communievoorbereiding in de klas bij openbare school ?

12-05-2009 11:36 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik wilde niet off topic gaan in het scheppingsverhaal-topic en dus maar een nieuw topic dan.

mijn zoon zit in groep 4 van een openbare school.

de helft van zijn klas doet zondag de communie, hij niet. allemaal prima, ze oefenen na schooltijd met de pastoor. maar nu hoor ik dat ze in de klas de niet-communicantjes bijvoorbeeld laten lezen of tekenen en dan de communicantjes iets laten maken voor de communie, een tekening, opstel of iets dergelijks.

stel ik me aan als ik dat niet normaal vind ?
Lijkt me juist heel fijn dat ze die onderwerpen niet opdringen aan degenen die er niets mee te maken hebben.
maar el ninjoo volgens mij is bij een openbare school het goed om bijvoorbeeld uit te leggen wat bij een communie gebeurt maar het is een instelling waar geen godsdienst wordt beleden. dit komt wel in de buurt vind ik.
ohw wacht ff, je bedoelt dat ze de normale lessen gebruiken voor communieshit? ik dacht dat het onder tekenles was dat de communiekinderen dan iets over de communie mochten/moesten tekenen terwijl dan de anderen 'n gewoon onderwerp kregen
Een openbare school waar ze aan communie doen? Heb ik nog nooit van gehoord
@ mika: het was eigenlijk buiten de school om georganiseerd door de pastoor en ouders.
Kan het zijn dat Elninjoo gelijk heeft en dat de tekenles wordt gebruikt om over de Communie te tekenen? En dat het daarbij blijft?
quote:elninjoo schreef op 12 mei 2009 @ 11:55:

ohw wacht ff, je bedoelt dat ze de normale lessen gebruiken voor communieshit? ik dacht dat het onder tekenles was dat de communiekinderen dan iets over de communie mochten/moesten tekenen terwijl dan de anderen 'n gewoon onderwerp kregendat is toch in ieder geval opmerkelijk ?
quote:princessetamtam schreef op 12 mei 2009 @ 11:36:

ik wilde niet off topic gaan in het scheppingsverhaal-topic en dus maar een nieuw topic dan.

mijn zoon zit in groep 4 van een openbare school.

de helft van zijn klas doet zondag de communie, hij niet. allemaal prima, ze oefenen na schooltijd met de pastoor. maar nu hoor ik dat ze in de klas de niet-communicantjes bijvoorbeeld laten lezen of tekenen en dan de communicantjes iets laten maken voor de communie, een tekening, opstel of iets dergelijks.

stel ik me aan als ik dat niet normaal vind ?Het gaat er dus in feite om dat de ene groep iets tekent voor de communie en de andere over een ander onderwerp? Ja, je stelt je aan, wat maakt dat nou uit.
'k Zou daar geen probleem van maken. Het is toch goed dat de leraren bij creatieve vakken kunnen inspelen op wat voor bepaalde kinderen actueel is op dat moment. En zolang ze de anderen maar niet dwingen om daaraan mee te doen, doen ze in mijn ogen niets verkeerds.
dat kan nostradame, ik heb het van zoon gehoord .

die is 8 he.

zal het hem eens vragen.

maar dan nog... de communie zou los van de school moeten staan. wat ze maken wordt dan voor de communie gebruikt, dat is het ergste.

ze mogen van mij best over de communie tekenen, voor de communie tekenen stoort me.
Wat is het probleem om tijdens schooltijd ook aandacht te besteden aan communnie? Ik ben het niet eens met de opvatting dat godsdienst niet behandeld mag worden op een openbare school, je 'hangt' alleen niet een bepaald geloof aan maar ik vind wel dat je informatief mag zijn.
oh, verkeerd gelezen...
quote:princessetamtam schreef op 12 mei 2009 @ 12:22:

maar dan nog... de communie zou los van de school moeten staan. wat ze maken wordt dan voor de communie gebruikt, dat is het ergste.

ze mogen van mij best over de communie tekenen, voor de communie tekenen stoort me.En waarom dan wel? Ik begrijp echt het probleem niet.
dat is niet informatief dan barbabientje
Waarom stoort het je zo? Als moslim kinderen dingen maken voor het suikerfeest, of alle (dus ook de anders en niet gelovige) wat maken voor kerst, stoort dat ook? Jouw zoon onder vind er geen hinder van, je kan je overal wel druk om maken.
ik vind dat ze dat thuis of in de kerk kunnen doen als het voor de communie is.
Ik weet het niet meer zeker, dus correct me if i'm wrong, maar was jij het niet ook die problemen had met het verhaal van kindje Jezus rond de kerst op een openbare school?

Ik zie niks mis met tekenen voor of over de communie. Krijgen ze ook mee wat dat inhoudt.
quote:gigaluilak schreef op 12 mei 2009 @ 12:27:

Waarom stoort het je zo? Als moslim kinderen dingen maken voor het suikerfeest, of alle (dus ook de anders en niet gelovige) wat maken voor kerst, stoort dat ook? Jouw zoon onder vind er geen hinder van, je kan je overal wel druk om maken.dat doen ze niet, misschien erger ik me daarom wel zo. niet omdat ik zo nodig aandacht voor suikerfeest wil maar omdat er alleen aandacht voor christelijke feesten is.
Ik vind dat je gewoon problemen zoekt. Mijn zoontje zit op een christelijke school. Als kinderen daar in de tekenles iets willen tekenen voor in de moskee, dan doen ze dat maar, ik zie daar echt geen probleem in.
quote:princessetamtam schreef op 12 mei 2009 @ 12:29:

[...]

dat doen ze niet, misschien erger ik me daarom wel zo. niet omdat ik zo nodig aandacht voor suikerfeest wil maar omdat er alleen aandacht voor christelijke feesten is.En heb je dat laatste al aangekaart op school? Zitten er overigens ook hindoe- en moslimkinderen op die school? Dan zou ik het wel logisch vinden als er ook aandacht voor hun feesten zou zijn, anders niet.
Wat kan jou het nou schelen wat die andere kindjes tekenen zolang jouw kind het niet hoeft te doen? Ik vind dat je je erg aanstelt.
en als ik dat was ? daar heb ik me bij neergelegd.

dit is anders.

een verhaal vertellen is 1 he, actief meewerken aan een communie is iets anders.
quote:princessetamtam schreef op 12 mei 2009 @ 12:32:

en als ik dat was ? daar heb ik me bij neergelegd.

dit is anders.

een verhaal vertellen is 1 he, actief meewerken aan een communie is iets anders.Maar jouw kind hoeft er toch niet aan mee te werken van de school? Die tekent toch gewoon voor zichzelf? Waarom zou jij je druk maken over wat andere kinderen op school tekenen.
Ik vind het eigenlijk een beetje van hetzelfde. Het heeft beide met godsdienst te maken en jij laat weten dat je je hier niet in kan vinden. Vervelend voor je. Maar de reacties laten zien dat je reactie wellicht wat overtrokken is. Misschien kan je het ook zo bekijken; het is goed voor de algemene ontwikkeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven