Digitaal uitkiezen basisschool
woensdag 11 november 2020 om 12:01
Op korte termijn moet ik voor mijn kind een basisschool gaan uitkiezen. Ik wil met 3 scholen kennismaken en daar dan een uit kiezen. Ik heb wel een paar dingen die ik belangrijk vind maar ik heb vooral altijd (ook hier op viva) gehoord dat je gewoon gaat kijken en kennismaken en dat je dan wel aanvoelt of het goed zit. Bij het KDV had ik die ervaring zelf ook.
Maar, en nu komt het issue, 2 van de 3 scholen laten op dit moment vanwege corona geen ouders toe in de school en daar mogen we dus niet fysiek gaan kijken. Dus dat wordt een digitaal kennismakingsgesprek met de (adjunct-)directeur. Tsja... dit vind ik ingewikkeld. Ik moet nu dus vragen gaan bedenken die ik aan zo'n man of vrouw wil stellen en hij/zij gaat daar ongetwijfeld een prachtig mooi verhaal bij hebben. Maar dat is eigenlijk niet waar ik naar op zoek bent want dat prachtig mooie verhaal kan ik ook op de website en in de schoolgids lezen.
Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Krijg je bij zo'n digitaal gesprek ook echt een gevoel bij een school? En wat is het dan waar je op let of specifiek naar vraagt?
Maar, en nu komt het issue, 2 van de 3 scholen laten op dit moment vanwege corona geen ouders toe in de school en daar mogen we dus niet fysiek gaan kijken. Dus dat wordt een digitaal kennismakingsgesprek met de (adjunct-)directeur. Tsja... dit vind ik ingewikkeld. Ik moet nu dus vragen gaan bedenken die ik aan zo'n man of vrouw wil stellen en hij/zij gaat daar ongetwijfeld een prachtig mooi verhaal bij hebben. Maar dat is eigenlijk niet waar ik naar op zoek bent want dat prachtig mooie verhaal kan ik ook op de website en in de schoolgids lezen.
Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Krijg je bij zo'n digitaal gesprek ook echt een gevoel bij een school? En wat is het dan waar je op let of specifiek naar vraagt?
woensdag 11 november 2020 om 12:17
Diezelfde vragen zou je toch ook moeten stellen in het niet-digitale gesprek? Inclusief dezelfde al dan niet gelikte antwoorden.
Dat je nu niet lekker door de school kunt banjeren is natuurlijk wel rot, maar wel fijn om te weten dat ze daarin zorgvuldig zijn, ook als je kind er een keer zit.
En echt zien hoe de leerkrachten met de leerlingen omgaan etc zit er gewoon niet in, maar dat was zonder corona natuurlijk eigenlijk ook niet zo.
Wat ben je bang te missen in een digitaal overleg?
Dat je nu niet lekker door de school kunt banjeren is natuurlijk wel rot, maar wel fijn om te weten dat ze daarin zorgvuldig zijn, ook als je kind er een keer zit.
En echt zien hoe de leerkrachten met de leerlingen omgaan etc zit er gewoon niet in, maar dat was zonder corona natuurlijk eigenlijk ook niet zo.
woensdag 11 november 2020 om 12:18
Wat je wel mag, is langslopen als de kinderen buitenspelen en een praatje maken met wachtende ouders vlak voor de school uit gaat. Doe dat ook. Hoe wordt er gespeeld, hoe staan de leerkrachten er bij die toezicht houden (actief, betrokken of juist met de rug er naar toe en een kop koffie te kletsen met elkaar). Wat je misschien ook weet, is waar de kinderen of oudere broertjes en zusjes van het kdv naar toe gaan. Misschien ken je wat ouders en kun je hun naar hun bevindingen vragen.
Verder zou je wat kunnen vragen over de differentiatie in het onderwijs voor zowel naar boven- als naar onderpresterende kinderen. Hoe ondersteunt de school dat? Hoe signaleert school dat dit? Ook kun je vragen over de groepsgrootte, contacten met ouders, vrijwilligerswerk van ouders bij vervoer/feestelijkheden etc.
Verder zou je wat kunnen vragen over de differentiatie in het onderwijs voor zowel naar boven- als naar onderpresterende kinderen. Hoe ondersteunt de school dat? Hoe signaleert school dat dit? Ook kun je vragen over de groepsgrootte, contacten met ouders, vrijwilligerswerk van ouders bij vervoer/feestelijkheden etc.
mrsduck wijzigde dit bericht op 11-11-2020 12:19
0.12% gewijzigd

woensdag 11 november 2020 om 12:20
Bij ons ligt het schoolplein voor de school dus kun je gewoon vanaf de straat observeren.Perlala_Gadeon schreef: ↑11-11-2020 12:19Bij onze basisschool kan dat niet. Als ouders zijn we (begrijpelijk) zelf al niet welkom op het schoolplein

woensdag 11 november 2020 om 12:24
woensdag 11 november 2020 om 12:26
Nou op de stoep dan of waar dan ook waar de ouders staan te wachten...Perlala_Gadeon schreef: ↑11-11-2020 12:19Bij onze basisschool kan dat niet. Als ouders zijn we (begrijpelijk) zelf al niet welkom op het schoolplein

woensdag 11 november 2020 om 13:09
Hier hetzelfde met het zoeken naar een middelbare school, ik vind het erg lastig. Maar hier nog de hoop dat het in het nieuwe jaar alsnog kan.
Misschien kun je toch naar de scholen toe gaan en wat ouders aanspreken die buiten staan? Dan kun je in ieder geval vragen naar de sfeer. Mijn ervaring van een aantal jaren geleden is dat ze allemaal hetzelfde praatje hebben, maar dat het juist de sfeer in de school is die belangrijk is bij de keuze.
Ik zou eerst naar de enige school gaan waar je wel naar binnen mag. Misschien is je gevoel daar al zo goed dat je het meteen weet.
Misschien kun je toch naar de scholen toe gaan en wat ouders aanspreken die buiten staan? Dan kun je in ieder geval vragen naar de sfeer. Mijn ervaring van een aantal jaren geleden is dat ze allemaal hetzelfde praatje hebben, maar dat het juist de sfeer in de school is die belangrijk is bij de keuze.
Ik zou eerst naar de enige school gaan waar je wel naar binnen mag. Misschien is je gevoel daar al zo goed dat je het meteen weet.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 11-11-2020 13:10
12.89% gewijzigd
woensdag 11 november 2020 om 13:10
Dit inderdaad!ldp schreef: ↑11-11-2020 12:17Diezelfde vragen zou je toch ook moeten stellen in het niet-digitale gesprek? Inclusief dezelfde al dan niet gelikte antwoorden.
Zelf wél op school geweest incl rondleiding onder schooltijd. Niet in de klassen geweest dus eigenlijk ervaar je weinig. Je ziet een gebouw met kinderen, veel kinderen. En een juf / meester die ze in toom probeert te houden. Soms een groepje op de gang wat aan een opdracht werkt. En that’s it.
Écht ervaren hoe het er aan toe gaat die je pas als je kind daadwerkelijk op school zit.
Als ik mag vragen; waarom 3 scholen? Waarom niet gewoon de dichtstbijzijnde? Zo werkt het hier doorgaans eigenlijk. Of zit er zo’n verschil in kwaliteit van onderwijs?
woensdag 11 november 2020 om 13:17
Dat is ook mijn ervaring. Zoveel zie je niet van de school als je een rondleiding krijgt, je loopt even snel door de gang en je ziet een paar klassen, het is niet dat je uitgebreid mag gaan observeren in een klas.piepp schreef: ↑11-11-2020 13:10Dit inderdaad!
Zelf wél op school geweest incl rondleiding onder schooltijd. Niet in de klassen geweest dus eigenlijk ervaar je weinig. Je ziet een gebouw met kinderen, veel kinderen. En een juf / meester die ze in toom probeert te houden. Soms een groepje op de gang wat aan een opdracht werkt. En that’s it.
Écht ervaren hoe het er aan toe gaat die je pas als je kind daadwerkelijk op school zit.
Als ik mag vragen; waarom 3 scholen? Waarom niet gewoon de dichtstbijzijnde? Zo werkt het hier doorgaans eigenlijk. Of zit er zo’n verschil in kwaliteit van onderwijs?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 11 november 2020 om 13:22
Ik ben destijds naar 2 scholen geweest (aangezien die naast elkaar zitten, een katholieke en een openbare school). Op de katholieke was de sfeer totaal anders (groepjes op de gang, gebouw zag er veel gezelliger uit, kleurig en overal werkjes van kinderen) dan op de openbare (lege gangen, een strak en kil gebouw met alleen hoge ramen). Ik zeg overigens niet dat dit altijd het verschil is tussen katholiek en openbaar, maar op deze scholen toevallig wel.piepp schreef: ↑11-11-2020 13:10Dit inderdaad!
woensdag 11 november 2020 om 13:25
Maar stuur je je kind dan naar een katholieke school als jezelf niet katholiek bent? Of waarom zou je je kind naar de openbare school sturen als je zelf katholiek bent en er een katholieke school naast zit?pamelacourson schreef: ↑11-11-2020 13:22Ik ben destijds naar 2 scholen geweest (aangezien die naast elkaar zitten, een katholieke en een openbare school). Op de katholieke was de sfeer totaal anders (groepjes op de gang, gebouw zag er veel gezelliger uit, kleurig en overal werkjes van kinderen) dan op de openbare (lege gangen, een strak en kil gebouw met alleen hoge ramen). Ik zeg overigens niet dat dit altijd het verschil is tussen katholiek en openbaar, maar op deze scholen toevallig wel.
woensdag 11 november 2020 om 13:27
Wat ben ik bang te missen? Sfeer denk ik. Maar misschien ook wel inrichting en wat daaruit spreekt over hoe ze het onderwijs vormgeven. Een klaslokaal waar 30 stoeltjes en tafeltjes in rijtjes achter elkaar staan geeft een heel andere indruk dan een school waar nog iets is gedaan met themahoeken ofzo.ldp schreef: ↑11-11-2020 12:17Diezelfde vragen zou je toch ook moeten stellen in het niet-digitale gesprek? Inclusief dezelfde al dan niet gelikte antwoorden.

woensdag 11 november 2020 om 13:32
Heb jij gewoon de dichtstbijzijnde school gekozen zonder daar verder over na te denken of alternatieven te overwegen? Totaal niet aanvallend bedoeld maar eerlijk gezegd vind ik dat eerder bijzonder dan op meerdere scholen gaan kijken. Je wilt toch graag een goede school waar je kind goed past?piepp schreef: ↑11-11-2020 13:10Dit inderdaad!
En nee, er zit voor zover ik nu kan beoordelen geen enorm verschil in kwaliteit maar ze hanteren wel allemaal een net iets andere aanpak. De een is wat meer regulier / standaard, de ander doet wat meer met projectonderwijs en de laatste is o.a. tweetalig.
woensdag 11 november 2020 om 13:33
Tegenwoordig is er op een katholieke school meestal niet veel meer katholiek. Ik heb zelf vroeger (jaren 80) eerst op een protestantse school gezeten en daarna op een katholieke zonder dat mijn ouders gelovig waren en het enige wat er echt merkbaar gedaan werd was 2x per jaar naar de kerk met kerst en Pasen. En elke ochtend bidden, maar dat vond ik juist wel fijn om mee te krijgen. Op de katholieke school van mijn kinderen is de overgrote meerderheid niet katholiek, maar het is gewoon een fijne school. Er wordt over elke religie wat meegegeven. Het enige verschil met openbaar voor zover ik het meekrijg is dat het met kerst en Pasen wat meer over God en Jezus gaat, maar iedereen is vrij om dat wel of niet te geloven.

woensdag 11 november 2020 om 13:35
Maar als je de keuze hebt uit meerdere scholen vlakbij wil je die toch vergelijken? Wij zijn op twee scholen wezen kijken en vonden daar echt verschil tussen zitten. Uiteindelijk gekozen voor de school die iets verder weg zit maar we zijn heel blij met onze keuze.piepp schreef: ↑11-11-2020 13:10Dit inderdaad!
Deels hadden we dat ook wel uit een gesprek kunnen halen: we hebben bijvoorbeeld bij beide scholen goed doorgevraagd naar hoe ze omgaan met kinderen die onder- of bovengemiddeld presteren. Daaruit proef je best wel of er echt oog is voor het kind of dat ze het 'verplichte' riedeltje van passend onderwijs afdraaien. En welke programma's bieden ze aan naast het standaard onderwijs, bijvoorbeeld gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling (dan kan je eens kijken of die methode je aanspreekt). En hoe geven ze zo'n methode vorm in de lessen?
Maar de sfeer van een gebouw etc voegt daar echt wat aan toe. Wij kenden op beiden scholen wat ouders en ons beeld werd wel onderstreept door hun verhalen, dus als je er zelf niet heen kan absoluut kijken of je andere ouders kan spreken.
@TO: probeer zo veel mogelijk naar specifieke situaties te vragen in het gesprek. En inderdaad: kijk of je andere ouders kan spreken. Misschien ook ouders op het KDV die ook kinderen hebben die al naar de basisschool gaan?
woensdag 11 november 2020 om 13:35
Vraag dan in het gesprek of ze foto’s kunnen sturen, of misschien liever nog tijdens het gesprek door de school lopen en wat laten zien.borboletas schreef: ↑11-11-2020 13:27Wat ben ik bang te missen? Sfeer denk ik. Maar misschien ook wel inrichting en wat daaruit spreekt over hoe ze het onderwijs vormgeven. Een klaslokaal waar 30 stoeltjes en tafeltjes in rijtjes achter elkaar staan geeft een heel andere indruk dan een school waar nog iets is gedaan met themahoeken ofzo.
Of: waarom vind je het belangrijk te weten of ze tafels en stoeltjes in rijtjes hebben of themahoeken? Wil je weten of de school heel klassiek en gestructureerd onderwijs geeft, bijvoorbeeld? Daar zou je naar kunnen vragen.

woensdag 11 november 2020 om 13:40
Volgens mij werkt dat voor 90% van de mensen zo hoor, gewoon inschrijven op de basisschool om de hoek tenzij er veel negatieve geluiden rondgaan.borboletas schreef: ↑11-11-2020 13:32Heb jij gewoon de dichtstbijzijnde school gekozen zonder daar verder over na te denken of alternatieven te overwegen? Totaal niet aanvallend bedoeld maar eerlijk gezegd vind ik dat eerder bijzonder dan op meerdere scholen gaan kijken. Je wilt toch graag een goede school waar je kind goed past?
woensdag 11 november 2020 om 13:41
Omdat je eigen religieuze achtergrond niet allesbepalend is lijkt me? Als de ene school gewoon veel beter is dan is dat voor de meeste ouders ook nog wel een overweging neem ik aan.
woensdag 11 november 2020 om 13:52
Ik mag hopen dat er toch nog maar weinig scholen zijn die het geloof streng aanhouden....
Zelf werk ik op een oecumenische school. Wat je terug ziet aan het geloof is met name dat er veel waarde gehecht wordt aan de omgang met elkaar. Er wordt wel eens een bijbelverhaal gebruikt in een thema over omgangsvormen. Maar de nadruk ligt vooral op het vreedzaam samen zijn. En dat is nogal een groot verschil met de openbare scholen om ons heen.