Partner is een energy drain
maandag 16 november 2020 om 18:03
Ik ben al jaren gelukkig met mijn vriend maar het volgende word steeds meer een probleem: mijn vriend is erg gevoelig en door het minste kan zijn hele dag verpest zijn. Dat laat hij dan duidelijk merken door kortaf te reageren en een beetje te gaan mokken. Ook klaagt hij veel over kleine dingen en maakt hij er echt een drama van.
Ik probeer hem dan een beetje op te beuren maar dat word dan gelijk afgewimpeld. Ik vertel hem ook dat ik vind dat hij teveel klaagt en dan krijg ik steevast het antwoord oh ja ik moet jou er niet mee lastig vallen, dan kruipt hij nog verder in de slachtofferrol. Het liefst wil ik dan zeggen dat hij zich niet aan moet stellen.
Uiteraard is hij niet altijd zo, dan zou ik echt gek worden. Het is alleen af en toe. Ik heb zelf ook irritante gewoontes hoor maar ik vroeg me af of jullie dit gedrag herkennen en weten hoe je met dit soort buien om moet gaan? Of is mn partner ontwijken tijdens dit soort buien de enige manier?
Ik probeer hem dan een beetje op te beuren maar dat word dan gelijk afgewimpeld. Ik vertel hem ook dat ik vind dat hij teveel klaagt en dan krijg ik steevast het antwoord oh ja ik moet jou er niet mee lastig vallen, dan kruipt hij nog verder in de slachtofferrol. Het liefst wil ik dan zeggen dat hij zich niet aan moet stellen.
Uiteraard is hij niet altijd zo, dan zou ik echt gek worden. Het is alleen af en toe. Ik heb zelf ook irritante gewoontes hoor maar ik vroeg me af of jullie dit gedrag herkennen en weten hoe je met dit soort buien om moet gaan? Of is mn partner ontwijken tijdens dit soort buien de enige manier?
maandag 16 november 2020 om 18:14
Drama queens zijn inderdaad energy drainers. Ik kan er ook slecht tegen, en wordt iedere keer dat iemand drama maakt harder in mijn reactie erop.
Als je vriend in dergelijke bui blijft hangen zou ik je willen aanraden hem even in zijn sop te laten gaarkoken en gewoon wat voor jezelf te gaan doen. Dat je zijn vriendin bent wil niet zeggen dat je zijn buien maar moet doorstaan. Je mag daar best wat afstand van nemen (en dan bedoel ik niet negeren of dat soort dingen, maar gewoon even wat anders doen, van mijn part boodschappen of met een vriendin even wat drinken).
Als je vriend in dergelijke bui blijft hangen zou ik je willen aanraden hem even in zijn sop te laten gaarkoken en gewoon wat voor jezelf te gaan doen. Dat je zijn vriendin bent wil niet zeggen dat je zijn buien maar moet doorstaan. Je mag daar best wat afstand van nemen (en dan bedoel ik niet negeren of dat soort dingen, maar gewoon even wat anders doen, van mijn part boodschappen of met een vriendin even wat drinken).
maandag 16 november 2020 om 18:35
Het enige dat je kunt veranderen is jouw manier van hier mee omgaan.
Hij verandert pas zodra hij dat zelf wil, mogelijk nooit.
Zijn bui is zijn probleem, waarom maak je dat jouw probleem door hem te gaan opvrolijken? Het is geen kleuter.
Verder vind ik zulke buien erg onaantrekkelijk als ze geen aanwijsbare reden hebben en vaker dan eens per jaar voorkomen en langer duren dan een uur.
Hij verandert pas zodra hij dat zelf wil, mogelijk nooit.
Zijn bui is zijn probleem, waarom maak je dat jouw probleem door hem te gaan opvrolijken? Het is geen kleuter.
Verder vind ik zulke buien erg onaantrekkelijk als ze geen aanwijsbare reden hebben en vaker dan eens per jaar voorkomen en langer duren dan een uur.
maandag 16 november 2020 om 18:43
Dit ja.. Kinderachtig gedrag.patchouli_ schreef: ↑16-11-2020 18:05Praat er met hem over op een moment dat hij niet in de mok-stand zit en vertel wat het met je doet.
Ik zou er spontaan van opdrogen, zó onsexy ...
maandag 16 november 2020 om 18:43
Ik heb jaren in een relatie gezeten met zo'n energievreter en kwam er gesloopt uit. Het werd ook nooit minder, alleen maar meer.
Grenzen aangeven hielp ook niet, die werden gewoon genegeerd (of het ging misschien 1 of 2 dagen goed). Sommige mensen zijn verslaafd aan drama en kunnen echt niet zonder.
Mijn ex is nu samen met iemand die ook voor veel drama zorgt. Ze vechten elkaar drie keer per week de tent uit en dat bevalt blijkbaar prima. Voor mij was het eens maar nooit weer.
Grenzen aangeven hielp ook niet, die werden gewoon genegeerd (of het ging misschien 1 of 2 dagen goed). Sommige mensen zijn verslaafd aan drama en kunnen echt niet zonder.
Mijn ex is nu samen met iemand die ook voor veel drama zorgt. Ze vechten elkaar drie keer per week de tent uit en dat bevalt blijkbaar prima. Voor mij was het eens maar nooit weer.
maandag 16 november 2020 om 18:48
patchouli_ schreef: ↑16-11-2020 18:05Praat er met hem over op een moment dat hij niet in de mok-stand zit en vertel wat het met je doet.
Dit ja.
En ga hem vooral niet proberen op te vrolijken.
Ik heb heel af en toe een chagrijnige bui en mijn man wil mij dan ook opvrolijken. Echt zó irritant, laat me lekker chagrijnig zijn. Soms is dat gewoon lekker.
Maar dat moet niet wekelijks gebeuren natuurlijk.
maandag 16 november 2020 om 19:00
Je kan iemands persoonlijkheid niet veranderen en dit is zijn manier om met een relatie om te gaan; hier voelt hij zich het beste bij. Een ander zich vervelend laten voelen (en hij kent jou dus hij weet dat dit goed lukt) is zijn manier om voor zichzelf op te komen. Jij voelt je vervelend dus dan heeft hij invloed zonder dat hij de verantwoordelijkheid draagt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 16 november 2020 om 19:04
Zo iemand lijkt me dus echt strontvervelend om mee samen te leven, ik denk dat ik dat niet eens een maand zou volhouden.
Je schrijft dat hij het niet altijd heeft, maar als hij het door het minste of geringste heeft dan heeft hij het dus wel heel vaak en dat lijkt me al erg zat. Ik zou echt klaar zijn met iemand die de hele dag de stemming loopt te drukken met zijn gemok, gesnauw en zijn passief agressieve gedoe.
Je schrijft dat hij het niet altijd heeft, maar als hij het door het minste of geringste heeft dan heeft hij het dus wel heel vaak en dat lijkt me al erg zat. Ik zou echt klaar zijn met iemand die de hele dag de stemming loopt te drukken met zijn gemok, gesnauw en zijn passief agressieve gedoe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 16 november 2020 om 19:07
Ik zou, zodra hij begint, onmiddellijk mijn jas pakken en gezellig naar een vriendin gaan. Zonder toelichting. Hij gaat zich dan afvragen waarom je dat doet en als hij wil dat je bij hem blijft zal hij steeds meer op zijn tellen passen. Als hij vraagt waarom je weggaat zeg je dat je daar ineens onzettend zin in kreeg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 16 november 2020 om 19:36
Alles dat je aandacht geeft groeit, dus ook negatief gedrag.
Negeren die bui. Op de inhoud kan je reageren, negatief gedrag negeren. En dan zelf lekker je eigen ding doen.
Negeren die bui. Op de inhoud kan je reageren, negatief gedrag negeren. En dan zelf lekker je eigen ding doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 16 november 2020 om 19:37
Dit inderdaad. De overige reacties vind ik wel hard maar met een grote kern van waarheid. Wij kunnen niet oordelen of zijn gedrag in verhouding staat tot de leuke momenten en hoe heftig hij is maar dit is niet bepaald sexy.
Het is in elk geval niet jouw taak hem op te beuren, kort door de bocht maar het is zijn probleem, laat het ook daar.
was hij altijd al zo? Heb je het al eens met besproken toen hij niet in een miepstemming was?