Ongemotiveerd, lui of kan het gewoon niet?

09-11-2020 20:51 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kind van 7 loopt met rekenen achter ten opzichte van de rest van de klas. Fors achter zelfs.

Leerkracht geeft aan dat er geen peil op te trekken is. Het ene moment worden alle opdrachten probleemloos gemaakt, terwijl dezelfde opdracht 5 minuten later helemaal de soep in kan lopen. Of andersom.

Voor de rest geen problemen. Kind kan goed meekomen met taal (leest zelfs op de kop en in spiegelbeeld), heeft zichzelf Engels aangeleerd en heeft daarin vloeiende gesprekken met de juf, weet veel van geschiedenis, biologie, etc, etc.

Wat is het? Is het gebrek aan motivatie? Luiheid? Of is rekenen gewoon echt een dingetje?

En stel dat het gebrek aan motivatie is... Wat doen jullie om je kind te motiveren? Kado in het vooruitzicht stellen werkt niet bijvoorbeeld.
Paar oefenblaadjes vragen en thuis kijken hoe het loopt en / of waar het misloopt?
Of gewoon kind vragen hoe het komt dat het het ene moment wél lukt en het andere moment totaal in de soep loopt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou in ieder geval beginnen met niet in termen als ongemotiveerd of lui te denken. Dat is wel heel negatief meteen.
Laat anders de leerkracht zelf met een voorstel of suggestie komen. Misschien is het wel dyscalculie? Of onzekerheid? Of gebrek aan concentratie? Weten wij veel.
Jij en de leerkracht kunnen er veel beter samen over brainstormen dan wij.
Je kind zit in groep 4, denk ik? Merk je het thuis ook? Dat je kind sommen tot 20 niet uit kan rekenen, of tot 10 als de achterstand zo groot is? Dat het eenvoudige keer sommen niet begrijpt? Of kan je kind het dan wel?
Is kind misschien hoogbegaafd? Neefje van mij had dat ook, de opdrachten waren veel te makkelijk voor hem en daardoor was zijn motivatie nul. Hij verveelde zich kapot.

Maar dan had de leerkracht dat al wel opgemerkt, wellicht?
Ik heb mensen met dyslexie gezien die in drie zinnen hetzelfde woord op drie verschillende manieren schrijven, waaronder één keer goed. Of grammaticale constructies die soms goed gaan, en de dag erna weer niet.
RikM schreef:
09-11-2020 20:55
Is kind misschien hoogbegaafd? Neefje van mij had dat ook, de opdrachten waren veel te makkelijk voor hem en daardoor was zijn motivatie nul. Hij verveelde zich kapot.

Dat hoeft niet, maar dan merk je vaak wel een groot verschil tussen thuis en op school.
Is er een intern begeleider die kan meekijken?
Wissewis schreef:
09-11-2020 20:53
Paar oefenblaadjes vragen en thuis kijken hoe het loopt en / of waar het misloopt?
Of gewoon kind vragen hoe het komt dat het het ene moment wél lukt en het andere moment totaal in de soep loopt?
Ik denk niet dat een kind van die leeftijd voldoende introspectieve reflectie tentoon kan spreiden om een zinnig antwoord op die vraag te verwoorden.
Waarom vind je gebrek aan motivatie of luiheid een reële optie? Hoe denkt het kind er zelf over?
Ongemotiveerd en lui vind ik ook wel heel negatief en niet zo waarschijnlijk aangezien dat in de andere vakken totaal niet terugkomt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jufjoke schreef:
09-11-2020 20:57
Ik denk niet dat een kind van die leeftijd voldoende introspectieve reflectie tentoon kan spreiden om een zinnig antwoord op die vraag te verwoorden.
Als hij zichzelf Engels heeft geleerd, dol is op geschiedenis, ... komt hij mij behoorlijk slim over.

Je kan dus altijd een poging wagen.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:

Thuis wordt geoefend. Dan zien we hetzelfde en ook dan is er geen peil op te trekken.
Wissewis schreef:

Gedaan. Geen duidelijk antwoord. Wel neiging tot faalangst.
KamilleT schreef:
09-11-2020 20:58
Waarom vind je gebrek aan motivatie of luiheid een reële optie? Hoe denkt het kind er zelf over?

Ik ken mezelf...................
Kind geeft aan geen verklaring te hebben, behalve dan dat het niet graag fouten maakt in de klas.
Testen op dyscalculie?
Bij mijn dochter was het gebrek aan concentratie en onzekerheid. Ze vond het haar eer te na om dingen aan de juf te vragen, dus als ze iets dan niet helemaal begreep probeerde ze gewoon iets. En bij drie onderdelen, als de eerste opdracht was ‘tel de getallen op’, dan deed ze dat bij de andere onderdelen ook zonder de instructie te lezen.
Thuis kon ze erg goed rekenen als je ernaast zat. Drie opdrachten als hierboven omschreven, zonder begeleiding, gingen net zo als op school.
kamillet wijzigde dit bericht op 09-11-2020 21:04
2.21% gewijzigd
FitsSprits schreef:
09-11-2020 21:00
Ik ken mezelf...................
Kind geeft aan geen verklaring te hebben, behalve dan dat het niet graag fouten maakt in de klas.
Dan zou ik het dus in de faalangst-hoek gaan zoeken.

(En dat kan een verdomd moeilijke zijn om van af te raken.)
Is dit nu later?
Als de opdrachten soms probleemloos worden gemaakt dan is er geen reden waarom hij het niet zou kunnen.
RikM schreef:
09-11-2020 20:55

Hoogbegaafdheid is een terugkerend onderwerp. Zou kunnen, mijn IQ is ook hoger dan 130. Tegelijkertijd kennen we ook een kind dat echt hoogbegaafd is en in niets lijkt de onze op haar. Dus vandaar dat we het nooit hebben onderzocht.
Ik zou het niet heel leuk vinden om, als ik als kind ergens oprecht moeite mee heb, als lui en ongemotiveerd te worden gezien omdat een van mijn ouders die eigenschappen in zichzelf ziet.
susan wijzigde dit bericht op 09-11-2020 21:06
5.01% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Joh, niet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde. Ze hebben ook nog gewoon een karakter.
FitsSprits schreef:
09-11-2020 21:05
Hoogbegaafdheid is een terugkerend onderwerp. Zou kunnen, mijn IQ is ook hoger dan 130. Tegelijkertijd kennen we ook een kind dat echt hoogbegaafd is en in niets lijkt de onze op haar. Dus vandaar dat we het nooit hebben onderzocht.

Toch maar even doen dan. De meeste zevenjarigen spreken geen vloeiend Engels en lezen in spiegelbeeld.
Susan schreef:
Ik zou het niet heel leuk vinden om, als ik als kind ergens oprecht moeite mee heb, als lui en ongemotiveerd te worden gezien omdat een van mijn ouders die eigenschappen in zichzelf ziet.

Het is ook niet gezegd dat ik dat vind hè. Het is een optie, net zoals alle andere dingen een optie zijn.
FitsSprits schreef:
Niet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde. En met een ouder met een IQ van boven de 130 zou ik daar toch eens naar laten kijken.
FitsSprits schreef:
Tja, mensen met een hoog IQ hebben niet automatisch allemaal hetzelfde karakter. Ik was ook niet van het gemotiveerde soort en dat kwam bij rekenen vooral naar boven omdat je dan relatief vaak achter elkaar hetzelfde moet doen. Je krijgt 20 sommetjes "optellen van 0-20" en de volgende dag weer 20 van die, terwijl je de eerste dag na de eerste 5 sommetjes ook wel door had hoe het werkte. Ik vond al die sommetjes dus onzin en vulde maar wat in omdat ik er er geen zin in had. Met lezen bijvoorbeeld was het veel makkelijker want je kon gewoon steeds iets nieuws lezen en het voelde veel minder als onzinnige herhaling.

Wat gebeurt er als je hem/haar rekenopgaven voorlegt die boven het normaal gevraagde niveau liggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven