Tweetalig VWO

28-11-2020 13:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 8 en moet dus begin volgend jaar een keuze maken voor een middelbare school. Op zijn voorkeursschool wordt regulier VWO en tweetalig (Engels) VWO aangeboden en hij overweegt tweetalig te gaan doen.

Wie heeft er ervaring met tweetalig VWO en dan ook op de wat langere termijn? In de bovenbouw wordt er ook weer veel overgeschakeld op Nederlands heb ik begrepen, omdat de examens wel in het Nederlands zijn.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Bij ons moest de basisschool ook akkoord geven voor TTO. Je moet sowieso een vol VWO advies hebben maar als de basisschool geen positief advies geven (gebaseerd op oa werkhouding) dan wordt je niet aangenomen voor TTO.
apiejapie schreef:
28-11-2020 21:16
Als ik dat zo lees dan zou tweetalig Havo misschien logischer zijn dan tweetalig vwo?
Kind had een VWO advies, geen HAVO/VWO, hij ging dat makkelijk redden zei de basisschool. Hij wilde graag VWO doen en zag in TTO een uitdaging. Ik denk achteraf dat het hem volkomen overvallen heeft. Nooit wat hoeven doen op de basisschool, werd er nu toch wel wat van hem gevraagd. Het is hem gewoon niet gelukt.. Blijven zitten op VWO is afstromen naar HAVO op deze school. Hij had Havo TTO mogen doen maar hij had er geen zin meer in, was bang om weer te falen.
Ik doe mijn best
Hier ging TTO heel goed, het maakte school leuk voor mijn zoon. Jammer dat het alleen in de onderbouw was. Hij heeft wel zijn Cambridge op C1 niveau gehaald.
Senseo schreef:
29-11-2020 16:12
....
Nooit wat hoeven doen op de basisschool, werd er nu toch wel wat van hem gevraagd.
Dat is inderdaad een valkuil die je vaker voor problemen ziet zorgen. Slimme Leerlingen die nooit hebben geleerd om te leren, want met een minimale inspanning hoorden ze op de basisschool altijd tot de besten van de klas. Dan kan ze inderdaad overvallen dat ze nu opeens wél een inspanning moet gaan leveren. Dan merk je soms dat ze dat best willen doen, maar dat ze geen idee hebben hoe ze dat aan moeten gaan pakken.
Onze oudste heeft ook tto gedaan. Heel eerlijk, ze spreekt, qua accent, niet near native Engels, maar haar zinsopbouw is prima. Heeft ook haar Cambridge gehaald met goede resultaten. Na onze verhuizing is ze naar een andere middelbare school gegaan en heeft de bovenbouw regulier afgerond. Ze stak toen met kop en schouders boven de rest uit met Engels. Gemiddeld een 9. Is ook gevraagd om bijles te geven aan de onderbouwleerlingen. Het overschakelen van Engels naar Nederlandstalig onderwijs kostte haar zo'n twee maanden, toen was ze aan de Nederlandse terminologie gewend.
Wat ik vooral het voordeel vond van tto is dat ze geen schroom heeft om Engels te spreken. Ze schakelt naadloos over als er mensen bij zijn die geen Nederlands spreken, terwijl haar klasgenoten en vriendinnen er toch wel huiverig voor zijn. Ook lijkt haar wereldbeeld vergroot omdat ze net zo gemakkelijk een Engels boek of artikel leest als een Nederlands.
Ach over Engels spreken, mijn zus werkte ooit met Britten, Amerikanen en Australiërs, kon zij gaan vertalen, want ze verstonden elkaar echt niet, begrepen elkaar niet. Dan is het handig dat je zowel lift als elevator begrijpt.
Ik heb niet alles gelezen maar heb zelf (inmiddels 20 jaar geleden, omg zo oud) tvwo gedaan. Ik vond het super. Wij hadden meerdere native English teachers En Dat was geweldig.de eerste paar weken/maanden in de eerste wel bizar, want mij Engels was echt zo goed nog niet en die docenten spraken nauwelijks Nederlands. Maar ik heb wel echt mega goed Engels leren spreken en international Baccalaureate examen gedaan. Ik weet natuurlijk niet hoe mijn Engels geweest zou zijn zonder deze school maar het heeft me in ieder geval geen wind eieren gelegd. Het klopt dat je je examen gewoon in NL doet, net als alle andere kinderen. In de praktijk betekende het dat alle vakken behalve wiskunde en Nederlands, Duits en Frans in het Engels werden gegeven en in de vijfde werden je examen vakken, zoals aardrijkskunde en geschiedenis in het Nederlands gegeven zodat je de juiste terminologie kende voor je examen vakken. Ik vond het echt een verrijking en zou het zeker overwegen voor mijn eigen kinderen tzt.
Mijn kind zit in de brugklas vwo tto en ik moet zeggen dat het mij verbaasd hoe gemakkelijk ze de taal oppikt. Nu sprak ze al goed Engels voor een 11 jarige en dat scheelt wel. Het gaat vooral om de interesse en motivatie. Ze was 9 en toen sprak ze al zonder schaamte Engels op vakantie. Mijn jongste bijv niet en daar zie ik het ook minder voor zitten .

Wat ik begrijp van school is dat het dus vooral geschikt is voor kinderen met vwo plus advies die niet perse al Engels spreken maar wel willen en durven.

En inderdaad, het worden geen native speakers. Simpelweg omdat ze nl niet native zijn. Ik denk niet dat dat erg is, ze komen eraf met beter Engels dan de gemiddelde Nederlander, wat ook erg nuttig is op heel veel vervolgopleidingen. Daarnaast kom je in het bedrijfsleven, zeker bij internationale bedrijven en op bepaald niveau, ook echt niet meer weg met vakantie Engels. En eerlijk, ik denk dat een kind met vwo plus advies het vaak in zijn mars heeft om later een baan te krijgen op bepaald niveau en dan is het dus heel handig.

Mijn kind vindt het in ieder geval geweldig maar er zijn ook al afvallers, vooral die kinderen die toch niet echt vwo plus zijn helaas. En dat is wel sneu voor een kind en niet goed voor het zelfvertrouwen.
Gewoon even nieuwsgierig: leren die kinderen dan ook andere talen dan Engels? Duitsland is bijvoorbeeld één van onze grootste handelspartners, dus wordt ook aandacht besteed aan Duits? Ik spreek zelf vloeiend Duits, Frans en Engels, en eigenlijk zijn dat ook talen die in onze firma (met name Duits op de eerste plaats, Engels op de tweede plaats) belangrijk zijn, maar je kunt nauwelijks kandidaten vinden die die béide talen beheersen, laat staan Frans (wat bij ons op de zaak weliswaar niet vereist is, maar wel een pré, gezien onze handelsbetrekkingen met Franstalig gebied).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
06-12-2020 09:56
Gewoon even nieuwsgierig: leren die kinderen dan ook andere talen dan Engels? Duitsland is bijvoorbeeld één van onze grootste handelspartners, dus wordt ook aandacht besteed aan Duits? Ik spreek zelf vloeiend Duits, Frans en Engels, en eigenlijk zijn dat ook talen die in onze firma (met name Duits op de eerste plaats, Engels op de tweede plaats) belangrijk zijn, maar je kunt nauwelijks kandidaten vinden die die béide talen beheersen, laat staan Frans (wat bij ons op de zaak weliswaar niet vereist is, maar wel een pré, gezien onze handelsbetrekkingen met Franstalig gebied).
Ze hebben hetzelfde curriculum als andere vwo leerlingen in de onderbouw. Dus gymnasiasten met Grieks en Latijn en daarnaast sowieso Duits en Frans.
-jolijn- schreef:
06-12-2020 10:01
Ze hebben hetzelfde curriculum als andere vwo leerlingen in de onderbouw. Dus gymnasiasten met Grieks en Latijn en daarnaast sowieso Duits en Frans.
Toch zijn er verdomd moeilijk mensen te krijgen die die talen beheersen, hoe komt dat dan?
Omdat ze in veel vakken examen doen, veel meer dan vroeger. Ik ben zelf eerste lichting 2e fase en ik heb in 14 vakken eindexamen gedaan. Nu is dat wel wat minder geloof ik maar je leert wel van alles minder. Plus, je kan die talen laten vallen en ze zijn helaas niet zo populair als andere vakken
pejeka schreef:
06-12-2020 10:04
Toch zijn er verdomd moeilijk mensen te krijgen die die talen beheersen, hoe komt dat dan?
Nou, ik heb ze ook wel gehad op de middelbare school, maar daar is écht niks van blijven hangen. Als je het na de middelbare school niet meer gebruikt zakt het gewoon weg.
Ik heb nooit het idee dat kinderen die tto hebben gedaan of aan de slag zijn geweest met Cambridge-examens etc. daar voordeel uithalen tov andere kinderen zodra ze op de universiteit zitten. Het niveau is dan gelijk.
Nijn5 schreef:
06-12-2020 10:11
Nou, ik heb ze ook wel gehad op de middelbare school, maar daar is écht niks van blijven hangen. Als je het na de middelbare school niet meer gebruikt zakt het gewoon weg.
Of gewoon gebrek aan interesse en inzicht in de taal? Onlangs hebben we een medewerker op de zaak aangenomen die stelde dat zij zó goed Duits sprak, dat zelfs haar Duitse vrienden vonden dat het geweldig was. Nou, OK, kom maar op dan. Dan blijkt dat ze alle naamvallen verhaspelt en geen werkwoord correct kan vervoegen. Ik heb haar nog een tijdje proberen bij te spijkeren, maar weggegooide moeite. Zij snapte gewoon niet dat een naamval de betekenis van een hele zin kan veranderen. En best mogelijk hoor, dat die Duitse vrienden dan uit beleefdheid zeggen dat haar Duits prima is, maar dan kunnen wij er niks mee.
Jeegirl schreef:
06-12-2020 06:35
Mijn kind zit in de brugklas vwo tto en ik moet zeggen dat het mij verbaasd hoe gemakkelijk ze de taal oppikt. Nu sprak ze al goed Engels voor een 11 jarige en dat scheelt wel. Het gaat vooral om de interesse en motivatie. Ze was 9 en toen sprak ze al zonder schaamte Engels op vakantie. Mijn jongste bijv niet en daar zie ik het ook minder voor zitten .

Wat ik begrijp van school is dat het dus vooral geschikt is voor kinderen met vwo plus advies die niet perse al Engels spreken maar wel willen en durven.

En inderdaad, het worden geen native speakers. Simpelweg omdat ze nl niet native zijn. Ik denk niet dat dat erg is, ze komen eraf met beter Engels dan de gemiddelde Nederlander, wat ook erg nuttig is op heel veel vervolgopleidingen. Daarnaast kom je in het bedrijfsleven, zeker bij internationale bedrijven en op bepaald niveau, ook echt niet meer weg met vakantie Engels. En eerlijk, ik denk dat een kind met vwo plus advies het vaak in zijn mars heeft om later een baan te krijgen op bepaald niveau en dan is het dus heel handig.

Mijn kind vindt het in ieder geval geweldig maar er zijn ook al afvallers, vooral die kinderen die toch niet echt vwo plus zijn helaas. En dat is wel sneu voor een kind en niet goed voor het zelfvertrouwen.
Dit is wel van toepassing op mijn zoon, daarom overwegen we het ook. Voor mijn dochter was het geen optie, die doet wel VWO, maar heeft zeker geen VWO plus niveau, die neigt eerder naar Havo.

Hier wordt op de school die zoon waarschijnlijk gaat doen geen Duits meer gegeven op het VWO sinds vorig jaar. Wel Frans, Spaans, Chinees, Grieks en Latijn. Dochter zit op een andere school en krijgt daar wel Duits, maar dat laat ze na dit jaar vallen, ze is er niet echt goed in. Ik was daar ook altijd heel slecht in en heb dat ook laten vallen zodra ik kon.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
..
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 24-12-2020 15:15
99.45% gewijzigd
pejeka schreef:
06-12-2020 10:04
Omdat je met vmbo nauwelijks die vreemde taal spreekt en met vwo iets gaat studeren en iets met die studie gaat doen?
Ik heb alle talen gedaan op de middelbare school en ben er ook vrij goed in, maar ik heb nog nooit ergens gewerkt waar dat een groot voordeel was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven