Puber gelooft nog in Sinterklaas
maandag 9 november 2020 om 14:21
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 9 november 2020 om 15:36
Heb je dat zelf als beperking ervaren? Wanneer geloofde jij zelf niet meer in Sinterklaas? Kwam je er zelf min of meer achter of is het echt door je ouders verteld?hondenmens schreef: ↑09-11-2020 15:21Ik heb ook ASS en was jonger in doen en laten. Daarom ben ik een keer blijven zitten. Qua leren gemiddeld. Redelijk wat vriendinnen. Maar in groep 8 maakte de leraar zich zorgen. Niet om mijn cijfers, maar hij zei dat ik emotioneel nog op Sesamstraat niveau zat. Terwijl je al interesse in het nieuws hoorde te hebben. Met de middelbare school was ik ook nog niet bezig, behalve de CITO dan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

maandag 9 november 2020 om 15:39
Hij gooit zijn kont tegen de krib wanneer iets volgens ‘standaarden’ of ‘de publieke mening’ zou moeten.Bladmuziek0 schreef: ↑09-11-2020 15:25Vanzelf? Nou nee dus. Want dan was ze al jaren geleden van haar geloof gevallen.
Hoe langer het duurt hoe meer ze er zelf een verhaal omheen gaat verzinnen.
Ik zou het haar vertellen. Waarom heeft je vriend van die wereldvreemde ideeen? Heeft hij dat vaker?
Soms te bewonderen, in dit geval niet.

maandag 9 november 2020 om 15:40
Mwa dat ligt er aan? Hoe lang zijn jullie samen, deel je een huishouden samen, woon je samen etc etc.suzyqfive schreef: ↑09-11-2020 15:31Eerder zei ik al dat ik denk dat er mogelijk sprake is van ASS. Ze komt ook niet zelf tot ontwikkelingssprongen bijvoorbeeld. Maar ik zie ze 4, soms 6 dagen van de 14 dagen en behalve inspelen op mijn vriend kan ik zelf helaas niet zoveel doen. Ik wil niet tegen mijn vriend ingaan. Dat is mijn taak ook niet.
Als ik een nieuwe vriend had en kinderen van een ander en hij ook en ik zou iets opmerkelijks opmerken dan zou ik daar meteen wel wat van zeggen hoor. Tenzij ik hem pas een maand ken ofzo.
maandag 9 november 2020 om 15:41
Ik zou zeggen 2/3 jaar te laat. Maar misschien is mijn klas wel de hele uitzondering want iedereen geloofde nog en we hadden het daar onderling echt over, wanneer Sinterklaas kwam en wat we kregen etc. Ik vind stoppen met geloven op je 6e wel erg zonde. Mijn nichtje is 6 en begint nu pas echt het hele feest leuk te vinden en echt te leven.
maandag 9 november 2020 om 15:43
Je denkt net zo goed niet zelf bewust over dingen na als je altijd expres alles tegen de standaard of de publieke mening in doet. Dat is gewoon dwars zijn om het dwars zijn, daar zou ik me behoorlijk aan ergeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 9 november 2020 om 15:44
Inderdaad. Vijf jaar te laat is overdreven. In groep 4 komt het volgens mij nog best vaak voor, in groep 5 had mijn dochter ook nog klasgenootjes die nog geloofden.Sjulia schreef: ↑09-11-2020 15:41Ik zou zeggen 2/3 jaar te laat. Maar misschien is mijn klas wel de hele uitzondering want iedereen geloofde nog en we hadden het daar onderling echt over, wanneer Sinterklaas kwam en wat we kregen etc. Ik vind stoppen met geloven op je 6e wel erg zonde. Mijn nichtje is 6 en begint nu pas echt het hele feest leuk te vinden en echt te leven.
maandag 9 november 2020 om 15:45
Ja, goede tips.MrsDuck schreef: ↑09-11-2020 15:33Bij mijn dochter viel het kwartje in groep 4. Ze herkende de roetveegpiet van een andere serie. Misschien kun je haar gewoon het Sinterklaasjournaal laten kijken en dan ook wat andere series/programma's van de acteurs. En vraag eens wat ze van de lootjes op school vindt. Of dat het raar is dat je bij de supermarkt schoentjes kunt zetten, Sinterklaas weet toch waar je woont. Oftewel voedt wat twijfel. Misschien dat dat helpt om het kwartje te laten vallen. Benadruk wel dat de kadootjes gewoon blijven komen. Groep 7 is wel laat. De meesten weten het in groep 6 echt wel.
Overigens gaan we dit jaar wel gewoon lootjes trekken thuis.

maandag 9 november 2020 om 15:45
Ach, genoeg volwassenen die nog in een of andere profeet geloven die over water liep en water in wijn veranderde, ondanks al het wetenschappelijk bewijs dat dit onmogelijk is. Daar maakt ook niemand zich heel veel zorgen om.
Ik zou dat magische denken niet zo'n probleem vinden, zeker niet op die leeftijd. Ik vind het wel getuigen van een creatieve geest, want ze zal inderdaad al heel veel verklaringen voor zichzelf hebben moeten bedenken. Dat mensen het afkeuren en denken dat ze massaal uitgelachen wordt zegt m.i. meer over hen.
Maar actief liegen tegen een kind van bijna 12 zou ik niet meer doen. Niets meer zelf ondernemen om de fictie in stand te houden. Als ze er naar vraagt, zou ik zeker de waarheid vertellen. Als ze je mee wil trekken in het verhaal, niet doen, maar je hoeft ook haar realiteit niet keihard af te keuren. Ze zit nog op de basisschool. En misschien houdt ze altijd wel een plaatsje in haar hart voor een "echte Sinterklaas" - en dat mag ook.
Ik zou dat magische denken niet zo'n probleem vinden, zeker niet op die leeftijd. Ik vind het wel getuigen van een creatieve geest, want ze zal inderdaad al heel veel verklaringen voor zichzelf hebben moeten bedenken. Dat mensen het afkeuren en denken dat ze massaal uitgelachen wordt zegt m.i. meer over hen.
Maar actief liegen tegen een kind van bijna 12 zou ik niet meer doen. Niets meer zelf ondernemen om de fictie in stand te houden. Als ze er naar vraagt, zou ik zeker de waarheid vertellen. Als ze je mee wil trekken in het verhaal, niet doen, maar je hoeft ook haar realiteit niet keihard af te keuren. Ze zit nog op de basisschool. En misschien houdt ze altijd wel een plaatsje in haar hart voor een "echte Sinterklaas" - en dat mag ook.
maandag 9 november 2020 om 15:46
Vorig jaar zomer ook alBladmuziek0 schreef: ↑09-11-2020 15:37dat is een slordige 5 jaar te laat. Of ken je je vriend nog maar net?

maandag 9 november 2020 om 15:47
Ah, wat zielig om je kind zo dom te houden omdat je het zelf leuk vindt.
Wordt het dan elke keer ontkracht als er lootjes getrokken worden op school enz?
Ik zou ook echt vraagtekens hebben bij het verstandelijke vermogen van dit kind, als zij op 11-jarige leeftijd nog niet kan concluderen dat het nep is. En dat bedoel ik niet gemeen.
Wordt het dan elke keer ontkracht als er lootjes getrokken worden op school enz?
Ik zou ook echt vraagtekens hebben bij het verstandelijke vermogen van dit kind, als zij op 11-jarige leeftijd nog niet kan concluderen dat het nep is. En dat bedoel ik niet gemeen.
maandag 9 november 2020 om 15:50
Bij ons worden de lootjes in groep 5 geïntroduceerd met het idee dat de kinderen Sinterklaas een handje helpen (aangezien er dan dus nog wat kinderen zijn die geloven). Misschien dat dat idee is blijven plakken? Ik geloof niet dat er daarna expliciet wordt gezegd dat het niet echt is.clubmedfan schreef: ↑09-11-2020 15:47
maandag 9 november 2020 om 15:51
Hier thuis was het op een gegeven moment dat mijn tweeling-9-jarigen die toch allang wisten dat Sinterklaas niet echt was. Toch praatten ze erover alsof het allemaal echt was, dat ik het toch nog maar eens nagevraagd heb. Maar natuurlijk wisten ze dat het nep was, maar het was echt vééél leuker als het echt was. Nu zijn ze 15 en hebben ze zin het Sinterklaasjournaal vanavond.
Net als die van 19 en 22 trouwens. De oudsten hebben vorig jaar zelfs gefigureerd in het Sinterklaasjournaal en de intocht in Apeldoorn. Onder zware politiebegeleiding mee in de trein!
De magie gaat echt niet verloren als ze weet hoe de vork in de steel zit.
Net als die van 19 en 22 trouwens. De oudsten hebben vorig jaar zelfs gefigureerd in het Sinterklaasjournaal en de intocht in Apeldoorn. Onder zware politiebegeleiding mee in de trein!
De magie gaat echt niet verloren als ze weet hoe de vork in de steel zit.
...
maandag 9 november 2020 om 15:52
oh bah, dat deden mijn ouders ook
Het is erg rot, om als puber de standaarden zelf te moeten uitvinden en geen richtlijnen mee te krijgen van wat "normaal" is.
Wat afwijken is prima als je 30 bent, maar verrekte lastig als je 13 bent, en geen idee hebt, waarom mensen je raar vinden
maandag 9 november 2020 om 15:57
Mijn ouders hebben me op mijn 3e al verteld hoe het zat. Vooral mijn moeder wilde niet liegen tegen me. Omdat ze het zelf heel erg vond dat ze voorgelogen was toen haar eigen ouders de waarheid vertelden. Want die lieten haar wel geloven.
Wij deden het zo. Ik mocht elke avond 1 pakje uit de zak pakken en zelf in mijn schoen leggen. En de volgende ochtend openmaken. Ik had echt niet het gevoel dat ik tekort gedaan werd vergeleken met gelovigen.
maandag 9 november 2020 om 15:59
Dit dusSusan schreef: ↑09-11-2020 15:50Bij ons worden de lootjes in groep 5 geïntroduceerd met het idee dat de kinderen Sinterklaas een handje helpen (aangezien er dan dus nog wat kinderen zijn die geloven). Misschien dat dat idee is blijven plakken? Ik geloof niet dat er daarna expliciet wordt gezegd dat het niet echt is.

maandag 9 november 2020 om 16:05
Ja, mijn idee was ook dat ze het in groep 4 meestal wel weten. Maar mijn zoon gelooft volgens mij echt nog, al vraag ik me wel af waar het geloven nou precies uit bestaat. Hij weet ook heus wel dat de paashaas niet echt bestaat maar hij denkt dus wel dat de moeder van Jayden die in dat paashaas-pak op school rondhupste degene is die in ónze tuin eieren verstopte...redbulletje schreef: ↑09-11-2020 15:00Als je naar de brugklas gaat?
Hoe kan het nu dat ze het niet meekrijgt op school bij haar niet gelovende klasgenoten? Denk dat wij het vroeger in de 2e klas (is dat groep 4 nu?) wel door hadden. We gingen ook al vrij snel surprises doen.

Ik had het hem dus dit jaar wel willen vertellen over Sinterklaas maar mijn vrouw vindt het nog te vroeg. Nu zal het dit jaar meevallen met alle Sinterklaasactiviteiten overal dus we hebben vooral het Sinterklaasjournaal en dat vind ik zo leuk (net als schoen zetten, pakjesavond) dat ik het zo laat. Uitleg over schmink had ik wel willen geven maar dat hoeft nu dus misschien niet eens.

maandag 9 november 2020 om 16:05
Mooi van je ouders, misschien op die manier ook wel om de spanning eraf te halen?hondenmens schreef: ↑09-11-2020 15:57Mijn ouders hebben me op mijn 3e al verteld hoe het zat. Vooral mijn moeder wilde niet liegen tegen me. Omdat ze het zelf heel erg vond dat ze voorgelogen was toen haar eigen ouders de waarheid vertelden. Want die lieten haar wel geloven.
Wij deden het zo. Ik mocht elke avond 1 pakje uit de zak pakken en zelf in mijn schoen leggen. En de volgende ochtend openmaken. Ik had echt niet het gevoel dat ik tekort gedaan werd vergeleken met gelovigen.
Ik heb een paar jaar geleden al geopperd dat het voor haar beter zou zijn het te vertellen omdat ze naast dat ze het fantastisch vond ook heel veel spanning heeft eromheen heeft hangen.
maandag 9 november 2020 om 16:08
Als ik goed begrijp heeft ze al wel gehoord dat Pieten geschminkt zijn en dat Sinterklaas hulp heeft. Maar ze gelooft nog niet dat de cadeaus van jullie afkomstig zijn?
Het Sinterklaasgebeuren heeft iets magisch, dat vind ik ook nog steeds. Als een Sinterklaas goed in zijn rol is en goed gekleed is (geen goedkoop spul maar als hij lijkt op 'de echte') dan ben ik ook nog steeds impressed.
Lijkt me niks mis met dat een tiener nog onder de indruk is van het hele Sinterklaasgebeuren. Het lijkt me alleen wel handig dat ze weet dat de cadeaus van jullie komen.
Ik weet niet in welke mate ze ASS heeft maar misschien past dit er wel bij.
Misschien kun je de magie van het hele verhaal overeind laten maar wel uitleggen dat de cadeaus van jullie komen.
Het Sinterklaasgebeuren heeft iets magisch, dat vind ik ook nog steeds. Als een Sinterklaas goed in zijn rol is en goed gekleed is (geen goedkoop spul maar als hij lijkt op 'de echte') dan ben ik ook nog steeds impressed.
Lijkt me niks mis met dat een tiener nog onder de indruk is van het hele Sinterklaasgebeuren. Het lijkt me alleen wel handig dat ze weet dat de cadeaus van jullie komen.
Misschien kun je de magie van het hele verhaal overeind laten maar wel uitleggen dat de cadeaus van jullie komen.
Je kunt méér.
maandag 9 november 2020 om 16:08
Inmiddels houdt ie zich wat op de vlakte over het verhaal maar ik denk dat ie dat na vanavond lastiger gaat vinden (sinterklaasjournaal wordt dus gekeken, maar er is ook nog een achtjarige hè). Schoen zetten is ook nog omdat ze geloven. Bij haar moeder zijn nog een broertje en zusje van 3. Intocht is dit jaar gelukkig niet. En we gaan lootjes trekken dit jaar.watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 16:01Gaat je vriend mee in het verhaal?
Zet dochter haar schoen? Gaat ze naar de intocht? En doen ze nog echt aan pakjesavond?

maandag 9 november 2020 om 16:09
Ik woon in het buitenland en kinderen geloven hier over het algemeen een stuk langer dan in Nederland. Niet in Sinterklaas, want die bestaat hier niet, maar in de equivalent ervan. Ik denk dat het cultureel bepaald is maar heb me wel verbaasd over hoe het mogelijk is. Mijn kinderen geloofden misschien wat langer dan gemiddeld in NL, maar zagen op een gegeven moment vanzelf in dat het gewoon niet echt was.
Mijn zoon zit nu in groep 8 en vertelde gisteren dat er blijkbaar nog een klasgenootje gelooft. Dezelfde leeftijd als de stiefdochter van TO dus.
Mijn zoon zit nu in groep 8 en vertelde gisteren dat er blijkbaar nog een klasgenootje gelooft. Dezelfde leeftijd als de stiefdochter van TO dus.
maandag 9 november 2020 om 16:15
We gaan nu sowieso lootjes doen dus daarmee ook dat iedereen het zelf gaat kopen.Moon-Alisa schreef: ↑09-11-2020 16:08Als ik goed begrijp heeft ze al wel gehoord dat Pieten geschminkt zijn en dat Sinterklaas hulp heeft. Maar ze gelooft nog niet dat de cadeaus van jullie afkomstig zijn?
Dat ze ASS heeft staat niet vast hoor, ik denk dat ze het heeft, maar moeder wil geen onderzoek.