Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Quarantaine?

01-11-2020 13:07 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situarie : 2 famiieleden (niet uit ons huishouden) zijn ergens op visite geweest afgelopen vrijdag.
Nu bleek 1 iemand uit het gezelschap besmet. Is vanmorgen bekend geworden.

De 2 familieleden zeggen dat ze op ruime afstand van die persoon zijn gebleven en "niet lang" op visite zijn geweest.
Maar goed, ik ben daar niet bij geweest en kan het niet beoordelen.

Nu zijn ze beledigd dat we donderdag niet komen eten.
Maar zij moeten nu toch in quarantaine? Of ben ik nou gek?
Ik werk in de zorg en wil geen risico nemen.
ditbenik88 schreef:
01-11-2020 13:47
Dankjullie wel voor de reacties. Ik vond het al zo raar. "Anders kijken we of we geen klachten krijgen, over een paar dagen kan het vast als we niet ziek worden" ZUCHT :facepalm:

Kan 10 dagen duren voordat iemand ziek hoeft te worden. En zelfs langer.
Wat een laconieke houding hebben hun.

Als je bij iemand in de buurt bent geweest die Corona heeft maar niet langer dan 15 min en niet binnen 1.5 meter hoef je niet in quarantaine.
Maar moet je wel extra waakzaam zijn.

Maar jij kan dit nooit controleren. Als ze bij elkaar aan de eettafel hebben gezeten dan kom je al dichter dan 1.5 meter bij elkaar in de buurt.
Blijf in jezelf geloven !
Wat zegt de GGD?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
01-11-2020 14:44
Wat zegt de GGD?
Dat maakt in dit geval geen reet uit natuurlijk want TO gaat toch niet eten bij die lui. En het is een beetje raar om de GGD te bellen met de vraag of zij vinden dat de familie in quarantaine moet.
Ceylon schreef:
01-11-2020 13:28
Ik ben wel besmet. En vraag me niet hoe. Ja, ik moest een paar dagen terug naar kantoor. En ja, daar bleek na ruim een week dat een collega positief testte. Maar ik ben bij geen enkele collega langer dan een paar minuten in de buurt geweest en dan nog met mondkapje. Rondlopen moest ook met mondkapje, we moesten steeds een bureau overslaan dus afstand houden was geen enkel probleem.

En ik kan je vertellen, ik ben dus echt heel erg ziek geweest en het is nog niet voorbij. De mate van ziek zijn overtrof alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt, en ik heb best regelmatig bronchitis en ook wel eens een longontsteking en een flinke griep gehad. Maar covid19 is gemener dan dat. De één merkt er niks van, de ander gaat eraan dood en alles ertussenin. Ik hoor bij de middengroep (heel ziek maar geen ziekenhuisopname) en ik ben nog nooit in mijn hele leven zo ontzettend ziek geweest. Helaas heb ik mijn man aangestoken, die zegt exact hetzelfde. Om je een idee te geven: we fietsen in de zomer met gemak 60-80 km. Nu zijn we volledig uitgeput als we 1x de trap op en af moeten.

Dus laat ze lekker beledigd zijn en blijf thuis. Incubatietijd is gemiddeld 8 dagen. Als ze pech hebben zijn ze vanaf volgend weekend ziek. Dan praten we nog eens.
Beterschap! Ik hoop dat je niet te lang last houdt van restverschijnselen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Natuurlijk moeten zij in quarantaine :facepalm:

Het valt me echt zo tegen dat een (te) grote groep mensen zo laks is.
Enigme schreef:
01-11-2020 14:55

Ja, geen wonder dat de cijfers zo hoog blijven. Mensen blijven hun eigen draai geven aan de regels in hun eigen voordeel. En als je bij een positief getest persoon in de buurt bent geweest dan kun je beter iets te voorzichtig zijn dan iets te laks want we weten allemaal dat 1,5 meter afstand houden in de gemiddelde woonkamer toch best lastig kan zijn.
jo12345 schreef:
01-11-2020 13:24
Het betekent dat die besmette figuur dus gewoon vrijdag al klachten had. Echt asociaal!
Dat hoeft helemaal niet. Bekende van ons is gisteren getest en heeft vandaag al de uitslag. Mijn man had gisterochtend ineens een snotneus, dus heeft ook meteen een afspraak gemaakt en kon gistermiddag al terecht. Daarvan verwacht ik ook vandaag nog wel de uitslag. Het is echt niet meer zo druk als eerder en uitslagen zijn er veel sneller. Net zoals plek om te laten testen.

TO, ik vind je verstandig. Ik zou zelf ook niet langs gaan nu. In principe hoeven ze niet in quarantaine als ze niet langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van die persoon zijn geweest. Maar dat kan je niet controleren dus ik zou geen enkel risico nemen. En die mensen zelf gaan er wel erg laks mee om helaas.
Goed dat jullie de afspraak afzeggen, ik zou ook niet gaan, dus vindt jou besluit niet gek.

Zo raar dat sommige mensen zelf niet meer kunnen nadenken en alles tot op de letter voorgeschreven willen hebben? Ook al heb je netjes 1,5 meter aangehouden het lijkt mij gewoon logisch dat als je bij iemand op bezoek bent geweest je een aanmerkelijk risico loopt dat je ook besmet bent.

Mijn vriend, waarmee ik lat, woont in België tegen de brandhaard Luik aan.
Ik heb aangegeven dat ik hem deze en volgende week even niet ga zien, hij heeft kinderen die deels bij moeder in samengesteld gezin wonen en tot vrijdag ook naar school gingen. Er is dus totaal geen grip op de contacten die zij hebben en de samengestelde gezinnen die daar weer aan vast zitten. Het is gewoon even niet anders...
Ceylon schreef:
01-11-2020 13:28
Ik ben wel besmet. En vraag me niet hoe. Ja, ik moest een paar dagen terug naar kantoor. En ja, daar bleek na ruim een week dat een collega positief testte. Maar ik ben bij geen enkele collega langer dan een paar minuten in de buurt geweest en dan nog met mondkapje. Rondlopen moest ook met mondkapje, we moesten steeds een bureau overslaan dus afstand houden was geen enkel probleem.

En ik kan je vertellen, ik ben dus echt heel erg ziek geweest en het is nog niet voorbij. De mate van ziek zijn overtrof alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt, en ik heb best regelmatig bronchitis en ook wel eens een longontsteking en een flinke griep gehad. Maar covid19 is gemener dan dat. De één merkt er niks van, de ander gaat eraan dood en alles ertussenin. Ik hoor bij de middengroep (heel ziek maar geen ziekenhuisopname) en ik ben nog nooit in mijn hele leven zo ontzettend ziek geweest. Helaas heb ik mijn man aangestoken, die zegt exact hetzelfde. Om je een idee te geven: we fietsen in de zomer met gemak 60-80 km. Nu zijn we volledig uitgeput als we 1x de trap op en af moeten.

Dus laat ze lekker beledigd zijn en blijf thuis. Incubatietijd is gemiddeld 8 dagen. Als ze pech hebben zijn ze vanaf volgend weekend ziek. Dan praten we nog eens.
Hoe rot ook, maar ik ken ook een aantal mensen die als enige binnen het gezin besmet waren en zijn gebleven. Het is een raar virus.

TO volgens de richtlijnen hoef je alleen in quarantaine als je langer dan een kwartier om minder dan 1,5 meter bent geweest.
Ik snap de standvastigheid van die familie wel als ze echt netjes de afstand hebben gehouden. Maar....ik vind ook wel dat ze daar hun eigen verantwoordelijkheid in moeten nemen en uit voorzorg niet naar buiten zouden moeten gaan laat staan afspreken met anderen.
Ze hadden jullie afspraak gewoon moeten afzeggen voor de zekerheid niet voor hunzelf maar om jullie te beschermen.

Goed dus dat je afgezegd hebt.
Ik vind in deze tijd dat we (meer) begrip moeten hebben voor mekaars besluiten hierin... iedereen doet wat hij/ zij zelf het beste acht (ijdele hoop, maae toch hoop ik dat).

Wij kregen ook vreemde reacties toen we zeiden dat we de verjaardag van onze zoon (morgen) niet in grote kring gaan vieren (zoals gewoonlijk) maar verspreid over 3 dagen alleen de grootouders uitnodigen...

Tsja... dikke pech. Alsof wij, en zoon (11) het zó geweldig vinden!!

Heb gewoon respect voor mekaars beslissingen...
Enigme schreef:
01-11-2020 14:55

Weet jij of die mensen geen afstand hebben gehouden dan? Jouw natuurlijk is helemaal niet zo natuurlijk. Kijk maar naar het stroomschema.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... uarantaine

Als ze afstand hebben gehouden dan telt het niet als nauw contact.
Nogmaals, prima als jij niet op bezoek wil gaan, maar veel mensen hier roepen wel heel makkelijk quarantaine. Kennelijk ook allemaal mensen die makkelijk thuis kunnen werken. Maar die persoon die in quarantaine gaat oefent wellicht wel een vitaal beroep uit hè, waarbij je aanwexig moet zijn. Dus als die persoon in quarantaine gaat moeten wellicht anderen vrije dagen opgeven of extra diensten draaien. Daarom hebben we die regels, omdat de kans dan heel klein is en daarom kan bijvoorbeeld de benzine nog gemaakt worden.
Familieleden zijn ook op visite gegaan bij 2 mensen waar ook al 2 mensen op visite waren. Dus 4 personen op visite.
Waarvan de achteraf besmette persoon al verkouden was.
"Ja hij was alleen maar een beetje verkouden".

Bij elke reden die wij aangaven om 10 dagen afstand van hun te nemen was het inderdaad recht praten voor hunzelf.
"Ja maar wij hielden afstand"
" Ja maar als we in de loop vd week geen klachten krijgen kunnen we best samen eten"
Etc etc :facepalm:
Ik zou zeker niet gaan. Better safe than sorry.
Er komen nog genoeg momenten om elkaar weer op te zoeken. Ooit.
aikidoka schreef:
01-11-2020 16:30
Nogmaals, prima als jij niet op bezoek wil gaan, maar veel mensen hier roepen wel heel makkelijk quarantaine. Kennelijk ook allemaal mensen die makkelijk thuis kunnen werken. Maar die persoon die in quarantaine gaat oefent wellicht wel een vitaal beroep uit hè, waarbij je aanwexig moet zijn. Dus als die persoon in quarantaine gaat moeten wellicht anderen vrije dagen opgeven of extra diensten draaien. Daarom hebben we die regels, omdat de kans dan heel klein is en daarom kan bijvoorbeeld de benzine nog gemaakt worden.
Dus dan maar niet in quarantaine?

Sorry, maar ik vind dit echt een lompe reactie. Zolang je nog niet getest bent weet je niet eens of je het hebt.
Je hebt wel met diegene in 1 huis gezeten, ongeacht of je de afstand hebt bewaard!

Neem gewoon het zekere voor het onzekere, zoals TO ook doet
Met Corona is het blijkbaar een omgekeerde wereld geworden. In het verkeer gaat veiligheid boven alles en zal niemand raar opkijken dat je niet dronken achter het stuur wil zitten als je afpreekt. Maar ho als je niet langskomt om voorzichtig te zijn met besmettingen! Heb het ook al gemerkt dat je daar scheef voor wordt bekeken!
Poker schreef:
01-11-2020 16:43
Met Corona is het blijkbaar een omgekeerde wereld geworden. In het verkeer gaat veiligheid boven alles en zal niemand raar opkijken dat je niet dronken achter het stuur wil zitten als je afpreekt. Maar ho als je niet langskomt om voorzichtig te zijn met besmettingen! Heb het ook al gemerkt dat je daar scheef voor wordt bekeken!
Sommige mensen zien het volgens mij echt als een persoonlijke belediging, alsof je zegt dat ze vies zijn als je geen risico wil lopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als zij afstand hebben gehouden hoeven ze niet in quarantaine, maar ik zou je afspraak toch een week verzetten voor de zekerheid.
Gatinmijnsok schreef:
01-11-2020 17:02
Als zij afstand hebben gehouden hoeven ze niet in quarantaine, maar ik zou je afspraak toch een week verzetten voor de zekerheid.
dit idd.
jo12345 schreef:
01-11-2020 13:24
Het betekent dat die besmette figuur dus gewoon vrijdag al klachten had. Echt asociaal!
Testen gaat een stuk sneller dan een paar weken terug, dus dat hoeft niet. Maar als het wel zo is, heb je gelijk.

Edit: ‘Allen maar een beetje verkouden’ zie ik nu. Dan heb je helemaal gelijk.
Prima beslissing om niet te gaan. En aangezien ze het niet serieus nemen zou ik ze niet meer vertrouwen en de eerste maanden helemaal niet meer gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Michella_1991 schreef:
01-11-2020 16:37
Dus dan maar niet in quarantaine?

Sorry, maar ik vind dit echt een lompe reactie. Zolang je nog niet getest bent weet je niet eens of je het hebt.
Je hebt wel met diegene in 1 huis gezeten, ongeacht of je de afstand hebt bewaard!

Neem gewoon het zekere voor het onzekere, zoals TO ook doet
Nou, bij een vitaal beroep of een beroep in een vitaal proces heb je dus wellicht niet de luxe om in quarantaine te gaan. In ieder geval niet zonder dat het behoorlijk wat problemen oplevert voor je collega’s of gevaarlijk is voor de bedrijfsvoering. Natuurlijk is het probleem nog groter als je wel besmet bent en op je werk nog meer mensen besmet, dus laten wij op mijn werk in dit soort situaties wel een Corona test bij een commerciële aanbieder doen, maar dat is geen absolute zekerheid, want een momentopname voor de mogelijke incubatietijd voorbij is. Als het kan qua bezetting dan mag iedereen van mij in quarantaine, zo lang als je wil. Maar aangezien er toch wel nog benzine en diesel nodig is en die ook veilig geproduceerd moet worden, moeten daar ook mensen aan werken. 24/7, 365 dagen per jaar draait dat door hè?
Ieder zijn eigen mening toch? Ik vind de maatregelen onterecht maar als iemand anders wil dat ik afstand hou dan doe ik dat gewoon. Omdat ik weet dat die persoon iets anders gelooft over het virus dan ik en dat is prima.
Ik vind het heel jammer dat er in jouw geval geen begrip is voor je mening. Ik merk sowieso dat er twee kampen aan het ontstaan zijn, de mensen die achter het beleid staan en de mensen die tegen het beleid zijn. En dat kan blijkbaar niet zonder felle discussie of zelfs ruzie. Ik zie bijvoorbeeld mensen die een ander boos aanspreken omdat diegene geen mondkapje draagt, en ik zie ook mensen anderen uitlachen omdat ze dat wél doen. Begrip voor elkaar's standpunten lijkt mij de oplossing, goed met elkaar praten dus.
sophiax schreef:
01-11-2020 14:08
https://english.elpais.com/society/202 ... e-air.html

Bovenstaand linkje vind ik erg verhelderend. Zou het ook naar je familie sturen.
Heel verhelderend, dank je wel!
Lady*Voldemort schreef:
01-11-2020 14:50
Dat maakt in dit geval geen reet uit natuurlijk want TO gaat toch niet eten bij die lui. En het is een beetje raar om de GGD te bellen met de vraag of zij vinden dat de familie in quarantaine moet.

Niet TO, maar haar familie moet de GGD bellen en vragen wat zij adviseren. Wij kunnen van alles en nog wat vinden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven