Baby wel of niet besnijden?
maandag 13 april 2020 om 12:51
Ik heb nog even te gaan in mijn zwangerschap, maar partner en ik hebben toch al enige discussie over het volgende punt.
We krijgen een zoon en partner wil dat zoon besneden wordt. Partner komt uit de US en daar is het vrij normaal voor mannen om besneden te zijn. Ik heb altijd tegen partner gezegd dat ik het fijn vind dat hij besneden is, ik vind het mooier en schoner.
Maar, om mijn gezonde baby zo'n ingreep aan te doen vind ik weer een heel ander ding. Ik wil deze beslissing niet nemen voor mijn kind,want wie weet vindt mijn zoon het later heel vervelend om besneden te zijn . Aan de andere kant snap ik partners argumenten ook wel, ook al zijn deze voornamelijk cultureel bepaald.
Ik heb een beetje gegoogled over het onderwerp en kan ook niet goed vinden waar je deze ingreep eventueel uit kan laten voeren. Ik begrijp dat het zonder medische reden niet in het ziekenhuis kan en dat je dan al snel in een soort particuliere kliniek komt waar ze voornamelijk religieuze besnijdenissen doen.
In dit topic ben ik op zoek naar meningen, maar vooral ook ervaringen. Wie heeft zijn zoon laten besnijden uit niet religieuze overweging? En waar is dit gedaan? En hoe heftig is de ingreep?
We krijgen een zoon en partner wil dat zoon besneden wordt. Partner komt uit de US en daar is het vrij normaal voor mannen om besneden te zijn. Ik heb altijd tegen partner gezegd dat ik het fijn vind dat hij besneden is, ik vind het mooier en schoner.
Maar, om mijn gezonde baby zo'n ingreep aan te doen vind ik weer een heel ander ding. Ik wil deze beslissing niet nemen voor mijn kind,want wie weet vindt mijn zoon het later heel vervelend om besneden te zijn . Aan de andere kant snap ik partners argumenten ook wel, ook al zijn deze voornamelijk cultureel bepaald.
Ik heb een beetje gegoogled over het onderwerp en kan ook niet goed vinden waar je deze ingreep eventueel uit kan laten voeren. Ik begrijp dat het zonder medische reden niet in het ziekenhuis kan en dat je dan al snel in een soort particuliere kliniek komt waar ze voornamelijk religieuze besnijdenissen doen.
In dit topic ben ik op zoek naar meningen, maar vooral ook ervaringen. Wie heeft zijn zoon laten besnijden uit niet religieuze overweging? En waar is dit gedaan? En hoe heftig is de ingreep?

zaterdag 10 oktober 2020 om 07:55
Tenminste èèn van de weinige volwassen meningen!sakamanga schreef: ↑09-05-2020 12:06Hoe zouden de tegenstanders het doen als ze in een land zouden wonen waar 100% van de jongetjes besneden worden?
Hier is het een cultureel ding, meestal als ze zo rond de twee jaar oud zijn. Gelukkig gebeurt het nu meestal wel in het ziekenhuis, en daarna is het groot feest met kadootjes.
Wat ik van mijn zoon hoor, is dat een klasgenootje van buitenlandse ouders niet besneden is, en daar behoorlijk mee geplaagd word, en ze het ook wel zielig vinden voor hem.
Geen idee wat ik zelf gedaan zou hebben als ik die keuze had moeten maken.

zaterdag 10 oktober 2020 om 08:06
zaterdag 10 oktober 2020 om 08:08
zaterdag 10 oktober 2020 om 08:14
Oud topic zie ik.
Maar toch, waarom is vrouwenbesnijdenis slecht en mannen besnijdenis opeens oké? Het is traditie en cultuur. Maar medisch niet nodig.
Het BovenIJ ziekenhuis zegt eerst dat het medisch meestal niet nodig is een waarschuwt voor financiële kosten en evt problemen.
Ik hoop heel erg dat je je zoon zelf laat beslissen als hij volwassen is.
Waarom een besnijdenis?
De redenen voor deze ingreep kunnen zijn:
Vernauwing van de voorhuid en daardoor mogelijk ontstekingen.
Moeilijk kunnen plassen.
Uit hygiënisch oogpunt.
Uit godsdienstig oogpunt.
Maar toch, waarom is vrouwenbesnijdenis slecht en mannen besnijdenis opeens oké? Het is traditie en cultuur. Maar medisch niet nodig.
Het BovenIJ ziekenhuis zegt eerst dat het medisch meestal niet nodig is een waarschuwt voor financiële kosten en evt problemen.
Ik hoop heel erg dat je je zoon zelf laat beslissen als hij volwassen is.
Waarom een besnijdenis?
De redenen voor deze ingreep kunnen zijn:
Vernauwing van de voorhuid en daardoor mogelijk ontstekingen.
Moeilijk kunnen plassen.
Uit hygiënisch oogpunt.
Uit godsdienstig oogpunt.
zaterdag 10 oktober 2020 om 11:11
De weerstand tegen vrouwenbesnijdenis is vele malen groter dan tegen die bij jongetjes, want de gevolgen voor besneden meisjes zijn ook vele malen groter (als in: levenslang flinke problemen) dan bij jongetjes, maar als je de reacties gelezen had, dan had kunnen zien dat de meesten besnijdenis bij jongens niet ok vinden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 10 oktober 2020 om 12:19
dinsdag 13 oktober 2020 om 08:47
Met de huidige corona-regels lijkt mij dat gewoon niet haalbaar...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 13 oktober 2020 om 09:43
Nou inderdaadWinterland schreef: ↑10-10-2020 08:08Hoe dat? We leven niet in een land met 98% onbesneden. Net omgekeerd! Dus jouw reactie is net een argument om níet te doen, zodat je mee doet met de meerderheid.