Tips co-ouderschap regeling

24-11-2020 13:08 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een vriendin zoek ik tips over het beste co-ouderschap-schema (leeftijd kinderen 0 tot 5).

Wat is het fijnst voor de kinderen? Om de week, halve week hier, halve week daar, elke twee weken wisselen? In de avond wisselen of juist overdag?

Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Tiana_76 schreef:
24-11-2020 15:16
De primaire verzorger is er dus 1.

De andere figuren zien ze dus minder. Dat kan ook prima in een bezoekregeling.
Oh, zo.
Als belang van kinderen echt op 1 staar: opnieuw om tafel, is de scheiding te voorkomen?

Zo niet: dan de kinderen een vaste plek en de ouders reizen heen en weer.
Een regeling met een halve week is een voordeel bij jongere kinderen omdat ze de andere ouder minder lang hoeven te missen en alle doordeweekse dagen zijn hetzelfde. Elke maandag tot en woensdagochtend bij mama bijvoorbeeld en woensdag vanuit school naar papa en dan zaterdagavond weer naar mama. Bij co ouderschap is het wel belangrijk dat de ouders bij elkaar in de buurt wonen. Op die manier kan kind bij beide ouders vandaan naar de hobby toe (worden gebracht). Voordeel is ook dat op school kan worden doorgegeven op welke dagen welke ouder gebeld kan worden bij calamiteit.
lilalinda schreef:
24-11-2020 15:20
Als belang van kinderen echt op 1 staar: opnieuw om tafel, is de scheiding te voorkomen?

Zo niet: dan de kinderen een vaste plek en de ouders reizen heen en weer.

Precies!

En zeker jonge kinderen hebben echt hun regelmaat en hun eigen spullen nodig.
Laat de ouders dan maar steeds van huis wisselen, zeker als ze nog zo jong zijn.
patchouli_ schreef:
24-11-2020 14:31
Ligt dat aan de regeling of aan het feit dat jij er dus niet achter stond en jullie wellicht een slechte verstandhouding hebben/hadden?

Recent onderzoek wijst namelijk iets heel anders uit.
Ik stond er in het begin wel achter maar al snel bleek dat dochter het er niet goed onder deed. Wekelijks gillen/krijsen als ze met papa mee moest , die haar vervolgens weer dumpte bij oma. Doordat het een vechtscheidig was(nja, dat maakte ex ervan) Jeugdzorg ingeschakeld maar ook die vonden dat het door moest gaan.
Resultaat is dus nu een kind met hechtingsproblematiek en ondanks dat ze enigszins van haar vader houd, vind ze het een ontzettende idioot.

Nee echt, ik adviseer iedereen om vooral naar je kind te kijken en vooral niet luisteren wat zgn. experts zeggen. Had ik maar niet naar ze geluisterd.
heppydepeppy12 schreef:
24-11-2020 16:17
Ik stond er in het begin wel achter maar al snel bleek dat dochter het er niet goed onder deed. Wekelijks gillen/krijsen als ze met papa mee moest , die haar vervolgens weer dumpte bij oma. Doordat het een vechtscheidig was(nja, dat maakte ex ervan) Jeugdzorg ingeschakeld maar ook die vonden dat het door moest gaan.
Resultaat is dus nu een kind met hechtingsproblematiek en ondanks dat ze enigszins van haar vader houd, vind ze het een ontzettende idioot.

Nee echt, ik adviseer iedereen om vooral naar je kind te kijken en vooral niet luisteren wat zgn. experts zeggen. Had ik maar niet naar ze geluisterd.

Leest meer alsof dat ligt aan jouw keuze van het vadermateriaal dan aan het concept co-ouderschap.
To. Waarom bemoei jij je er mee? Je vriendin en haar ex-partner zijn beide volwassenen, beide ouders, beide verantwoordelijk voor hoe ze hier mee omgaan. Als jij je vriendin goed bedoeld voedt met informatie die niet passend is bij hun situatie, help je haar en de verstandhouding tussen de ouders niet.

Jij kunt wel tot de conclusie komen dat week op, week af prima kan. Maar zij moeten daarmee omgaan, niet jij. Misschien is een andere verdeling beter in hun situatie.

Kinderen zijn flexibel en loyaal. Onthou dat maar misbruik dat niet! Voor co-ouderschap is bij elkaar in de buurt wonen wenselijk. Ook is het zeer wenselijk dat ouders elkaar vertrouwen en respectvol met elkaar omgaan. Afspraken van nu staan niet in beton tot ze 18 zijn. Bij nieuwe fases zoals school, clubs etc. verandert er wat in de tijden. Het belang van de kinderen moet voorop blijven staan.

Maar nogmaals waarom bemoei jij je er mee? Dat is echt iets tussen hen of gaat het hierover jou?
Tiana_76 schreef:
24-11-2020 15:01
Dat is niet heel relevant voor de hechtingsfase, dan gaat het er met name om dat een kind vaste verzorgers op vaste momenten heeft. Wie dat zijn maakt niet veel uit. Zo kan een kinderdagverblijfmedewerker prima fungeren als hechtingsfiguur. 70% van de kinderen heeft een primair hechtingsfiguur, dat is meestal de moeder.
Nogmaals, recent onderzoek wijst anders uit. Lees mijn link maar eens.

Dat de meeste kinderen hun moeder als primair hechtingsfiguur hebben komt omdat de meeste kinderen nog steeds voornamelijk door de moeder worden verzorgd. Nu sinds een jaar of 15 steeds meer vaders actief mee-ouderen zowel in als na de relatie, zijn er resultaten op Langere termijn voor handen van dat actief meevaderen, gelijkwaardig ouderschap, en onderzoek daarna komt tot andere conclusies dan lang werd aangenomen. Oa dat een kind prima 2 gelijkwaardige hechtingsfiguren kan hebben en een grotere kans heeft op een evenwichtige ontwikkeling.
S-Groot schreef:
24-11-2020 16:32
Leest meer alsof dat ligt aan jouw keuze van het vadermateriaal dan aan het concept co-ouderschap.
Je weet toch niet altijd alles vantevoren!!! Echt.
justagirly schreef:
24-11-2020 17:33
Maar in de situatie als TO: kind van nul, dus vorig jaar was samen een baby krijgen een uitstekend idee en nu is scheiden de enige optie??
Geloof jij dat hier weldenkende mensen bezig zijn?
lilalinda schreef:
24-11-2020 18:00
Maar in de situatie als TO: kind van nul, dus vorig jaar was samen een baby krijgen een uitstekend idee en nu is scheiden de enige optie??
Geloof jij dat hier weldenkende mensen bezig zijn?
Nee, dat vind ik eigenlijk onvoorstelbaar.
Dank voor jullie bijdragen. Ik ga gelukkig geen advies uitbrengen op basis van dit forum, het is meer om eens te kijken wat er zoal over bekend is.

De link van patchouli_ is interessant, daar is de conclusie toch vooral dat het beste voor het kind is dat er weinig conflicten zijn en goede communicatie.

Wordt wel vergeleken met kinderen van gescheiden ouders zonder co-ouderschap en niet met kinderen van ouders die bij elkaar zijn. Hoewel je kunt bedenken dat ook bij ouders die bij elkaar zijn conflict en slechte communicatie voor problemen bij het kind zorgen.

Dat van de hechting aan meer dan 1 persoon vind ik wel een interessante discussie. Als een kind dat niet kan zouden er toch heel veel kinderen met hechtingsproblemen zijn omdat ze bijvoorbeeld door nannies of kinderdagverblijven worden opgevoed.
justagirly schreef:
24-11-2020 17:33

Je voelt je kennelijk nogal aangesproken waardoor je niet meer kunt lezen wat er staat. Ik haal enkel Heppydepeppy's argument tegen co-ouderschap bij baby's onderuit.
S-Groot schreef:
25-11-2020 09:12
Je voelt je kennelijk nogal aangesproken waardoor je niet meer kunt lezen wat er staat. Ik haal enkel Heppydepeppy's argument tegen co-ouderschap bij baby's onderuit.
Ik lees het alsof je haar keuze voor de vader veroordeelt. Ook na jouw uitleg.
Ik voel me niet aangesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven