Hulp gezocht !! Kind met Dyscalculie. Wie nog meer?
zaterdag 14 november 2020 om 15:07
Hoi,
Mijn dochter is bijna 11 jaar en heeft dyscalculie. Ze heeft de diagnose nu zo'n 2 jaar.
Ze zit in groep 7, het rekenen heeft ze aardig onder de knie, ze mag bijna aan de stof van groep 6 beginnen.
Ze kan klokkijken, weet hoe geld werkt etc.
Maar nu komt het. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een gebrek aan inzicht en logica.
Ze zijn goed in topografie stampen. Maar hebben geen idee hoe landen met elkaar verbonden zijn, en al helemaal geen idee waarom de stand van de zon in land A schuiner staat dan in land B.
Onze dochter begint nu uit te vallen op vakken als aardrijkskunde. Gewoon omdat ze veel moeite heeft met inzicht.
Nu mijn vraag : Zijn er hier ouders die ook een kind hebben met dyscalculie en die ook tegen dit soort dingen aanlopen? School vraagt ons om hulp... of dat wij misschien weten hoe we het duidelijker moeten maken.
Bedankt voor jullie tijd.
Mijn dochter is bijna 11 jaar en heeft dyscalculie. Ze heeft de diagnose nu zo'n 2 jaar.
Ze zit in groep 7, het rekenen heeft ze aardig onder de knie, ze mag bijna aan de stof van groep 6 beginnen.
Ze kan klokkijken, weet hoe geld werkt etc.
Maar nu komt het. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een gebrek aan inzicht en logica.
Ze zijn goed in topografie stampen. Maar hebben geen idee hoe landen met elkaar verbonden zijn, en al helemaal geen idee waarom de stand van de zon in land A schuiner staat dan in land B.
Onze dochter begint nu uit te vallen op vakken als aardrijkskunde. Gewoon omdat ze veel moeite heeft met inzicht.
Nu mijn vraag : Zijn er hier ouders die ook een kind hebben met dyscalculie en die ook tegen dit soort dingen aanlopen? School vraagt ons om hulp... of dat wij misschien weten hoe we het duidelijker moeten maken.
Bedankt voor jullie tijd.

zaterdag 14 november 2020 om 15:25
zaterdag 14 november 2020 om 15:35
Dat vind ik echt een hele goede tip !! Het 3D laten zien. Ik denk dat haar juf daar wel iets mee kan.Roe-de-kangaroe schreef: ↑14-11-2020 15:19Ik heb zelf dyscalculie.
Bij mij werkt dingen in 3d laten zien. Dus bv met een zaklamp op de wereldbol om de stand van de zon te laten zien.
Dingen verbinden met situaties die ze wel kent.
Rekenen: met knikkers/voorwerpen ipv op papier.
Rekenen met knikkers en voorwerpen hielp hier ook niet echt.
Maar daar ligt nu ook de uitdaging niet meer. De uitdaging ligt nu bij het gebrek aan logica en inzicht.
dus ben echt heel blij met je 3D tip
zaterdag 14 november 2020 om 16:03
Ik ben er pas achtergekomen toen ik recent een opleiding deed . ( vroeger bestond dyscalculie nog niet)
Ik kreeg bijles want voor mij hebben cijfers geen betekenis. Mijn leraar linkte het dus aan boodschappen doen. Ik denk ook met het logisch denken dat het belangrijk is om een situatie te vinden die ze al kent en daar de nieuwe stof aan te linken.
Bv: ik kon maar niet begrijpen hoelang tijd duurt? Hoelang ben je bezig met van a naar b komen.
De link die gelegd is : je bent met het koken van pasta 10 minuten bezig . Dus 30 minuten reistijd is 3 keer pasta koken.
Ik kreeg bijles want voor mij hebben cijfers geen betekenis. Mijn leraar linkte het dus aan boodschappen doen. Ik denk ook met het logisch denken dat het belangrijk is om een situatie te vinden die ze al kent en daar de nieuwe stof aan te linken.
Bv: ik kon maar niet begrijpen hoelang tijd duurt? Hoelang ben je bezig met van a naar b komen.
De link die gelegd is : je bent met het koken van pasta 10 minuten bezig . Dus 30 minuten reistijd is 3 keer pasta koken.
zaterdag 14 november 2020 om 16:08
Volgens mij heeft driekwart van de mensheid problemen met inzicht en logica.
(ik heb natuurkunde gestudeerd, dus ik denk dat ik niet bij die 3/4 hoor)
Dat de zon in andere landen schuiner staat, is ook makkelijker te snappen met een wereldbol. (en misschien een tekening erbij).
Maar heeft iemand van 11 die dat niet snapt, dyscalculie?
Dat de zon in andere landen schuiner staat, is ook makkelijker te snappen met een wereldbol. (en misschien een tekening erbij).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
zaterdag 14 november 2020 om 16:09
Overigens waardeer ik wel dat jullie willen dat jullie dochter ook inzicht heeft.
Ik vind het een beetje irritant als mensen een diploma halen maar eigenlijk niet weten wat ze nou geleerd hebben.
Ik vind het een beetje irritant als mensen een diploma halen maar eigenlijk niet weten wat ze nou geleerd hebben.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.

zaterdag 14 november 2020 om 16:22
Het zal aan mij liggen, maar ik snap niet wat je hier probeert te zeggen.docotrandus schreef: ↑14-11-2020 16:09Overigens waardeer ik wel dat jullie willen dat jullie dochter ook inzicht heeft.
Meer ON topic: wat inderdaad bij mijn dochter ook helpt, is dingen vertalen naar iets waar ze affiniteit mee heeft. En inderdaad, het tastbaar maken.
zaterdag 14 november 2020 om 16:28
Mijn dochter HEEFT dyscalculie. Dat is erkend.docotrandus schreef: ↑14-11-2020 16:08Volgens mij heeft driekwart van de mensheid problemen met inzicht en logica.
Maar gebrek aan logica en inzicht (oa ook het omzetten van afstanden in tijd) is al heel moeilijk voor een "normaal" kind. Laat staan als je extra belemmerd wordt door de dyscalculie. Het is algemeen bekend dat deze 2 zaken kenmerken zijn bij dyscalcuten die na verloop van tijd naar voren komen.
Op school krijg je les met tekst. Helaas minder met voorbeelden. Daar is ook denk ik (zoals met veel dingen) geen tijd voor.
zaterdag 14 november 2020 om 16:28
Oh?fanatic schreef: ↑14-11-2020 15:07
Ik heb zelf dyscalculie, maar met aardrijkskunde heb ik nooit moeite gehad hoor. Wiskundig inzicht heb ik inderdaad niet, afstanden inschatten is ook een drama en in scheikunde/natuurkunde ben ik echt geen ster. Maar wat jij schetst klopt imho echt niet.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zaterdag 14 november 2020 om 16:29
Dank je wel. Ik ga er mee naar de schoolMallePietje75 schreef: ↑14-11-2020 16:22Het zal aan mij liggen, maar ik snap niet wat je hier probeert te zeggen.
Meer ON topic: wat inderdaad bij mijn dochter ook helpt, is dingen vertalen naar iets waar ze affiniteit mee heeft. En inderdaad, het tastbaar maken.
Die vroegen om hulp. Want ze weten niet wat ze moeten doen.
Ik waardeer het dat de leerkracht van dit jaar om hulp vraagt. Dat is wel eens anders geweest
zaterdag 14 november 2020 om 16:32
Misschien ben jij ouder en is het jou op andere manieren uitgelegdAeonOfWinter schreef: ↑14-11-2020 16:28Oh?
Ik heb zelf dyscalculie, maar met aardrijkskunde heb ik nooit moeite gehad hoor. Wiskundig inzicht heb ik inderdaad niet, afstanden inschatten is ook een drama en in scheikunde/natuurkunde ben ik echt geen ster. Maar wat jij schetst klopt imho echt niet.
.
Heb net op een speciaal dyscalculie forum ook om tips en tricks gevraagd.
Helaas kreeg ik die niet. Maar kreeg wel veel reacties van andere ouders dat zij tegen dezelfde dingen aan lopen.
Hun dyscalculie kind loopt ook vast op vakken zoals aardrijkskunde
Vergeet niet dat het onderwijs erg veranderd is door de jaren heen.
Vind het voor jou fijn dat je het niet herkent.
Maar dat betekent niet dat het niet klopt.
er zijn namelijk ook genoeg kinderen met dyscalculie die geen klok kunnen kijken. dan kan ik ook wel zeggen : dat klopt niet
want mijn dochter kan dat wel

zaterdag 14 november 2020 om 17:22
Het vastlopen op aardrijkskunde herken ik ook niet. Oudste heeft aardrijkskunde als eindexamen vak. Ze was er zelfs vrij goed in. Wat lastig voor haar is automatiseren. Ze deed gymnasium maar de klassieke taken werden toch te zwaar. Spelling van Nederlands is ook lastig voor haar.
Economie lukte ook niet. Gebrek aan rekeninzicht
Economie lukte ook niet. Gebrek aan rekeninzicht
zaterdag 14 november 2020 om 17:22
Dyscalculie is een verzameling van een aantal problemen dus is het vrij logisch dat de ene persoon met dyscalculie andere problemen ondervindt dan de andere.
Ik reken op het niveau van een kind in groep 3/4, maar heb bv nooit problemen gehad met klokkijken. Over links en rechts moet ik nog steeds nadenken.
Vakken als natuur- en scheikunde waren een drama, wiskunde uiteraard ook en bij biologie liep ik vast bij erfelijkheid.
Aardrijkskunde ging dan weer probleemloos.
Ik heb altijd ruzie met mijn TomTom want ik kan idd geen afstanden inschatten.
Moeite met begrijpend lezen is ook een dingetje bij dyscalculie, daar heb ik absoluut geen last van. Spelling ook geen probleem.
Mijn dochter heeft ook dyscalculie en zij heeft weer met andere problemen te kampen dan ik.
Ik heb de diagnose op mijn tiende gekregen en ik ben nu halverwege de 40, dus vroeger bestond de diagnose ook al. Er is helaas in de loop der jaren nog maar weinig veranderd in de manier van aanpakken en hulpmiddelen zoals die er bij dyslexie wel zijn en in het onderwijs is er nog steeds bedroevend weinig kennis over dyscalculie.
Na mijn diagnose had de school als “oplossing “ dat ik niet meer mee hoefde te doen met de rekenlessen. Ik mocht lezen in plaats daarvan. Ik zat op mijn zesde al met mijn neus in de medische encyclopedie van mijn ouders, ik deed niets liever dan lezen, dus ik vond dat een prima oplossing. Beter dan steeds uitgelachen te worden omdat ik zo’n dom kind was dat niet kon rekenen.
Wat inderdaad helpt zijn dingen inzichtelijk maken door middel van beelden en plaatjes of tastbaar maken.
Ik reken op het niveau van een kind in groep 3/4, maar heb bv nooit problemen gehad met klokkijken. Over links en rechts moet ik nog steeds nadenken.
Vakken als natuur- en scheikunde waren een drama, wiskunde uiteraard ook en bij biologie liep ik vast bij erfelijkheid.
Aardrijkskunde ging dan weer probleemloos.
Ik heb altijd ruzie met mijn TomTom want ik kan idd geen afstanden inschatten.
Moeite met begrijpend lezen is ook een dingetje bij dyscalculie, daar heb ik absoluut geen last van. Spelling ook geen probleem.
Mijn dochter heeft ook dyscalculie en zij heeft weer met andere problemen te kampen dan ik.
Ik heb de diagnose op mijn tiende gekregen en ik ben nu halverwege de 40, dus vroeger bestond de diagnose ook al. Er is helaas in de loop der jaren nog maar weinig veranderd in de manier van aanpakken en hulpmiddelen zoals die er bij dyslexie wel zijn en in het onderwijs is er nog steeds bedroevend weinig kennis over dyscalculie.
Na mijn diagnose had de school als “oplossing “ dat ik niet meer mee hoefde te doen met de rekenlessen. Ik mocht lezen in plaats daarvan. Ik zat op mijn zesde al met mijn neus in de medische encyclopedie van mijn ouders, ik deed niets liever dan lezen, dus ik vond dat een prima oplossing. Beter dan steeds uitgelachen te worden omdat ik zo’n dom kind was dat niet kon rekenen.
Wat inderdaad helpt zijn dingen inzichtelijk maken door middel van beelden en plaatjes of tastbaar maken.
zaterdag 14 november 2020 om 18:43
Je dochter zou top down les moeten krijgen. Dus eerst overzicht in het geheel en dan pas het detail uitwerken. Het onderwijs werkt bottom-up. Dus kleine stukjes lesstof die pas later bij elkaar komen tot een geheel.
Kinderen met dyscalculie hebben vaak geen getalbeeld, ruimtelijk inzicht en plannen is daardoor ook een probleem. Maar ook inzicht met geld is lastig. Kamer opruimen vaak ook.
Mijn stiefdochter heeft behoorlijk ernstig dyscalculie. Stiefzoon heeft de diagnose ook maar daar twijfelen we aan, hij lijkt eerder een rekenhiaat te hebben.
Ik werk met kinderen met dyscalculie met methodes voor beelddenken. Kijk maar eens bij ikleeranders.NL
Kinderen met dyscalculie hebben vaak geen getalbeeld, ruimtelijk inzicht en plannen is daardoor ook een probleem. Maar ook inzicht met geld is lastig. Kamer opruimen vaak ook.
Mijn stiefdochter heeft behoorlijk ernstig dyscalculie. Stiefzoon heeft de diagnose ook maar daar twijfelen we aan, hij lijkt eerder een rekenhiaat te hebben.
Ik werk met kinderen met dyscalculie met methodes voor beelddenken. Kijk maar eens bij ikleeranders.NL
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 14 november 2020 om 18:47
Overigens heeft mijn stiefdochter geen moeite met topo, ver van ook trouwens. Ze zit vaak met haar neus in een atlas en tekent de hele dag door plattegronden van klassen aan wie ze later les gaat geven).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 14 november 2020 om 18:56
zaterdag 14 november 2020 om 20:01
Haha ja Nouschi, dat vonden wij ook.
Maar dochter is de enige op school met dyscalculie, dus ze hebben nog nooit eerder met dit bijltje gehakt.
eerlijk gezegd denk ik dat ze gewoon ook geen tijd hebben om zich er in te verdiepen en dat ze niet weten waar ze moeten beginnen.
Wat ik dan ook wel weer begrijp want er is zo weinig aan hulp voor deze kinderen... het richt zich allemaal op het rekenen zelf, maar niet op de andere hiaten waar je tegen aan kan lopen.
zaterdag 14 november 2020 om 20:02
SuzieQfive, dank je wel !! Ik ga de website bezoeken en ga hem ook doorgeven aan school. Het klopt wat je zegt
Inzicht met geld was hier ook lastig, maar dat is gelukt !! Al blijft ze het gek vinden dat een muntje van 10 en een briefje van 10 niet hetzelfde zijn in waarde. Want op allebei staat tenslotte hetzelfde getal.
Inzicht met geld was hier ook lastig, maar dat is gelukt !! Al blijft ze het gek vinden dat een muntje van 10 en een briefje van 10 niet hetzelfde zijn in waarde. Want op allebei staat tenslotte hetzelfde getal.

zaterdag 14 november 2020 om 20:54
Wat ik bij ons zie is dat er weinig besef van tijd is. Kloklezen is nog steeds moeilijk. Digitale klok gaat wel
Links/rechts weet ze niet. Maanden van het jaar kent ze niet.
Verder verdwaald ze overal. Als ze met de hond gaat wandelen dan brengt die haar thuis ze want ze heeft geen idee waar ze af en toe is.
Basisdingen vaak.
Bizar als je bedenkt dat je het over een hb’er van 16 hebt
Links/rechts weet ze niet. Maanden van het jaar kent ze niet.
Verder verdwaald ze overal. Als ze met de hond gaat wandelen dan brengt die haar thuis ze want ze heeft geen idee waar ze af en toe is.

Basisdingen vaak.
Bizar als je bedenkt dat je het over een hb’er van 16 hebt

zaterdag 14 november 2020 om 21:03
Mwah. We hebben hier thuis te maken met DCD, kenmerken van ADHD en meerbegaafdheid. Het is soms een puzzel om uit te zoeken wanneer wat speelt en hoe dat je dat moet aanpakken. Ik heb liever dan een school die open staat voor inzicht van anderen dan dat ze niets doen. School heeft verstand van didactiek, daar hebben ze basiskennis over de DSM/ASS bijgeleerd. Dat maakt ze geen deskundige op dat gebied. Je moet alleen zorgen dat school zich niet handelingsverlegen verklaard want dan trekken ze de handen er van af. Dat lijkt mij in dit geval niet nodig.
Voor To. Hier kan ik altijd terug naar degene die de diagnoses heeft gesteld voor advies. Sommige problemen en daardoor adviezen veranderen immers in de loop der tijd. Is dat nog een optie? Er bestaat dyslexietraining, misschien is er ook zoiets voor dyscalculie en kan ze daarmee weer verder geholpen worden.
maandag 16 november 2020 om 12:58
Hehe, ik heb een zoon met ADD, DCD, HB en dyslectie.MrsDuck schreef: ↑14-11-2020 21:03Mwah. We hebben hier thuis te maken met DCD, kenmerken van ADHD en meerbegaafdheid. Het is soms een puzzel om uit te zoeken wanneer wat speelt en hoe dat je dat moet aanpakken. Ik heb liever dan een school die open staat voor inzicht van anderen dan dat ze niets doen. School heeft verstand van didactiek, daar hebben ze basiskennis over de DSM/ASS bijgeleerd. Dat maakt ze geen deskundige op dat gebied. Je moet alleen zorgen dat school zich niet handelingsverlegen verklaard want dan trekken ze de handen er van af. Dat lijkt mij in dit geval niet nodig.
Voor To. Hier kan ik altijd terug naar degene die de diagnoses heeft gesteld voor advies. Sommige problemen en daardoor adviezen veranderen immers in de loop der tijd. Is dat nog een optie? Er bestaat dyslexietraining, misschien is er ook zoiets voor dyscalculie en kan ze daarmee weer verder geholpen worden.
TO, weet niet waar je woont maar in het noorden kan je goed terecht bij OCRN voor begeleiding bij dyscalculie. Zij geven ook begeleiding aan leerkrachten.