Vraag aan ouders die niet via consultatiebureau vaccineren.
dinsdag 24 november 2020 om 18:41
Nou ja, zie topic-titel 
Samenvatting:
Wie van hier heeft z'n kinderen niet via het reguliere consultatiebureau gevaccineerd, maar via een antroposofisch consultatiebureau of via de huisarts?
En hoe hebben jullie het gedaan qua betalen/vergoedingen?
Uitleg:
Wij gaan met onze zoon naar een antroposofisch consultatiebureau. Het is voor mijn vraag niet echt van belang waarom, maar laat ik duidelijk zijn dat wij in ieder geval echt pro-vaccineren zijn!
De arts aldaar gaf aan dat zij ook gewoon volgens het rijksvaccinatieprogramma vaccineren, maar dat wij als ouders ook iets anders mogen wensen (exact op tijd, iets later, of gewoon niet). Ze lichten sowieso alle voor en nadelen toe.
Ze hebben dan ook bijna alle vaccinaties gewoon in huis, behálve de pneumokokken. Als ik het goed onthouden heb van het vorige bezoek, is dat omdat veel van hun bezoekende ouders, er voor kiezen deze specifieke niet te vaccineren, en dat het in huis hebben van dit vaccin vaak betekende dat deze "over datum" ging.
De arts schreef dus een recept voor, zodat wij deze zelf bij de apotheek konden halen, en het vervolgens konden declareren.
Zo gezegd, zo gedaan.
Behalve dan, dat onze zorgverzekering deze helemaal niet wíl vergoeden, omdat zij zeggen "je kan je kind gratis vaccineren via het reguliere programma."
Ja, is natuurlijk ook zo.
Waarop "onze" arts zegt "ja, hállo, sinds wanneer bepaald een verzekering of een vaccinatie nodig is of niet? Ík ben toch zeker de voorschrijvende arts?" Ja, valt ook wat voor te zeggen.
Na goed, we zullen hier nog wel even over door gaan discussiëren met deze en gene, maar ineens vroeg ik mij af; ik weet dat er ouders zijn die (om verschillende redenen) de vaccinaties niet via het consultatiebureau halen, maar bij (bijvoorbeeld) de huisarts. Hoe doen jullie dat met de vergoedingen? Betalen jullie deze zelf? Worden ze wel door je verzekering vergoed?

Samenvatting:
Wie van hier heeft z'n kinderen niet via het reguliere consultatiebureau gevaccineerd, maar via een antroposofisch consultatiebureau of via de huisarts?
En hoe hebben jullie het gedaan qua betalen/vergoedingen?
Uitleg:
Wij gaan met onze zoon naar een antroposofisch consultatiebureau. Het is voor mijn vraag niet echt van belang waarom, maar laat ik duidelijk zijn dat wij in ieder geval echt pro-vaccineren zijn!
De arts aldaar gaf aan dat zij ook gewoon volgens het rijksvaccinatieprogramma vaccineren, maar dat wij als ouders ook iets anders mogen wensen (exact op tijd, iets later, of gewoon niet). Ze lichten sowieso alle voor en nadelen toe.
Ze hebben dan ook bijna alle vaccinaties gewoon in huis, behálve de pneumokokken. Als ik het goed onthouden heb van het vorige bezoek, is dat omdat veel van hun bezoekende ouders, er voor kiezen deze specifieke niet te vaccineren, en dat het in huis hebben van dit vaccin vaak betekende dat deze "over datum" ging.
De arts schreef dus een recept voor, zodat wij deze zelf bij de apotheek konden halen, en het vervolgens konden declareren.
Zo gezegd, zo gedaan.
Behalve dan, dat onze zorgverzekering deze helemaal niet wíl vergoeden, omdat zij zeggen "je kan je kind gratis vaccineren via het reguliere programma."
Ja, is natuurlijk ook zo.
Waarop "onze" arts zegt "ja, hállo, sinds wanneer bepaald een verzekering of een vaccinatie nodig is of niet? Ík ben toch zeker de voorschrijvende arts?" Ja, valt ook wat voor te zeggen.
Na goed, we zullen hier nog wel even over door gaan discussiëren met deze en gene, maar ineens vroeg ik mij af; ik weet dat er ouders zijn die (om verschillende redenen) de vaccinaties niet via het consultatiebureau halen, maar bij (bijvoorbeeld) de huisarts. Hoe doen jullie dat met de vergoedingen? Betalen jullie deze zelf? Worden ze wel door je verzekering vergoed?

dinsdag 24 november 2020 om 19:48
Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 19:46Niemand is verzekerd voor die rijksoverheidvaccinatieprogrammavaccinaties.![]()
Nou ja, er zitten de gekste dingen in aanvullende verzekeringen, dus misschien is er ook wel ergens een pakketje waar zo'n losse vaccinatie in zit.
dinsdag 24 november 2020 om 19:53
Bedankt voor de reacties so far 
Ik vind het enerzijds ook niet raar dat het niet vergoedt wordt, maar omdat ik weet dat er best wat ouders zijn die naar (bijv) een huisarts gaan voor deze vaccinaties, was ik benieuwd of en hoe dit qua vergoedingen is gesteld bij hun
De pneumokokken is best een prijzige, 78 euro mocht ik aftikken. Dit is de eerste van de 3 (of was het 4?) pneumo's, dus ik zou m nog een paar keer mogen aftikken
Hij valt trouwens wel gewoon onder het rijksvaccinatieprogramma, het is niet zo dat wij deze zelf per se willen of zo
Kijk, we moeten alle kosten van het bureau al zelf betalen, en dat is uiteraard een keuze. Maar omdat zij dit specifieke vaccin niet in huis hebben, zouden we deze dus zelf moeten betalen? Ons werd, door de verzekering, aangeraden dit bij het RIVM na te vragen, maar ik gok dat deze even wat minder bereikbaar zijn op dit moment, en/of andere prioriteiten hebben
Een andere telefonist van onze verzekering zei, een paar weken terug toen ik er ook al naar vroeg, dat ze het soms wel vergoeden, als de arts het nodig vond om op een ander moment te vaccineren. Maar die ik vandaag sprak, sprak dat weer tegen...
Maar goed; mijn hoofdvraag was dus of andere ouders dit herkennen en of zij misschien het wel vergoedt krijgen, of dat ze het sowieso zelf betalen.
Poeszie: ik zie het meer als : ik krijg een voedselbon voor bepaalde merken van de (onafhankelijke?) overheid, net als alle andere Nederlanders, maar ik mag deze alleen maar bij de AH inleveren. Als ik datzelfde merk bij de Jumbo wil halen (omdat ik voor de AH veel verder moet reizen bijvoorbeeld) mag ik de bon niet inwisselen en moet ik alles zelf betalen. Ook niet helemaal een goede vergelijking misschien, maar zo zie ik het meer dan wat jij bedoelt
LaDolcheVita; nou ja, zoiets heeft ons ook doen besluiten liever niet naar het reguliere te gaan. We gaan nu waarschijnlijk wél voor de vaccinaties dan maar, maar aan de telefoon kregen we al een beetje het idee dat ze dat "zeer onverstandig" vonden

Ik vind het enerzijds ook niet raar dat het niet vergoedt wordt, maar omdat ik weet dat er best wat ouders zijn die naar (bijv) een huisarts gaan voor deze vaccinaties, was ik benieuwd of en hoe dit qua vergoedingen is gesteld bij hun

De pneumokokken is best een prijzige, 78 euro mocht ik aftikken. Dit is de eerste van de 3 (of was het 4?) pneumo's, dus ik zou m nog een paar keer mogen aftikken

Kijk, we moeten alle kosten van het bureau al zelf betalen, en dat is uiteraard een keuze. Maar omdat zij dit specifieke vaccin niet in huis hebben, zouden we deze dus zelf moeten betalen? Ons werd, door de verzekering, aangeraden dit bij het RIVM na te vragen, maar ik gok dat deze even wat minder bereikbaar zijn op dit moment, en/of andere prioriteiten hebben

Een andere telefonist van onze verzekering zei, een paar weken terug toen ik er ook al naar vroeg, dat ze het soms wel vergoeden, als de arts het nodig vond om op een ander moment te vaccineren. Maar die ik vandaag sprak, sprak dat weer tegen...
Maar goed; mijn hoofdvraag was dus of andere ouders dit herkennen en of zij misschien het wel vergoedt krijgen, of dat ze het sowieso zelf betalen.
Poeszie: ik zie het meer als : ik krijg een voedselbon voor bepaalde merken van de (onafhankelijke?) overheid, net als alle andere Nederlanders, maar ik mag deze alleen maar bij de AH inleveren. Als ik datzelfde merk bij de Jumbo wil halen (omdat ik voor de AH veel verder moet reizen bijvoorbeeld) mag ik de bon niet inwisselen en moet ik alles zelf betalen. Ook niet helemaal een goede vergelijking misschien, maar zo zie ik het meer dan wat jij bedoelt

LaDolcheVita; nou ja, zoiets heeft ons ook doen besluiten liever niet naar het reguliere te gaan. We gaan nu waarschijnlijk wél voor de vaccinaties dan maar, maar aan de telefoon kregen we al een beetje het idee dat ze dat "zeer onverstandig" vonden

dinsdag 24 november 2020 om 19:55
Vind ik niet erg hoor, om een beetje off topic te gaan

dinsdag 24 november 2020 om 19:56
Zoon is afwijkend gevaccineerd. De vaccinaties die via de kinderarts liepen (die ook het programma opstelde) vielen gewoon onder de ‘verzekering’. Ze werden gezet op een locatie van de GGD maar dan werd een standaard vaccinatie gesplitst in twee vaccinaties bijvoorbeeld en gespreid.
De vaccinaties die ik volgens dat schema ook wilde laten zetten maar wegens drukte GGD pas weken later kon laten doen of tig kilometer verderop, via huisarts.
Bij de huisarts vertelde ik assistente welke vaccinatie nodig was en zij maakte een afspraak. Het recept werd naar de apotheek gestuurd waar ik het ophaalde voor de afspraak en die heb ik gewoon ter plekke afgerekend. Vorig jaar de extra ACWY vaccinatie bij zoon laten zetten buiten standaard schema om volgens dezelfde route. Ik heb niet eens geprobeerd dit te verhalen op de zorgverzekering. Want je kan via de GGD gewoon zelf een afspraak maken voor vaccinatie en dan is het gratis.
De vaccinaties die ik volgens dat schema ook wilde laten zetten maar wegens drukte GGD pas weken later kon laten doen of tig kilometer verderop, via huisarts.
Bij de huisarts vertelde ik assistente welke vaccinatie nodig was en zij maakte een afspraak. Het recept werd naar de apotheek gestuurd waar ik het ophaalde voor de afspraak en die heb ik gewoon ter plekke afgerekend. Vorig jaar de extra ACWY vaccinatie bij zoon laten zetten buiten standaard schema om volgens dezelfde route. Ik heb niet eens geprobeerd dit te verhalen op de zorgverzekering. Want je kan via de GGD gewoon zelf een afspraak maken voor vaccinatie en dan is het gratis.
dinsdag 24 november 2020 om 20:01
Nou ja, dit dus ook. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen waarom ons kind niet naar het KDV ging, maar waarom papa thuis was, en niet ikLuci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 19:33Ze slaan nog veel meer data op, niet alleen lengte en gewicht/groei. Ook of ze de ouders een risico vinden en waarom, hele vragenlijsten komen er om de hoek kijken, later zelfs via school.
Allemaal niet verplicht natuurlijk.

dinsdag 24 november 2020 om 20:06
Maar je klopt bij de verkeerde aan met jouw declaratie, de zorgverzekeraar betaalt dit niet. In jouw vergelijking: als de ah geld krijgt voor die voedselbonnen en de Jumbo niet, is het toch logisch dat de Jumbo ze niet accepteert?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑24-11-2020 19:53
Poeszie: ik zie het meer als : ik krijg een voedselbon voor bepaalde merken van de (onafhankelijke?) overheid, net als alle andere Nederlanders, maar ik mag deze alleen maar bij de AH inleveren. Als ik datzelfde merk bij de Jumbo wil halen (omdat ik voor de AH veel verder moet reizen bijvoorbeeld) mag ik de bon niet inwisselen en moet ik alles zelf betalen. Ook niet helemaal een goede vergelijking misschien, maar zo zie ik het meer dan wat jij bedoelt![]()
Ik vind eigenlijk dat vooral jouw consultatiebureau raar doet met die vaccinatie, aangezien ze die andere wel gewoon geven. Ze maken het zichzelf wel makkelijk zo.
anoniem_64005d5de9b03 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 20:08
Reden: citaat kan wel wat minder :-)
Reden: citaat kan wel wat minder :-)
45.78% gewijzigd

dinsdag 24 november 2020 om 20:24
Gewoon rare vragen negeren en vragen naar het vaccinatieprogramma.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑24-11-2020 20:01Nou ja, dit dus ook. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen waarom ons kind niet naar het KDV ging, maar waarom papa thuis was, en niet iken hoe ik dat vond, aangezien ik een professional ben (pedagoog) en of ik hem wel vertrouwde met de baby
Echt, WTF
Gelukkig ben ik mondig genoeg om daar een antwoord op te geven waaruit bleek dat het onderwerp daarmee was afgedaan, maar echt, damn......
Ik heb zelf dit soort vragen nooit in mijn gezicht gekregen trouwens. Ik had vooral moeite met de vragen die mijn oudste kreeg op school met rare vragenlijsten. Bizarre vraagstellingen ook naast de vragen zelf. Is meer vanuit de overheid dan dat een arts of verpleegster rare dingen vroeg of aannam. Gelukkig.
Die hebben me ook heel veel geholpen met mijn jongste en een ernstige verborgen reflux en groeiproblemen en nog. Ik kan bij hen beter terecht dan bij mijn huisarts. Ze hebben ook geholpen met een doorverwijzing krijgen die me eerst werd geweigerd.
Maar is allemaal offtopic op zich.

dinsdag 24 november 2020 om 20:47
Dat is wat ik bedoelde, via apotheek is andere inkoop route dan via rijksvaccinatieprogramma ondanks dat het dezelfde vaccins kunnen zijn. (Mijn kinderen hadden oude variant meningococcen gehad en ik wilde de nieuwe)Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 19:35Dat klopt niet helemaal. De vaccinaties van het overheidsprogramma zijn nooit verzekerd.
En hebben ook niets met de verzekeraar te maken.
Je kan ze gratis krijgen door programma te volgen, wil je wat anders zal je altijd zelf moeten betalen. Die standaard vaccinaties van het programma he?
Extra vaccineren is weer wat anders.

dinsdag 24 november 2020 om 21:44
Ik vond ons oude CB een prutsclub en heb toen aan mijn huisarts gevraagd of zij de vaccinaties kon zetten. Dat was geen probleem. En omdat het CB en de huisarts in hetzelfde gebouw zitten heeft zij de vaccinaties bij het CB uit de koelkast gepakt en het briefje van het Rijks vaccinatie programma ingeleverd. Maar toen ik tijdens onze verhuizing de briefjes niet had was dat geen probleem en toog zij naar dezelfde koelkast.
Overige vaccinaties die buiten het programma vallen maar wel erg handig zijn, zoals waterpokken, Rota, Men acwy + b, betalen we zelf maar het zetten/toedienen werd niet door de huisarts in rekening gebracht. En ik heb een budget zorgverzekering en ben er niet extra voor verzekerd.
Overige vaccinaties die buiten het programma vallen maar wel erg handig zijn, zoals waterpokken, Rota, Men acwy + b, betalen we zelf maar het zetten/toedienen werd niet door de huisarts in rekening gebracht. En ik heb een budget zorgverzekering en ben er niet extra voor verzekerd.
dinsdag 24 november 2020 om 22:05
Ik ben met mijn zoon naar het antroposofische cb geweest. De consulten werden vergoed vanuit de aanvullende verzekering voor alternatieve zorg. Wanneer er een vaccinatie gezet werd wat het plus 16 euro bovenop het normale consult.
Wij hebben overigens wel de alternatieve antroposofische route gevolgd en zoon het eerste jaar niet gevaccineerd. Ik heb hem tot die tijd ook thuis gehad en hij kwam niet veel in aanraking met andere kinderen. Zodra hij naar het kdv ging zijn we gestart met vaccineren.
Ik was zelf niet te spreken over het reguliere cb. Hun informatie was zeer tegenstrijdig. Als je aan de drie mensen die je in een half uur zag ongeveer hetzelfde vertelde, kreeg je 3 compleet verschillende adviezen.
Ik wilde nog even nadenken over de eerste vaccinatie en elke keer pakte ze weer die prik en probeerde ze hem toch in mn kind te zetten, zonder mijn toestemming. Moest hem gewoon letterlijk onder hun handen vandaan trekken.
Ik heb me daar uiteindelijk dus uitgeschreven.
Wij hebben overigens wel de alternatieve antroposofische route gevolgd en zoon het eerste jaar niet gevaccineerd. Ik heb hem tot die tijd ook thuis gehad en hij kwam niet veel in aanraking met andere kinderen. Zodra hij naar het kdv ging zijn we gestart met vaccineren.
Ik was zelf niet te spreken over het reguliere cb. Hun informatie was zeer tegenstrijdig. Als je aan de drie mensen die je in een half uur zag ongeveer hetzelfde vertelde, kreeg je 3 compleet verschillende adviezen.
Ik wilde nog even nadenken over de eerste vaccinatie en elke keer pakte ze weer die prik en probeerde ze hem toch in mn kind te zetten, zonder mijn toestemming. Moest hem gewoon letterlijk onder hun handen vandaan trekken.
dinsdag 24 november 2020 om 22:08
Veel vaccinaties zijn wel vergoed te krijgen als reisvaccinatie. Als je aanvullend verzekerd bent.Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 20:25En nogmaals, de verzekeraar betaald inderdaad helemaal niets van die vaccinaties. En logisch. Het heeft niets met hen of dekking te maken.
Is niet voor hen of van hen. Je krijgt van een totaal andere partij ( de overheid) die vaccinaties gratis.

dinsdag 24 november 2020 om 22:12
Welke van het vaccinatieprogramma van de rijlsoverheid kan je dan laten zetten als reisvaccinatie in dat zelfde (volgorde en tijd) schema?
En waarom zou je het willen als dat al kan... als er gewoon een gratis overheidprogramma te verkrijgen is, zelfs zonder de rest van CB en jeugdartsgedoe af te nemen?
dinsdag 24 november 2020 om 22:17
Sowieso de dtp, bmr, hepatitis en die nieuwe men cocktail.Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 22:12Welke van het vaccinatieprogramma van de rijlsoverheid kan je dan laten zetten als reisvaccinatie in dat zelfde (volgorde en tijd) schema?
En waarom zou je het willen als dat al kan... als er gewoon een gratis overheidprogramma te verkrijgen is, zelfs zonder de rest van CB en jeugdartsgedoe af te nemen?
Ik heb de vaccinaties overigens niet kunnen declareren omdat het cb de prijs niet los op de factuur zette. Dus heb ze gewoon betaald.
Maar de pneu heeft mijn zoon ook nooit gehad, die is na het eerste levensjaar niet meer van toepassing.
Oh ik kreeg echt mep neigingen bij die arts van het reguliere cb. Dus ik betaalde nog liever dan dat ik me daar zat op te vreten.
dinsdag 24 november 2020 om 22:54
Je zorgverzekering is een individuele(!) schadeverzekering voor ziekte. O.a. Daarom zitten vaccinaties niet in het basispakket (en passen er ook niet goed in); er is immers geen sprake van ziekte, maar juist het voorkomen van ziekte. Alleen maar als die preventie heel persoonsspecifiek is, bv. Het voorkomen van erger ziek worden of je behoort tot een risicogroep oid. kan dat in principe uit het basispakket betaald worden.
Je antroposofisch consultatiebureau zou in principe vaccinaties kunnen ontvangen van het RIVM (misschien wel met registratievoorwaarden waar ze mogelijk niet aan willen voldoen? Maar dat is invulling). Maar zoals ook al eerder gezegd, via je zorgverzekeraar ga je dit niet vergoed krijgen, tenzij het toevallig in een aanvullend pakket zit.
Overigens (voor de mensen die aangeven dat ze de vaccinatie wel moesten betalen, maar de huisarts niet), huisartsenzorg valt in algemene zin binnen het basispakket, dus voor een consult bij de huisarts hoef je in principe nooit te betalen. Tenzij het weer niet om ‘zorg’ gaat, maar bv. je medische keuring voor een rijbewijs.
Je antroposofisch consultatiebureau zou in principe vaccinaties kunnen ontvangen van het RIVM (misschien wel met registratievoorwaarden waar ze mogelijk niet aan willen voldoen? Maar dat is invulling). Maar zoals ook al eerder gezegd, via je zorgverzekeraar ga je dit niet vergoed krijgen, tenzij het toevallig in een aanvullend pakket zit.
Overigens (voor de mensen die aangeven dat ze de vaccinatie wel moesten betalen, maar de huisarts niet), huisartsenzorg valt in algemene zin binnen het basispakket, dus voor een consult bij de huisarts hoef je in principe nooit te betalen. Tenzij het weer niet om ‘zorg’ gaat, maar bv. je medische keuring voor een rijbewijs.
We are alive to eat cake and candy!
dinsdag 24 november 2020 om 22:58
In Vlaanderen werkt dit alleszins ook zo : arts mag het NIET voorschrijven maar moet het zelf bestellen gratis. Reden is dat ze enkel kunnen bestellen als ze vaccin registreren en ze zo wel moeten deze vaccins registreren !
Fout van de arts dus. Kan die niet juist op bestelling vaccin bestellen en geen voorraad aanleggen
Fout van de arts dus. Kan die niet juist op bestelling vaccin bestellen en geen voorraad aanleggen

dinsdag 24 november 2020 om 23:04
Het gaat niet over Vlaanderen.doxie12 schreef: ↑24-11-2020 22:58In Vlaanderen werkt dit alleszins ook zo : arts mag het NIET voorschrijven maar moet het zelf bestellen gratis. Reden is dat ze enkel kunnen bestellen als ze vaccin registreren en ze zo wel moeten deze vaccins registreren !
TO, bel gewoon je CB, vraagt of ze alsnog willen vaccineren vanaf nu. Willen ze dat niet, bel de reguliere CB, leg uit dat je alles bij je huidige CB wil laten lopen maar dat je wel graag meedoet aan vaccinatieprogramma. Dat je geen antivaxxer bent of wil zijn.
Dus hoe je dat moet regelen met hen. Niet als vraag of het mogelijk is maar als vraag waarop je geen antwoord wil dan ja, dat kan gewoon

woensdag 25 november 2020 om 09:20
Zoals ik eerder schreef, hebben ze deze expres niet op voorraad (alle andere van het programma wel, dat is dus geen probleem) omdat deze kennelijk een kortere houdbaarheidsdatum heeft oid. En heel veel van de ouders bij dit bureau, willen die specifieke pneumokokken dus níet in hun kind. Vandaar dus dat ze een recept voor deze voorschrijft. Ze had echter nog nooit gehoord dat deze niet vergoedt wordt.
Vandaar mijn vraag hier, hoe andere ouders dat doen die niet via het Rijksprogramma vaccineren omdat ik best wel eens hier in topics voorbij heb zien komen dat men zó zat was van het reguliere consultatiebureau, dat ze de vaccinaties door de huisarts lieten zetten, was ik benieuwd hoe dat dan, verzekeringstechnisch gezien, in z'n werk ging

Ik heb de 22 weken kinkhoestvaccinatie (voor mezelf dus als zwangere) ook door de huisarts laten zetten, omdat ze deze maar 1x in de vier weken gaven op het CJG, en dat natuurlijk net "gisteren" was geweest..... Deze heb ik wél vergoed gekregen, maar blijkbaar omdat de huisarts de DKTP voor heeft geschreven, ipv enkel de kinkhoest. Deze kost trouwens "maar" 30 euro, terwijl die pneumo 78 euro moet kosten....
woensdag 25 november 2020 om 09:25
Ja, we gaan de vax nu ook via het reguliere bureau laten lopen. En dan voor de gewone controle-afspraken naar de antroposofische.Luci_Mster2 schreef: ↑24-11-2020 23:04Het gaat niet over Vlaanderen.
TO, bel gewoon je CB, vraagt of ze alsnog willen vaccineren vanaf nu. Willen ze dat niet, bel de reguliere CB, leg uit dat je alles bij je huidige CB wil laten lopen maar dat je wel graag meedoet aan vaccinatieprogramma. Dat je geen antivaxxer bent of wil zijn.
Dus hoe je dat moet regelen met hen. Niet als vraag of het mogelijk is maar als vraag waarop je geen antwoord wil dan ja, dat kan gewoon![]()
Morgenavond is 'ie al aan de beurt!! Nog tips waar ik op moet letten na de vaccinatie? Iets luchtiger in bed leggen had ik zelf al bedacht (dus niet én lange mouwen romper, én pyama, én slaapzak lange mouw, én dekentje, wat hij normaal wel heeft, maar de slaapzak even skippen dacht ik, en dunner dekentje). Paracetamol hebben we al in huis

woensdag 25 november 2020 om 09:27
Ja, die krijgen ze dus ook gewoon van het RIVM, alleen nemen ze de pneumokokken niet af, omdat ze deze te weinig prikken (kennelijk willen veel ouders deze niet geven aan hun kind). Deze hebben ze dus niet standaard "in de koelkast" staan.Fleurflip schreef: ↑24-11-2020 22:54J
woensdag 25 november 2020 om 09:32
Wij lopen nu ook iets achter op "het schema". Om dezelfde reden ook, onze zoon ziet bijna niemand behalve ons en onze ouders. Gaat ook niet naar een KDV. Alleen dachten we nu; hoe ouder hij wordt, hoe meer hij meekrijgt van de prikken, dus wilden we geen jaar wachten. Hij krijg nu alles een dikke maand later.Trien30 schreef: ↑24-11-2020 22:05Ik ben met mijn zoon naar het antroposofische cb geweest. De consulten werden vergoed vanuit de aanvullende verzekering voor alternatieve zorg. Wanneer er een vaccinatie gezet werd wat het plus 16 euro bovenop het normale consult.
Hier ook eenzelfde ervaring dus met het bureau. Veel van deze mensen kunnen écht alleen maar in hokjes en lijstjes en zo denken

Gek genoeg waren de verpleegkundige en arts van het antroposofische bureau veel nuchterder

woensdag 25 november 2020 om 09:37
Ah, das wel handig en fijn ja!!DaSilva86 schreef: ↑24-11-2020 21:44Ik vond ons oude CB een prutsclub en heb toen aan mijn huisarts gevraagd of zij de vaccinaties kon zetten. Dat was geen probleem. En omdat het CB en de huisarts in hetzelfde gebouw zitten heeft zij de vaccinaties bij het CB uit de koelkast gepakt en het briefje van het Rijks vaccinatie programma ingeleverd. Maar toen ik tijdens onze verhuizing de briefjes niet had was dat geen probleem en toog zij naar dezelfde koelkast.

woensdag 25 november 2020 om 09:38
Sommige kinderen hebben ze er weinig van en soms een beetje verhoging en mopperen de eerste paar dagen.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑25-11-2020 09:25Ja, we gaan de vax nu ook via het reguliere bureau laten lopen. En dan voor de gewone controle-afspraken naar de antroposofische.
Morgenavond is 'ie al aan de beurt!! Nog tips waar ik op moet letten na de vaccinatie? Iets luchtiger in bed leggen had ik zelf al bedacht (dus niet én lange mouwen romper, én pyama, én slaapzak lange mouw, én dekentje, wat hij normaal wel heeft, maar de slaapzak even skippen dacht ik, en dunner dekentje). Paracetamol hebben we al in huisHij ligt sowieso naast ons in z'n wiegje, maar ik merk dat ik het best spannend vind, of hij geen koorts krijgt, en zo
![]()
Zoveel mogelijk bij jullie houden en knuffen. Komt allemaal goed.
woensdag 25 november 2020 om 09:45
Thanks!!Luci_Mster2 schreef: ↑25-11-2020 09:38Sommige kinderen hebben ze er weinig van en soms een beetje verhoging en mopperen de eerste paar dagen.
Zoveel mogelijk bij jullie houden en knuffen. Komt allemaal goed.
Ja, bij ons houden en knuffelen sowieso

woensdag 25 november 2020 om 09:49
Heel herkenbaar, ik vind het ook altijd rot. Is het zijn eerste vaccinatie? Ons zoontje had van de eerste helemaal geen last en van de tweede een beetje koorts maar hij knapte snel op (na een uurtje) na een pcm.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑25-11-2020 09:25Ja, we gaan de vax nu ook via het reguliere bureau laten lopen. En dan voor de gewone controle-afspraken naar de antroposofische.
Morgenavond is 'ie al aan de beurt!! Nog tips waar ik op moet letten na de vaccinatie? Iets luchtiger in bed leggen had ik zelf al bedacht (dus niet én lange mouwen romper, én pyama, én slaapzak lange mouw, én dekentje, wat hij normaal wel heeft, maar de slaapzak even skippen dacht ik, en dunner dekentje). Paracetamol hebben we al in huisHij ligt sowieso naast ons in z'n wiegje, maar ik merk dat ik het best spannend vind, of hij geen koorts krijgt, en zo
![]()
Sterkte moeder!