Zwangerschap en slaapdiensten
donderdag 12 november 2020 om 11:46
Ik heb een vraag aan alle dames die hier ervaring mee hebben: hoe zit het met slaapdiensten werken als je zwanger bent? In mijn CAO (Jeugdzorg) staat dat je, als je langer dan 3 maanden zwanger bent, geen slaapdiensten meer hoeft te werken als je dat niet wil.
In de praktijk merk ik dat ik sinds het prilste begin van mijn zwangerschap al letterlijk helemaal niet meer slaap tijdens mijn slaapdiensten. Dit ligt overigens niet aan de kinderen die momenteel bij ons verblijven: zij slapen gewoon rustig ‘s nachts. Maar ik dus echt absoluut niet. Ik word er zo langzamerhand gék van, omdat ik totaal gesloopt ben na zo’n dienst. Het leek mij dus een logische stap om ermee te stoppen zodra ik voorbij de 3 maanden ben (en mijn slaapprobleem nog steeds speelt).
Mijn leidinggevende geeft echter aan dat ik dan deels ziekgemeld moet worden. Omdat het team dit niet kan opvangen (we hebben namelijk al een 55+er in het team die geen slaapdiensten meer wil werken). Er staat over gedeeltelijk ziekgemeld staan echter niets in de CAO.
Weten jullie hoe het zit? Moet ik me inderdaad gedeeltelijk laten ziekmelden tegen die tijd? Wat zijn daar de nadelen van?
In de praktijk merk ik dat ik sinds het prilste begin van mijn zwangerschap al letterlijk helemaal niet meer slaap tijdens mijn slaapdiensten. Dit ligt overigens niet aan de kinderen die momenteel bij ons verblijven: zij slapen gewoon rustig ‘s nachts. Maar ik dus echt absoluut niet. Ik word er zo langzamerhand gék van, omdat ik totaal gesloopt ben na zo’n dienst. Het leek mij dus een logische stap om ermee te stoppen zodra ik voorbij de 3 maanden ben (en mijn slaapprobleem nog steeds speelt).
Mijn leidinggevende geeft echter aan dat ik dan deels ziekgemeld moet worden. Omdat het team dit niet kan opvangen (we hebben namelijk al een 55+er in het team die geen slaapdiensten meer wil werken). Er staat over gedeeltelijk ziekgemeld staan echter niets in de CAO.
Weten jullie hoe het zit? Moet ik me inderdaad gedeeltelijk laten ziekmelden tegen die tijd? Wat zijn daar de nadelen van?
vrijdag 13 november 2020 om 08:10
Ja. Ik krijg sterk het gevoel dat ze niet het beste met me voor heeft. Aangezien ze me nu zelfs actief probeert te benadelen. Het gevoel dat je “opgelicht” wordt, is niet echt een lekker gevoel. Dat ga ik nog wel naar haar uitspreken, als ik minder geïrriteerd ben.
Mijn LG is absoluut niet dom. En ik kan me niet voorstellen dat ze niet op de hoogte is. Dat is eigenlijk zo goed als uitgesloten. Want ze heeft al een heleboel ervaring met zwangere werknemers. Dan weet je heus de regels wel. Dan is het gewoon een bewuste keuze om er zo mee om te gaan. Ik kan dat niet waarderen.
Daarvoor was ik de CAO inderdaad aan het doornemen. Ik wilde alvast weten waar ik aan toe ben als de baby er straks is. Hoe het zit met mijn rechten m.b.t. borstvoeding geven etc.
vrijdag 13 november 2020 om 10:50
Je hebt 9 maanden het recht om 25% van je werktijd (doorbetaald) te kolven of je kind live te voeden. De kolfruimte moet ook aan een aantal eisen voldoen.Lotus90 schreef: ↑13-11-2020 08:10Ja. Ik krijg sterk het gevoel dat ze niet het beste met me voor heeft. Aangezien ze me nu zelfs actief probeert te benadelen. Het gevoel dat je “opgelicht” wordt, is niet echt een lekker gevoel. Dat ga ik nog wel naar haar uitspreken, als ik minder geïrriteerd ben.
Mijn LG is absoluut niet dom. En ik kan me niet voorstellen dat ze niet op de hoogte is. Dat is eigenlijk zo goed als uitgesloten. Want ze heeft al een heleboel ervaring met zwangere werknemers. Dan weet je heus de regels wel. Dan is het gewoon een bewuste keuze om er zo mee om te gaan. Ik kan dat niet waarderen.
Daarvoor was ik de CAO inderdaad aan het doornemen. Ik wilde alvast weten waar ik aan toe ben als de baby er straks is. Hoe het zit met mijn rechten m.b.t. borstvoeding geven etc.
- De ruimte moet van binnenuit afgesloten kunnen worden.
- De ruimte moet hygiënisch zijn.
- De ruimte moet voldoende privacy bieden.
- De ruimte moet voldoende rustig en afgezonderd zijn.
- In de ruimte moet een bed of rustbank staan.
- Voldoende verse lucht en voorzieningen voor klimaatbeheersing zijn nodig.
Let ook even op na je bevalling. De eerste 6 maanden na je bevalling hoef je ook geen onregelmatige diensten of nachtdiensten te draaien.
vrijdag 13 november 2020 om 22:27
Nog even een aanvulling op Miek: die 25% van je werktijd kan ook (deels) bestaan uit later starten of eerder weg om live thuis te voeden. Of tussendoor naar huis of baby langs laten brengen. De baby van een collega zat in hetzelfde pand op het KDV dus zij liep 2x per dag heen en weer. Mensen denken vaak direct aan kolven maar zoals Miek zelf ook al aanstipte, er zijn ook andere opties.
zaterdag 14 november 2020 om 11:34
zaterdag 14 november 2020 om 11:35
Rilena schreef: ↑14-11-2020 11:34Als het niet goed met je gaat na je zwangerschap dan kan het uwv door trucjes de ziekteweken voor de bevalling meetellen met je ziekteperiode. En dan zit je zo aan een jaar ziek. Dus cao laten volgen. En als het niet gaat om een andere reden dan wel je rust nemen. Dan zie je het daarna wel.
zaterdag 14 november 2020 om 11:45
Ohhh dit doet me denken aan toen ik deels ziekgemeld stond en mijn werkgever voorstelde mijn contracturen (én salaris!) te reduceren zodat ik "niet meer ziek zou zijn" en het hem geen geld zou kosten.
Wat kan het rot voelen als je werkgever je zo naait he
? Heel goed dat je je niet ziek gaat melden!
Wat kan het rot voelen als je werkgever je zo naait he
zaterdag 14 november 2020 om 12:19
Bedankt voor je berichtje.K0koro schreef: ↑14-11-2020 11:45Ohhh dit doet me denken aan toen ik deels ziekgemeld stond en mijn werkgever voorstelde mijn contracturen (én salaris!) te reduceren zodat ik "niet meer ziek zou zijn" en het hem geen geld zou kosten. Wat kan het rot voelen als je werkgever je zo naait he? Heel goed dat je je niet ziek gaat melden!
Het voelt inderdaad echt héél erg rot. Ik ben al die jaren altijd zeer tevreden geweest met mijn werkgever. Maar sinds de fusie heb ik een andere leidinggevende. Zij heeft een totáál andere werkstijl dan wat ik gewend ben -en op prijs stel-.
Er zijn al wel eerder situaties geweest die mij op zijn zachtst gezegd verrast hebben. Maar dit had ik dan weer niet zien aankomen. Het is zo zonde, want het team en de doelgroep (die heel erg pittig is en wat láng niet iedereen wil, kan of volhoudt) vind ik geweldig. Dus zoeken naar een andere baan ga ik echt niet zomaar doen. Maar ik voel steeds minder verbinding met mijn werkgever op deze manier.
zaterdag 14 november 2020 om 12:26
Daar ligt helaas het echte grote probleem. Het werkt gewoon lekker als er wederzijds vertrouwen is. Zeker in de zorg bij de zware banen. Je doet het met zn allen en zo blijft het dragelijk. Anders is het niet te doen.
Wat jouw LG doet nu, is díe band ondermijnen. Zou je het durven benoemen? Wat dit voorstel met je doet?
Mijn werkgever heeft helaas ook meer van dit soort acties, maar ik zit hier godzijdank tijdelijk
.
Wat jouw LG doet nu, is díe band ondermijnen. Zou je het durven benoemen? Wat dit voorstel met je doet?
Mijn werkgever heeft helaas ook meer van dit soort acties, maar ik zit hier godzijdank tijdelijk
zaterdag 14 november 2020 om 13:15
Ja, ik ga zeker aan haar terug geven dat ik merk dat ik op mijn hoede ben bij haar. Omdat ik al meerdere keren heb gemerkt dat ze mijn belangen absoluut niet behartigt. In tegendeel zelfs. Met deze aankondiging (het was niet eens een voorstel) als dieptepunt.K0koro schreef: ↑14-11-2020 12:26Daar ligt helaas het echte grote probleem. Het werkt gewoon lekker als er wederzijds vertrouwen is. Zeker in de zorg bij de zware banen. Je doet het met zn allen en zo blijft het dragelijk. Anders is het niet te doen.
Mijn werkgever heeft helaas ook meer van dit soort acties, maar ik zit hier godzijdank tijdelijk.
Ik ga trouwens even uitzoeken of er een vertrouwenspersoon bestaat voor werknemers in de Jeugdzorg. Ik merk namelijk dat wij als werknemers standaard een heleboel gesprekken moeten voeren met onze gedragswetenschapper en leidinggevende. Terwijl ik in beide weinig tot geen vertrouwen heb.
Als mijn leidinggevende gaat vasthouden aan haar plan om de CAO niet op te volgen, denk ik als volgende stap meteen richting vakbond/rechtsbijstand. Terwijl ik het veel liever binnen de stichting wil oplossen.
zondag 15 november 2020 om 00:10
Kennis van mij had een dochter die ernstig ziek bleek te zijn. Maanden in het ziekenhuis. En zij natuurlijk aan haar bed. Ik weet niet precies meer hoe dit was geregeld. Ik denk dat het op dat moment nog zorgverlof was, later kreeg ze natuurlijk een terugslag en is ze zelf ook nog ziekgemeld geweest. Op een gegeven moment stelde haar leidinggevende voor dat ze uit dienst zou gaan, want het was voor haarzelf toch ook veel relaxter als ze zich volledig op haar kind kon richten?K0koro schreef: ↑14-11-2020 11:45Ohhh dit doet me denken aan toen ik deels ziekgemeld stond en mijn werkgever voorstelde mijn contracturen (én salaris!) te reduceren zodat ik "niet meer ziek zou zijn" en het hem geen geld zou kosten.
Wat kan het rot voelen als je werkgever je zo naait he? Heel goed dat je je niet ziek gaat melden!
Edit: Werkrelatie was daarna uiteraard behoorlijk naar de knoppen.
zondag 15 november 2020 om 09:47
Wat een vreselijk verhaal!Lariba schreef: ↑15-11-2020 00:10Kennis van mij had een dochter die ernstig ziek bleek te zijn. Maanden in het ziekenhuis. En zij natuurlijk aan haar bed. Ik weet niet precies meer hoe dit was geregeld. Ik denk dat het op dat moment nog zorgverlof was, later kreeg ze natuurlijk een terugslag en is ze zelf ook nog ziekgemeld geweest. Op een gegeven moment stelde haar leidinggevende voor dat ze uit dienst zou gaan, want het was voor haarzelf toch ook veel relaxter als ze zich volledig op haar kind kon richten?
Edit: Werkrelatie was daarna uiteraard behoorlijk naar de knoppen.