Kdv en psz combineren?
dinsdag 17 november 2020 om 16:40
Vanwege corona ben ik helaas mijn baan kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik alweer uitzicht op een nieuwe maar dat betekent ook andere uren.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen qua opvang. Eén van de opties zou zijn dat ons zoontje naast zijn huidige 2 dagen kdv ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal op zijn toekomstige school gaat. Met wat extra ouderschapsverlof van mijn man komen we dan precies uit. Voor de overgang naar school tzt lijkt het me ook handig. Maar is 2 soorten opvang niet verwarrend?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoon zou ruim 2.5 zijn als dit mogelijk begint. Hij gaat al sinds hij 4 maanden is naar de opvang en dat is altijd heel goed gegaan. Er is alleen waarschijnlijk geen plek op zijn eigen groep voor een extra dag, vandaar dat we nu andere opties bekijken.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen qua opvang. Eén van de opties zou zijn dat ons zoontje naast zijn huidige 2 dagen kdv ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal op zijn toekomstige school gaat. Met wat extra ouderschapsverlof van mijn man komen we dan precies uit. Voor de overgang naar school tzt lijkt het me ook handig. Maar is 2 soorten opvang niet verwarrend?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoon zou ruim 2.5 zijn als dit mogelijk begint. Hij gaat al sinds hij 4 maanden is naar de opvang en dat is altijd heel goed gegaan. Er is alleen waarschijnlijk geen plek op zijn eigen groep voor een extra dag, vandaar dat we nu andere opties bekijken.
vrijdag 20 november 2020 om 20:37
Dochter gaat 1 dag per week naar het kinderdagverblijf en sinds ze 2.5 jaar is ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal.
Dit deels om oma wat de ontlasten op haar oppasdag en deels ter voorbereiding op school (PSZ zit in de school) Het bevalt ons uitstekend. dus lijkt me voor jullie ook prima keuze!
En voor degene die het hebben over het ‘oneigenlijk gebruik van de PSZ’’. We betalen hier kinder-opvangtarief en die van de PSZ is nog fors hoger dan KDV ook....
Dit deels om oma wat de ontlasten op haar oppasdag en deels ter voorbereiding op school (PSZ zit in de school) Het bevalt ons uitstekend. dus lijkt me voor jullie ook prima keuze!
En voor degene die het hebben over het ‘oneigenlijk gebruik van de PSZ’’. We betalen hier kinder-opvangtarief en die van de PSZ is nog fors hoger dan KDV ook....

vrijdag 20 november 2020 om 23:05
Ik was enkele jaren thuis en toen ging kind naar psz.
Toen ik weer ging werken had ik hele dagen opvang nodig. Ik wilde kind niet weghalen van psz, ze had het daar enorm naar haar zin. Dus dat laten doorlopen, en daarnaast kdv ingezet.
Enige was dat we groot deel zelf moesten betalen. Ik nam net ff meer uren af dan dat ik werkte.
Toen ik weer ging werken had ik hele dagen opvang nodig. Ik wilde kind niet weghalen van psz, ze had het daar enorm naar haar zin. Dus dat laten doorlopen, en daarnaast kdv ingezet.
Enige was dat we groot deel zelf moesten betalen. Ik nam net ff meer uren af dan dat ik werkte.

zaterdag 21 november 2020 om 08:12

zaterdag 21 november 2020 om 08:59
Als je voor een psz kiest omwille van het pedagogisch programma maak je correct gebruik van de psz. Als je voor een psz kiest als opvang, ben je een pedagogisch falende ouder en maak je correct gebruik van de psz. Oneigenlijk gebruik bestaat niet.

zaterdag 21 november 2020 om 09:27

Het is sowieso een heel beperkte kijk, want zelf per psz/gemeente zijn er verschillen in voor wie het is, wat je betaald en waar het onder valt tegenwoordig.
Hier is er naast de normale PSZ ook nog het onderdeel VVE apart en die is inderdaad voor kinderen met een achterstand, taal voornamelijk maar kan ook op gedrag zijn/soort gezin ect. Volgens mij is de term VVE sowieso beetje achterhaald, want gehele PSZ is tegenwoordig een voorschoolse educatie. Maar is nog steeds een indicatie voor een bepaalde groep die meer nodig heeft.
Daar zijn een vast aantal plekken voor gereserveerd hier, dus voldoe je niet aan die voorwaarden, kom je niet op die plek maar op de normale wachtlijst.
Er zijn hier PZS die al samenzijn met gewone opvang.
Er zijn peuterspeelzalen die dat niet zijn en los opereren met geld van de gemeente, er zijn PSZ waar je voor 2 dagdelen op inkomen een eigen bijdrage betaald en pas vanaf 3e dagdeel zelf heel dagdeel moet betalen.
En bij die PSZ die onder een KDV organisatie vallen kan je er KOT vragen. En bij die losstaande PZS met geld van gemeente weer niet.
Er is in mijn gemeente al niet 1 soort PSZ en niet 1 beleid of 1 doel.
Kan me niet voorstellen dat in rest van het land dan wel maar 1 soort PSZ is.

Dus die rare bewering sloeg sowieso al nergens op.
Maar je redenatie hierboven is sowieso fantastisch.

zaterdag 21 november 2020 om 10:46
Je kan alleen KOT aanvragen als je werkt.
Dat psz nu onder wet op de kinderopvang valt vind ik geen handige move.
Ik werkte niet, in eerste instantie betaalden we een inkomensafhankelijke bijdrage voor de psz.
Toen werd het bij kinderopvang ondergebracht en moesten we het uurtarief gaan betalen. Dat was echt even flink slikken.
We konden het net aan betalen, en deden het omdat kind het er naar haar zin had, maar als ik nu in dezelfde situatie zou zitten dan zou mijn kind niet naar psz gaan (en ook niet naar kdv).
Ouders met indicatie voor hun peuter hoeven dat tarief niet te betalen.
De groep ertussen betalen volle mep.
Ik werkte niet, in eerste instantie betaalden we een inkomensafhankelijke bijdrage voor de psz.
Toen werd het bij kinderopvang ondergebracht en moesten we het uurtarief gaan betalen. Dat was echt even flink slikken.
We konden het net aan betalen, en deden het omdat kind het er naar haar zin had, maar als ik nu in dezelfde situatie zou zitten dan zou mijn kind niet naar psz gaan (en ook niet naar kdv).

zaterdag 21 november 2020 om 10:52
Klopt. Maar het kan dus bij sommige wel. Net hoe het geregeld is bij die betreffende PSZ. ( of gemeente, sommige kiezen wel voor 1 beleid, dat is hier niet het geval)Expreszo schreef: ↑21-11-2020 10:46Je kan alleen KOT aanvragen als je werkt.
Hier kan je nog bij verschillende soorten PSZ kiezen, verschillende locaties hebben verschillende beleid/regels/bijdrages/ wel of niet onder kvd vallend ect.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 21-11-2020 11:04
12.89% gewijzigd
zaterdag 21 november 2020 om 10:54
Dit is achterhaald. 10 jaar geleden ongeveer had ik werkgerelateerd te maken met een pilot in Tilburg voor alle kinderen van 2 tot 4 jaar. Om de afstand tussen kinderen van werkende ouders op KDV en veelal niet werkende ouders op PSZ te verkleinen werden de dagdelen PSZ vergroot zodat deze OOK als opvang kon functioneren en de tijden niet langer een reden waren voor werkende ouders er geen gebruik van te maken. Het bestaat nog steeds.Marana schreef: ↑20-11-2020 14:37Ik ben heel verbaasd dat de algemene consensus blijkbaar is dat pzs prima opvang is, en niet gezien wordt als 'voorschool'.
Het boeit inderdaad niet wat ik er van vind. Maar als ik leidster in een pzs zou zijn zou ik er van balen als het als goedkope opvang wordt gezien, ipv het pedagogische traject wat het is.

zaterdag 21 november 2020 om 11:16
Bij ons in de gemeente valt er niks te kiezen helaas. Psz en kdv kost evenveel, en betaal je zelf als je geen werk hebt.
Denk dat ze daarmee de plank echt misslaan, en er veel knd nu tot ze naar school gaan thuis zitten. Heel erg zonde.
Want of het nou kdv is of psz; kinderen maken er ontwikkelingen door.
Denk dat ze daarmee de plank echt misslaan, en er veel knd nu tot ze naar school gaan thuis zitten. Heel erg zonde.
Want of het nou kdv is of psz; kinderen maken er ontwikkelingen door.
maandag 23 november 2020 om 10:53
Ik zou eerst eens goed verdiepen in de peuterspeelzaal. In veel gemeenten is dat opvang voor achterstandskinderen of kinderen met taal of andere problemen. Ze krijgen vaak een indicatie voor extra dagdelen en voorrang op de wachtlijst (hier standaard 4 dagdelen als 1 of beide ouders buiten Nederland geboren zijn). Het is ter voorbereiding op school. En dus geen gewone opvang. Vaak zijn de tijdstippen ook de schooltijden en erg moeilijk te combineren voor werkende ouders (hier beginnen ze bijvoorbeeld om 08.30, dan zijn de meeste ouders al aan het werk).
Ik ben er gaan kijken maar behoorde duidelijk niet tot de doelgroep. Er zitten kinderen die geen woord Nederlands spreken omdat ze thuis hin eigen taal spreken. Daar heeft jouw kind weinig aan.
Op een kinderdagverblijf spelen ze ook met leeftijdsgenoten en doen ze ook aan voorlezen, knippen en plakken. Sommige kdv hebben zelfs een programma voor de oudste peuters dat overheen komt met de peuterspeelzaal. Ik zag geen enkele meerwaarde. Maar wellicht is dat voor jou anders.
Ik ben er gaan kijken maar behoorde duidelijk niet tot de doelgroep. Er zitten kinderen die geen woord Nederlands spreken omdat ze thuis hin eigen taal spreken. Daar heeft jouw kind weinig aan.
Op een kinderdagverblijf spelen ze ook met leeftijdsgenoten en doen ze ook aan voorlezen, knippen en plakken. Sommige kdv hebben zelfs een programma voor de oudste peuters dat overheen komt met de peuterspeelzaal. Ik zag geen enkele meerwaarde. Maar wellicht is dat voor jou anders.
maandag 23 november 2020 om 14:14
Evelien, dat alles is hier niet van toepassing. Het is een peuterspeelzaal op de toekomstige school, en juist niet voor achterstanden. Daar zijn hier in de gemeente speciale programmas en locaties voor.
Qua inhoud zie ik verder ook geen verschil met het kdv. Daar doen ze inderdaad ook een heel pedagisch programma met knutselen, voorlezen etc etc. Dat daar niet per se een meerwaarde in zit ben ik dus met je eens maar daar doen we het ook niet voor. Op zijn eigen crèche kunnen we hoogstwaarschijnlijk niet de extra dagen krijgen die we nodig zouden hebben. Zo doende gingen we verder kijken en kwamen we bij deze optie uit.
Qua inhoud zie ik verder ook geen verschil met het kdv. Daar doen ze inderdaad ook een heel pedagisch programma met knutselen, voorlezen etc etc. Dat daar niet per se een meerwaarde in zit ben ik dus met je eens maar daar doen we het ook niet voor. Op zijn eigen crèche kunnen we hoogstwaarschijnlijk niet de extra dagen krijgen die we nodig zouden hebben. Zo doende gingen we verder kijken en kwamen we bij deze optie uit.

maandag 23 november 2020 om 14:25
Gewoon lekker doen dan!Positivevibes schreef: ↑23-11-2020 14:14Evelien, dat alles is hier niet van toepassing. Het is een peuterspeelzaal op de toekomstige school, en juist niet voor achterstanden. Daar zijn hier in de gemeente speciale programmas en locaties voor.
Hier heeft de grootste opvangstichting in de gemeente 12 psz waarvan er 4 met de VVE indicatie werken. De overige allemaal niet waaronder degene die wij kozen en die in de school zat waar dochter heen zou gaan als ze 4 was. Ik vond het ideaal.