Niet meer willen samenwonen

28-11-2020 21:55 310 berichten
Geen relatieadvies nodig maar wel iets wat mij bezighoudt.
Na een huwelijk en scheiding merk ik dat ik heel sterk de behoefte heb om nooit meer te willen samenwonen in een relatie.
Voor mij is een lat-relatie (zoals ik sinds een jaar heb) het hoogst haalbare, daar ben ik ook eerlijk en duidelijk over. Voor hem is het goed zoals het is maar hij mist ook wel het samenwonen met iemand.
Om mij heen zie ik dat er bij veel mensen na een scheiding wel de behoefte is om weer samen te wonen, al wordt er wel vaak gekozen om te wachten tot de kinderen volwassen zijn, maar de wens is er wel.
Ik heb dat dus niet. Daar ben ik vast niet de enige in. Ik vind het heerlijk, twee huizen, ieder zijn eigen manieren zonder gedoe daarover.
Hoe doen anderen in dezelfde situatie dat? Zijn er weleens partners die toch veranderen van mening over het latten en hoe kom je daar dan samen uit? Is je eigen wens veranderd in de loop van de jaren? Zie je jezelf als je 80 bent ook nog latten?
DS1971 schreef:
28-11-2020 22:46
Ik heb dus weer helemaal niets met afstand. Ook in 1 huis kun je je eigen ruimte en tijd hebben. Maar ik heb echt dagelijks fysiek contact nodig, samen zijn. En dat kan natuurlijk alleen maar met iemand die echt goed bij je past, dus dat is wel altijd een speld in de hooiberg.
In een huis zal je àltijd rekening moeten houden met de ander. En daar heb ik gewoon geen zin in :)
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
28-11-2020 22:53
Als ik ooit weer alleenstaand zou zijn, zou ik nooit meer gaan samenwonen.
Zeg ik nu...
Dit denk ik ook. Ik heb lang alleen gewoond, zeg maar tot er kinderen kwamen en vond het altijd heerlijk.
Mijn man is (was) veel van huis en ik vind het stiekem nog steeds wel relaxed als hij er niet is. Niet dat hij zo irritant is ofzo, maar blijft toch fijner om geheel mn eigen plan te kunnen trekken.
LīlyRose schreef:
28-11-2020 22:54
In een huis zal je àltijd rekening moeten houden met de ander. En daar heb ik gewoon geen zin in :)
In welke zin bedoel je dat? En is dat echt een probleem?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
28-11-2020 22:12
Een knappe vrouw die mij nog aan het samenwonen krijgt. Ik heb gewoon echt die ruimte voor mezelf nodig.
Same here! Alle ruimte voor mezelf en gewoon lekker latten.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
28-11-2020 22:54
In een huis zal je àltijd rekening moeten houden met de ander. En daar heb ik gewoon geen zin in :)
DIT!!!
Je bent niet de enige. Prima toch?
DS1971 schreef:
28-11-2020 23:07
In welke zin bedoel je dat? En is dat echt een probleem?
Nee, daarom tikt ze dat net. Omdat ze het stiekem wel wil ofzo. :roll:
Alle reacties Link kopieren
NineLives schreef:
28-11-2020 22:26
Ik vraag me trouwens af hoe oud de mensen in dit topic zijn die niet meer samen willen wonen...

Begin veertig, nog nooit samengewoond en dat ook niet van plan.
DS1971 schreef:
28-11-2020 23:07
In welke zin bedoel je dat? En is dat echt een probleem?
Nee, ik heb er gewoon geen zin meer in.
Luci_Mster2 schreef:
28-11-2020 23:09
Nee, daarom tikt ze dat net. Omdat ze het stiekem wel wil ofzo. :roll:
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik zie om me heen trouwens juist dat veel.gescheiden vrouwen boven de 40 er (voorlopig) geen behoefte meer aan hebben.
nootboek schreef:
28-11-2020 23:13
Ik zie om me heen trouwens juist dat veel.gescheiden vrouwen boven de 40 er (voorlopig) geen behoefte meer aan hebben.
Dat had ik ook niet toen ik 30 was.
Ik zou zelfs nu willen latten. Maar kinderen en ook gewoon geen geld voor helaas.

Is gewoon helemaal niks voor mij dat samenwonen, zelfs niet met iemand die ik heel leuk en lief vindt blijkbaar.

Ik dacht alleen dat het hoorde en moest, zeker omdat er een kind kwam. ..Nu zou ik nooit meer gaan samenwonen.

En mocht het kunnen zit dat eigen huis en latten er misschien wel in. Mijn partner lijkt best op mij, die zegt eigenlijk hetzelfde. En met veel aanpassen en echt eigen tijd en ruimte opeisen of soms alleen weggaan redden we een soort van samen in 1 huis, al 15 jaar.

Omdat we elkaar op dat vlak meestal erg goed begrijpen.

Mochten wij uit elkaar gaan, komt er nooit meer een partner bij mij inwonen.
Mijn kinderen en verders niemand.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
28-11-2020 23:13
Dat had ik ook niet toen ik 30 was.
Ik ook niet, en toch gebeurde het :-?
Omdat t zo heurt denk ik, als je samen een kind krijgt. Maar nu zou ik inderdaad iets anders kiezen.
nootboek schreef:
28-11-2020 23:13
Ik zie om me heen trouwens juist dat veel.gescheiden vrouwen boven de 40 er (voorlopig) geen behoefte meer aan hebben.
Ik ook. En ik begrijp ze. Zeker als je weet waarom er gescheiden is.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
28-11-2020 23:13
Ik zie om me heen trouwens juist dat veel.gescheiden vrouwen boven de 40 er (voorlopig) geen behoefte meer aan hebben.
29, nooit getrouwd geweest, 2 kinderen, en ik vind een nacht rekening houden met een andere volwassene eigenlijk al te lang.
Ik wil ook niet meer samenwonen. Heb sowieso tijd voor mezelf nodig om op te laden. Maar ook ooit een koophuis moeten verkopen tijdens de financiële crisis na relatiebreuk en had geen recht op een huurhuis. Heeft een paar jaar en veel geld gekost om weer een eigen plek te vinden. Ook qua leeftijd (41) is het nu anders. Minder naïef.
anoniem_64681232586f5 wijzigde dit bericht op 28-11-2020 23:24
2.43% gewijzigd
RikM schreef:
28-11-2020 22:18
Niet meer. Kom net uit een lange relatie.

Ik ben sowieso niet van de lange vakanties. Korte vakanties gaan prima.

Ach, wat sneu. Dat had ik niet meegekregen. Sterkte ermee. Zal niet meevallen.
Ik 'ken' je van het kindvrij topic waar ik mee schreef.
Met samenwonen vind ik dat er in een relatie zo erg gelet wordt op wat de ander wel of niet doet. Dan komt er ergens irritatie over of is er weer iemand boos.
Commentaar op hoe je kookt: aanwijzingen hoe je dat beter kan doen; naast je in de auto: zie je dat wel, pas op, kijk uit (ook al rijd je dagelijks, al 20 jaar lang); met het naar bed gaan: waarom ga je zo vroeg/laat naar bed (weer boos daarover); over iets wat de ander zou doen in het huishouden maar dat vertikt (doe je het allemaal alleen dan heb je daar geen last van), over de kinderen/hond: je bent niet streng genoeg; op vakantie: nog meer irritatie omdat je helemaal op elkaars lip zit.
Dat kost zoveel energie en met vrienden of familie heb je dat soort dingen helemaal niet. (Tenminste, ik niet).
En met latten heb ik daar dus allemaal totaal geen last van. Geen verwachtingen van elkaar, gewoon accepteren dat je allebei je eigen gewoontes hebt. Leven en laten leven. HEER-LIJK.
Alle reacties Link kopieren
biebje schreef:
28-11-2020 23:20
Ik wil ook niet meer samenwonen. Heb sowieso tijd voor mezelf nodig om op te laden. Maar ook ooit een koophuis moeten verkopen tijdens de financiële crisis na relatiebreuk en had geen recht op een huurhuis. Heeft een paar jaar en veel geld gekost om weer een eigen plek te vinden. Ook qua leeftijd (41) is het nu anders. Minder naïef.
Herkenbaar.. wil gewoon mijn eigen plekje houden.
Als ik zie hoe snel sommige mensen na een scheiding weer gaan samenwonen, nee vind dat altijd een beetje tricky zeker met kinderen. Fijn en verstandig om dat stukje zekerheid te behouden.
Dat heb ik niet hoor, dat bemoei thuis. Het klinkt meer als een niet leuke relatie. Zou dat gedrag ineens weg zijn als je gaat latten?
OuweDraak schreef:
28-11-2020 22:35
Getrouwd geweest, gescheiden en daarna 10 jaar alleen met kind gewoond. In die tijd 5 jaar gelat en uiteindelijk gaan samenwonen (en getrouwd). Dat is erg fijn omdat we een heel groot huis gekocht hebben waar de beneden verdieping gezamenlijk is. En verder hebben we allemaal een eigen verdieping met slaapkamer/badkamer/zitruimte. Heerlijk! Ons leven is harmonieus en zonder ruzie of ergernissen.

Ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is, maar voor ons werkt het. We woonden allebei graag alleen maar waren te ver van elkaar. Deze oplossing is voor ons perfect.

Dit klinkt goed. Krijgen jullie veel opmerkingen hierover van mensen om jullie heen?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
28-11-2020 23:19
Ik ook. En ik begrijp ze. Zeker als je weet waarom er gescheiden is.
Hier vanuit een gelukkige relatie alleen. Maar ook ik heb geen behoefte meer aan samenwonen.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
50+, zo’n 10 jaar een relatie waarvan de laatste jaren getrouwd maar we wonen niet samen. Partner zou het wel willen, ik niet. Heel fijn als hij naar mij komt of ik naar hem, heel fijn om elkaar weer gedag te zwaaien na het weekend.

Op vakantie gaat het prima, maar blijkbaar is dat niet mijn of zijn territorium, maar ‘neutraal’ terrein :rofl:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
28-11-2020 23:32
50+, zo’n 10 jaar een relatie waarvan de laatste jaren getrouwd maar we wonen niet samen. Partner zou het wel willen, ik niet. Heel fijn als hij naar mij komt of ik naar hem, heel fijn om elkaar weer gedag te zwaaien na het weekend.

Op vakantie gaat het prima, maar blijkbaar is dat niet mijn of zijn territorium, maar ‘neutraal’ terrein :rofl:
Hee dat vind ik wel grappig! Niet-samenwonend getrouwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven