Sinterklaas.. geloven jouw kinderen het nog?

zondag 6 december 2020 om 00:00
Dochterlief nog niet lang 8 gelooft er nog in. Maar heeft ook duidelijk twijfels. Het voor het eerst voor elkaar surprises maken in de klas gooide er nog een schepje bovenop.
Nu vraag ik me af: zal ze er volgend jaar nog in geloven of was het nu dan toch de laatste keer? En kunnen we het haar niet beter vertellen (van het voorjaar ofzo)?
Nu vraag ik me af: zal ze er volgend jaar nog in geloven of was het nu dan toch de laatste keer? En kunnen we het haar niet beter vertellen (van het voorjaar ofzo)?
zondag 6 december 2020 om 09:45
Zo gewoon is dat niet. Mijn dochter gelooft niet meer en dat heeft ze voor zover ik weet zelf uitgevogeld. Ze was 4 jaar toen ze kwam met de mededeling dat Sinterklaas niet bestaat.Phoebe1982 schreef: ↑06-12-2020 08:33Ik heb geen kinderen, wel 2 neefjes van 2 en 4 die uiteraard allebei nog geloven
zondag 6 december 2020 om 09:58
Ik was zelf 6, de Sint van school zag er anders uit dan die van tv en had ook nog eens de schoenen van de gymleraar aan en ze kwamen op de kar van het schoolplein...
Mijn zoon was nog net 9 (nu 21)
Mijn dochters (4 stuks) waren 6 of 7. (Nu 19, 12, 10 en 9)
Mijn stiefzoon was 10, stiefdochter van 11,5 gelooft nog en stiefdochter van 8 zit op de wip.
We hebben dit jaar wel cadeautjes gekocht voor elkaar (dmv lootjestrekken) dus op pakjesavond kwam niets meer van Sinterklaas.
Mijn zoon was nog net 9 (nu 21)
Mijn dochters (4 stuks) waren 6 of 7. (Nu 19, 12, 10 en 9)
Mijn stiefzoon was 10, stiefdochter van 11,5 gelooft nog en stiefdochter van 8 zit op de wip.
We hebben dit jaar wel cadeautjes gekocht voor elkaar (dmv lootjestrekken) dus op pakjesavond kwam niets meer van Sinterklaas.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 6 december 2020 om 10:20
Mijn oudste van bijna 6 vindt het super leuk (jongste ook trouwens). De Sint op school was niet de echte, want dat is alleen de Sint van het Sinterklaasjournaal. Ze stelt ook regelmatig vragen, maar bedenkt er ook magische antwoorden op. Zodra dat veranderd 'ja maar dat kan toch niet?!' Zullen we het waarschijnlijk vertellen.
zondag 6 december 2020 om 10:34
Mijn dochters waren 6 of 7, allemaal in groep 3 vroegen ze me op de man af of het nou echt was of niet. Dan ga ik niet liegen, oudste viel van haar geloof omdat iedereen dood gaat, dus ook Sinterklaas, dat kon niet anders. Even dacht ze nog dat er dan een nieuwe gekozen werd, maar dat wordt nooit verteld, dus daar klopte iets niet. De middelste kwam erachter dat er steeds een ander antwoord kwam op dezelde vraag, diezelde vragen stellen kinderen overal. En ze snapte dat 1 Sint niet en bij papa's werk kan zijn en 10 minuten later in het winkelcentrum. Van mijn jongste weet ik het niet precies.

zondag 6 december 2020 om 15:37
Wat ik altijd zo opmerkelijk vind aan dit soort dingen is dat kinderen dus weten welke schoenen de gymleraar (in jouw voorbeeld) heeft?

zondag 6 december 2020 om 20:47
captain_hindsight schreef: ↑06-12-2020 15:37Wat ik altijd zo opmerkelijk vind aan dit soort dingen is dat kinderen dus weten welke schoenen de gymleraar (in jouw voorbeeld) heeft?![]()
Daar verbaas ik me ook vaak over. Je zou willen dat ze zulke details onthouden van de geschiedenisles. Helaas niet, en onthouden ze wel dit soort (nutteloze) informatie.
maandag 7 december 2020 om 10:55
Onze kinderen geloofde allebei niet meer dit jaar, maar dit jaar was echt het leukste jaar. De kinderen hebben het feest echt in volle overtuiging beleeft. Vorig jaar was mijn oudste vooral bezig met vragen stellen over dingen die niet konden of niet klopte. Hij kwam er toen halverwege het feest achter dat het gewoon niet kon. Hij was niet teleurgesteld maar mee gaan in alle verhalen lukte niet.
maandag 7 december 2020 om 12:50
Voor de jongere kinderen is het een leuke traditie, mits ze geen angst hebben.
Maar ik zie geen enkele reden om oudere kinderen die al twijfels hebben hierover voor te liegen. Want dat is wat je doet. Tegen de tijd dat ze op school surprises hebben (vaak groep 5) is het echt tijd ze uit de droom te helpen. Dat is ook een beetje ze bewust klein houden. Je kunt ook met een ongelovige een leuk feest vieren.
Wij hadden vorig jaar een kind in groep 7 die nog geloofde! En iedereen moest daar maar in meegaan. Dat kan echt niet meer. Meerdere kinderen hebben dit laten blijken. En school heeft ouders moeten zeggen dit niet tegen te kunnen houden en dat het tijd was om kind in te lichten.
Maar ik zie geen enkele reden om oudere kinderen die al twijfels hebben hierover voor te liegen. Want dat is wat je doet. Tegen de tijd dat ze op school surprises hebben (vaak groep 5) is het echt tijd ze uit de droom te helpen. Dat is ook een beetje ze bewust klein houden. Je kunt ook met een ongelovige een leuk feest vieren.
Wij hadden vorig jaar een kind in groep 7 die nog geloofde! En iedereen moest daar maar in meegaan. Dat kan echt niet meer. Meerdere kinderen hebben dit laten blijken. En school heeft ouders moeten zeggen dit niet tegen te kunnen houden en dat het tijd was om kind in te lichten.