Waarom werken vrouwen niet? (NPO3)

vrijdag 4 december 2020 om 08:33
Het gaat in elk topic hetzelfde: 100x hetzelfde herhalen, vragen om bewijs terwijl dat allang is gegeven, bewijs negeren en nog eens 100x hetzelfde punt maken. En over een paar maanden wordt er weer een dergelijk topic geopend en begint het liedje weer van voren af aan.
vrijdag 4 december 2020 om 08:37
-jolijn- schreef: ↑04-12-2020 07:50(Ik zie het trouwens helemaal voor me, zo'n opgeheven vingertje naar een vrouw met: 'Je bent een vrouw, dus vanwege de gelijkheid eis ik dat je én iets gaat doen wat ík voor je uitkies én daar bovendien slecht voor betaald krijgt! Anders is het cherry picking. En voor zover jij maatschappelijk gezien ook maar íets een probleem vindt dat met man-vrouw te maken heeft, moet JIJ dat altijd oplossen. Door meer te werken, minder te werken, pantoffels te halen voor je partner, door tijdig met hem te bespreken dat je géén pantoffels meer voor hem haalt, etc. De oplossing ligt NOOIT bij de man in elk geval.)
Zo werkt het natuurlijk altijd.
Als ik vind dat ik te weinig verdien of de koffie in de in de kantine slecht is moet ik dat aankaarten bij mijn werkgever.
Weinig werkgevers komen vragen: Zijn er nog salaris wensen of bevalt de koffie.
In praktijk zal de persoon die het anders wil in actie moeten komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

vrijdag 4 december 2020 om 08:38
Wat een verademing, ik zeg altijd al dat het gaat om wat individuele vrouwen zelf willen. Inderdaad als ze stratenmaker willen worden dan moet dat kunnen en als ze parttime of niet willen werken en het grootste deel voor de kinderen willen zorgen dan moet dat ook kunnen (in overleg met partner, maar niet met de rest van Nederland). Meestal is er dan enorme weerstand dat dat de emancipatie niet vooruit helpt etc. Maar nu is er ineens consensus dat het gaat om gelijke kansen en vrije keus, fantastisch! (Of geldt dat alleen voor stratenmaker willen zijn, niet voor huisvrouw willen zijn?)

vrijdag 4 december 2020 om 08:39
Zolang je maar niet zegt dat vrije keuze emancipatie is, want dat is niet zoAnna2208 schreef: ↑04-12-2020 08:38Wat een verademing, ik zeg altijd al dat het gaat om wat individuele vrouwen zelf willen. Inderdaad als ze stratenmaker willen worden dan moet dat kunnen en als ze parttime of niet willen werken en het grootste deel voor de kinderen willen zorgen dan moet dat ook kunnen (in overleg met partner, maar niet met de rest van Nederland). Meestal is er dan enorme weerstand dat dat de emancipatie niet vooruit helpt etc. Maar nu is er ineens consensus dat het gaat om gelijke kansen en vrije keus, fantastisch! (Of geldt dat alleen voor stratenmaker willen zijn, niet voor huisvrouw willen zijn?)

vrijdag 4 december 2020 om 08:42
En als je huisman of huisvrouw wil worden is dat inderdaad je eigen keuze. Prima.
Maar stratenmaker of pedagogisch medewerker is beide werk. En thuis zijn krijg je niet voor betaald. En dan vind ik wel dat je het aan je evt kinderen en aan de samenleving verplicht bent om daar met je partner goed over na te denken. Wat gebeurt er als er één doodgaat? Of er een scheiding komt? Dat moet je dan wel regelen.
Maar stratenmaker of pedagogisch medewerker is beide werk. En thuis zijn krijg je niet voor betaald. En dan vind ik wel dat je het aan je evt kinderen en aan de samenleving verplicht bent om daar met je partner goed over na te denken. Wat gebeurt er als er één doodgaat? Of er een scheiding komt? Dat moet je dan wel regelen.
vrijdag 4 december 2020 om 08:43
Wijndruifje schreef: ↑04-12-2020 07:51Inderdaad, er hoeft geen 50-50 afspiegeling in de zorg, bij de stratenmakers of vuilnismannen te zijn. Een meisje dat ingenieur wil worden hoort niet de hele opleiding te horen "vrouwen kunnen geen ingenieur worden, ze hebben minder inzicht" en andere onzin (is mij overkomen, onder andere daarom voor arts gaan studeren)
Of een vrouw die ik ken die bij de groendienst van de stad werkt en er zelf van overtuigd geraakt is dat haar baan "eigenlijk geen vrouwenwerk is". Of een jongen die verpleger of kleuterleider wil worden zonder daarvoor raar aangekeken worden.
Dat hou je altijd, criticasters.
Laat je je daardoor afschrikken?
Ik werk met vrouwen in de techniek - en nee het zijn er niet veel - maar die hebben andere ervaringen, de mannen vonden het juist super dat er ook vrouwen in de klas zaten.
Nooit, maar dan ook nooit een onvertogen woord over gevallen.
Vermoedelijk was die HBO waar jij zat een elitair mannenbolwerk maar ik denk niet dat jouw slechte ervaringen exemplarisch voor de ervaringen van vrouwen die zich laten opleiden in beroepen waar minder vrouwen werkzaam zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

vrijdag 4 december 2020 om 08:49
Dat ben ik met je eens dat je dat goed moet regelen. Trouwen in gemeenschap van goederen is een optie om dit te ondersteunen. (Alsook op een andere manier bindende afspraken maken)captain_hindsight schreef: ↑04-12-2020 08:42En als je huisman of huisvrouw wil worden is dat inderdaad je eigen keuze. Prima.
anoniem_382964 wijzigde dit bericht op 04-12-2020 08:50
Reden: Noodzakelijke toevoeging
Reden: Noodzakelijke toevoeging
0.67% gewijzigd
vrijdag 4 december 2020 om 08:49
captain_hindsight schreef: ↑04-12-2020 08:42En als je huisman of huisvrouw wil worden is dat inderdaad je eigen keuze. Prima.
Je kan mensen niet dwingen te werken.
Vriend van mij is huisman (4 kinderen) vrouw heeft een goede baan en een flinke berg kinderbjslag en toeslagen.
Maar mocht ze morgen onder een bus komen is er niets, heb het er wel eens met hem over, dan haalt hij zijn schouders op, niets geregeld dus.
Vermoedelijk wordt het dan een uitkering, wie het weet mag het zeggen.

vrijdag 4 december 2020 om 08:51
Ben ik het op zich wel met je eens, maar niet iedereen vindt het leuk om die uitzondering te zijn. Veel vrouwen die zeggen dat ze best techniek willen studeren maar niet als ze de enige vrouw zijn. Dus daar is nog wel wat werk te verzetten.hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 08:43Dat hou je altijd, criticasters.
Ik werk met vrouwen in de techniek - en nee het zijn er niet veel - maar die hebben andere ervaringen, de mannen vonden het juist super dat er ook vrouwen in de klas zaten.
Vermoedelijk was die HBO waar jij zat een elitair mannenbolwerk maar ik denk niet dat jouw slechte ervaringen exemplarisch voor de ervaringen van vrouwen die zich laten opleiden in beroepen waar minder vrouwen werkzaam zijn.
Sommige mensen vinden het ook wel leuk trouwens. Kijk maar naar Kristel Groeneboom, die van dat containerbedrijf, zij is echt een voorvechter en pionier en vindt dat ook leuk. Maar dat moet je wel liggen.

vrijdag 4 december 2020 om 08:55
Ja dat is dan wel vrij dom. Ik zou dat niet echt rustgevend vinden.hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 08:49Je kan mensen niet dwingen te werken.
Vriend van mij is huisman (4 kinderen) vrouw heeft een goede baan en een flinke berg kinderbjslag en toeslagen.
Maar mocht ze morgen onder een bus komen is er niets, heb het er wel eens met hem over, dan haalt hij zijn schouders op, niets geregeld dus.
Neen, ik liet me daardoor niet afschrikken. Er zijn nog veel andere redenen waarom ik iets anders ben gaan doen. Moet er ook wel bij zeggen dat dit in Vlaanderen is, zo'n 10 jaar geleden. Het waren de docenten die dit zeiden, alle studenten (m/v) waren stomverbaasd. Helaas bestond "ok boomer" nog niet want dat was anders sowieso gevallenhollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 08:43Dat hou je altijd, criticasters.

Maar andere, onzekerdere meisjes laten zich daar wel door afschrikken en dat is jammer. Ik vind ook gewoon dat die onzin moet stoppen. Beroepskeuze afhankelijk van geslacht, dat is toch te idioot voor woorden.
Leuk voor je dat je in zo'n progressieve omgeving werkt, maar je kan niet ontkennen dat er nog veel werk aan de winkel is.
wijndruifje wijzigde dit bericht op 04-12-2020 08:55
5.05% gewijzigd

Hear hear!Wijndruifje schreef: ↑04-12-2020 08:55
Maar andere, onzekerdere meisjes laten zich daar wel door afschrikken en dat is jammer. Ik vind ook gewoon dat die onzin moet stoppen. Beroepskeuze afhankelijk van geslacht, dat is toch te idioot voor woorden.

vrijdag 4 december 2020 om 08:59
Geen overlijdensrisicoverzekering? Geen spaargeld? De berg kinderbijslag en toeslagen zal niet ophouden als 1 v/d 2 overlijdt natuurlijk. Ik weet natuurlijk niets maar ik zou vermoeden dat hij dan werk gaat zoeken. Zal niet meteen lukken en ook niet het werk zijn dat je zou hebben als je was blijven werken, maar om ervan uit te gaan dat niemand ooit meer aan de bak komt als er een tijdje niet gewerkt is is wel heel doemdenkend. ligt aan de sector ook.hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 08:49Je kan mensen niet dwingen te werken.

vrijdag 4 december 2020 om 09:02
hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 08:43Dat hou je altijd, criticasters.
De keuze begint al veel eerder dan de hbo. Toen ik 14 was moest ik vakken laten vallen en toen liet ik me zeker afschrikken door criticasters. Ik was goed in wis- en natuurkunde, een technische opleiding (en waarschijnlijk studie) had ik prima aangekund. Maar ik was al een buitenbeentje op school en een richting kiezen waar ik ook een buitenbeentje zou worden in de klas wilde ik echt niet. En ik kwam ook nog eens uit een traditioneel nest zonder feministische voorbeelden. Ik ben prima terecht gekomen hoor, maar als ik écht vrij had kunnen kiezen, had mijn leven er waarschijnlijk heel anders uit gezien.

vrijdag 4 december 2020 om 09:05
Dit dus. Het zit 'm in veel meer dan alleen voorlichting.nerdopviva schreef: ↑04-12-2020 09:02De keuze begint al veel eerder dan de hbo. Toen ik 14 was moest ik vakken laten vallen en toen liet ik me zeker afschrikken door criticasters. Ik was goed in wis- en natuurkunde, een technische opleiding (en waarschijnlijk studie) had ik prima aangekund. Maar ik was al een buitenbeentje op school en een richting kiezen waar ik ook een buitenbeentje zou worden in de klas wilde ik echt niet. En ik kwam ook nog eens uit een traditioneel nest zonder feministische voorbeelden. Ik ben prima terecht gekomen hoor, maar als ik écht vrij had kunnen kiezen, had mijn leven er waarschijnlijk heel anders uit gezien.
vrijdag 4 december 2020 om 09:18
hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 07:49Winkelen kan je tegenwoordig online doen.
Zelf heb ik het nooit gedaan maar mijn omgeving verklaard me voor gek![]()
De gezinnen met kinderen hier in de straat laten hun boodschappen ook komen.
Ik deel je mening dat winkelen met kinderen een ramp is, het gezeik "mag ik dit" "waarom mag dat niet in het karretje" of een van de twee besluit op eigen houtje een paar gangpaden verderop te gaan kijken pffffffffffffffffffff je hart staat stil.............. Pad in , pad uit op zoek naar de kleine vrijbuiter, denk dat mening supermarkt manager je wel kan bijpraten over Search and rescue acties.
Ik hoor en zie dit vaak, maar had hier zelf nooit last van. Beide kinderen zaten gewoon braaf in de kar en zeurden nergens om. Ws heb ik dan mazzel gehad. Maar vaak deed ik de boodschappen na het werk (kind nog bij de oppas) of ‘s avonds of in het weekend als man thuis was. Schoonmaken net zo. Tijdens hun middagslaapje of later als ze naar psz of school waren. En ‘s avonds bijv. was opvouwen e.d. Maar ik kon ook gerust even boven de was opruimen als kind beneden was, vermaakte zich ook prima even alleen. Het ligt dus ook maar net aan het type kind. Ik vind het nu ze ouder zijn eigenlijk veel drukker, je moet ze veel meer helpen en overal aan denken; sport, muziekles, huiswerk, bijles, orthodontist enz. Ik denk niet dat dat goed zou komen als ik ook fulltime zou werken. Qua inkomen brengen we trouwens ongeveer hetzelfde in, dus voel me daar ook niet schuldig over.
vrijdag 4 december 2020 om 09:19
Wijndruifje schreef: ↑04-12-2020 08:55Neen, ik liet me daardoor niet afschrikken. Er zijn nog veel andere redenen waarom ik iets anders ben gaan doen. Moet er ook wel bij zeggen dat dit in Vlaanderen is, zo'n 10 jaar geleden. Het waren de docenten die dit zeiden, alle studenten (m/v) waren stomverbaasd. Helaas bestond "ok boomer" nog niet want dat was anders sowieso gevallen![]()
Leuk voor je dat je in zo'n progressieve omgeving werkt, maar je kan niet ontkennen dat er nog veel werk aan de winkel is.
Jazeker
Het lukt gewoon niet om vrouwen te krijgen in "mannen beroepen"
Denk zeer zeker dat de omgeving meespeelt, als al je vriendinnen, kapster, verpleegster etc. worden wil jij niet die vreemde eend in de bijt zijn die elektromonteur wordt.
Omgedraaid ook, als een man zegt dat hij bij een kleuterdagverblijf gaat werken denkt de hele omgeving dat hij pedo is ( ik chargeer even)
Zelf heb ik wel eens nagedacht over vrijwilligerswerk bij bijvoorbeeld de scouting maar doe het niet, er hoeft maar een gefrustreerde ouder na een conflict iets te roepen en je zit in een sociaal isolement.
En zo denken veel mannen er over, iets met kinderen : liever niet.
vrijdag 4 december 2020 om 09:21
Anna2208 schreef: ↑04-12-2020 08:59Geen overlijdensrisicoverzekering? Geen spaargeld? De berg kinderbijslag en toeslagen zal niet ophouden als 1 v/d 2 overlijdt natuurlijk. Ik weet natuurlijk niets maar ik zou vermoeden dat hij dan werk gaat zoeken. Zal niet meteen lukken en ook niet het werk zijn dat je zou hebben als je was blijven werken, maar om ervan uit te gaan dat niemand ooit meer aan de bak komt als er een tijdje niet gewerkt is is wel heel doemdenkend. ligt aan de sector ook.
Gewoon niks.
Maar dit is Nederland he, geloof me, de overheid springt er in (want kinderen in het spel)
Maak je geen illusie, jij en ik draaien er voor op.
vrijdag 4 december 2020 om 09:26
Hahaha ja dat is mazzel.
Vooral de jongste ging alle kanten op.
Het probleem was dat ze bij mijn ex nog wel eens hun zin kregen als er weer een mega duur potje K3 pindakaas mooi gepresenteerd stond en dat bij mij vaker niet dan wel lukte.
Ik ben altijd vrij duidelijk, nee is nee.
Bij ex is nee een misschien ja afhankelijk van humeur, financiële toestand etc.

vrijdag 4 december 2020 om 09:34
Ok dit vind ik ook niet slim (hoewel ik vrije keus erg belangrijk vind). Net als personen die je hier wel eens leest dat ze het eerlijk verdeeld hebben want de een werkt parttime en zorgt voor de kinderen, maar de ander betaalt naar rato aan het huishoudgeld (zolang ze bij elkaar zijn) of nog erger: het huis staat op de ander zijn naam en daar hoef ik niks aan te betalen. Dan denk ik ook: dat moet je beter regelen in de relatie.hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 09:21Gewoon niks.
Maar dit is Nederland he, geloof me, de overheid springt er in (want kinderen in het spel)
Maak je geen illusie, jij en ik draaien er voor op.

vrijdag 4 december 2020 om 09:38
hollebollegijs schreef: ↑04-12-2020 09:19Jazeker
Het lukt gewoon niet om vrouwen te krijgen in "mannen beroepen"
Denk zeer zeker dat de omgeving meespeelt, als al je vriendinnen, kapster, verpleegster etc. worden wil jij niet die vreemde eend in de bijt zijn die elektromonteur wordt.
Omgedraaid ook, als een man zegt dat hij bij een kleuterdagverblijf gaat werken denkt de hele omgeving dat hij pedo is ( ik chargeer even)
Zelf heb ik wel eens nagedacht over vrijwilligerswerk bij bijvoorbeeld de scouting maar doe het niet, er hoeft maar een gefrustreerde ouder na een conflict iets te roepen en je zit in een sociaal isolement.
En zo denken veel mannen er over, iets met kinderen : liever niet.
En daarom is het dus een maatschappelijk probleem en niet iets wat binnen een relatie opgelost kan worden.
vrijdag 4 december 2020 om 10:19
nerdopviva schreef: ↑04-12-2020 09:38En daarom is het dus een maatschappelijk probleem en niet iets wat binnen een relatie opgelost kan worden.
Niemand heeft geschreven dat dit binnen de relatie opgelost kan worden.
De overheid gaat er niet over hoe jij en ik de huishoudelijke taken verdelen, dat zal je toch echt aan de keukentafel moeten oplossen.
De overheid kan ook geen mannen dwingen in de zorg te werken of een stratenmaker omscholen tot leerkracht basisonderwijs maar kan hier wel - proberen - invloed op uit te oefenen al zou ik zo een, twee, drie niet weten hoe.
Ik las laatst dat ze bij defensie bezig zijn met vrouwelijke militairen, vrouwen te laten aanspreken in dienst te komen bij defensie.
In de serie "Hoogvliegers" heeft defensie expres een vrouwelijke piloot in de hoofdrol gezet.
Maar of het werkt?

vrijdag 4 december 2020 om 10:25
Tijdens een pandemie mag je niet eens met kinderen naar de supermarkt, dus logisch dat je het laat bezorgen. Heerlijk makkelijk. Je zou wel gek zijn als je het niet deed en dat ene momentje dan door de supermarkt gaat lopen in je eentje, terwijl je die tijd ook zou gebruiken om eens écht vrije tijd te hebben.Ghost79 schreef: ↑04-12-2020 09:18Ik hoor en zie dit vaak, maar had hier zelf nooit last van. Beide kinderen zaten gewoon braaf in de kar en zeurden nergens om. Ws heb ik dan mazzel gehad. Maar vaak deed ik de boodschappen na het werk (kind nog bij de oppas) of ‘s avonds of in het weekend als man thuis was. Schoonmaken net zo. Tijdens hun middagslaapje of later als ze naar psz of school waren. En ‘s avonds bijv. was opvouwen e.d. Maar ik kon ook gerust even boven de was opruimen als kind beneden was, vermaakte zich ook prima even alleen. Het ligt dus ook maar net aan het type kind. Ik vind het nu ze ouder zijn eigenlijk veel drukker, je moet ze veel meer helpen en overal aan denken; sport, muziekles, huiswerk, bijles, orthodontist enz. Ik denk niet dat dat goed zou komen als ik ook fulltime zou werken. Qua inkomen brengen we trouwens ongeveer hetzelfde in, dus voel me daar ook niet schuldig over.
vrijdag 4 december 2020 om 10:26
Slim zijn is geen voorwaarde om te mogen trouwen en aan kinderen te beginnen.
Het is hier al eerder geschreven, verliefdheid maakt blind, een van de partners geeft zijn / haar woonruimte op en trekt bij de ander in "want we zijn toch altijd samen" niks op papier, geen afspraken etc. want we vertrouwen elkaar.
Een jaar of 6 later geven ze duizenden euro's aan advocaat kosten uit in een slepend gevecht over een schoenenkast, het schilderijtje van oma en oude mountainbike.
Verliefdheid is gewoon een chemische reactie in de hersenen waardoor mensen stoppen met nadenken.
Dat verliefdheids-stofje is bedoeld om de voortplanting te garanderen niet om advocatencollectieven rijk te maken