Digitaal uitkiezen basisschool

11-11-2020 12:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op korte termijn moet ik voor mijn kind een basisschool gaan uitkiezen. Ik wil met 3 scholen kennismaken en daar dan een uit kiezen. Ik heb wel een paar dingen die ik belangrijk vind maar ik heb vooral altijd (ook hier op viva) gehoord dat je gewoon gaat kijken en kennismaken en dat je dan wel aanvoelt of het goed zit. Bij het KDV had ik die ervaring zelf ook.

Maar, en nu komt het issue, 2 van de 3 scholen laten op dit moment vanwege corona geen ouders toe in de school en daar mogen we dus niet fysiek gaan kijken. Dus dat wordt een digitaal kennismakingsgesprek met de (adjunct-)directeur. Tsja... dit vind ik ingewikkeld. Ik moet nu dus vragen gaan bedenken die ik aan zo'n man of vrouw wil stellen en hij/zij gaat daar ongetwijfeld een prachtig mooi verhaal bij hebben. Maar dat is eigenlijk niet waar ik naar op zoek bent want dat prachtig mooie verhaal kan ik ook op de website en in de schoolgids lezen.

Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Krijg je bij zo'n digitaal gesprek ook echt een gevoel bij een school? En wat is het dan waar je op let of specifiek naar vraagt?
thee_leutje101 schreef:
11-11-2020 15:46
Genoeg dorpen in dit land waar maar 1 school in de buurt is, en als dat een school met katholieke of christelijke inslag is, tja. Wat dan?

Ik ben blij dat we in Nederland vrijheid van onderwijs hebben en dat iedereen mag kiezen op welke school z'n kind wil, omdat de school nou eenmaal goed 'voelt'. We leven toch niet meer in de jaren 50 zeg. En jij vindt dus ook dat kinderen met een islamitische achtergrond niet op de school van jouw kinderen zouden moeten zitten? Bijzondere overtuigingen houd je er op na, heel religieus, naastenliefde enzo.

Dat gezegd hebbende, TO, ik zou gewoon het gesprek aangaan ook al is het digitaal. En je kunt best gaan kijken als de school uit gaat, daar kun je echt ook al wat aan aflezen (zoals iemand ook al eerder schreef). Ik heb ook op andere dingen gelet, zoals schooltijden (ik had voorkeur voor continuerooster maar liefst met in ieder geval 1 hele middag vrij) en of er BSO aan school gekoppeld is.
Ik heb nergens gezegd dat anderen niet welkom zijn op een christelijke school.
Alleen vind ik wel, dat als je kiest voor zo’n school, dan doe je ook gewoon mee. Met christelijke feestdagen vieren, liedjes leren, etc. En dan schop je daar niet tegenaan. Dan had je niet die school moeten kiezen. En ja, dat zie ik hier écht gebeuren. Terwijl de openbare school slechts 1 deurtje verder zit. Ik vraag me dan oprecht af waarom mensen daar niet voor gekozen hebben.

Na jullie reacties realiseer ik me inderdaad dat we hier de luxe hebben om te kiezen welke school, en dat dit niet in alle plaatsen zo is. Soms heb je inderdaad geen keuze en dan moet je het doen met wat er voor handen is.
Heb je een FB van je wijk, of dorp/stad? Vraag daar eens naar ervaringen. Hier konden we kiezen uit 3 scholen die naast elkaar liggen, duidelijk christelijk, van oudsher katholiek en openbaar. Teveel christelijke boodschap viel voor mij af. Op katholieke school had al familie met plezier gezeten, maar vooral de duidelijkheid en structuur, werken in 3 niveaus etc vonden we positief.
Wat we als voorbeeld hoorden was bij de avondvierdaagse, dan was het bij de start bij de openbare school een chaos en ging het bij de katholieke school heel gestructureerd. Die voorbeelden gaven ons een goed idee.
Dat gezegd hebbende: de ervaring op school is voor een erg groot deel afhankelijk van de klas waarin een kind terecht komt en de docenten. Je kunt een leuk school kiezen maar daarmee toch pech of geluk hebben..
pamelacourson schreef:
11-11-2020 13:33
Tegenwoordig is er op een katholieke school meestal niet veel meer katholiek. Ik heb zelf vroeger (jaren 80) eerst op een protestantse school gezeten en daarna op een katholieke zonder dat mijn ouders gelovig waren en het enige wat er echt merkbaar gedaan werd was 2x per jaar naar de kerk met kerst en Pasen. En elke ochtend bidden, maar dat vond ik juist wel fijn om mee te krijgen. Op de katholieke school van mijn kinderen is de overgrote meerderheid niet katholiek, maar het is gewoon een fijne school. Er wordt over elke religie wat meegegeven. Het enige verschil met openbaar voor zover ik het meekrijg is dat het met kerst en Pasen wat meer over God en Jezus gaat, maar iedereen is vrij om dat wel of niet te geloven.
Op mijn katholieke school werd alleen tijdens kerst of pasen een keer gebeden.

De pastor kwam wel langs voor een bijeenkomst voor kinderen die de eerste communie gingen doen.
(voor niet-katholieken: dat is de eerste keer dat een kind in de kerk ook een hostie (stukje brood) krijgt. En wij mochten vooraf proeven hoe dat brood smaakt als het nog niet gezegend is).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Chantilly21_2 schreef:
11-11-2020 17:57
Dat ze iets meekrijgen van een of meerdere geloven, graag. Ik zat zelf op een middelbare school waar extra tijd in het vak levensbeschouwing werd gestoken en dat vond en vind ik zeer waardevol.

Maar ik vind het niet nodig dat mijn dochters dagelijks starten met het lied ‘ ik ben een parel in Gods handen’. Dat past niet bij ons en hoe fijn het ook was geweest dat ze naar de school tegenover ons hadden gekund, dat doen we dus niet.
Geestig.... ik werk binnen een oecumenische scholenstichting en laatst is er binnen die stichting dus iemand ontslagen omdat diegene het geloof dus veel te streng aanhield en kinderen “indoctrineerde” met dat soort liederen en gebeden. Dat is toch echt niet de bedoeling bij ons.
Snouth schreef:
11-11-2020 21:23
Geestig.... ik werk binnen een oecumenische scholenstichting en laatst is er binnen die stichting dus iemand ontslagen omdat diegene het geloof dus veel te streng aanhield en kinderen “indoctrineerde” met dat soort liederen en gebeden. Dat is toch echt niet de bedoeling bij ons.
Serieuze vraag: waarom houd je als school dan vast aan een christelijke grondslag als je het christendom niet beleidt? Sterker nog: leerkrachten ontslaat als ze deze leer uitdragen? Er is natuurlijk niks mee met een schoolsysteem gebaseerd op vreedzaam samenleven (al ga ik er vanuit dat dit op elke basisschool een uitgangspunt is). Maar waarom houd je dat zo stellig vast oecumenisch christelijk als je daar niks mee mee doet?

Sorry dit is enorm offtopic
ldp schreef:
11-11-2020 21:40
Serieuze vraag: waarom houd je als school dan vast aan een christelijke grondslag als je het christendom niet beleidt? Sterker nog: leerkrachten ontslaat als ze deze leer uitdragen? Er is natuurlijk niks mee met een schoolsysteem gebaseerd op vreedzaam samenleven (al ga ik er vanuit dat dit op elke basisschool een uitgangspunt is). Maar waarom houd je dat zo stellig vast oecumenisch christelijk als je daar niks mee mee doet? Sorry dit is enorm offtopic
De doelstelling is om het gedachtengoed achter het geloof uit te dragen en vanuit de waarden en normen van het Christelijk geloof les te geven, maar niet om iemand het Christelijk geloof op te dringen.
Snouth schreef:
11-11-2020 21:23
Ik moet zeggen dat het altijd wel heel gezellig en vredig klinkt als ik het hoor ‘s ochtends. Alle directe buurtkinderen gingen en gaan ook naar deze school, ouders geven aan dat de liedjes misschien wel wat ver gaan voor hen, maar dat het nu eenmaal zo is en dat het verder een hele leuke, fijne school is. De leerkrachten zijn aardig, groeten ons altijd en we zijn al een aantal keren benaderd om eens te komen kijken bij activiteiten ( zonder daarbij de boodschap of wij onze kinderen niet bij hen willen inschrijven).
Het is echt dat ze het behoorlijk uitdragen en ik vond het feit dat ze dus die Kinderboekenweek oversloegen echt wel een ding, anders had ik beide meiden met liefde naar deze school gestuurd.
ldp schreef:
11-11-2020 21:40
Serieuze vraag: waarom houd je als school dan vast aan een christelijke grondslag als je het christendom niet beleidt? Sterker nog: leerkrachten ontslaat als ze deze leer uitdragen? Er is natuurlijk niks mee met een schoolsysteem gebaseerd op vreedzaam samenleven (al ga ik er vanuit dat dit op elke basisschool een uitgangspunt is). Maar waarom houd je dat zo stellig vast oecumenisch christelijk als je daar niks mee mee doet?

Sorry dit is enorm offtopic
Het is belijdt.

En vreedzaam samenleven is zeker niet een basisprincipe van iedere school en kan wel degelijk veel zeggen over hoe een school met allerlei thema’s en met kinderen en lesgeven omgaat.
*Sally* schreef:
11-11-2020 22:16
Het is belijdt.

En vreedzaam samenleven is zeker niet een basisprincipe van iedere school en kan wel degelijk veel zeggen over hoe een school met allerlei thema’s en met kinderen en lesgeven omgaat.
Dank je wel. Ook juf zeker?
MrsDuck schreef:
11-11-2020 17:19
Praatje maken op anderhalve meter is niet verboden. Anders kunnen ze alle ouders wel oppakken voor samenscholing. Niemand staat hier zwijgend het kind op te halen.

Maar je ervaringen over een kleine school deel ik niet. We hebben hier ongeveer 110 kinderen en dat is dus echt klein. Maar er is een juf voor de wekelijkse interne verrijkingsgroep, dyslexie juf komt ook eens per week, de muziekjuf komt ook eens per week, de lessen zijn met Chromebooks adaptief, de lessen worden horizontaal gegeven oftewel iedereen heeft tegelijk rekenen, taal of spelling waardoor het mogelijk is om kinderen instructie op niveau te geven (mijn dochter zit in groep 7 maar voor spelling en lezen doet ze met groep 8 mee. Terwijl een ander bij groep 6 mee doet met rekenen), verder geldt het thema voor de hele school (kleuters/groep 3 haken aan als het kan) en per thema is een juf de kartrekker. Werkt in principe prima en tot tevredenheid. Het is maar net hoe je het organiseert, hoe de sfeer is en welke juf/ib'r je hebt. Dat is belangrijker dan de grote van de school.
Dat laatste vooral. Ik ben helemaal niet tegen kleine scholen, maar deze school bleek niet zo goed bij mijn oudste zoon te passen.
Jongste zoon heeft het er prima naar zijn zin. Voor hem is het een heerlijke school.
Meedoen met een groep hoger klinkt leuk, maar oudste had in groep 6 de stof van groep 8 eigenlijk al wel af, school had niet echt een plan wat hij daarna nog kon doen. Het is gewoon de dichtstbijzijnde school, met de kinderen uit de buurt, lekker met zijn allen buiten spelen. Leek mij fijn, maar zoon is een beetje apart, die kan niet met meer dan 1 kind tegelijk spelen, dus blijft hij altijd in onze tuin. Dat wist ik nog niet toen hij 3 was, laat staan dat ik toen wist welke school zou passen bij jongste zoon.
ldp schreef:
11-11-2020 22:26
Dank je wel. Ook juf zeker?
Nee.
Ik vond het destijds nuttig om te zien hoe directeur omging met ons en met dochter. Dat kan nu natuurlijk niet.

Er was bijv 1 directeur die aangaf dat kinderen bij binnenkomst leraar begroeten, maar zelf had hij onze dochter niet begroet. Bij andere school was er totaal geen aandacht voor dochter, bracht de concierge koffie rond voor alle leraren, maar ons werd niets aangeboden.

Uiteindelijk school gekozen op sfeer en gevoel. Directeur had tekenspul voor dochter. Toen dochter zei dat ze wilde rondlopen, was dat prima, maakte hij daarna zijn verhaal af, dochter ging meteen meespelen in de kleuterklas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven