Tips co-ouderschap regeling

24-11-2020 13:08 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een vriendin zoek ik tips over het beste co-ouderschap-schema (leeftijd kinderen 0 tot 5).

Wat is het fijnst voor de kinderen? Om de week, halve week hier, halve week daar, elke twee weken wisselen? In de avond wisselen of juist overdag?

Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Ik heb een regeling waarbij we zondag wisselen om 17 uur.
Week bij vader, week bij mij.
Maar onze dochter is al 15.
justagirly wijzigde dit bericht op 24-11-2020 14:48
Reden: Aanvulling w.b. leeftijd
13.86% gewijzigd
Dit is natuurlijk beetje onzinnig.

Niemand hier kent rooster van jouw vriendin of haar expartner of hun wensen. Of waar ze wonen, welke sporten en hobby's er zijn van ouders en kinderen. Hoeveel kinderopvang nu is en straks zal zijn ect ect.

Laat ze mediation mbt omgang en KA nemen.
Een baby doet het vaak niet goed in een co-ouderschap.
Goede tip van Luci!
Wij hebben inderdaad ook mediation gehad, 11 jaar geleden.
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 13:11
Dit is natuurlijk beetje onzinnig.

Niemand hier kent rooster van jouw vriendin of haar expartner of hun wensen. Of waar ze wonen, welke sporten en hobby's er zijn van ouders en kinderen. Hoeveel kinderopvang nu is en straks zal zijn ect ect.

Laat ze mediation mbt omgang en KA nemen.
Snap dat het een individuele situatie is, maar het gaat me nu meer om ervaringen voor de kinderen. De rest valt aan te passen en daar willen ze een zo goed mogelijk besluit over nemen.
Wat Lucy schrijft. Co-ouderschap is maatwerk. De vaders van mijn kinderen en ik hebben hier bijvoorbeeld niet voor gekozen vanwege de afstand tussen onze woningen, werktijden die niet aansluiten etc.
Ik geloof dat het bij hele jonge kinderen ook wordt afgeraden.
Heel veel mediators hebben ook ervaring en kennis over hoe het voor kinderen is. Laat ze echt daar naar kijken. Kost een paar centen meer maar is op alle vlakken het beste.
T aller aller fijnste voor de kinderen is als ouders erg dichtbij elkaar wonen of bijv de kinderen in t zelfde huis blijven en ouders wisselen
where ever you go, go with your heart
Het is passen en meten en niet altijd perse beter om alles door de helft te doen (alleen al wegens reistijd en scholen en clubjes)
Om de rust en regelmaat de waarborgen zoveel mogelijk de dingen door laten gaan zoals voor de scheiding en of dat nu bij ouder A of ouder B is maakt niet uit denk ik? Verder een omgangsregeling waar iedereen wat geeft en iedereen wat neemt. Uitgangspunt moeten de kinderen zijn. En hoewel het in het begin heel stil kan zijn in huis is die vrijheid uiteindelijk juist ook wel weer heel fijn, geloof me. En dan ben je blij dat je kinderen af en toe lekker bij papa of mama zijn. Ik zou wel als de band met beider ouders goed is een beetje bij elkaar in de buurt gaan wonen en zoveel mogelijk verdelen. Kinderen hebben twee ouders en hebben echt het recht op omgang met beiden. Tenzij een van de ouders mishandeld of misbruikt zal geen enkele kinderrechter de omgang tot de kinderen beperken of tegen een co-ouderschap zijn. Volgens mij is tegenwoordig co-ouderschap de norm (tenzij met baby's)
0 jaar?! Niet.
Even simpel, die kan m.i. t beste bij moeder wonen en pa liefst dagelijks op bezoek.

Wij hebben coouderschap sinds dochter bijna 3 was en dat was de eerste jaren ook nog verre van ideaal.

Mijn dochter is nu 5,5 en kan er mee om gaan. Maar nogsteeds dwarsse buien omdat ze papa mist. Eerder was ze bijna niet handelbaar op wisseldagen :cry:

Sterkte voor alle betrokkenen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Skawa schreef:
24-11-2020 13:40
T aller aller fijnste voor de kinderen is als ouders erg dichtbij elkaar wonen of bijv de kinderen in t zelfde huis blijven en ouders wisselen
Ik moet er niet aan denken. Kom je nooit los van elkaar. En wat als je een nieuwe relatie krijgt.
Nee vreselijk.
Voor een baby is co-ouderschap sowieso af te raden.
Al is het wel belangrijk dat beide ouders betrokken zijn.

Maar niemand kan toch voor iemand die ze niet kennen een schema maken?
MarieSimone schreef:
24-11-2020 13:47
Ik moet er niet aan denken. Kom je nooit los van elkaar. En wat als je een nieuwe relatie krijgt.
Nee vreselijk.
Maar de kinderen moeten er wel aan denken om steeds maar van huis te wisselen?
Tja....
Dat baby’s het niet goed doen in co-ouderschap is achterhaalt. Baby’s kunnen prima twee hechtingsfiguren hebben in twee huizen.

Voor een veilige hechting wordt wel geadviseerd om een jonge baby niet te lang te scheiden van een hechtingsfiguur, dus week om week is wat te veel gevraagd. In aanvang zou 3,5 om 3,5 mooi zijn, wisselen op woensdag zodat je beide een weekend dag hebt.
Als kind ouder wordt (4 jaar) kun je naar 2,5 om 4,5, dus een halve week met Het weekend afwisselend.
Het voordeel is dat iedere doordeweekse dag voorspelbaar is. Op maandag ben je Altijd bij Ouder 1 en op donderdagen altijd bij ouder 2.
Als kinderen ouder worden (richting middelbare school leeftijd) Kun je naar week om week gaan.

Dit is theoretisch een goede regeling, passend bij de leeftijd. Maar het hangt natuurlijk af van je werkrooster, of je dit waar kan maken. En niet alle kinderen zijn gelijk.

Hoe dan ook: elke verdeling kan goed verlopen, zolang ouders deze goed vormgeven. Zonder ruzie, elkaar niet afvallen maar aanvullen, ondersteunen, flexibel zijn, verschillen accepteren, gebruik maken van elkaars sterke kanten en elkaar niet afkammen op minder sterke kanten. Je kind toestaan het goed te hebben bij de ander en van de andere ouder te houden.

Goed met elkaar omgaan is vele malen belangrijker voor het welzijn van je kind dan welke dagen je exact afspreekt.
Twee kennissen zijn beiden gescheiden terwijl jongste 1 was. Beiden de regelinh:
MA-woensdagmiddag ouder a
Woensdagmiddag - vrijdag ouder B
Weekend om en om.

1 van de stellen doet dan nog dat de andere ouder in zijn weekend keer komt eten en kind in bed legt (maar weet niet of ik daarvoor zou kiezen)
Co-ouderschap is bij een baby/jonge peuter echt af te raden. Onder dwang heb ik m'n dochter dat moeten aandoen en het resultaat is een meisje die heel veel therapeuten heeft gezien en nog steeds last heeft van hechtingsproblematiek.

Dus voor iedereen die het overweegt: DOE HET NIET!!!
heppydepeppy12 schreef:
24-11-2020 14:28
Co-ouderschap is bij een baby/jonge peuter echt af te raden. Onder dwang heb ik m'n dochter dat moeten aandoen en het resultaat is een meisje die heel veel therapeuten heeft gezien en nog steeds last heeft van hechtingsproblematiek.

Ligt dat aan de regeling of aan het feit dat jij er dus niet achter stond en jullie wellicht een slechte verstandhouding hebben/hadden?

Recent onderzoek wijst namelijk iets heel anders uit.
heppydepeppy12 schreef:
24-11-2020 14:28

Inderdaad. Een goede, veilige hechting, maar ook hechtingsproblemen worden nog altijd zeer zwaar onderschat!
Leeftijd 0 en dan noem je de opties 'elke week' en 'elke twee weken' wisselen? Bizar. Laat vriendin zelf deskundig advies inwinnen.
LAgirl82 schreef:
24-11-2020 14:40
Inderdaad. Een goede, veilige hechting, maar ook hechtingsproblemen worden nog altijd zeer zwaar onderschat!
En hoe zit het dan met hechting aan de tweede ouder? Het is voor een kind heel waardevol om zich aan beide ouders te mogen hechten en als twee ouders zich gelijkelijk verantwoordelijk en betrokken voelen voor en bij zijn welzijn.

Je moet niet de nadelen van scheiding voor kinderen gelijkstellen aan de nadelen van co-ouderschap. Kinderen hebben sowieso last van een scheiding namelijk, in welke regeling je ook samen voor ze zorgt. Een minder goede band en gehechtheid met 1 ouder, heeft nadelen die zijn hele jeugd doorspelen. Kinderen die een goede gehechtheid mogen hebben met hun beide ouders, zijn bewezen stabieler op latere leeftijd.

Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen, zeker als één van de ouders geen goede verzorger kan zijn of als ouders elkaar het leven zuur maken Maar dan is co-ouderschap niet de oorzaak van de problemen, maar het gebrek aan zorg- en opvoedingskwaliteiten of de strijd die ouders met elkaar voeren.
Een heel recent literatuuronderzoek vind je hier:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... eiding.pdf
patchouli_ schreef:
24-11-2020 14:48
En hoe zit het dan met hechting aan de tweede ouder? Het is voor een kind heel waardevol om zich aan beide ouders te mogen hechten en als twee ouders zich gelijkelijk verantwoordelijk en betrokken voelen voor en bij zijn welzijn.
Dat is niet heel relevant voor de hechtingsfase, dan gaat het er met name om dat een kind vaste verzorgers op vaste momenten heeft. Wie dat zijn maakt niet veel uit. Zo kan een kinderdagverblijfmedewerker prima fungeren als hechtingsfiguur. 70% van de kinderen heeft een primair hechtingsfiguur, dat is meestal de moeder.
Tiana_76 schreef:
24-11-2020 15:01
Dat is niet heel relevant voor de hechtingsfase, dan gaat het er met name om dat een kind vaste verzorgers op vaste momenten heeft. Wie dat zijn maakt niet veel uit. Zo kan een kinderdagverblijfmedewerker prima fungeren als hechtingsfiguur. 70% van de kinderen heeft een primair hechtingsfiguur, dat is meestal de moeder.
Een baby bouwt dan toch een emotionele band op met die primaire verzorgers?
Dat kunnen het beste de vader en de moeder zijn lijkt mij!
justagirly schreef:
24-11-2020 15:08
Een baby bouwt dan toch een emotionele band op met die primaire verzorgers?
Dat kunnen het beste de vader en de moeder zijn lijkt mij!
De primaire verzorger is er dus 1.

De andere figuren zien ze dus minder. Dat kan ook prima in een bezoekregeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven