Stoppen met werken?!

11-12-2020 13:52 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als moeder van 4 kinderen overweeg ik om te stoppen met werken.

Ik merk dat ik niet meer de leuke moeder ben, vaak boos, kort lontje en snel ziek of kwaaltjes.

Daartegenover heb ik een goed betaalde baan en werk ik 14 uur. Kinderen gaan naar kdv/bso. Mijn man heeft een drukke baan (+40) en wil/kan niet minder.

Het aantal uren die ik werk, maakt dat ik niet de functie kan doen die ik leuk vind, anderzijds ben ik bang dat ik het nooit meer zo goed voor elkaar krijg.

Wie heeft ook de stap gezet om helemaal te stoppen en hoe heb je dat ervaren en zijn er moeders die ook weer aan het werk zijn gegaan zodra de kinderen op school zitten? Is dat makkelijk gelukt?

P.s. dit topic is niet bedoeld om een discussie over al dan niet werkende moeders te beginnen. Ik ben op zoek naar vergelijkbare ervaring.
laviva88 wijzigde dit bericht op 13-12-2020 13:20
Reden: Info verwijderd vanwege herkenbaarheid
8.56% gewijzigd
lotus77 schreef:
11-12-2020 15:55
Heb jij ook iets te willen? Want je klinkt veel te lief. Jij moet het doen met de restjes en moet constant op "aan" staan.

Dit, echt dit. Je hebt net zo veel recht als je man om ruimte in te nemen. Als hij dat niet ziet zou ik desnoods in relatietherapie gaan. No way in ieder geval dat ik zo zou gaan leven.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze nog 's goed doorlezen en misschien schuif ik dit topic wel onder m'n man z'n neus.
Laviva88 schreef:
11-12-2020 15:58
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze nog 's goed doorlezen en misschien schuif ik dit topic wel onder m'n man z'n neus.
Goed idee!
Laviva88 schreef:
Heb je een appeltje met hem te schillen dan?
Ik zou de uren verdelen over 2 dagen of 3 dagen onder schooltijd, dan kun je een strakkere scheiding maken tussen werk en privé.
Ik zou die 14 uur vasthouden. Je hebt nu een goed betaalde baan. Probeer er maar eens tussen te komen na zo'n 3 jaar(als je jongste op school zit) dat is denk ik best lastig.

Ik vind 14 uur ook niet zoveel uur. Ik ga het topic zo even verder doorlezen. Ik werk 32 uur maar heb "maar" 2 kinderen. Dus 4 is super druk lijkt me.

Vind het ook wel wat kort door de bocht dat man zeker weten niet minder wil werken.
Ik denk ook dat meer werken, je meer voldoening en rust gaat geven, uiteraard met goede afspraken/verdeling huishouden.
Meer voldoening op je werk omdat je meer betrokken bent, niet het gevoel krijgt dat je vanalles mist en wellicht andere taken/projecten kan oppakken. Dus inderdaad daar meer energie uithaalt. Even de thuissituatie loslaten kan je ook rust geven.
Daarnaast meer kinderopvang. Ja, dan vinden je oudsten het maar "niet zo leuk". Er zullen nog momenten genoeg zijn voor hen waarop hun leven wel leuk is.
Daarnaast een paar goede afspraken met je man. Hij zal op iets moeten "inleveren": ofwel op zijn werkuren, ofwel op zijn vertrekuur, ofwel het uur waarop hij thuiskomt...Dat papa er zo weinig is, vinden de kinderen misschien ook niet zo leuk...
Als hij bv. 2 dagen per week zorgt dat hij de kinderen voor zijn rekening neemt in de ochtend, zodat jij tijdig kan starten op je werk en die zorg kan loslaten (en op die manier ook tijdig kan stoppen en de opvang beperkt wordt in uren).
En daarnaast een aantal zaken uitbesteden.
Eigenlijk gaat het over evenwichten zoeken: tussen financiële noden, tussen noden voor elk gezinslid afzonderlijk en noden voor het gezin samen. En daar mag iedereen aan bijdragen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat enkel jij dingen moet opofferen. De gevolgen van de keuze voor een groot gezin draag je samen, en kinderen zijn niet van suiker (zal wel een Vlaamse uitdrukking zijn)...er mogen zaken zijn in het leven van kinderen die niet zo leuk zijn...

Wij hadden ook ooit (een tijd geleden) drie kinderen onder de 4 jaar, en we hebben altijd met zijn tweeën fulltime gewerkt. (en vaak in een job waar er meer dan 40 uren werden verwacht). En dan moet iedereen water in de wijn doen. Ik heb dat ooit gedaan in van job te veranderen om dichter bij huis te werken. Daardoor was het te doen om die vele uren te werken, maar won veel tijd door amper verplaatsingstijd te hebben. Ik deed die job doodgraag, maar die nieuwe job beviel me ook...Man werkte toen al heel kort bij het werk.

Daarom evenwichten zoeken en dat kan alleen maar doordat iedereen zoekt naar oplossingen die ook goed zijn voor de ander !
Het lijkt mij enorm vermoeiend om fulltime thuis te zijn met de kinderen. Ik heb er maar twee, maar ik vind de dagen met baby en peuter alleen best pittig. Ik vind ze hartstikke lief, maar vind het ook wel prettig dat er opvangdagen zijn.

Tips zijn al gegeven. Is het bij je werk mogelijk om je werk op twee volle te plannen ipv de versnippering die je nu hebt? Versnippering zorgt ervoor dat je nooit klaar bent. En inderdaad: boodschappen laten bezorgen, schoonmaakhulp enz.

En in welke branche werkt je man? Ik kan me echt nauwelijks voorstellen dat hij echt niet 32 u kan werken. Het lijkt me vooral een kwestie van willen? Mijn man moet voor werk regelmatig naar buitenland, dan is het idd niet mogelijk. Maar verder is het zowel bij hem als bij mij de normaalste zaak van de wereld. Ik heb meerdere plekken gewerkt. Het kon overal. Zelfs bij de Consultant waar ik ooit begon waren er genoeg ouders die 4 dagen werkten. Veel minder kon daar inderdaad niet. En op mijn huidige plek is minder dan 4 dagen heel ongebruikelijk en dat zorgt ervoor dat ik dan niet volledig mee zou kunnen draaien. Met 32 u kan dat prima.
Oh en idd. Schoonmaakster? En misschien iets meer uren werken? Ik ben altijd erg moe als ik meerdere dagen achter elkaar met de kinderen thuis ben geweest.

Als ik werk hoef ik alleen maar aan mijn werk te denken en af en toe aan mijn bakje koffie of kopje thee.

Heel anders moe ben ik altijd na een dag werken.
To, je zegt dat een oppas aan huis niet beviel. Waardoor kwam dat? Kan het zijn dat het aan de persoon lag? Wij hadden vroeger ook een oppas die ook nog wat andere dingen deed zoals het eten voorbereiden. Wij vonden dat als kinderen heel leuk. Lekker in je eigen omgeving een kop thee na schooltijd en even over de dag praten, en onze ouders hadden na het werk ook tijd voor ons. Veel leuker dan de bso.
Laviva88 schreef:
Dit geeft eigenlijk aan dat je volgens mij liever niet wil stoppen met werken. Maar dat je wilt dat je man meer gaat doen in het huishouden en het opvoeden van jullie kinderen. Waar of niet?
Ik zou inzetten op meer opvang. Dus 2 dagen in de week opvang en die beide dagen 7 uur werken. Dan heb je die dagen ook nog een paar uur voor jezelf (als je 7 uur werkt, de jongsten 10 uur naar het KDV gaan en de oudsten ook dan pas thuiskomen. Dat is een stuk relaxter dan de huidige situatie waarin je uren moet sprokkelen. Vakantie zou ik de opvang gewoon door laten lopen. Misschien vinden de oudsten de BSO niet heel leuk maar als jij daardoor meer uitgerust bent dan hebben de kinderen daar indirect ook veel voordeel van.

Ik heb overigens ook 4 kinderen (maar wel groter leeftijdsverschil) en mijn man en ik werken allebei fulltime. Dat gaat prima en inderdaad 4 kinderen zijn ook best kostenposten dus de financiele ruimte is ook fijn.
Onze oppas aan huis doet ook een deel van het huishouden. Win-winsituatie.

Hoewel, in dit geval zou ik echt eerst willen dat mijn man aan de bak ging :)
Perlala_Gadeon schreef:
11-12-2020 16:14
Onze oppas aan huis doet ook een deel van het huishouden. Win-winsituatie.

Hoewel, in dit geval zou ik echt eerst willen dat mijn man aan de bak ging :)
Inderdaad. Hij gooit nu alles behalve werken over de schutting. Zijn aandeel is die 40 uur en voor de rest moet zij zich er maar mee redden lijkt het. En als zij aangeeft dat hij meer mag doen "kan" hij dat niet.

Ik noem dat takenlepra. Komt vrijwel uitsluitend voor bij bepaalde mannen. Die kunnen op extreem hoog niveau werken en verdienen in banen waarvoor een hoog analytisch vermogen nodig is maar bij simpele rekensommen waarbij dingen door twee gedeeld moet worden loopt het spaak in die hoofden en moeten hun vrouwen het maar oplossen want dan hebben ze spontaan lepra aan hun empathisch vermogen.
redbulletje schreef:
11-12-2020 14:49
En jouw man moet dan het levensonderhoud voor 6 personen bij elkaar gaan werken?
Hij heeft er ook 4 gemaakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ook bij de BSO gewerkt en vaak vonden de kinderen die maar 1 korte middag kwamen het minder leuk dan kinderen die twee of drie keer per week kwamen omdat ze dan makkelijker binding krijgen met de andere kinderen en de leiding.
Ik ben gestopt met werken toen ik in verwachting was van mijn oudste dochter, nu alweer bijna 20 jaar geleden (tijd vliegt :D )
Wij hebben daar bewust voor gekozen en heb het echt altijd heerlijk gevonden. Wij wilden geen kdv voor onze kinderen, mijn man vond zijn werk leuker en verdiende meer dus de keuze wie er thuis bleef was makkelijk voor ons.

Het is heerlijk om geen haast te hebben doordeweeks en het weekend echt voor ons vieren te hebben. Mijn jongste is inmiddels 16 maar ze vinden het nog steeds heerlijk dat er iemand thuis is als ze met verhalen uit school/universiteit komen :P
Ik ben nu net begonnen met vrijwilligerswerk maar dat is maar een paar uur per week.

Ik zou het gewoon een jaar uitproberen als ik jou was, dan krijg je een beetje een beeld bij het thuisblijven en jullie financiele situatie.
Ik heb wel bewust altijd speelgroepjes opgezocht en thuis gehouden voor de kinderen zodat ze wel in aanraking kwamen met andere kinderen en ervaringen.
lotus77 schreef:
11-12-2020 16:34
Inderdaad. Hij gooit nu alles behalve werken over de schutting. Zijn aandeel is die 40 uur en voor de rest moet zij zich er maar mee redden lijkt het. En als zij aangeeft dat hij meer mag doen "kan" hij dat niet.

Zelfs de vakanties zijn alleen haar probleem blijkbaar. Zij werkt het hele jaar door 's avonds extra om de vakanties vrij te kunnen nemen. Waarom doet hij daar niet een deel?

TO, stop met die uurtjes 's avonds. Ga 2 volle werkdagen maken, maak gebruik van opvang op die dagen. Zo maak je 16 uur per week terwijl er voor de kinderen wordt gezorgd. En hou je dus per week 2 uur over om de vakanties te kunnen overbruggen. En hou je je avonden vrij, zodat je wel kunt gaan sporten.
Laviva88 schreef:
11-12-2020 14:59
Opvang aan huis is voor ons niet meer rendabel. Daarbij deed onze OAH erg moeilijk over huishoudelijke taken en gebeurde er zeer weinig. Een was opvouwen was al teveel gevraagd.

Mijn man doet qua huishouden wat hij kan zodra hij thuiskomt, maar hij maakt dus lange dagen, dus de drukke tijden met kinderen komen op mij terecht. Net als zwemles, logopedie, muziekles, huiswerkbegeleiding, brengen naar clubjes, afspraken, etc.

Door jullie reacties raak ik er wel meer van overtuigd dat ik dus niet moet gaan stoppen met werken.
Had 1 sportavond per week voor mijzelf, maar tegenwoordig lig ik die avond om half 9 op bed en kom ik er niet aan toe.
Dat klinkt inderdaad niet fijn. We mogen licht huishoudelijke taken uitvoeren. Ik zorgde altijd dat alles netjes was, vaatwasser paar keer in en uit was geruimd en echt heel veel was vouwen. Ik vond dit niet meer dan normaal. Je hebt niet altijd iets te doen. Dus snap dat het een negatieve ervaring is geweest.

Je klinkt heel druk. Het ene gezin had twee kinderen met totaal 4 sporten. Dan de vriendjes en vriendinnetjes die ze dagelijks zagen en alle afspraken er omheen. Er werd ook altijd aangegeven bij wervingavonden dat het niet alleen oppassen is, maar dat er heel veel taken bij komen kijken. Als ik je zo hoor dan heb je echt heel weinig tijd voor jezelf. Logisch als daar de frustratie vandaan komt. Natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar ik was bijvoorbeeld doodop na een week werken. En dit was mijn baan! Ik werkte er niet eens naast.

Gun jezelf ook tijd voor jezelf. Dat zal je zoveel goeds doen. Niet minder werken, maar een betere verdeling.
Een oppas aan huis is geen huishoudelijke hulp. Je mag verwachten dat hij/zij zijn eigen rommel opruimt, maar stofzuigen of was opvouwen is geen standaard oppastaak. Tenzij je daar voor indiensttreding duidelijke afspraken over maakt.
KamilleT schreef:
11-12-2020 17:12
Een oppas aan huis is geen huishoudelijke hulp. Je mag verwachten dat hij/zij zijn eigen rommel opruimt, maar stofzuigen of was opvouwen is geen standaard oppastaak. Tenzij je daar voor indiensttreding duidelijke afspraken over maakt.
Het ligt er natuurlijk aan wat je verstaat onder “oppas aan huis”. Er zit nogal een verschil tussen een 16 jarig meid of een vrouw via een gastouder bureau of nanny bureau. Ik werkte via een nanny bureau en verzorgde wel standaard het eten, was etc. Nanny klinkt duur maar het is gewoon een gastouder aan huis. Met 4 kinderen haal je dat er makkelijk uit.
PietjeBello schreef:
11-12-2020 17:14
Het ligt er natuurlijk aan wat je verstaat onder “oppas aan huis”. Er zit nogal een verschil tussen een 16 jarig meid of een vrouw via een gastouder bureau of nanny bureau. Ik werkte via een nanny bureau en verzorgde wel standaard het eten, was etc. Nanny klinkt duur maar het is gewoon een gastouder aan huis. Met 4 kinderen haal je dat er makkelijk uit.
Ja, dat zeg ik. Het hangt er vanaf wat je afspreekt, maar als ik voor vier kinderen zou moeten zorgen en het huishouden doen (wat veel moeders lastig vinden om te combineren, dus waarom zou de oppas dat wel moeten), doe ik dat niet voor een tientje per uur. Dan denk ik eerder aan 4 x 6 (reguliere oppastarief), en nog een beetje extra voor het huishouden.
Beleza schreef:
11-12-2020 17:02
Ik ben gestopt met werken toen ik in verwachting was van mijn oudste dochter, nu alweer bijna 20 jaar geleden (tijd vliegt :D )
Wij hebben daar bewust voor gekozen en heb het echt altijd heerlijk gevonden. Wij wilden geen kdv voor onze kinderen, mijn man vond zijn werk leuker en verdiende meer dus de keuze wie er thuis bleef was makkelijk voor ons.

Het is heerlijk om geen haast te hebben doordeweeks en het weekend echt voor ons vieren te hebben. Mijn jongste is inmiddels 16 maar ze vinden het nog steeds heerlijk dat er iemand thuis is als ze met verhalen uit school/universiteit komen :P
Ik ben nu net begonnen met vrijwilligerswerk maar dat is maar een paar uur per week.

Ik zou het gewoon een jaar uitproberen als ik jou was, dan krijg je een beetje een beeld bij het thuisblijven en jullie financiele situatie.
Ik heb wel bewust altijd speelgroepjes opgezocht en thuis gehouden voor de kinderen zodat ze wel in aanraking kwamen met andere kinderen en ervaringen.
Hoe gaat het voor je zijn als je kinderen het huis uit zijn?
Los van wat er financieel en organisatorisch mogelijk is.. heb je al eens nagedacht over wat jou energie geeft en wat jou energie kost?

Pas als je daar zicht op hebt kun je volgens mij gaan nadenken over hoe je dan kan bereiken. Je denkt nu in oplossingen, maar ik vraag me af of je überhaupt al zicht hebt op wat het probleem is.
Beleza schreef:
11-12-2020 17:02

Je bedoelt dat JIJ geen haast hoeft te hebben denk ik, omdat je thuisblijft? De rest van het gezin moet gewoon voor een bepaalde tijd op het werk/ school/uni zien te komen, neem ik aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven