra je daar een stap binnen zet. Wees trots op wat je bereikt hebt, zoek mensen om je heen die je wel een positief gevoel geven. En misschien kun je ook (weer) hulp zoeken, het is niet niks wat er in je jeugd gebeurd is, ze kunnen helpen aan de opbouw van je eigenwaarde. WANT ook jij bent het waard, geloof me.
.
anoniem_63efa6da6c38b wijzigde dit bericht op 04-10-2020 11:22
99.83% gewijzigd
Yellowberrie schreef:
03-10-2020 23:20
Waarom willen ze me zo een gevoel geven? Ik ben toch hun familie?
Dat is het vreemde eraan, echt niet voor te stellen, maar ze zien het echt niet zo. Als ik het zo mag omschrijven zijn je moeder en zus blijven hangen in hun emotionele ontwikkeling, net als kinderen kunnen ze dan gemeen reageren wanneer ze jaloers zijn. En dat is écht hun tekortkoming. Als je het andersom bekijkt, dan doe je dus iets goed, je doet iets waar ze jaloers op zijn, maar zover ben je nog niet, logisch, je hebt dit al 30 jaar gehoord.
Echt, laat je niet gek maken, probeer de kracht in jezelf te voelen en zoek hulp om die aan te wakkeren.
Dus:
- VWO diploma
- HBO diploma
- baan
- eigen woning
- je dopt je eigen boontjes

En dat vanuit een gezinssituatie die ronduit giftig was.
SUPER trots mag je op jezelf zijn! Moet je je eens voorstellen wat je nog allemaal kan bereiken als je eens straalde van zelfvertrouwen. Dan kun je straks nog echt gaan genieten van wat je ZELF hebt bereikt!
all-is-one wijzigde dit bericht op 03-10-2020 23:49
Reden: Toevoeging
1.02% gewijzigd
Het-groepje schreef:
03-10-2020 23:27
Bij beschadigde mensen triggeren bepaalde mensen bepaald gedrag. Dit heeft niks met jou te maken maar alles met je moeder.
Wij hebben in mijn puberteit ooit een maatschappelijk werkster voor mij over de vloer gehad
Een zusje was toen thuis omdat ze op school onhandelbaar was. Ander zusje kwam tijdens gesprek thuis met een nat pak en een natte gipsarm, en daar werd droog van gezegd dat ze elke week wel wat had.
Maar bij mij was het dramatisch dat ik vrienden wilde zien (letterlijk overdag, broertje 7 jaar jonger mocht hele dagen en avonden weg) en werd er gesneerd over dat ik natuurlijk goede cijfers voor school had, want ik was zo uitgekookt, dat regelde ik wel.
Inderdaad teveel thuiszitten want wie wilde er nu met mij omgaan vs al die vriendinnen steeds aan de deur, zo ergerlijk.
Die maatschappelijk werker zei: Goh mevrouw, het lijkt wel of we in de omgekeerde wereld leven. Ik zit nu bij een gezin waarin met u dit en dit speelt, met jongste kind dit en dit etc.
Maar we moeten het hebben over een kind dat niet spijbelt, een baantje heeft geregeld, netjes haar huiswerk maakt, het goed doet op school en vriendinnen heeft omdat u dit alles maar lastig vind.
Ouders enthousiast opnoemen wat er lastig aan was (denk vroeg opstaan en teveel thuis tijdens toetsweek)

Dit zei niks over mij.
Wat jouw ouders zeggen zegt niks over jou.
en het is alleen maar sneu dat je zus en broer zich de kans ontzeggen een leuke band met je op te bouwen.
Neem afstand want ze vergiftigen je met hun ideeën.
Wow heftig. Heel herkenbaar dit. En vreemd dat jij iets triggerde bij jouw ouders. Dit ervaar ik ook zo. Je doet eigenlijk heel netjes, maar toch...iets aan jou vinden ze ergerlijk. Terwijl de zusjes en broertjes van alles uitvreten. Mijn zus vreet echt alles uit, maar mijn moeder is helemaal gek op haar.

Hoe is jouw band met je familie nu?
.
anoniem_63efa6da6c38b wijzigde dit bericht op 04-10-2020 11:23
99.88% gewijzigd
Ik had ook een moeizame "band" met mijn zus. Ik liet haar gewoon niet meer toe in mijn leven. Alleen af en toe bellen en 1 op 1 afspreken. Ik liet haar niet toe in mijn vriendenkring, stelde haar niet voor aan collega's, nodigde haar niet uit voor feestjes. Vertelde zo min mogelijk over mijn priveleven.

Consequenties voor haar eigen gedrag.
Wat een nare dingen heb je meegemaakt To ik herken het wel, treiteren, slaan, vernederen heb ik ook meegemaakt. Ik heb ze gedumpt en voel me er geen moment schuldig over. Ik wil alleen mensen in mijn leven die goed voor mij zijn en het beste met me voor hebben.
Woont je zus nog thuis?

Doen jullie kandijsuiker in de koffie?
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-10-2020 07:37
46.51% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Herkenbaar, misschien wel iets ander verhaal ik heb ook een ontwrichte familie moeder was hier mee losbol geen grenzen non stop domme keuzes waarbij ik als heel jong meisje al ben blootgesteld aan verkeerde types en dus ook erg op mij zelf aangewezen was ik heb niet leren vertrouwen op mij zelf dus ook laat zelfbeeld wat steeds een stap beter word en nu ook durf mensen aan de kant te gooien die niet meer passen bij je lezen, studeren gaat mij niet makkelijk af moet vaak iets herkansen door stress en angst maar ik ga steeds weer terug en doe het nog een keer.

To wees wel trots op je zelf en kies voor je zelf neem afstand het is een negatieve trigger wat je gevoel in stand houd beter investeer je in een goede psycholoog die je helpt met het zelfbeeld verbeteren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven