Entertainment alle pijlers

Waarom werken vrouwen niet? (NPO3)

12-11-2020 21:27 1687 berichten
Wie kijkt ook? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
05-12-2020 17:10
Dus in feite werkt ze ook parttime. FT werken in de schoonmaak en alle zorg uitbesteden is niet aantrekkelijk en waarschijnlijk ook niet rendabel als je kind naar de officiële opvang gaat. Maar dat ook voor bepaalde banen op Mbo niveau, en misschien zelfs op hbo niveau. Hoe hoger opgeleid en hoe hoger het inkomen, hoe rendabeler het is om FT te werken.
Zeker in mijn bubbel is FT werken goed te doen en geeft rust.
Vrouwenen vallen nog vaak in de PT-val.
Andersom schreef:
05-12-2020 17:01
Het is niet net zo veel werk als de tweede maar wel iets dat constant in mijn hoofd zat. Ook met gedeelde agenda's los je dat niet op. Heel veel dingen zette ik er namelijk niet in. Bijvoorbeeld bij zo'n verplaatste wedstrijd van mijn kind. Die wedstrijd zet ik er wel in, maar niet dat de was nu op andere dag moet.
Het maakt ook uit wat voor job je hebt natuurlijk. Heb je een kantoorbaan (of werk je nu thuis ivm Corona) dan is het makkelijk om even tussendoor de loodgieter te bellen voor een afspraak of even overleggen met de coach van je kind, ik noem maar wat. Dat gaat niet als je voor de klas staat, verpleegkundige bent of luchtverkeersleider.
Thordïs schreef:
05-12-2020 15:10
Omdat je daarmee jezelf niet kunt onderhouden, je er geen pensioen door opbouwt en je je lot voor een groot deel in handen legt van een ander.

En omdat het geen taak an sich is. Jezelf voortplanten en je leefomgeving schoonhouden wordt overal ter wereld gedaan en vrijwel nergens heeft men de kans om zich daar alleen maar op te richten en niet na te denken over onderhoud, inkomen, iets bijdragen aan de maatschappij.

Dat kinderen opvoeden en je huis schoonmaken vereist geen speciaal talent, dat doen miljoenen mensen overal ter wereld en dat dat een taak op zich is is een relatief nieuwe gedachte en dan ook nog eens een die vooral in het nadeel van vrouwen is.

Van biologie een soort missie maken en van kinderen opvoeden een kunst en iets waar je ‘goed’ in kunt zijn is gekkigheid wat mij betreft.
In de 19e eeuw moesten vrouwen én mannen de hele dag sloven in de fabriek om het hoofd boven water te houden. Tijd voor gezinsleven of huis en haard was er eigenlijk niet of nauwelijks. Er is heel lang voor gestreden om (sociale) wetgeving van de grond te krijgen om dat te veranderen, en stukje bij beetje lukte dat, tussen pakweg 1880 en 1920. Waardoor onder meer van de grond kwam dat een gezin met één inkomen genoeg moest hebben om van te bestaan, zodat de andere ouder zich kon wijden aan het thuisfront, de kinderen, mantelzorg voor ouders, enz. Dat dat mogelijk werd, is dus in feite een overwinning op de onderdrukking door industrie en bedrijfsleven, die tot dan toe bepaalden dat een menswaardig bestaan alleen mogelijk was als man én vrouw 12 uur per dag werkten. De overheid greep hierop in door sociale wetgeving, waardoor dat juk kon worden afgeworpen. Vandaar dat je vanaf pakweg 1920, óók in arbeidersgezinnen, zag dat één partner (en destijds was dat vrijwel altijd de vrouw) thuis kon blijven. Dat is geen onderdrukking door de man, maar een bevrijding dankzij sociale wetgeving uit die tijd.

Gaandeweg werd ook andere wetgeving aangepast waardoor voor vrouwen meer rechten en ook gelijke rechten ontstonden. En dat is niet meer dan normaal. En daardoor is er nu ook meer keuze mogelijk: je kan ook vinden dat je man thuis blijft en dat je zelf elke dag aan het werk gaat buiten de deur, bijvoorbeeld. Helemaal prima.

Maar het concept van állebei werken, is in feite een achterhaald concept uit de 19e eeuw. Niks moderns aan. Het is gewoon 100 jaar terug in de tijd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
lilalinda schreef:
05-12-2020 17:13
Zeker in mijn bubbel is FT werken goed te doen en geeft rust.
Vrouwenen vallen nog vaak in de PT-val.
Prima toch als het zo goed geregeld is. Mijn punt is dat we vanuit onze hoog opgeleide bubbel bepaalde keuzes maken en in andere bubbels worden weer andere keuzes gemaakt omdat de realiteit daar anders is. Allebei goed want het past bij de specifieke situatie; het is niet zinvol om onze maatstaven op te leggen aan mensen die in een andere situatie zitten.
Ceder schreef:
05-12-2020 13:52
In antwoord op mijn eigen vraag...

"Waarom werken vrouwen niet?"

"Omdat stellen dat niet zo fijn vinden."

De mogelijkheden zijn er al een jaar of 20 (WAA).
60% van de mensen vindt een gelijke verdeling van zorg het ideaal (SCP Zorgmonitor)
40% van de mensen verdeelt die zorg ook gelijk.
Maar tegelijk werkt in 69% van de gevallen de man meer dan de vrouw.

De meest voorkomende situatie is "3+5" en niet "4+4" terwijl daar, in zijn algemeenheid, best mogelijkheden voor zijn.
Mijn conclusie is dat mannen liever niet meer dan 2 dagen per week overdag thuis zijn bij hun gezin. En dat vrouwen liever niet meer dan 3 dagen per week weg zijn bij hun gezin.

Wat ik om me heen zie is dat iedereen vaak wel zijn eigen voorkeur inricht, alleen niet altijd even goed uitspreekt. Vooral niet binnen relaties. Stellen die allebei 4+4 willen die regelen dat gewoon met elkaar en hun werk. Stellen die 3+5 willen doen dat soms ook, maar je ziet daar ook (zie aflevering 2) dat veel stellen wel het voornemen hebben tijdens de eerste zwangerschap voor 4+4, maar het niet nakomen en naar 3+5 gaan. Mij bekruipt het gevoel:
"OK, we gaan voor kinderen maar vooral omdat de vrouw het wil. Voor de man hoeft het niet zo want die werkt liever. En voor de vrouw hoeft werken niet zo nodig. Dus 3+5".
Ik ken wel stellen die dit uitspreken naar elkaar en ervoor gaan, maar ook stellen die dat volgens mij niet zo goed uitgesproken hebben en het er toch op uit draait. Sowieso denken beiden volgens mij niet genoeg na over de situatie bij een scheiding, zowel wat betreft zorg als wat betreft inkomen.

Dat gat tussen "gelijk is ideaal" en "ongelijk is praktijk" vind ik nog steeds fascinerend:
*** Is dat politieke correctheid?
*** Is dat die vermeende Derde Shift (vrouwen kunnen niet ontspannen / mannen voeden niet op)?
*** Is dat prinsesjes-ridder-mentaliteit (18% vindt het ideaal als de zorg gelijk verdeeld wordt en de man meer betaald werk doet dan de vrouw)?
*** Is dat een cultuur die meer tijd nodig heeft (lesbische stellen hebben een gemiddelde hetero-opvoeding gehad, maar verdelen wel gelijk)?
*** 97% van de vrouwelijke deeltijders geeft aan dat ze vanwege de zorg niet meer willen of kunnen werken. Willen of kunnen? Belangrijk verschil. ("Babyboete" Women Inc)
*** Moet er toch nog meer geemancipeerd worden in de arbeidsrelatie (durven mensen geen eisen te stellen op het werk)?
Omdat veel mannen toch niet parttime gaan werken, ik heb er ook 1 thuis zitten :lol: .

Zelf werk ik 38 uur nu in een baan dichterbij huis (voor Corona)Ik had de kans om een hogere functie te gaan doen met aanzienlijke reistijd. Maar dat heb ik niet gedaan. Waarom: omdat blijkt dat ik tijd met mijn zoontje belangrijker vindt en dat vinden denk ik veel vrouwen. Daarom gaan vrouwen vaker 3 dagen werken denk ik. Kunnen we van alles op bedenken, maar het gaat niet helpen..
pejeka schreef:
05-12-2020 17:20
In de 19e eeuw moesten vrouwen én mannen de hele dag sloven in de fabriek om het hoofd boven water te houden. Tijd voor gezinsleven of huis en haard was er eigenlijk niet of nauwelijks. Er is heel lang voor gestreden om (sociale) wetgeving van de grond te krijgen om dat te veranderen, en stukje bij beetje lukte dat, tussen pakweg 1880 en 1920. Waardoor onder meer van de grond kwam dat een gezin met één inkomen genoeg moest hebben om van te bestaan, zodat de andere ouder zich kon wijden aan het thuisfront, de kinderen, mantelzorg voor ouders, enz. Dat dat mogelijk werd, is dus in feite een overwinning op de onderdrukking door industrie en bedrijfsleven, die tot dan toe bepaalden dat een menswaardig bestaan alleen mogelijk was als man én vrouw 12 uur per dag werkten. De overheid greep hierop in door sociale wetgeving, waardoor dat juk kon worden afgeworpen. Vandaar dat je vanaf pakweg 1920, óók in arbeidersgezinnen, zag dat één partner (en destijds was dat vrijwel altijd de vrouw) thuis kon blijven. Dat is geen onderdrukking door de man, maar een bevrijding dankzij sociale wetgeving uit die tijd.

Gaandeweg werd ook andere wetgeving aangepast waardoor voor vrouwen meer rechten en ook gelijke rechten ontstonden. En dat is niet meer dan normaal. En daardoor is er nu ook meer keuze mogelijk: je kan ook vinden dat je man thuis blijft en dat je zelf elke dag aan het werk gaat buiten de deur, bijvoorbeeld. Helemaal prima.

Maar het concept van állebei werken, is in feite een achterhaald concept uit de 19e eeuw. Niks moderns aan. Het is gewoon 100 jaar terug in de tijd.

:rofl:
Jij wilt en zesdaagse werkweek met twaalfuurs dagen vergelijken met de huidige 36-urige werkweek?
Andersom schreef:
05-12-2020 17:35
:rofl:
Jij wilt en zesdaagse werkweek met twaalfuurs dagen vergelijken met de huidige 36-urige werkweek?
Terug naar beide partners werken, en soms MOETEN werken, is gewoon een stap terug in de tijd. Dat het tegenwoordig andere werktijden zijn, maakt het niet anders.
pejeka schreef:
05-12-2020 17:42
Terug naar beide partners werken, en soms MOETEN werken, is gewoon een stap terug in de tijd. Dat het tegenwoordig andere werktijden zijn, maakt het niet anders.

Dat maakt het nou net wel anders. Toen werkten beiden 60 à 70 uur. =120 uur. Nu werken stellen samen maximaal 80 uur.

Mijn vader werkte 60 uur (eigen bedrijf) en mijn moeder niet. Man en ik werken samen 62 uur. En dan is mijn moeder bezorgd dat ik het misschien te druk heb. Best gek toch?
Turtlerain schreef:
05-12-2020 17:16
Het maakt ook uit wat voor job je hebt natuurlijk. Heb je een kantoorbaan (of werk je nu thuis ivm Corona) dan is het makkelijk om even tussendoor de loodgieter te bellen voor een afspraak of even overleggen met de coach van je kind, ik noem maar wat. Dat gaat niet als je voor de klas staat, verpleegkundige bent of luchtverkeersleider.
Inderdaad, als je beiden een kantoorbaan van 9 tot 5 hebt is dat heel anders dan de een die in de zorg werkt met af en toe nachtdiensten en de ander de hele week op de vrachtwagen zit vanwege buitenlandse ritten. Mijn collega's met kinderen werken doorgaans 32 u en hun partner in een vergelijkbare situatie ook, dus beiden 4 dagen. Maar het is wel de situatie waardoor dat ook makkelijk kan en dat is zeker niet voor iedereen zo eenvoudig.
pejeka schreef:
Het is normaal om te werken voor je geld.
Alleenstaande ouders redden het ook met 1 inkomen, dus het kan kennelijk wel.
Andersom schreef:
05-12-2020 17:48
Dat maakt het nou net wel anders. Toen werkten beiden 60 à 70 uur. =120 uur. Nu werken stellen samen maximaal 80 uur.

Mijn vader werkte 60 uur (eigen bedrijf) en mijn moeder niet. Man en ik werken samen 62 uur. En dan is mijn moeder bezorgd dat ik het misschien te druk heb. Best gek toch?
Ik kan niet beoordelen of dat gek is. Jouw moeder had volkomen haar handen vrij om huishouden en kinderen te verzorgen, jij niet. En tuurlijk is er sinds die tijd wat veranderd en zijn er apparaten om bepaalde taken makkelijker te maken. Maar oprecht? Mijn man en ik hebben geen kinderen, dus je zou zeggen: je hoeft bijna niks te doen in huis. Maar wil ik alles goed bijgehouden hebben, dan is dat toch 3 uur per dag (weekdagen). Dus 15 uur per week. Tuurlijk kan je ervoor kiezen alles maar een beetje oppervlakkig te doen, maar schoon is het dan niet, hooguit opgeruimd en voor het oog gedaan. Dus als je náást je werk ook serieus je huis wilt bijhouden, is dat een kluif, lijkt me. En dat is misschien waar je moeder aan denkt.
Pejeka, waarom werken je partner en jij eigenlijk allebei? Zou je niet veel liever je handen volledig vrij hebben om het huishouden te doen?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
pejeka schreef:
05-12-2020 18:10
Ik kan niet beoordelen of dat gek is. Jouw moeder had volkomen haar handen vrij om huishouden en kinderen te verzorgen, jij niet. En tuurlijk is er sinds die tijd wat veranderd en zijn er apparaten om bepaalde taken makkelijker te maken. Maar oprecht? Mijn man en ik hebben geen kinderen, dus je zou zeggen: je hoeft bijna niks te doen in huis. Maar wil ik alles goed bijgehouden hebben, dan is dat toch 3 uur per dag (weekdagen). Dus 15 uur per week. Tuurlijk kan je ervoor kiezen alles maar een beetje oppervlakkig te doen, maar schoon is het dan niet, hooguit opgeruimd en voor het oog gedaan. Dus als je náást je werk ook serieus je huis wilt bijhouden, is dat een kluif, lijkt me. En dat is misschien waar je moeder aan denkt.

Mijn vader werkte 60 uur, mijn moeder deed het huishouden. Man en ik werken samen 62 uur en doen samen het huishouden. Wat is het verschil?
pejeka schreef:
In je onderhoud voorzien is al een bestaand concept sinds het ontstaan van de mens. Voortplanten ook. En in de oertijd veegden ze ook vast het zand eens uit de grot al betwijfel ik of ze plinten poetsten.

We hebben het zelfs met 2 fulltime banen rustiger dan ooit met meer vrije tijd dan ooit.
Doornroosje75 schreef:
05-12-2020 18:13
Pejeka, waarom werken je partner en jij eigenlijk allebei? Zou je niet veel liever je handen volledig vrij hebben om het huishouden te doen?
Hij zegt wel dat het niet voor vrouwen alleen geldt, maar stiekem wel hoor. Want die werken allemaal in suffe overbodige administratieve baantjes en doen alsof dat een carriere is.
Leeuw32 schreef:
05-12-2020 17:29
Omdat veel mannen toch niet parttime gaan werken, ik heb er ook 1 thuis zitten

Het blijkt dat ik tijd met mijn zoontje belangrijker vindt en dat vinden denk ik veel vrouwen. Daarom gaan vrouwen vaker 3 dagen werken denk ik. Kunnen we van alles op bedenken, maar het gaat niet helpen..
Interessante en openhartige reactie.
Hoe was bij jullie de periode voorafgaand aan de keuze tot kinderen: hadden jullie een plan, en was dat een gelijk plan. En zo ja, waarom is je man het niet nagekomen?
3 uur per dag schoonmaken......Wie doet dat in godsnaam? Wie?
Doornroosje75 schreef:
05-12-2020 18:13
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als het zo uitkwam. En zou het zeker geen minderwaardige taak vinden. Of vinden dat ik dan in een onderdanige positie zou verkeren. Maar goed, we hebben geen kinderen en dus kan het. Stel dat we kinderen gehad zouden hebben van onszelf, dan zou ik in elk geval zijn gegaan voor een model waarin elke dag van de week één van ons thuis zou zijn geweest voor de kinderen na school, geen haar op mijn hoofd die zou hebben gepeinsd over opvang in welke vorm dan ook. Daar ben je ouders voor, vind ik althans. Niet om je kinderen uit te besteden. Herinner me uit mijn eigen jeugd dat ik soms even mijn verhaal kwijt moest aan mijn moeder na school, kon van alles zijn, enthousiast over iets wat je die dag geleerd had, balen over iets wat je meegemaakt had, of weer wat anders. Maar je kon ná school lekker naar huis om dat te spuien. Zou het niet fijn gevonden hebben om na het klinken van de schoolbel nog wéér twee uur in een klassikale opvang te moeten doorbrengen. Maar misschien ook omdat dat toen niet gewoon was.
Thordïs schreef:
05-12-2020 18:17

Mijn schoonmaaksters. Op vijf dagen in zeven huizen, bij zeven gezinnen.
Thordïs schreef:
05-12-2020 18:17
Was bij mij thuis heel gewoon. De huiskamer een goede beurt geven was al 2 uur, want je moet toch even de banken van de muur halen, eronder schoonmaken, boven op de kasten schoonmaken, eventuele siervoorwerpen die je hebt staan op een kast of tafeltje afnemen en schoonmaken, de banken stofzuigen (dus tussen of onder de kussens, maar ook over de oppervlaktes), de vensterbanken afnemen, enz. En als je de slaapkamers doet, moet je ook onder de bedden schoonmaken, matrassen keren, bedden verschonen, stofzuigen, en de rest van de slaapkamers doen. De keuken zal een keer een goede beurt moeten hebben, koelkast van binnen schoonmaken, kasten van binnen en van buiten, al het tegelwerk een goede beurt, aanrechten leeg en schoonmaken, vloer grondig schoonmaken, enz. Alle ramen in huis moeten gezeemd, gangen en trappenhuizen een beurt, deuren en deurposten afgenomen, enz. Badkamer en toilet moeten regelmatig een goede schoonmaakbeurt, en ga zo maar door.
pejeka schreef:
05-12-2020 18:20
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als het zo uitkwam. En zou het zeker geen minderwaardige taak vinden. Of vinden dat ik dan in een onderdanige positie zou verkeren. Maar goed, we hebben geen kinderen en dus kan het. Stel dat we kinderen gehad zouden hebben van onszelf, dan zou ik in elk geval zijn gegaan voor een model waarin elke dag van de week één van ons thuis zou zijn geweest voor de kinderen na school, geen haar op mijn hoofd die zou hebben gepeinsd over opvang in welke vorm dan ook. Daar ben je ouders voor, vind ik althans. Niet om je kinderen uit te besteden. Herinner me uit mijn eigen jeugd dat ik soms even mijn verhaal kwijt moest aan mijn moeder na school, kon van alles zijn, enthousiast over iets wat je die dag geleerd had, balen over iets wat je meegemaakt had, of weer wat anders. Maar je kon ná school lekker naar huis om dat te spuien. Zou het niet fijn gevonden hebben om na het klinken van de schoolbel nog wéér twee uur in een klassikale opvang te moeten doorbrengen. Maar misschien ook omdat dat toen niet gewoon was.
Mooi verhaal. Alleen geen antwoord op mijn vraag.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Doornroosje75 schreef:
05-12-2020 18:35
Mooi verhaal. Alleen geen antwoord op mijn vraag.
Ik denk het wel. Allebei werken is prima, zo lang je geen andere belangrijke taken (zoals kinderen) op het thuisfront hebt. Dus mijn antwoord was in die trant: gesteld dát ik kinderen zou hebben gehad, dan hadden die te allen tijde voorrang gehad op mijn drang om buitenshuis te werken, of had ik er in elk geval samen met mijn man voor gezorgd dat er altijd iemand voor de kinderen thuis was geweest.
pejeka schreef:
05-12-2020 18:39
Ik denk het wel. Allebei werken is prima, zo lang je geen andere belangrijke taken (zoals kinderen) op het thuisfront hebt. Dus mijn antwoord was in die trant: gesteld dát ik kinderen zou hebben gehad, dan hadden die te allen tijde voorrang gehad op mijn drang om buitenshuis te werken, of had ik er in elk geval samen met mijn man voor gezorgd dat er altijd iemand voor de kinderen thuis was geweest.
Stel dat jij en je man uit elkaar zouden gaan, zou je man dan makkelijk hetzelfde leven kunnen hebben met zijn eigen inkomen dan jullie nu samen hebben?
pejeka schreef:
05-12-2020 18:10
Maar wil ik alles goed bijgehouden hebben, dan is dat toch 3 uur per dag (weekdagen). Dus 15 uur per week. Tuurlijk kan je ervoor kiezen alles maar een beetje oppervlakkig te doen, maar schoon is het dan niet, hooguit opgeruimd en voor het oog gedaan. Dus als je náást je werk ook serieus je huis wilt bijhouden, is dat een kluif, lijkt me. En dat is misschien waar je moeder aan denkt.

Wat is de definitie van "serieus" in het huishouden?
Die lat kan je toch zo hoog en laag leggen als je zelf wilt.

Als je iedere dag de banken van de muur haalt en de keukenkastjes uitsopt (anders kan ik die 3 uur niet verklaren) is dat dan serieus of een dwangstoornis?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pejeka schreef:
05-12-2020 18:31
Was bij mij thuis heel gewoon. De huiskamer een goede beurt geven was al 2 uur, want je moet toch even de banken van de muur halen, eronder schoonmaken, boven op de kasten schoonmaken, eventuele siervoorwerpen die je hebt staan op een kast of tafeltje afnemen en schoonmaken, de banken stofzuigen (dus tussen of onder de kussens, maar ook over de oppervlaktes), de vensterbanken afnemen, enz.

Maar toch niet iedere dag o_o
Wat moet je boven op een kast?
Daar kom je toch nooit?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven