borstvoedingstwijfel...

05-05-2009 20:56 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben 32 weken zwanger van mijn eerste kind en twijfel enorm of ik borst- of flesvoeding wil geven. Helaas kan ik nergens info vinden over mijn "probleem", misschien kan iemand hier me van mijn twijfel afhelpen?

Oja, voor ik gelijk een hele waterval van pro borstvoeding over me heen krijg, ik ben overtuigd van de kwaliteit van borstvoeding tov kunstvoeding. Ik vind het heel vervelend dat overal zo'n campagne vóór borstvoeding wordt gevoerd, dat je al bijna een schuldgevoel aangepraat wordt omdat je durft te twijfelen... Maar nérgens is wat terug te vinden over vrouwen die om andere redenen twijfelen dan of ze het wel kunnen.

Het zit namelijk zo: ik zie er echt als een berg tegenop om (in het begin) ieder uur een kind aan mijn borst te hebben waardoor je verandert in een soort melkkoe... Verder heb ik veel moeite met de veranderende functie van de borst: die was altijd geassocieerd met seks, niet met kind... Lijkt me zo raar als straks mijn kind ligt te zuigen en ik denk dan aan seks, of andersom: man zit eraan en ik denk dan aan kind. Funest voor je seksleven volgens mij...

Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?
quote:fleurtje schreef op 08 mei 2009 @ 11:14:

Smollie, ik zie nu beelden van die vent van De Smaakpolitie (Rob de Geus?) die even proeft en zegt: daar word ik niet blij van.Dat gaat beslist niet over mijn melk, want die ís me toch lekker! :puke:
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
kun je n voorbeeld noemen? de meest opvallende?
ben ik ook wel benieuwd naar.
.
.
Hmmm, dat is inderdaad wel kwalijk dan.

Aan de andere kant, onvoldoende bewijs wil niet zeggen dat het niet zo is.
En ik met Quertu. Voornamelijk omdat m.i. beide stellingen precies andersom zouden moeten zijn:

"Borstvoeding geven verkleint het risico van de moeder op borstkanker"

En:

"Borstvoeding kan het risico van wiegendood (S.I.D.S.) verkleinen"

Als het er zo staat, klinkt het in mijn oren toch al een stuk vriendelijker!
met kunstvoeding was het toch zo dat veel mensen geneigd zijn om in de laatste fles een extra schepje te doen waardoor kind lekker doorslaapt, met alle risicoos van dien op wiegedood? dus niet zozeer de flesvoeding als wel manier waarop het gegeven wordt. Ik begrijp trouwens werkelijk niet qwertu waarom jij aan de ene kant zo hamert op de geringe en niet bewezen voordelen van borstvoeding maar zelf tot op het bot gegaan bent om te voeden.
elska, die manier van formuleren vind ik inderdaad ook een stuk prettiger.
Ik ben het er ook mee eens, de formulering zou anders moeten. Maar goed, bv.com wil natuurlijk uitgaan van borstvoeding als de norm. Dus als borstvoeding de norm is dan is niet voeden niet de norm en vergroot je dus beide kansen als je niet voedt. (kan even geen goede zinnen formuleren, sorry)
Mjah Smol, maar zoals ze het nu formuleren wordt flesvoeding geven voor zowel moeder als kind iets misdadigs. Want welke moeder vergroot nu moedwillig het risico van haar kind op wiegendood en haar eigen risico op borstkanker?
Ik ben het met je eens, hoor, die manier van formuleren maakt het inderdaad bijna iets misdadigs. Maar als je het sec omdraait is het toch hetzelfde? BV geven verkleint de kans, niet bv geven vergroot de kans. Allemaal afhankelijk vanuit welk gezichtspunt je het bekijkt.

Overigens ben ik het er ook niet helemaal mee eens dat het VC zich aan de feiten houdt. Het nieuwste advies van het Voedingscentrum is dat havermout een product is wat je kiest als middenweg en muesli bij uitzondering, maar achtgranenpap (ik heb geen idee welk product dat is) de voorkeur geniet. Ook vinden ze dat magere knakworst te prefereren is als broodbeleg boven rauwe ham. Rijst is een uitzonderingskeuze als koolhydraatbron bij de warme maaltijd, maar magere vruchtenyoghurt met zoetstof geniet de voorkeur als zuivelproduct. Tsja, dan is het maar net naar welke feiten je kijkt...
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven