Gedrag van kennis

11-11-2020 15:02 194 berichten
Ik heb een kennis/vriend die ik al jaren ken. We delen gezamenlijke interesses, ik kook wel eens voor diegene. Gezellig maken etc. Het is zoiets als een vriendschap. In al die jaren tijd heb ik aan diegene nooit wat gevraagd, tot vandaag.

Nu heb ik van overlast aan die kennis verteld. Opeens kwam ik op het idee of hij met me mee kon komen om met die man te praten (we zouden volgende dag koffie en gebakjes bij mij thuis eten).Mijn kennis zou er over nadenken. Die dag aangekomen, hoorde hij bij mij thuis inderdaad ook bassgedreun en muziek. Toen ik vroeg of hij wilde meekomen zei hij dat hij erover had nagedacht en niet wilde. Ik zei dat het enige wat hij kon doen, is beamen dat er overlast was.

Ik barstte opeens in tranen uit. Om mijn misplaatste vertrouwen in mensen. Denken dat diegenen waarvan ik denk dat ze dichtbij me staan me kunnen steunen.
Die kennis zag me huilen (ik kon mezelf niet tegenhouden) en ook hoe moeilijk ik het met de situatie had en het weer alleen moest oplossen. Hij liep na zijn koffie en gebakjes de deur uit. Gaf me eerst een hand op schouder en zei daarna doei.

Ik denk dat dit de eerste keer van mijn leven is geweest dat ik iemand om hulp vroeg. Wat zegt dit over die kennis?
anoniem_391963 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 08:42
29.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:25
Waar haal je uit dat ik geen zelfvertrouwen heb? Het gaat om geluidsoverlast en winkelier die niet meewerkt na maanden van loze beloftes.
Omdat je zei dat je je constant zwak en down voelt. Dat getuigt niet van zelfvertrouwen. Zie mijn vorige post.
suusje666 wijzigde dit bericht op 11-11-2020 16:30
0.00% gewijzigd
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:22
We zouden al taart eten. Helaas voor je, ik koop geen mensen om. Huilbui probeerde ik in alle macht in te houden door me eerst te verschuilen tijdens afwassen, maar goed ik word rood en snotterig. Dus ik ging toegeven dat ik huilde om de situatie, niet omdat hij nee had gezegd. End aarna zei ik sorry. Toen ging ie weg. Wel eerst toen hij gebak en koffie ophad.
Wat had hij wel moeten doen volgens jou?
LīlyRose schreef:
11-11-2020 16:30
Wat had hij wel moeten doen volgens jou?
Niks. Ik ben boos om mezelf dat ik geloofde dat hij me wilde steunen. En dan sta ik voor lul om zo te huilen, ik voel me zo klein en dom nu.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:09
Ja dit is wel zo. Ik heb moeite met gedrag inschatten en geloof mensen te snel. Is er een naam voor mijn aandoening. Ben ik dom oid?

Er zal vast een naam voor zijn. Of niet. Maakt niet uit toch? Ga eens praten met de praktijkondersteuner van de huisarts of een psycholoog. Dat zal je echt helpen.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:31
Niks. Ik ben boos om mezelf dat ik geloofde dat hij me wilde steunen. En dan sta ik voor lul om zo te huilen, ik voel me zo klein en dom nu.
Maar is het niet een hele rare verwachting dat iemand zich bij een conflict laat betrekken, omdat jij dat vraagt?
Ik woon zelf boven een winkelcentrum. En daar staat buiten van die sfeermuziek aan. Die hoor ik binnen ook, als ik echt volledig stil ben. Ja. Soms nier mega leuk als Justin Bieber op staat, maar wel begrijpelijk en zeker prima mee te leven. Je kan in zo’n omgeving ook geen serene rust verwachten.

Verder merkte ik dat ik in een periode van overspannenheid wel heeeeel veel last had van die geluiden. Kon me ook tegen het dak aankrijgen van de stess en hyperventilatie en alles. Heb je niet zoveel last van de geluiden juist DOORDAT je stress hebt? In dat geval kan een praktijkondersteuner je wellicht helpen!
Wat je kunt doen: maak geluidsopnames elke keer als je last hebt van de muziek. Laat deze horen aan de winkelier. Schrijf hem desnoods een brief met de vraag of de muziek wat zachter kan worden gezet. Mocht hij daar verder niet op in gaan stuur je de opnames naar je huisbaas/ verhuurder en geef je aan dat je het met de winkelier zelf hebt proberen op te lossen maar dat deze niet mee wil werken. Wellicht kan je huisbaas dan in gesprek gaan met jou en de winkelier om een oplossing te vinden.

Verder een tip voor jou om te kijken naar een manier waarop jij je minder druk kan maken om dit soort situaties. Overlast kan uiteraard ontzettend vervelend zijn, maar het is niet zo dat je 24/7 deze overlast hebt. De winkel is gewoon dicht in de avonduren en doordeweeks ben je zelf ook vaak niet thuis. Het probleem lijkt voor jou, als ik het zo lees, dus groter aan te voelen dan het daadwerkelijk is. Heb je wel eens overwogen om met iemand te praten die je kan helpen zodat je het niet zo zwaar ervaart?

Succes!
Zalmrooze schreef:
Er zijn er wel veel die je gelooft en die je laten vallen als een baksteen he?
En je schrijft eerder dat je helemaal niemand ooit vertrouwd.
Dat zijn serieuze problemen waar jij iets mee moet wanneer je echt een leuk leven zou willen leiden.
Je doet een verzoek, daar kan iemand nee op zeggen. Je vriend wil misschien geen conflict met een winkelier of vindt dit je eigen keuze.
Het makkelijkst is om werk te zoeken dat overdag plaats vindt ipv te eisen dat de wereld zich aan jou aan past.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Suusje666 schreef:
11-11-2020 16:01

In alle eerlijkheid: je klinkt een beetje als een vriendin van me. Ze zegt niet veel van anderen te verwachten maar ondertussen verwacht ze juist heel veel van je, en schrijft ze het af als een soort hoogverraad als je dan een keer niet wil bijspringen. Ondertussen staat ze zelf wel altijd anderen bij, maar rekent zichzelf daardoor ook een soort elite positie aan als redder in nood voor iedereen, terwijl die mensen daar helemaal niet zelf om gevraagd hebben per se.
Dit is verborgen narcisme. Een vorm van narcisme die heel veel voorkomt, zker bij vrouwen, maar nog onbekend is.
Geloof niet alles wat je denkt.
Volgens mij ben je gewoon zwaar gefrustreerd. Niet om de muziek die je hoort (maar die waarschijnlijk niet eens zo hard staat en die 's avonds gewoon uit is en overdag ben je er niet eens altijd), maar omdat "de Winkelier" zich in jouw ogen niet aan de afspraak/belofte/jouw gevoeligheid houdt. En nu heb je het gevoel dat je erin geluisd bent, dat hij het expres doet.
Ik denk dat die man gewoon zijn bedrijfje aan het runnen is en helemaal niet zo bezig is met zijn hooggevoelige, geluidgevoelige bovenbuurvrouw. En hetzelfde geldt voor je kennis. Die wil gewoon gezellig op de koffie en dan moet ie vervolgens mee naar een onderbuurman om jouw klachten over geluid te ondersteunen. En daar heeft ie -terecht- geen zin in, want waarschijnlijk vind hij het ook enorm opgeblazen en dan ga je grienend staan af te wassen. (En nou is hij ook stom, want hij heeft wel mooi de taart gegeten.)

Waar je ook heen verhuist, je zal altijd je problemen en drama meenemen.
De topictitel kan beter zijn: “Gedrag van mij” in plaats van vriend.
Intie schreef:
11-11-2020 16:36
Wat je kunt doen: maak geluidsopnames elke keer als je last hebt van de muziek. Laat deze horen aan de winkelier. Schrijf hem desnoods een brief met de vraag of de muziek wat zachter kan worden gezet. Mocht hij daar verder niet op in gaan stuur je de opnames naar je huisbaas/ verhuurder en geef je aan dat je het met de winkelier zelf hebt proberen op te lossen maar dat deze niet mee wil werken. Wellicht kan je huisbaas dan in gesprek gaan met jou en de winkelier om een oplossing te vinden.

Verder een tip voor jou om te kijken naar een manier waarop jij je minder druk kan maken om dit soort situaties. Overlast kan uiteraard ontzettend vervelend zijn, maar het is niet zo dat je 24/7 deze overlast hebt. De winkel is gewoon dicht in de avonduren en doordeweeks ben je zelf ook vaak niet thuis. Het probleem lijkt voor jou, als ik het zo lees, dus groter aan te voelen dan het daadwerkelijk is. Heb je wel eens overwogen om met iemand te praten die je kan helpen zodat je het niet zo zwaar ervaart?

Succes!
Met opnames word je niets wijzer, want is nooit zoals je er in zit.
Zalmrooze schreef:
Hij zei dat hij erover zou nadenken.
PikkuMyy schreef:
11-11-2020 16:42
Hij zei dat hij erover zou nadenken.
Ja, maar ze voelde dan waarschijnlijk aan dat hij het wel zou doen. Want ze is hooggevoelig. Ze weet dat soort dingen.
Terwijl uit al die topictitels dus blijkt dat ze geen flauw idee heeft wat er in mensen omgaat.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:16
Dus ik moet zwak en dowm overkomen? Dat is hoe ik me meeste van de tijd voel namelijk en geloof me dan willen mensen al helemaal niks van je.
maar denk je niet dat je je zo voelt, omdat je niet jezelf kunt zijn?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Volgende huis wordt een hutje op de hei denk?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Jij ervaart meerdere problemen.

Je bent niet comfortabel met jezelf en doet je anders voor.
Je vult emoties in voor andere personen.
Jij wil wederkerigheid voor jouw "goedheid".
Je bent een gevoelig persoon.
Je bent overgevoelig voor geluiden.

Dit alles maakt je niet dom of zwak het maakt alles wel lastig.
Als het geluid het grootste probleem is en het is alleen overdag, dan kun je of het aankaarten bij je buum, het daarna aankaarten bij je huisbaas, het aankaarten bij de wijkagent.
Of
Je kunt je woning isoleren , een koptelefoon opdoen ofzo.

Uiteindelijk heb jij last van iets en dat moet verholpen worden maar daar is niet altijd iemand anders verantwoordelijk voor.
Tenslotte zou het kunnen dat jij zo overgevoelig bent voor geluiden dat het probleem bij jou ligt.

Voorbeeld.
Ik ben misfonisch maar ik weet rationeel dat het bij mij ligt en dat ik niet kan verlangen dat mijn man stopt met eten.. dus het is mijn probleem, ik doe oordopjes in.

En steun vragen bij vrienden moet altijd kunnen maar soms komt het niet uit of wil de ander er niet betrokken bij raken , of ziet eigenlijk geen probleem... kan allemaal.
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:22
We zouden al taart eten. Helaas voor je, ik koop geen mensen om.
Nou ja, je dacht wel dat ie toch al taart kwam eten dus dat ie dan meteen wel even jouw probleem kon oplossen, en toen ie dat niet op stel en sprong deed ging je huilen.

Ik was ook weggegaan hoor.
AeonOfWinter schreef:
11-11-2020 16:48
Volgende huis wordt een hutje op de hei denk?
Nou er loopt er hier nog zo eentje die zelfs daar commentaar heeft op de boer met de trekker :rofl:
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:09
Ja dit is wel zo. Ik heb moeite met gedrag inschatten en geloof mensen te snel. Is er een naam voor mijn aandoening. Ben ik dom oid?
Je zegt twee berichten geleden dat je mensen niet zomaar vertrouwt en je spreekt jezelf hier vrijwel direct tegen. Ga eens kritisch naar jezelf kijken. Ben je echt zo sterk en wijs, of roep je dat heel hard om maar niet met je problemen te dealen. En roep je dat dan voor de buitenwereld, of vooral voor jezelf?
Zalmrooze schreef:
11-11-2020 16:02
Was niet laatdunkend bedoeld. Maar aub niemand luistert. Ik huil alleen als ik echt overspannen ben. Niet om te manipuleren, ik probeer altijd zakelijk en stoicijns over te komen en heb een hekel aan huilen. Soms kan ik mezelf niet inhouden en als ik het zo last gssn, krijg ik ook last van hyperventilatie. Ik probeer uit te leggen dat ik alles aan doe om niet te huilen.

Huh? Je huilt alleen als je echt overspannen bent?
Een bezoekje aan de huisarts dan maar snel regelen nu.
het topic heet 'gedrag van kennis'. Had het niet beter 'gedrag van Zalmrooze' kunnen heten?
VGM1980 schreef:
11-11-2020 17:03
het topic heet 'gedrag van kennis'. Had het niet beter 'gedrag van Zalmrooze' kunnen heten?

Haha, ja dat zei ik ook al een paar reacties terug :biggrin:
Ik begrijp niet waarom to verhoord wordt en ze van alles beschuldigd wordt.

Bij een andere topic met een vergelijkbaar probleem wb geluidsoverlast raadde ik de to aan om snel een oplossing te zoeken samen met de winkeleigenaar nu ze nog niet uitgeput en wanhopig is. Op een gegeven moment werkt alles op je zenuwen en reageer je anders dan normaal.

Lijkt me pijnlijk wanneer je even denkt steun te krijgen om dit probleem op te lossen, en je kennis bedenkt zich opeens. Hij mag dat doen, maar pijnlijk blijft dit wel.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik raad je aan om sowieso hulp te zoeken bij maatschappelijk werk oid, of een ander partij die met je mee kan denken. Vind het te kort door de bocht om te zeggen dat je hier mee moet leren leven, of dat het tussen je oren zit. Óók wanneer je misschien overgevoelig bent mag hier rekening mee gehouden worden. Voor zover dat mogelijk is.

To, probeer je rust te hervinden, zoek hulp en werk aan een oplossing. En die kennis kan even de boom in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven