Collectes, ze lopen bij mij de deur plat!

13-05-2009 20:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Rare vraag misschien, maar de laatste tijd wordt bij ons in de buurt zo ontzettend veel gecollecteerd en leden geworven, het begint een beetje te gek te worden. Vanavond heb ik al drie mensen aan mijn deur gehad (ik kan me er nog maar van een herinneren waar het om ging, dat was iemand van de hartstichting). Nu vraag ik me af, zijn hier geen regels voor? Of mag je als stichting gewoon je gang gaan wat dat betreft? Ik heb een beetje zitten googlen maar volgens mij zijn deze regels in elke gemeente verschillend. Weet iemand hoe dat zit?
Ik heb een sticker naast de bel zitten; ideaal.

Hier http://www.nietaandedeur.nl/ kun je hem bestellen. Je krijgt er twee. Ik heb er ook een bejaarde dame, die erg slecht ter been is heel blij mee gemaakt.
Handig, die ga ik bestellen. Van 1 tot 9 stickers kosten ze trouwens 1,50 per stuk. Dus je krijft er geen 2.

Verder komt hier in de buurt ook nog geregeld langs allerlei acties voor de scouting, drumband, corps, gymnastiekvereniging, voetbal, kerken etc. etc. Dan hebben we ook nog de mandarijnenactie, de pepernotenactie, de lootjes, de badeendenrace, de bioscoopbon, de met-de-tenen-getekende-prentenkaartjes, schoolkindertjes met de sponsorloop en ga zo maar door. Als ik wil heb ik elke week wel iemand aan de deur die geld van me wil.

Ik bepaal zelf wel aan wie ik wel en niet geld overmaak. Ik doe liever 50 euro aan een goed doel, dan dat ik iedereen een euro geef. En ik vind ook niet dat ik iedere sportclub hoef de sponseren. Maar je voelt je toch al gauw bezwaard om nee te zeggen aan de deur. Ik denk trouwens ook dat ze daar op hopen.
quote:WishfulThinking schreef op 13 mei 2009 @ 22:23:

Ik heb een sticker naast de bel zitten; ideaal.

Hier http://www.nietaandedeur.nl/ kun je hem bestellen. Je krijgt er twee. Ik heb er ook een bejaarde dame, die erg slecht ter been is heel blij mee gemaakt.

1.50 per stuk, incl verzendkosten.

Ik heb er ook eentje, ideaal.
Ik zeg makkelijk nee tegen collectanten. Of ik zeg dat ik nu even geen kleingeld heb. Soms loopt het de spuigaten uit hier idd. Naast de grote collectes heb je idd ook al die buurt initiatieven.

Ikzelf loop voor het astma fonds en dan schudden mensen hun hoofd wel eens door het raam dat vindt ik dan wel erg vervelend. Alsof je zo laag bent dat ze de moeite niet eens willen doen om de deur te openen. Ik ga dan op normale tijden. Tja en misschien zijn de mensen bang om de deur te openen, maar als het vaker op een middag gebeurd kan ik me er wel eens aan ergeren.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 14 mei 2009 @ 08:19:

Ikzelf loop voor het astma fonds en dan schudden mensen hun hoofd wel eens door het raam dat vindt ik dan wel erg vervelend. Alsof je zo laag bent dat ze de moeite niet eens willen doen om de deur te openen. Het nee schudden en niet open doen is toch niet persoonlijk tegen jouw gericht? In mijn ouderlijk huis kwamen ook weet ik t niet hoeveel colletanten langs en bij de derde had ik dan ook geen zin meer om te lopen zodat ik 'persoonlijk' nee kon zeggen. Mischien niet leuk voor degene die voor de deur staat maar 10x je bezigheden onderbreken omdat er weer iemand aan de deur staat waar je geen behoefte aan hebt word ook erg vervelend. (Overigens waren er altijd mensen in huis; bedrijf aan huis; viel helaas dus niet te ontlopen)
Ik collecteer ook (voor het NEF, dus binnenkort) en respecteer het als mensen nee zeggen, dat is een keuze die je maakt. Als mensen zeggen ik heb geen kleingeld zeg ik altijd, maar briefjes neem ik ook aan. Daar nog nooit negatief commetaar op gehad, mensen moesten altijd lachen. Één persoon gaf me toen een briefje ( weet niet meer hoeveel), dus werkte wel.
Mij valt het de laatste tijd ook op dat er ontzettend vaak iemand met een collecte bus voor de deur staat. En meestal geef ik wel wat maar laatst had ik iemand nog om 21.15 uur aan de deur. Lijkt niet laat maar mijn kinderen gaan om 19.30 uur naar bed...beide wakker! Die collectant heb ik niets gegeven alleen de tip in het vervolg eerder langs te komen!
Ik word knettergek van collectes, verkopen etc. Zwaar gristelijk dorp, waar veel mensen collectant willen worden om hun kwade geweten af te kopen, en een verkeerde postcode, waarschijnlijk.

Sportverenigingen-verkoop (suikerbrood, pepermuntjes, etc.) doe ik aan als Moppekind er lid van is, of het misschien nog gaat worden (goede sportvoorzieningen in stand houden vind ik wel belangrijk).

Moppekind zou ik zelf nooit langs de deuren laten schooien, ik hanteer voor de verkoop van bloemenzaadjes etc op school de methode van mijn vriendin. Eén euro van oma, één euro van opa, één euro van tante die, één euro van oom die ........ alsjeblieft schat, een tientje voor de juf, en de groeten.

Haar kind kreeg altijd stimuleringsprijsjes van de juf (wát een vuil systeem) omdat hij het meeste ophaalde.

Meest irritant is het als kennissen/buurvrouwen/moekes-van-school voor de deur staan, dan kun je al helemaal moeilijk nee zeggen, zeker in zo'n klein rotdorp. Soms wil ik wel terug naar de anonimiteit van de stad ........
Toen ik nog in een dorp woonde kwamen ze echt elke week, nu hier in de stad is het wat rustiger. In het dorp met lijst zodat je weet wat de buren geven, iedereen geeft 2 euro dus je moet wel. Daar heb ik echt zo`n hekel aan!
Overigens kregen wij vorig jaar 13 !!!! vermeende krantenbezorgertjes aan de deur om ons een gelukkig nieuwjaar te wensen. Zeer bijzonder, aangezien wij geen krantenabonnementen hebben, en al helemaal niet op het Reformatorisch Dagblad. Na nummer drie stopten we dus met centjes geven, die kinderen geven gewoon aan elkaar door wie wel iets geeft.

Dit jaar zag ik toevallig toen ik uit mijn werk kwam dat de kindertjes eraan kwamen om te schooien. Snel de zak met sintmaartenlollies gepakt. Dat werkte prima, maar één groepje kinderen aan de deur gehad, hierdoor. Daar doen ze het natuurlijk niet voor.
Collectes doe ik trouwens wel altijd, heb zelf ook jaren lang gelopen. En van die buurtacties is het maar net wat het is en of ik geld in huis heb ervoor.
Er krijgt bij mij niemand iets aan de deur, ik zal wel te boek staan als de vrek van het durp. De instanties die ik een donatie wil geven krijgen dat keurig overgemaakt, en er lopen ook wat automatische donaties. Een heel enkele keer koop ik een lot als het buurkind me aanstaat of mijn eigen schatjes ze verkopen.

Verder koop ik geen koeken, pepermuntjes, oliebollen, wcpapier, potgrond, en aanverwante artikelen aan de deur. Als ik dat nodig heb haal ik het wel in een winkel. En die schooier bij de AH krijgt ook niks...die moet gewoon gaan werken.
quote:moppetoet schreef op 15 mei 2009 @ 10:14:

Overigens kregen wij vorig jaar 13 !!!! vermeende krantenbezorgertjes aan de deur om ons een gelukkig nieuwjaar te wensen. Zeer bijzonder, aangezien wij geen krantenabonnementen hebben, en al helemaal niet op het Reformatorisch Dagblad. Na nummer drie stopten we dus met centjes geven, die kinderen geven gewoon aan elkaar door wie wel iets geeft.

.

Maar je geeft toch niet aan "bezorgers" die geen kaartjes hebben? De echte bezorger krijgt een kaartje van de distributeur, dat geeft -ie aan jou en dan weet je dat-ie echt is.

Of hadden ze soms zelf gefabriekte kaartjes? Dan gaan ze wel heel ver

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven