Het Huwelijk

07-10-2020 23:24 84 berichten
Ik heb zojuist 2 documentaires gezien, wat de uitmonding is geweest van een relatie.

- huwelijk
Bekijk 2Doc:: Tot de dood ons scheidt op https://www.npostart.nl/KN_1717225
- ouderschap
Bekijk 2Doc:: Verstoten Vaders op https://www.npostart.nl/BV_101398075

Ik heb huilend deze afleveringen gekeken en gedacht waar doen we het voor en wat doen we elkaar aan. Is het de moeite waard om het huwelijk na te streven? Als klein meisje droomde ik altijd van trouwen, nu denk ik. Is dat wel de realiteit, of komt dat door Assepoester en andere sprookjes

Hoe kijken jullie tegen een nagenoeg levenslange verbintenis aan? Daarmee bedoel ik het huwelijk, in principe tot de dood scheidt en kinderen, die eeuwig bloedverwant zijn van 2 partijen.

Liefs!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef niets om het huwelijk, in beide relaties wel gevraagd maar nooit gevolg aan gegeven. Ik ben dus nu weer een tijd verloofd, buitenwereld (niet mijn familie, de nuchterheid valt niet ver van de boom) vindt het maar apart dat de bruiloft nog steeds niet is geweest. Tja koopwoning en opleiding en andere belangrijke (dure) zaken staan hoger op het lijstje. Het huwelijk bepaalt echt niet of ik wel of niet een goede relatie heb. Mijn partner is veel romantischer en wil het uiteindelijk graag, prima hoor ik ga echt niet dwarsliggen ofzo maar niet door roeien en ruiten.

We hebben trouwens wel alles tussen ons goed geregeld, dat vind ik dan wel weer erg belangrijk.

Ik krijg wel het idee dat vaak 1 van het stel veel meer waarde hecht aan het instituut huwelijk?
Hunebed schreef:
08-10-2020 06:32
Wanneer was dat?
In de middeleeuwen, toen het huwelijk min of meer ontstaan is, puur uit praktische redenen en ook (ja ik weet het, geen erg leuke reden) omdat er toendertijd veel vrouwen verkracht werden.
Hier 35 jaar samen. We zijn 32 jaar geleden getrouwd toen we ons huis kochten omdat je toen wettelijk niet als partner beschouwd werd als samenwonende, dus eigenlijk enkel omdat het praktischer was.
Je belooft tegenwoordig helemaal niet meer om voor altijd samen te blijven als je trouwt. Het huwelijk is een zakelijke overeenkomst, net als een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap.

Je kan prima trouwen zonder grote bruiloft en zonder poppenkast.

Dus geen idee waarom je niet zou geloven in "het huwelijk" maar wel in een andere zakelijke overeenkomst. Als je met iemand je leven gaat delen, en zeker als je samen kinderen krijgt en vermogen opbouwt, lijkt het me reuze verstandig om eea op papier vast te leggen. Daar zijn verschillende manieren voor.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Phoebemeaculpa schreef:
09-10-2020 07:01
In de middeleeuwen, toen het huwelijk min of meer ontstaan is, puur uit praktische redenen en ook (ja ik weet het, geen erg leuke reden) omdat er toendertijd veel vrouwen verkracht werden.

En omdat het meisje natuurlijk soort van overgedragen werd aan haar nieuwe eigenaar. Eerst was vader de baas, daarna haar man.
Later is nu
Hexopbezemsteel schreef:
09-10-2020 07:37
Je belooft tegenwoordig helemaal niet meer om voor altijd samen te blijven als je trouwt. Het huwelijk is een zakelijke overeenkomst, net als een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap.

Je kan prima trouwen zonder grote bruiloft en zonder poppenkast.

Dus geen idee waarom je niet zou geloven in "het huwelijk" maar wel in een andere zakelijke overeenkomst. Als je met iemand je leven gaat delen, en zeker als je samen kinderen krijgt en vermogen opbouwt, lijkt het me reuze verstandig om eea op papier vast te leggen. Daar zijn verschillende manieren voor.

Dat heb ik inderdaad ook tegen m'n man gezegd. Dat we ook gratis konden trouwen ipv een samenlevingscontract, maar hij wilde dat niet. Nou, dan niet. Doen we het zo. Met koophuis moet je wel vastleggen dat het van je samen is.
Later is nu
Dreamer schreef:
09-10-2020 07:38
En omdat het meisje natuurlijk soort van overgedragen werd aan haar nieuwe eigenaar. Eerst was vader de baas, daarna haar man.
Dat ook, ze dachten en geloofden toen nog dat vrouwen niet bekwaam waren om zelfstandig te zijn en vrouwen werden ook wel een beetje als vreemde, enge wezens gezien. (Mannen waren toen al vrij simpele zielen ;))Daarom was het ook uit den boze om als vrouw kort haar te hebben en broeken te dragen. (Dat laatste is pas in 1960 veranderd)
Leuke tijd hoor, de middeleeuwen (500 tot 1500) maar ik was denk ik niet oud geworden als ik toen geleefd zou hebben :biggrin:. Ik heb namelijk nooit echt lang haar gehad en bovendien ben ik verschrikkelijk eigenwijs.. :hihi:

Heksenzovoort: dat beloofden toen het wettelijk huwelijk ontstaan is gok ik ook niet want nogmaals er was niks romantisch aan het huwelijk.
Dreamer schreef:
09-10-2020 07:38
Dit denken mijn ouders nog steeds...
Vooral mijn vader. Het liefst zoekt hij er 1 voor me uit. Ik heb gezegd dat die dan maar een ander kind moet zoeken
Phoebemeaculpa schreef:
09-10-2020 12:10
Dat ook, ze dachten en geloofden toen nog dat vrouwen niet bekwaam waren om zelfstandig te zijn en vrouwen werden ook wel een beetje als vreemde, enge wezens gezien. (Mannen waren toen al vrij simpele zielen ;))Daarom was het ook uit den boze om als vrouw kort haar te hebben en broeken te dragen. (Dat laatste is pas in 1960 veranderd)
Leuke tijd hoor, de middeleeuwen (500 tot 1500) maar ik was denk ik niet oud geworden als ik toen geleefd zou hebben :biggrin:. Ik heb namelijk nooit echt lang haar gehad en bovendien ben ik verschrikkelijk eigenwijs.. :hihi:

Heksenzovoort: dat beloofden toen het wettelijk huwelijk ontstaan is gok ik ook niet want nogmaals er was niks romantisch aan het huwelijk.
Vind nog steeds niets romantisch aan. Niet aan de bruiloft, niet aan de witte jurk, niet aan het weggeven, niet aan het feest. Ongeveer alles heeft ook een achterhaald ontstaan.

En de rest is een contract om wat dingen te regelen zolang je bij elkaar bent, voor de kinderen en mocht je uit elkaar gaan of dood gaan.

Een relatie kan wel heel romantisch zijn, maar een huwelijk en alles er om heen niet voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven