Moeilijke start vwo

zondag 22 november 2020 om 21:25
Dochter (13) is dit jaar begonnen op het vwo. Ze heeft het heel goed naar haar zin en vindt het een leuke school.
Alleen qua cijfers gaat het niet zo best.
Ondertussen heeft ze zo'n 19 toetsen gehad. Er zitten een paar voldoendes bij maar het gros van de cijfers liggen tussen 3 en 5.5.
Ze vindt t fijn als wij haar voor een toets overhoren en dan beheerst ze de stof goed. Echter dit zorgt niet voor een voldoende. Zelf geeft ze aan dat de vraagstelling heel ingewikkeld is.
Verder geeft ze aan dat ze beter moet plannen. Daar gaat ze mee aan de slag en mijn man en ik helpen haar daar bij in het begin.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of de slechte cijfers komen door te weinig inzet of dat het niveau te hoog ligt.
Binnenkort hebben we een gesprek met haar mentor.
Wat is wijsheid? Kijken hoe het de komende tijd gaat en als het niet gaat over laten gaan naar de HAVO of het jaar eerst helemaal afmaken?
Bedankt voor de reacties!
Alleen qua cijfers gaat het niet zo best.
Ondertussen heeft ze zo'n 19 toetsen gehad. Er zitten een paar voldoendes bij maar het gros van de cijfers liggen tussen 3 en 5.5.
Ze vindt t fijn als wij haar voor een toets overhoren en dan beheerst ze de stof goed. Echter dit zorgt niet voor een voldoende. Zelf geeft ze aan dat de vraagstelling heel ingewikkeld is.
Verder geeft ze aan dat ze beter moet plannen. Daar gaat ze mee aan de slag en mijn man en ik helpen haar daar bij in het begin.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of de slechte cijfers komen door te weinig inzet of dat het niveau te hoog ligt.
Binnenkort hebben we een gesprek met haar mentor.
Wat is wijsheid? Kijken hoe het de komende tijd gaat en als het niet gaat over laten gaan naar de HAVO of het jaar eerst helemaal afmaken?
Bedankt voor de reacties!

zondag 22 november 2020 om 21:51
Thanks voor de tips.suzyqfive schreef: ↑22-11-2020 21:43Ik gok (als docent) dat jullie haar vooral overhoren op reproductie van de lesstof maar VWO is maar 20-30% reproductie en de rest is allemaal toepassen.
Ga sowieso in gesprek met de mentor. Kijk of er een mogelijkheid is voor studieles op school. Veel scholen hebben nu coronagelden gekregen dus er zijn nu meer mogelijkheden.
Verder: woordjes voor de talen leren met bijv wrts, flitskaarten (flashcards) gebruiken voor het leren van het overige.
In de meeste boeken staan leerdoelen voor de paragraaf of het hoofdstuk. Soms in het lesboek, soms in het werkboek. Kijk goed hoe de vragen in de werkboeken gesteld worden. Laat haar de flitskaarten zelf maken, door het op te schrijven maak je al een begin van het hersenpaadje waarop dit moet beklijven.
Op internet staat genoeg uitleg over hoe dit te doen.
Wij overhoren haar idd volgens het boek.
Ik vind 70-80 procent toepassen best hoog. Ik vind het ook jammer dat ze op school zo weinig tips krijgen om goed te plannen.
Op de basisschool komt dit weinig aan bod. De overgang vindt dochter enorm.

zondag 22 november 2020 om 22:02
Hebben ze geen extra uren waar ze op in kan schrijven?
Bij mijn dochter op school, brugklas, hebben ze drie extra verplichte uren. Kan je kiezen voor een extra vak maar ook voor huiswerkbegeleiding. Veel kinderen maken daar gebruik van.
Daarnaast hebben ze naast een mentor, ieder ook een eigen coach. Daarmee houd je nauw contact en de coach speelt erop in als ergens extra hulp bij nodig is.
Op het vwo bieden ze in de brugklas al snel extra begeleiding in plannen en leren omdat ze leerlingen dit vaak nog niet geleerd hebben op de basisschool.
Vraag op school wat zij hiermee doen.
Bij mijn dochter op school, brugklas, hebben ze drie extra verplichte uren. Kan je kiezen voor een extra vak maar ook voor huiswerkbegeleiding. Veel kinderen maken daar gebruik van.
Daarnaast hebben ze naast een mentor, ieder ook een eigen coach. Daarmee houd je nauw contact en de coach speelt erop in als ergens extra hulp bij nodig is.
Op het vwo bieden ze in de brugklas al snel extra begeleiding in plannen en leren omdat ze leerlingen dit vaak nog niet geleerd hebben op de basisschool.
Vraag op school wat zij hiermee doen.

zondag 22 november 2020 om 22:03
Ooit eraan gedacht om haar op huiswerk begeleiding te doen? Een goede huiswerk begeleider helpt maar niet alleen om goed te plannen en beantwoordt haar vragen maar helpt haar ook met de manier van leren en denken.Edelhertje schreef: ↑22-11-2020 21:51Thanks voor de tips.
Ik vind 70-80 procent toepassen best hoog. Ik vind het ook jammer dat ze op school zo weinig tips krijgen om goed te plannen.
Vwo is hoofdzakelijk toepassen en net een stapje verder denken dan puur reproductie. Het is immers gebaseerd op wetenschappelijk onderwijs.
Mijn tip zou zijn om te investeren in een goede huiswerk begeleidingsinstituut die haar kan leren om goed te leren. Dat is namelijk een erg waardevolle vaardigheid voor de rest van je leven.
zondag 22 november 2020 om 22:05
Mijn oudste vond de overgang ook erg groot. Op de basisschool was opletten voldoende om hoge cijfers te halen. Nu moest hij leren. Maar leren had hij nooit geleerd. 2 jaar hebben ze hem op school daarbij geholpen en ik zag hem steeds ongelukkiger worden. Waar de jongste het heerlijk vindt met zijn neus in de boeken te zitten vond de oudste dat hij ook een leven naast school, zijn vrienden en zijn sport had. Hij heeft met 2 vingers in zijn neus maar een vreselijk grote glimlach op zijn gezicht zijn diploma gehaaldEdelhertje schreef: ↑22-11-2020 21:51Thanks voor de tips.

zondag 22 november 2020 om 22:09
Kan ze niet eens aan klasgenoten vragen hoe zij het aanpakken? Er zijn ook genoeg vwo-leerlingen die wel makkelijk overgaan van basisschool naar brugklas, dus misschien hebben die een andere aanpak.
Ik kan me van mezelf herinneren, van 100 jaar geleden dan, dat ik echt moest leren samenvattingen te maken. Wiskunde etc. was ik zonder moeite goed in, maar ik moest wel leren mijn stappen te laten zien om al mijn punten per onderdeel te halen. Als je dat deed kon je ook met een foute uitkomst toch nog wat punten scoren. Ik kan me echt nog herinneren dat dat er bij mijn eerste toetsen steeds bij stond.
Ik kan me van mezelf herinneren, van 100 jaar geleden dan, dat ik echt moest leren samenvattingen te maken. Wiskunde etc. was ik zonder moeite goed in, maar ik moest wel leren mijn stappen te laten zien om al mijn punten per onderdeel te halen. Als je dat deed kon je ook met een foute uitkomst toch nog wat punten scoren. Ik kan me echt nog herinneren dat dat er bij mijn eerste toetsen steeds bij stond.

zondag 22 november 2020 om 22:10
zondag 22 november 2020 om 22:15
Als het voor jou abracadabra is, hoe help je haar dan? Dat lijkt me heel lastig.Edelhertje schreef: ↑22-11-2020 21:43Ik heb twee weken met haar de stof van wiskunde doorgenomen voor negatieve breuken en grafieken etc etc.
Voor mij was het abracadabra maar ze had het zo goed onder de knie. Ze gaat met veel zelfvertrouwen de toets in maar komt vervolgens toch met een 3,2 thuis.

zondag 22 november 2020 om 22:16
Als ze wiskunde heeft via de methode "Moderne Wiskunde" dan zijn met name de opgaven in de "Test jezelf" relevant. En hoe verder je komt, hoe meer je al geacht wordt te weten. Er wordt dus aangenomen dat je de eerdere stof door en door kent. Als dat niet zo is dan zal ze ook die moeten bijhouden om mee te komen.

zondag 22 november 2020 om 22:17

zondag 22 november 2020 om 22:18
He? School bied dat niet zelf aan? Geen huiswerk begeleiding of bijlessen op het 8e of 9e uur?Edelhertje schreef: ↑22-11-2020 22:09Huiswerk begeleiding heb ik ook aan gedacht maar er hangt een behoorlijk prijskaartje aan (va 164 euro pm).
Maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Ze volgt wel van wiskunde versterkingslessen omdat ze dat het lastigste vak vindt

zondag 22 november 2020 om 22:26
Zou het hem hier niet in zitten?
Zou hoogbegaafdheid nog een optie kunnen zijn? Dan kunnen vragen ook anders opgevat worden dan hoe ze bedoeld zijn.
zondag 22 november 2020 om 22:44
Mijn zonen zitten op twee verschillende middelbare scholen.Luci_Mster2 schreef: ↑22-11-2020 22:18He? School bied dat niet zelf aan? Geen huiswerk begeleiding of bijlessen op het 8e of 9e uur?
Op geen van beide bieden ze standaard huiswerkbegeleiding aan.
Ik verwacht dat ook niet, ik verwacht dat je in principe zonder extra’s (een zetje of een beetje hulp van ouders zie ik niet als extra’s) het niveau aan zou moeten kunnen.
Je kan op de school van mijn oudste zoon tegen behoorlijke betaling wel in de vakanties via school studenten inhuren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 22 november 2020 om 22:53
Dit was ook mijn gedachte. Dan is eerder stress/faalangstigheid iets om aan te denken dan planning.rumforviva schreef: ↑22-11-2020 22:17Je hebt het steeds over leren plannen, maar komt ze tijd te kort dan? Misschien heeft ze meer aan leren hóe je stof opneemt en verwerkt dan puur het plannen. Als je zegt dat ze wiskunde onder de knie heeft en toch een laag cijfer heeft, dan ligt dat toch niet aan de planning?
Ik zou hoe dan ook echt even via de mentor de toetsen induiken om te kijken wat er precies fout gaat.

zondag 22 november 2020 om 23:25
Bij wiskunde is het belangrijk om alle stappen goed uit te schrijven. Checken jullie dat bij haar huiswerk?
Bij zaak vakken is het belangrijk om antwoorden goed te formuleren. Daar zijn allerlei tips over te vinden op internet.
En ik zou inderdaad in gesprek gaan met de mentor over wat er -blijkbaar- mis gaat tijdens de toetsen.
Bij zaak vakken is het belangrijk om antwoorden goed te formuleren. Daar zijn allerlei tips over te vinden op internet.
En ik zou inderdaad in gesprek gaan met de mentor over wat er -blijkbaar- mis gaat tijdens de toetsen.

maandag 23 november 2020 om 00:11
Oh oké, ja ik dacht al dat het buurvrouw Jannie zou zijn.rumforviva schreef: ↑22-11-2020 23:47Bang voor herkenning lees in het modtopic. Zo ongeveer het minst intieme of uitzonderlijke topic dat je kunt bedenken, maar goed.

maandag 23 november 2020 om 00:43
Sorry, maar zulke lage cijfers en zo weinig voldoendes, de vraagstelling moeilijk vinden klinkt gewoon als iemand die niet geschikt is voor VWO. Er zouden anders wel meer voldoendes zijn of cijfers die daar in de buurt kwamen. Toen ik op de middelbare school zat werden mensen met zulke cijfers al teruggeplaatst met de kerst. Denk dat Havo zelfs nog lastig wordt als ik dit zo lees.