Ongemotiveerd, lui of kan het gewoon niet?
maandag 9 november 2020 om 20:51
Kind van 7 loopt met rekenen achter ten opzichte van de rest van de klas. Fors achter zelfs.
Leerkracht geeft aan dat er geen peil op te trekken is. Het ene moment worden alle opdrachten probleemloos gemaakt, terwijl dezelfde opdracht 5 minuten later helemaal de soep in kan lopen. Of andersom.
Voor de rest geen problemen. Kind kan goed meekomen met taal (leest zelfs op de kop en in spiegelbeeld), heeft zichzelf Engels aangeleerd en heeft daarin vloeiende gesprekken met de juf, weet veel van geschiedenis, biologie, etc, etc.
Wat is het? Is het gebrek aan motivatie? Luiheid? Of is rekenen gewoon echt een dingetje?
En stel dat het gebrek aan motivatie is... Wat doen jullie om je kind te motiveren? Kado in het vooruitzicht stellen werkt niet bijvoorbeeld.
Leerkracht geeft aan dat er geen peil op te trekken is. Het ene moment worden alle opdrachten probleemloos gemaakt, terwijl dezelfde opdracht 5 minuten later helemaal de soep in kan lopen. Of andersom.
Voor de rest geen problemen. Kind kan goed meekomen met taal (leest zelfs op de kop en in spiegelbeeld), heeft zichzelf Engels aangeleerd en heeft daarin vloeiende gesprekken met de juf, weet veel van geschiedenis, biologie, etc, etc.
Wat is het? Is het gebrek aan motivatie? Luiheid? Of is rekenen gewoon echt een dingetje?
En stel dat het gebrek aan motivatie is... Wat doen jullie om je kind te motiveren? Kado in het vooruitzicht stellen werkt niet bijvoorbeeld.

dinsdag 10 november 2020 om 17:10
Ik kan ook niet rekenen. Echt gewoon niet. Verschrikkelijk. Op andere gebieden zit ik boven gemiddelde (bij testen etc), maar qua rekenen of reeksen voorspellen echt ontzettend laag.
Was al op de basisschool het geval. Cito was net havo, maar qua rekenen zat ik enorm laag (gemiddelde kenterde daardoor).
Ik ben aantal malen voor functies afgewezen, omdat ik bij testen het rekenenkundige/reeksen gedeelte niet kan (je kunt mij net zo goed een Russisch boek geven).
Probeer meer te zeggen, dat ik voor de rest heel normaal ben en ook bovengemiddeld kan functioneren. Alleen rekenkundige zaken lukken dus niet.
Was al op de basisschool het geval. Cito was net havo, maar qua rekenen zat ik enorm laag (gemiddelde kenterde daardoor).
Ik ben aantal malen voor functies afgewezen, omdat ik bij testen het rekenenkundige/reeksen gedeelte niet kan (je kunt mij net zo goed een Russisch boek geven).
Probeer meer te zeggen, dat ik voor de rest heel normaal ben en ook bovengemiddeld kan functioneren. Alleen rekenkundige zaken lukken dus niet.
anoniem_640edf0a2dd7a wijzigde dit bericht op 10-11-2020 17:11
13.38% gewijzigd
dinsdag 10 november 2020 om 17:11
Onze dochter had iets soortgelijks in groep 3. Ze had zichzelf leren lezen en schrijven en kon dat allemaal al in groep 1. Ook tellen tot 20 ging prima. In groep 3 bleek ineens dat het rekenen niet goed ging. De ene keer kon ze het wel, maar meestal niet. Het leek of er geen begrip achter zat, dus het kale rekenen ging wel goed. Maar inzicht had ze niet. Daarom is ze in groep 4 getest om te kijken of er een onderliggend probleem was. En toen bleek dat ze fragmentarisch denkt (kenmerk van ASS). Inmiddels zit ze in groep 7 en rekent ze op niveau van groep 5. Ze kan wel goed cijferend rekenen (optellen, aftrekken, keersommen, deelsommen). Voor de rest komt ze prima mee met de andere kinderen. Ze wordt ook begeleid door een juf, die twee keer per week (een uur lang per keer) het rekenen aan haar uitlegt, haar uitlaatklep is en spelletjes met haar doet.
Dus het kan ook zijn dat jullie kind een soortgelijk of anderszins onderliggend probleem heeft. Ik zou het zeker laten onderzoeken.
Dus het kan ook zijn dat jullie kind een soortgelijk of anderszins onderliggend probleem heeft. Ik zou het zeker laten onderzoeken.

dinsdag 10 november 2020 om 19:42
Ben jij mij?rozekoek1988 schreef: ↑10-11-2020 17:10Ik kan ook niet rekenen. Echt gewoon niet. Verschrikkelijk. Op andere gebieden zit ik boven gemiddelde (bij testen etc), maar qua rekenen of reeksen voorspellen echt ontzettend laag.