Geen zin in vakantie met schoonmoeder

08-05-2009 14:08 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft met veel enthousiasme bedacht dat het wel leuk zou zijn om met mij + vriend en zwager + vrouw een weekje op vakantie te gaan. Ze wil graag een huisje huren, waar we dan met z'n vijven zullen gaan slapen. Ik durf niet zo goed te zeggen dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Ik kan het goed met haar en zwager en zijn vrouw vinden, maar vind een week veel te lang en al helemaal als we met z'n allen in een huis gaan zitten. Mijn schoonmoeder is nogal een ondernemend type, dus veel tijd samen met mijn vriend zal ik niet hebben. Mijn vriend vindt het juist een erg leuk idee en vindt dat we het voor haar moeten doen. Ik moet er niet aan denken om ze een week lang iedere dag te zien, ik ben niet echt een sociaal type en ben graag op mezelf. Ben zelfs bang dat ik zo'n hele week niet ga trekken. Wat moet ik nou doen? Ik wil haar ook niet kwetsen en de enige negatieve persoon zijn.
quote:Tammetuk schreef op 08 mei 2009 @ 14:44:

@el, haha, zó erg is het niet hoor, dat ik denk dat je in gala moet, maar je gaat niet ongekamd in pyjama naar het ontbijt. Lijkt mij zo??

En dan is het leuke van met veel mensen op vakantie zijn, dat er iedere ochtend wel iemand anders is die bedenkt jus uit te gaan persen, of verse croissants te halen of wat dan ook.Wij noemen die persoon kelner of kok. Bevalt uitstekend.
Ik snap echt niet dat je het überhaupt overweegt, als je het echt niet ziet zitten....
Pijnboompit, je moet gewoon eerlijk zijn. Zeggen dat je het niet ziet zitten. Wat denk je dat ze vervelender vinden. Dat jij eerlijk zegt dat je het niet ziet zitten of tegen heug en meug meegaat met de kans dat je met je gedrag de boel verpest?
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:Tammetuk schreef op 08 mei 2009 @ 14:44:

@el, haha, zó erg is het niet hoor, dat ik denk dat je in gala moet, maar je gaat niet ongekamd in pyjama naar het ontbijt. Lijkt mij zo??

En dan is het leuke van met veel mensen op vakantie zijn, dat er iedere ochtend wel iemand anders is die bedenkt jus uit te gaan persen, of verse croissants te halen of wat dan ook.lijkt me dus echt helemaal niks als ik met familieleden in pyama moet zitten te ontbijten! zelfs alleen thuis kleed ik me als ik uit bed kom gewoon gelijk aan voordat ik ontbijt, zou daar dus eerder onpasselijk van worden van die onverzorgde mensen aan de ontbijttafel, dus nog 'n extra reden als je je ongekamde schoonmoeder niet 's ochtendsvroeg wilt tegenkomen om voor de hotelkamer te gaan
Als ik in een hotel aan het ontbijt ga zitten en mijn haren zijn niet gekamd en ik draag een tokkiebroek, jammer dan!
quote:pijnboompit schreef op 08 mei 2009 @ 14:46:

[...]

Nee, schoonmoeder vindt juist dat huis helemaal te gek en gezellig! En dat is relatief goedkoper voor haar dan allemaal aparte hotelkamers. Ohhh hoe meer ik over na denk, hoe minder zin ik er in krijg! Apart afspreken wordt volgens mij ook heel moeilijk. Ze is heel ondernemend en wil ons alles laten zien en samen doen... En ik vind haar echt heel aardig, het is een schat van een mens, maar ik trek het gewoon niet zo'n hele week met z'n allen!Ze mag blij zijn met 'n compromis. Een huisje zou voor mij in elk geval 'n NO GO zijn. En ik zou best 'n eigen hotelkamer willen betalen als ik daardoor ook de vrijheid heb om mijn eigen ding te doen, naast een paar uitjes/etentjes met schoonfamilie.
In een hotel kun je je ontbijt ook lekker op je kamer laten komen als je geen zin hebt om je haar te kammen. Bovendien, wie zegt dat je in een hotel gebruik moet maken van ontbijt/diner? Wij zitten altijd in hotels en zijn ook altijd te laat voor het ontbijt. Bovendien vinden we dat niet gezellig, liever zoeken we een leuk lokaal tentje uit waar we gaan ontbijten (of lunchen )

Maar goed, off topic. Verder eens met Bar_Ba_Bella, je kunt het beter eerlijk zeggen dan dat je daar gaat zitten chagrijnen. Want dat valt ook op en dan ben je een ondankbare schoondochter. Ook niet leuk.

Ik kan het me trouwens helemaal voorstellen. Een week met mijn schoonouders in een huisje, ik moet er echt niet aan denken. Al kreeg ik geld toe.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Ik denk dat je toch ook wel je eigen wensen moet aangeven. Je schoonmoeder bepaalt nu alles en dat is best leuk, maar jullie moeten ook compromissen kunnen sluiten. Bijvoorbeeld wel een weekje weg, maar dan wel in een hotel. Aan ieders behoefte wordt dan geluisterd.

Ik ben zelf eens 3 weken weggeweest met schoonouders en hele bups, dat doe ik nooit meer.... Ik ben mezelf in die 3 weken helemaal kwijt geraakt. Nu wil ik nog hoogstens een weekendje met z'n allen weg.
Precies winterdip, ik ben ook altijd te laat voor zo'n ontbijt

Ik zou het eerst eens met je vriend bespreken en aangeven dat je het eigenlijk iets te veel van het goede vindt.

Op vakantie gaan met andere mensen is namelijk niet altijd even makkelijk, laat staan dat je met elkaar in een huisje zit.
quote:yoyo2 schreef op 08 mei 2009 @ 15:02:

Ik heb wel 'ns ergens in 'n hotel gezeten waar het ontbijt te laat begon voor mij!

Overigens zou ik zeker niet bij mensen in huis willen zitten die pas tegen de middag 'ns gaan ontbijten, want dan zit voor mij de halve dag er al weer op.
Dan zat jij vast nog in een andere tijdzone Elninjoo. Of ben je altijd zo'n vroege vogel? Hallo, je hebt VAKANTIE hoor!

Vaak vind ik ontbijten in een hotel niet eens leuk. De enige keren dat we er gebruik van maken is als we plannen hebben voor die dag en er heel vroeg uit moeten. Dan is het wel handig. Avondeten doen we ook nooit in een hotel.

Maar weer on topic, wat ga je doen Pijnboompit? Ga je zeggen dat je er weinig zin in hebt? Wat vindt je vriend ervan als je zegt dat je geen zin hebt? Misschien begrijpt hij het wel en kan hij jou een beetje dekken met het excuus dat je er geen dagen voor kan vrij krijgen. Is schoonmoeders ook niet al te veel gekwetst.
quote:yoyo2 schreef op 08 mei 2009 @ 15:02:

Vaak zelfs te laat voor diner! Wij zijn nogal nachtbrakers en verschuiven ons ritme enkele uren op vakanties. Heerlijk!
quote:Winterdip schreef op 08 mei 2009 @ 15:10:

Maar weer on topic, wat ga je doen Pijnboompit? Ga je zeggen dat je er weinig zin in hebt? Wat vindt je vriend ervan als je zegt dat je geen zin hebt? Misschien begrijpt hij het wel en kan hij jou een beetje dekken met het excuus dat je er geen dagen voor kan vrij krijgen. Is schoonmoeders ook niet al te veel gekwetst.Weet nog steeds niet wat ik moet doen. Mijn vriend heeft al aangegeven dat hij het een goed idee vindt en hij vindt het juist reuze leuk voor zijn moeder (hij gunt het haar zo). Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik heb er ook geen zin in om mezelf weg te cijferen, omdat het allemaal zo leuk voor haar is. Hmm, ik vind het erg moeilijk...
quote:Winterdip schreef op 08 mei 2009 @ 15:10:

Dan zat jij vast nog in een andere tijdzone Elninjoo. Of ben je altijd zo'n vroege vogel? Hallo, je hebt VAKANTIE hoor!

Juist en vakantie dat is voor mij van de dag genieten. De natuur is veel mooier in de vroege ochtendzon en je kunt gebouwen ongestoord fotograferen zonder massa's toeristen er op als je bijtijds er op uit trekt.

quote:Vaak vind ik ontbijten in een hotel niet eens leuk. De enige keren dat we er gebruik van maken is als we plannen hebben voor die dag en er heel vroeg uit moeten. Dan is het wel handig. Avondeten doen we ook nooit in een hotel.

Vind het wel fijn als er 'n uitgebreid ontbijtbuffet is waar men de eieren ter plekke voor je bakt met ingredienten naar keuze. Verse pancakes en wafels en enorme keuze uit allerlei broodjes, hartig en zoet beleg en veel vers fruit. Dat kun je zelf niet zo uitgebreid klaarmaken of je bent kapitalen kwijt aan boodschappen.

Lunchen en dineren doe ik ook vrijwel nooit in 't hotel, 'k ga liever elke keer ergens uit eten.
quote:pijnboompit schreef op 08 mei 2009 @ 15:14:

[...]

Weet nog steeds niet wat ik moet doen. Mijn vriend heeft al aangegeven dat hij het een goed idee vindt en hij vindt het juist reuze leuk voor zijn moeder (hij gunt het haar zo). Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik heb er ook geen zin in om mezelf weg te cijferen, omdat het allemaal zo leuk voor haar is. Hmm, ik vind het erg moeilijk...Stel dan gewoon het compromis van 't hotel voor. Dan heeft schoonmoeder haar zin dat iedereen mee gaat en jij je zin dat je je terug kunt trekken en je eigen ding kunt gaan doen met partner.
quote:Winterdip schreef op 08 mei 2009 @ 15:11:

Vaak zelfs te laat voor diner! Wij zijn nogal nachtbrakers en verschuiven ons ritme enkele uren op vakanties. Heerlijk!

Vriend en ik hadden dit jaar met wintersport welgeteld 1 keer in het hotel gedineerd (dat was toen we net arriveerden)

Verder hebben we volgens mij in de kroeg gegeten
quote:Winterdip schreef op 08 mei 2009 @ 15:11:

Vriend en ik hadden dit jaar met wintersport welgeteld 1 keer in het hotel gedineerd (dat was toen we net arriveerden)

Verder hebben we volgens mij in de kroeg gegeten
Ah, in die Kneipe! Veul gezelliger!

@ Pijnboompit, even wat anders, je kunt het als excuus gebruiken, maar hoe zit je werkelijk met je vakantiedagen? Of levert dat geen probleem op?

Ik snap dat je geen spelbreker wil zijn maar ik vind het wel een behoorlijke opoffering hoor. Ik zou eerst je weerstand hiertegen met je vriend bespreken, ik ben benieuwd wat hij ervan zegt. En misschien is het inderdaad wel mogelijk toch in Nederland (of Belgie of Duitsland) een huisje te huren waarbij je wel voor een dag of 3 kunt overkomen. Misschien een beetje in die richting sturen?
Als je op zich een goede band heb met je schoonfamilie snap ik werkelijk niet wat er op tegen is om in ieder geval een paar dagen met ze weg te gaan. Je kunt toch gewoon goed met elkaar overleggen van tevoren?

Bovendien, doe een gek, wie weet wordt je aangenaam verrast door de zorgzame kant van schoonmama, de kookkunsten van zwager en levensliedrepertoire van schoonzus-met-een-slok-teveel-op. Ieder zijn meug natuurlijk, maar zo'n gezamelijke vakantie versterkt wel de onderlinge band. Het is toch leuk als je meer van elkaar bent dan alleen de kouwe kant?

Dat je een hele week niet trekt, daar kan ik nog inkomen. Compromis: zoals al eerder gezegd is 2 á 3 dagen langskomen. En van tevoren zeggen: wij willen ook alleen dingen doen, en we hoeven niet zo nodig een volgepland rooster van 's ochtends 6 tot 's nachts 2. En waarom niet zeggen: goh, ik vind het soms heel lekker om op mezelf te zijn, dus als ik af en toe stil ben of me terugtrek, stoor je er niet aan, zo ben ik gewoon.

That said; als het angstzweet je uitbreekt bij de gedachte alleen al, dan lekker thuisblijven. Maar dan zou ik het wel eerlijk zeggen. Iedereen is toch gewoon volwassen?
Today is a good day
.
quote:pijnboompit schreef op 08 mei 2009 @ 14:08:

Mijn schoonmoeder heeft met veel enthousiasme bedacht dat het wel leuk zou zijn om met mij + vriend en zwager + vrouw een weekje op vakantie te gaan. Op zo'n voorstel kun je toch gewoon nee zeggen?
quote:Tammetuk schreef op 08 mei 2009 @ 14:35:

Gouden regel: We eten 's avonds in principe samen, 'de kinderen' moeten koken, mijn vader doet de boodschappen en iedere ochtend ff een half uurtje met zijn allen schoonmaken/opruimen. Ik zou helemaal de kriebels krijgen van dat soort regels en verplichtingen tijdens mijn vakantie en dus beleefd nee zeggen als familie ons uit zou nodigen. Dat kan TO ook doen.
quote:wanda_p schreef op 08 mei 2009 @ 18:34:

[...]

Op zo'n voorstel kun je toch gewoon nee zeggen?Ja, zo simpel zou het eigenlijk moeten zijn. Of gewoon zeggen: "Joh, een week vakantiedagen inleveren vind ik wat veel van het goede maar een weekendje weg met zijn allen lijkt me erg gezellig!" Misschien is dat nog wel het handigst, gewoon zelf met een alternatief komen. Dan ben je eerlijk maar denk je wel mee. Laat het even weten hoe dit afloopt. Ben benieuwd.
quote:Winterdip schreef op 08 mei 2009 @ 18:37:

[...]

Ja, zo simpel zou het eigenlijk moeten zijn.Als je niet zo ad rem bent dat je meteen nee durft te zeggen kun je ook zeggen: we denken er even over na. En dan de volgende keer zeggen dat je niet mee wilt (vriend kan natuurlijk wel gaan). Jij hoeft toch niet hetzelfde leuk te vinden als je schoonmoeder? Dat betekent overigens helemaal niet dat je je schoonmoeder niet aardig vindt.
Ik krijg niet echt het idee dat pijnboompit haar eigen ding kan gaan doen.. Zie het helemaal voor me: schoonmoeder pijnboompit trommelt iedereen om half 9 uit bed, samen ontbijten en wilde plannen voor die dag bespreken en vervolgens uitvoeren..

Sowieso vind ik vakantie vieren echt iets persoonlijks.. Je gaat toch ook niet op vakantie met vrienden waarvan je weet dat jouw manier van vakantie niet aansluit op dat van hen?

Mijn schoonmoeder heeft ook een x een weekje weg met iedereen voorgesteld, maar gelukkig zei mijn vriend meteen: leuk idee van je, maar wij gaan niet mee (zijn moeder gaat vooraf naar de makro om een 5 liter bak japanse mix te komen en elke avond een kommetje eruit scheppen om "lekker op te eten", alleen dáár zag ie al tegenop )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven