hoogbegaafde kinderen hebben altijd problemen?

09-05-2009 21:45 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, een beetje provocerend misschien maar ik vraag mij dat serieus af. Mijn zoon van 6 is hoogbegaafd. Hij gaat met veel plezier naar school, gewoon groep 3 met hier en daar wat extra werk maar dat mag geen naam hebben. Toch heeft hij het waanzinnig naar zijn zin, ligt erg goed in de groep en als we wel eens vragen of school moeilijk is grinnikt hij een beetje. Hij is doorgetoetst zoals dat heet en met taal zit zijn nivo op eind groep 5 en met rekenen halverwege groep 4. Toch peins ik er op dit moment niet over om hem een groep te laten overslaan zoals de school suggereerde. Ik hoor altijd over hoogbegaafde kinderen die tig groepen overslaan en vreselijke problemen hebben op school. Moeten die problemen nog komen bij mijn zoon of zijn er meer hoogbegaafde kinderen die gewoon zonder toestanden op hun gemakje de schoo doorlopen?
Hier een hoogbegaafde dochter in groep 4. Geen problemen. Elynnimini is haar klasgenoten cognitief vrij ver vooruit maar is sociaal-emotioneel echt een kind van haar leeftijd. Goede begeleiding en aangepast onderwijsprogramma vanuit de school. Ook een juf die veel oog heeft voor het individuele kind. We hebben er wel over nagedacht of we haar een groep moesten laten overslaan, maar hebben besloten het niet te doen. Keuze blijkt prima.
Hallo,

Ik werk in het onderwijs en heb dus wel wat ervaring. Maar natuurlijk ken ik maar een paar kinderen/ situaties...

Maar vaak zie je dat die problemen pas komen als de klasgenootjes (van hogere groep) in een andere fase komen. Het hoogbegaafde kind kan dan wlel qua niveau in een groep passen, maar dat wil niet zeggen dat het er emotioneel bij past. Meestal gaat dit spelen aan het einde van de basisschool of op de middelbare school. Voor de meeste kinderen gaan verliefdheid etc een belangrijke rol spelen, een jonger kind is nog niet zover. Of een hoogbegaafd kind kan er niet tegen dat het zoveel huiswerk moet maken en veel op school moet zitten, terwijl het graag buiten zo willen spelen. (dit stukje is ervan uitgaand dat een kind een klas overslaat)

Ik heb eens een jongetje gehad en dat ging met 10 jaar naar het voortgezet. En zijn moeder moest hem nog brengen. Het was nog echt een kind!

Vaak hebben deze kinderen weinig aansluiting. Leeftijdsgenootjes snappen het kind niet, klasgenootjes snappen het ook niet. Het handigste is dan dat ze kinderen om zich heen hebben die hetzelfde zijn. Andere hoogdbegaafden. Vaak zijn er van die hoogbegaafde klasjes.

Succes!
anoniem_24501 wijzigde dit bericht op 09-05-2009 22:04
Reden: aanpassing
% gewijzigd
quote:Elynn schreef op 09 mei 2009 @ 21:59:

Hier een hoogbegaafde dochter in groep 4. Geen problemen. Elynnimini is haar klasgenoten cognitief vrij ver vooruit maar is sociaal-emotioneel echt een kind van haar leeftijd. Goede begeleiding en aangepast onderwijsprogramma vanuit de school. Ook een juf die veel oog heeft voor het individuele kind. We hebben er wel over nagedacht of we haar een groep moesten laten slaan, maar hebben besloten het niet te doen. Keuze blijkt prima.goed dat je het niet gedaan hebt, dat je er überhaupt over na hebt gedacht
Whatever, I do what I want
quote:crini schreef op 09 mei 2009 @ 22:03:

[...]

goed dat je het niet gedaan hebt, dat je er überhaupt over na hebt gedacht
Haha, overslaan bedoelde ik natuurlijk...
quote:Elynn schreef op 09 mei 2009 @ 21:59:

sociaal-emotioneel echt een kind van haar leeftijd. Ik vind het altijd lastig te bepalen wat er nu precies bedoeld wordt met de term sociaal-emotioneel. Zoon is wel ècht heel erg anders dan zijn klasgenootjes maar toch wordt hij dus gewaardeerd door hen. Buitenstaanders zeggen dat het net is alsof je met een bijna volwassene praat als je met zoon praat (het is gewoon een oud wijf af en toe ) dus wat dat betreft staat hij niet echt op hetzelfde nivo. Cognitief is hij dus ook ver vooruit vooral op taalgebied maar toch blijkt het gewoon te werken in de klas. Ik ben er erg blij mee hoor, ik moet oo niet denken aan 10 jarige die naar het VO gaat.
Hier ook een hoogbegaafde zoon zonder echt problemen.

Geen klassen overgeslagen maar vanaf groep 5 extra werk.

later werd dat geen extra werk maar aangepast werk.

En vanaf groep 7 mocht hij een deel van de lesstof laten vallen en kreeg hij vervangend werk op niveau.

Vanaf groep 8 gaat hij 1middag in de week naar de plusklas op voorgezet onderwijs.

Volgend jaar gaat hij Atheneum plus doen.

Hij is erg sociaal en heeft veel vrienden waar hij gewoon vaak mee buiten speelt (lekker ravotten,voetballen etc. )

Eigenlijk is het ook een heel makkelijk kind.

Enige maar..hij denkt erg veel na en dat was toen hij wat jonger was wat problematisch omdat het emotioneel nogal eens boven zijn pet ging.

We hebben ook een tijd het nieuws etc. veel buiten hem om gehouden.

Maar nu gaat dat inmiddels prima nu hij ouder is en wat beter kan relaltiveren.

Dus...geen problemen hier.
Ik vind dat ze het bij ons op school ook goed opvangen.

Hij krijgt gewoon aangepast werk zodat hij ook moeite moet doen.

Moet ook wel,want anders gaat hij alleen maar zitten kletsen met iedereen.

Maar nooit extra werk thuis hoeven doen ofzo (waarom ook eigenlijk?)

Dus heeft gewoon kunnen spelen etc,net als andere klasgenoten.

En het wordt door leeftijdsgenoten ook gewoon geaccepteerd dus valt niet buiten de groep.

Zo heeft hij qua sociale en emotionele ontwikkeling gewoon hetzelfde tempo kunnen volgen met aansluiting van leeftijdsgenoten.

En toch op intelligentie zijn uitdaging gekregen.
quote:iry schreef op 09 mei 2009 @ 22:09:

Enige maar..hij denkt erg veel na en dat was toen hij wat jonger was wat problematisch omdat het emotioneel nogal eens boven zijn pet ging.Ja dat herken ik wel héél erg! Maar hoe houd je het nieuws bij hem weg? Ik heb een tijdje de krant van hem weggehouden maar hij is ook dol op teletekst en alles dat daar op staat. Lastig hoor. Het gebeuren in Apeldoorn houdt hem nu ook weer erg bezig. Waarom zo iemand zoiets doet enzo. Veel te zware kost voor een 6 jarige.
Bij mij op het gym zat een jongen die (denk ik) hoogbegaafd was, hij blonk namelijk extreem uit in Alle vakken en haalde eigenlijk op zijn sloffen alleen maar negens en tienen. Ik wil niet teveel info geven ivm privacy maar als je ook zijn werkstukken ed. zag, niet te filmen. Hij was ook echt anders dan de meeste andere klasgenoten, maar viel echt helemaal niet buiten de boot, en er waren echt wel kinderen bij die heel vaak het pispaaltje waren, hij nooit. Hij was behalve slim ook sociaal, hielp iedereen, zei nooit dat je een idioot was als je iets nóg niet snapte wat hij in een oogwenk al doorgrond had, enzovoort. Daarnaast was hij ook nog eens sportief en muzikaal en creatief. Daarna heeft hij een paar studies tegelijk gedaan, en ik lees af en toe iets over hem in de krant .

Waarmee ik dus wil zeggen dat ik denk dat hoogbegaafden niet altijd problemen krijgen.

Overigens was ik zelf 11 toen ik naar de middelbare school ging en heb geen centje pijn gehad, je kan denk ik per kind wel inschatten of ze meekunnen met de volgende groep ja of nee. Ik heb geen klas overgeslagen (vroege leerling), mijn broertje wel, ook nooit een probleem gehad, had vrienden uit allebei de klassen, is havo (!!) gaan doen, op zijn sloffen doorlopen. Maar wij zijn niet hoogbegaafd ofzo, alleen om even een tegengeluid te geven met jong naar de middelbare school en klassen overslaan.
Is ook heel lastig Eeka.

Mijn zoon had het ook erg vanaf de leeftijd die jouw zoon nu heeft en dat heeft wel wat jaren geduurd hoor.

Je kan ook niet alles voor zijn.

ik was daar toen ook best spastisch mee bezig,maar ja...

Zoon kon echt over de rooie gaan van sommige dingen.

Heeft ook twee jaar smetvrees gehad wat vreselijk zielig en heftig was die periode.

Kwam toen (vermoed ik) door de vogelgriep waar het nieuws toen zo van in de ban was.

Soms heb ik de school zelfs moeten vragen bepaalde nieuwsonderwerpen niet in de klas te bespreken(waar ze gelukkig gehoor aan gaven,moet een lastig keuze geweest zijn)

Dat is dus toen wel op dat vlak problematisch geweest waarvan achteraf de puzzelstukjes pas op zijn plaats vielen (hij was toen nog niet officieel getest)

Ging met een rap tempo veel beter vanaf ongeveer 9 jaar.
Dat doet mijn zoon dus ook,veel kinderen helpen.

Zit een kind in de klas bij hem met een autistische stoornis(overigens ook erg intelligent) , daar is hij echt een buddy voor.
Als ik het zo eens lees hier en daar, dan bekruipt mij idioterwijs altijd het idee dat iedereen maar hoogbegaafd is hier ( en elders valt het me trouwens ook op hoor, het is hip, hoogbegaafd zijn is ín, je telt niet meer mee met een i.q lager dan 145...)

Hoe dan ook, mijn oudste is bijzonderhoogbegaafd. i.q van 148/. Is getest. Na een lange weg bij accare jeugdpsychiatrie. Die test ging niet over 1 nacht ijs. Ook heeft mijn dochter een klas overgeslagen, en een citoscore van 550, wat maximaal is. Ze gaat na de zomervakantie naar het gymnasium, en oh ja, dit heeft ze allemaal klaargespeeld tijdens de behandeling van leukemie, waarvoor zij meer in het ziekenhuis lag en chemo kuren kreeg, dan dat ze op school zat.

Problemen op leer en schoolgebied? Juist niet! Iris vindt leren en school ontzettend leuk en heeft er helemaal zin in om na de zomer te beginnen op een school met allemaal kinderen van ongeveer hetzelfde niveau. Ze gaat het beta profiel kiezen, dat weet ze nu al. Naar het technasium. Wis, natuur en scheikunde doen.

Ze wil sterrenkunde en wiskunde gaan studeren. Ik zeg: meisje, de wereld ligt aan je voeten. Niks geen valse bescheidenheid. Niks geen: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg!

Iris is slim, Iris is leuk, ze is lief, aardig, knap. En ze gaat het gewoon helemaal maken in de wereld. Punt.

Hoogbegaafden zijn op veel fronten suc6vol, niet alleen maar uitblinkers op 1 vlak. Iris kan sensationeel goed schrijven, dichten, presentaties in mekaar draaien in minder dan tien tellen. Maar ook is ze heel muzikaal, heeft ze een meer dan bovengemiddeld ruimtelijk inzicht, een talen en wiskunde knobbel.

En ja, ze is nog gelukkig ook, zit goed in haar vel, en geniet van het feit dat ze leren leuk vindt en het haar gemakkelijk af gaat.

Ze ligt tevens goed in de groep, is welliswaar introvert, maar heeft naast het leren ook een gezonde dosis puberstreken, interesse in jongens, kleding en make-up, dus is alles behalve de standaard nerd....
Ik bedoelde met het niet kunnen spelen, een kind dat op het VO zit en dus huiswerk moet maken terwijl het eigenlijk nog wil spelen met zijn LEGO oid.

Ik was ook een vroege leerling en heb nooit hinder ondervonden daarvan. Maar als je echt net 10 bent is het VO niet altijd een goede keus. Deze jongen kon begin groep 7 niet zonder zijn moeder, echt huilen als ze wegging etc. En aan het einde slaat hij groep 8 over en gaat naar het VO. Wat we niet verstandig vonden.... groep 8 overslaan is eigenlijk nooit een goede keus. Dan missen ze echt iets! Musical, schoolkamp etc etc.

Denk dat het ook wel te maken heeft met hoe sociaal een kind is en hoe sociaal de klas is.
(by the way: ik verwijder dit straks ook weer)

Het hoeft zeker niet altijd problemen op te leveren. Ik heb zelf op 'mijn gemakje' scholen doorlopen, ondanks het feit dat ik hoogbegaafd ( vreselijke term :puke: ) ben. In tegenstelling tot je zoon heb ik wel een klas overgeslagen, maar ook daar nooit problemen mee gehad. Ja, mijn vrienden waren allemaal een jaar ouder, maar daar groeide ik gewoon in mee, ook in sociaal-emotioneel opzicht.

Waar ik zelf blij mee ben is dat het tijdens mijn jeugd geen issue was. Natuurlijk wist ik dat ik een klas had overgeslagen omdat ik 'snel leerde', maar verder werd er geen nadruk op gelegd. Ik was voor mijn gevoel dus ook niet anders dan mijn vriendjes en heb nooit buiten de groep gestaan doordat ik intelligenter was.

(Ik blijk achteraf twee keer getest te zijn op de basisschool. Pas na mijn middelbare school vond ik de resultaten en pas in het eerste jaar van de uni ben ik 'officieel' nogmaals getest in het kader van een groot onderzoek )

Momenteel krijg ik een beetje het gevoel dat bij ieder kind dat ook maar een beetje slimmer is dan de rest van de klas er vooraf een aangepast leerplan moet liggen, emotionele begeleiding moet klaarstaan en de hele wereld moet weten dat hij/zij hoogbegaafd is. Zolang er geen problemen zijn, volstrekt overbodig!
Dat zeg ik....
oh Zoyla, ik wist niet dat dat bij hoogbegaafdheid hoorde! Ik dacht dat hoogbegaafdheid puur ging over intelligentie. Die jongen bij mij in de klas voldoet dus helemaal aan het profiel, maar ik noemde hem altijd 'genie', hoogbegaafd deed afbreuk aan hoe hij uitblonk in alles .

Deze jongen heeft trouwens ook beta profiel gedaan, maar deed er ook grieks, latijn, nog een andere taal, enzovoort bij (voor de lol), schreef zelf muziek, zat in een band, nouja wat ik net al zei. Geinig is dat hij een heel technische studie met een heel creatieve studie heeft gecombineerd en daar nou héél veel succes mee heeft (want meeste mensen hebben óf technisch talent, óf creatief talent). Wij zijn voor in de twintig, wou ik er nog bijzeggen, daarom is het zo bijzonder dat ik al af en toe dingen ove rhem lees in de krant, wat hij nou weer heeft bereikt als eerste / jongste / knapste / enzovoort .
En mijn dochter leest elke dag de krant en kan zelf heel goed doseren. Ze is intelligent genoeg om de verbanden te kunnen zien, en vragen te stellen waar nodig. Van jongs af aan kijk ik samen met mijn kinderen naar het nieuws, en praat er dan met ze over. Soms lang en soms kort, maar net hoe het die dag uitkomt.

Mijn middelste is een heel ander type wat betreft persoonlijkheid, maar wat betreft haar intelligentie toch ook weer zon hoogvlieger. Dat is allang bekend. En ja, daar ben ik best trots op. Het scheelt toch een hoop gedoe, lijkt mij.

Vroeger probeerde ik het nog om te buigen, of minder mooi te maken, omdat mensen toch hardop uitspreken dat ze het een luxeprobleem vinden, en hoe ik het klaar krijg om mijn kids een klas over te laten slaan, wat ik daarvoor heb moeten doen.

Tja.

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik er gewoon van geniet. Het is fijn als je kinderen goed kunnen leren en lekker in hun vel zitten en fijn in de groep passen, plus lekker veel vriendjes en vriendinnetjes hebben, zonder bevooroordeeld te zijn...

Wel is mijn beeld soms gekleurd over wat kinderen op een bepaalde leeftijd horen te kunnen. Als mijn zoon, net 3, tot 50 telt en tot 30 in het engels, dan vind ik dat grappig, en leuk, maar verder niks. Nu realiseer ik me zoetjes aan, dat ál onze kinderen behept zijn met een hoog i.q ( what can i say? 't is erfelijk, hahahaha )
Websje, ik denk dat het idd. belangrijk is hoe een kind er zelf mee omgaat. Ik ken wel meer mensen die ene klas overgeslagen hebben en vond dat eigenlijk nooit zo'n big deal en volgens mij niemand, ik hoorde er nooit wat over. Maar op de middelbare school zat ook een meisje dat áltijd benadrukte dat ze (op de basisschool) een klas overgeslagen had. Die was echt zó onpopulair. Toen bleef ze zitten. Nou dat was een feest voor eenieder die wraak wilde nemen dat begrijp je.
Websje, waarom is de term hoogbegaafd zo vreselijk dan?

Wat is er mis mee om bovengemiddeld slim te zijn?

Waarom mogen we daar niet trots op zijn?
Kinderen die eerder naar het VO gaan, móeten helemaal niet met lego spelen, tenzij ze dit willen. Mocht hier hun interesse in liggen, dan vinden ze heus wel tijd om énmet lego te spelen, én huiswerk te maken. Als je heel erg slim bent, dan gaan de dingen je doorgaans wat sneller af en hou je tijd over. Maar aan de andere kant zijn de meeste slimbo's niet zo erg into het spelen met lego als ze naar de middelbare school gaan denk ik. Voor hun is leren nml ook spelen. Maar dan anders. En waarom móet elk kind spelen? Ik dacht dat zelf ook hoor, want Iris speelde nooit, die las liever. En die las dus al met 2 jaar, zelf geleerd. Met 5 las ze de wereld van Sophie uit ( onze Roos deed dat op die leeftijd frappant genoeg ook), en een barbie vond ze mooi hoor toen ze 5 was, maar meer om tentoontestellen op haar kamer, dan om er mee te spelen. Ik heb er nog advies over gevraagd bij de meneren psychologen, maar die waren heel duidelijk daarover. Waarom iets van een kind verlangen wat er niet in zit en wat ze zelf niet missen? Waarom móet een kind spelen, sociaal zijn, honderd vriendjes hebben en op de scouting zitten? Als je kind tevreden is met een boek op haar kamertje en liever een potje schaak speelt dan buiten gaat hinkelen, dan is dat toch prima?

Ja daar hadden ze een punt....
Margaretha: Ben nooit blijven zitten, maar voor het geval dat ook nooit benadrukt dat ik een klas had overgeslagen

Zoyla: er is niets mis mee. Sterker, ik ben er zelf heel blij mee omdat het veel dingen in het leven toch wat makkelijker maakt (bijv. studie/werk etc.).

Maar trots? Ik heb hier zelf echt geen rol in gehad . Heb puur de mazzel gehad om geboren te worden met een bovengemiddeld iq. Wat ik trouwens een betere omschrijving vind dan hoogbegaafd. 'Hoogbegaafd zijn' voelt voor mij als een stempel. Alsof dat is wat ik ben. Terwijl ik gewoon Websje ben die toevallig een hoog iq heeft. Het is geen karaktereigenschap of zo en hopelijk ook niet iets waarmee mensen mij omschrijven.
Dat zeg ik....
Zoyla, het voorbeeld dat ik aanhaalde, was van een kind dat ZELF wilde spelen en het te zwaar vond op de "grote school". Er werd niet gedwongen tot spelen. Maar dit meisje zat op een gegeven moment huilend bij moeder omdat ze er helemaal NIETS aan vond en gewoon nog wilde buiten spelen.

Ieder kind is anders, hoogbegaafd of niet. Gelukkig zijn er veel hoogbegaafde kinderen die nergens last van hebben, maar jammer genoeg zijn er ook kinderen die er wel last van hebben.

Bij mij op school wordt ook onderscheid gemaakt tussen hoogbegaafdheid en "meer intelligent" (de MIKkers= meer intelligente kinderen) Hoogbegaafde kinderen zijn vaak zoals Zoyla omschrijft. Mikkers zijn vaak wel goed, maar hebben niet altijd zin om er iets mee te doen. Zitten vaak ook niet te wachten op extra of uitdagender werk etc
Oh my god: mikkers en hb-ers? Voor mijn begrip: waar ligt dan de grens ongeveer? En hoe heten de kinderen die niet in die groepen vallen?

Voor de duidelijkheid: ik heb op andere punten ook wel eens last gehad van mijn iq en ik vind absoluut dat kinderen die hier problemen mee hebben ondersteund moeten worden. Maar om daar vooraf al vanuit te gaan lijkt me ook niet nodig. (itt kinderen met leerproblemen of een leerachterstand)
Dat zeg ik....
Ik denk dat je in je handen mag knijpen van geluk dat je zoon zo goed in zijn vel zit en het naar zijn zin heeft op school!

Ik vind het ook heel goed dat jij als ouder goed naar hem zelf hebt gekeken en hoe hij in zijn vel zit, en van daaruit hebt besloten hem bij zijn leeftijdsgenootjes te laten blijven.

Het is echt van fundamenteel belang dat je kind zich sociaal-emotioneel goed ontwikkeld, daar zal hij zijn leven lang profijt van hebben!

En met de hersenen zit het sowieso al goed, dus daar hoef je je niet druk over te maken!

Proficiat met een gelukkig kind!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven