Ongemotiveerd, lui of kan het gewoon niet?
maandag 9 november 2020 om 20:51
Kind van 7 loopt met rekenen achter ten opzichte van de rest van de klas. Fors achter zelfs.
Leerkracht geeft aan dat er geen peil op te trekken is. Het ene moment worden alle opdrachten probleemloos gemaakt, terwijl dezelfde opdracht 5 minuten later helemaal de soep in kan lopen. Of andersom.
Voor de rest geen problemen. Kind kan goed meekomen met taal (leest zelfs op de kop en in spiegelbeeld), heeft zichzelf Engels aangeleerd en heeft daarin vloeiende gesprekken met de juf, weet veel van geschiedenis, biologie, etc, etc.
Wat is het? Is het gebrek aan motivatie? Luiheid? Of is rekenen gewoon echt een dingetje?
En stel dat het gebrek aan motivatie is... Wat doen jullie om je kind te motiveren? Kado in het vooruitzicht stellen werkt niet bijvoorbeeld.
Leerkracht geeft aan dat er geen peil op te trekken is. Het ene moment worden alle opdrachten probleemloos gemaakt, terwijl dezelfde opdracht 5 minuten later helemaal de soep in kan lopen. Of andersom.
Voor de rest geen problemen. Kind kan goed meekomen met taal (leest zelfs op de kop en in spiegelbeeld), heeft zichzelf Engels aangeleerd en heeft daarin vloeiende gesprekken met de juf, weet veel van geschiedenis, biologie, etc, etc.
Wat is het? Is het gebrek aan motivatie? Luiheid? Of is rekenen gewoon echt een dingetje?
En stel dat het gebrek aan motivatie is... Wat doen jullie om je kind te motiveren? Kado in het vooruitzicht stellen werkt niet bijvoorbeeld.
maandag 9 november 2020 om 20:53

maandag 9 november 2020 om 20:55
Ik zou in ieder geval beginnen met niet in termen als ongemotiveerd of lui te denken. Dat is wel heel negatief meteen.
Laat anders de leerkracht zelf met een voorstel of suggestie komen. Misschien is het wel dyscalculie? Of onzekerheid? Of gebrek aan concentratie? Weten wij veel.
Jij en de leerkracht kunnen er veel beter samen over brainstormen dan wij.
Laat anders de leerkracht zelf met een voorstel of suggestie komen. Misschien is het wel dyscalculie? Of onzekerheid? Of gebrek aan concentratie? Weten wij veel.
Jij en de leerkracht kunnen er veel beter samen over brainstormen dan wij.

maandag 9 november 2020 om 20:56
Dat hoeft niet, maar dan merk je vaak wel een groot verschil tussen thuis en op school.

maandag 9 november 2020 om 20:57
Ik denk niet dat een kind van die leeftijd voldoende introspectieve reflectie tentoon kan spreiden om een zinnig antwoord op die vraag te verwoorden.
maandag 9 november 2020 om 20:59
Als hij zichzelf Engels heeft geleerd, dol is op geschiedenis, ... komt hij mij behoorlijk slim over.
Je kan dus altijd een poging wagen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 9 november 2020 om 20:59
Thuis wordt geoefend. Dan zien we hetzelfde en ook dan is er geen peil op te trekken.
Gedaan. Geen duidelijk antwoord. Wel neiging tot faalangst.
maandag 9 november 2020 om 21:00
maandag 9 november 2020 om 21:03
Bij mijn dochter was het gebrek aan concentratie en onzekerheid. Ze vond het haar eer te na om dingen aan de juf te vragen, dus als ze iets dan niet helemaal begreep probeerde ze gewoon iets. En bij drie onderdelen, als de eerste opdracht was ‘tel de getallen op’, dan deed ze dat bij de andere onderdelen ook zonder de instructie te lezen.
Thuis kon ze erg goed rekenen als je ernaast zat. Drie opdrachten als hierboven omschreven, zonder begeleiding, gingen net zo als op school.
Thuis kon ze erg goed rekenen als je ernaast zat. Drie opdrachten als hierboven omschreven, zonder begeleiding, gingen net zo als op school.
kamillet wijzigde dit bericht op 09-11-2020 21:04
2.21% gewijzigd
maandag 9 november 2020 om 21:03
Dan zou ik het dus in de faalangst-hoek gaan zoeken.FitsSprits schreef: ↑09-11-2020 21:00Ik ken mezelf...................
Kind geeft aan geen verklaring te hebben, behalve dan dat het niet graag fouten maakt in de klas.
(En dat kan een verdomd moeilijke zijn om van af te raken.)
Is dit nu later?
maandag 9 november 2020 om 21:05
Hoogbegaafdheid is een terugkerend onderwerp. Zou kunnen, mijn IQ is ook hoger dan 130. Tegelijkertijd kennen we ook een kind dat echt hoogbegaafd is en in niets lijkt de onze op haar. Dus vandaar dat we het nooit hebben onderzocht.
maandag 9 november 2020 om 21:05
Ik zou het niet heel leuk vinden om, als ik als kind ergens oprecht moeite mee heb, als lui en ongemotiveerd te worden gezien omdat een van mijn ouders die eigenschappen in zichzelf ziet.
susan wijzigde dit bericht op 09-11-2020 21:06
5.01% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 9 november 2020 om 21:08
FitsSprits schreef: ↑09-11-2020 21:05Hoogbegaafdheid is een terugkerend onderwerp. Zou kunnen, mijn IQ is ook hoger dan 130. Tegelijkertijd kennen we ook een kind dat echt hoogbegaafd is en in niets lijkt de onze op haar. Dus vandaar dat we het nooit hebben onderzocht.
Toch maar even doen dan. De meeste zevenjarigen spreken geen vloeiend Engels en lezen in spiegelbeeld.
Het is ook niet gezegd dat ik dat vind hè. Het is een optie, net zoals alle andere dingen een optie zijn.
Niet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde. En met een ouder met een IQ van boven de 130 zou ik daar toch eens naar laten kijken.FitsSprits schreef: ↑09-11-2020 21:05Hoogbegaafdheid is een terugkerend onderwerp. Zou kunnen, mijn IQ is ook hoger dan 130. Tegelijkertijd kennen we ook een kind dat echt hoogbegaafd is en in niets lijkt de onze op haar. Dus vandaar dat we het nooit hebben onderzocht.

maandag 9 november 2020 om 21:35
Tja, mensen met een hoog IQ hebben niet automatisch allemaal hetzelfde karakter. Ik was ook niet van het gemotiveerde soort en dat kwam bij rekenen vooral naar boven omdat je dan relatief vaak achter elkaar hetzelfde moet doen. Je krijgt 20 sommetjes "optellen van 0-20" en de volgende dag weer 20 van die, terwijl je de eerste dag na de eerste 5 sommetjes ook wel door had hoe het werkte. Ik vond al die sommetjes dus onzin en vulde maar wat in omdat ik er er geen zin in had. Met lezen bijvoorbeeld was het veel makkelijker want je kon gewoon steeds iets nieuws lezen en het voelde veel minder als onzinnige herhaling.FitsSprits schreef: ↑09-11-2020 21:05Hoogbegaafdheid is een terugkerend onderwerp. Zou kunnen, mijn IQ is ook hoger dan 130. Tegelijkertijd kennen we ook een kind dat echt hoogbegaafd is en in niets lijkt de onze op haar. Dus vandaar dat we het nooit hebben onderzocht.
Wat gebeurt er als je hem/haar rekenopgaven voorlegt die boven het normaal gevraagde niveau liggen?