Winterzonnewende
donderdag 17 december 2020 om 07:44
donderdag 17 december 2020 om 09:02
Zo te lezen staan wij er echt wel compleet anders in.-Darkside- schreef: ↑17-12-2020 08:46Als tiener was ik erg aangetrokken door wicca. Tegenwoordig hoef ik niet zonodig in een zweeftevengroep, dus niet-praktiserende pagan dekt de lading wel ja.
Alternatief gedoe stinkt dit jaar ook te erg naar viruswaanzin e.d. En zijdelingse collega houdt zich nogal bezig met alternativisme. Dingen waar ik achter sta (borstvoeding, wasbare luiers, zorg voor milieu) maar ook dingen waar ik niks mee kan (afwijzen van vaccinaties op grond van kul, niet willen testen bij covidklachten).
Daar hoef ik niet bij te horen.
Voor mij is het absoluut geen zweefteef gedoe, maar wel de basis van hoe ik naar de wereld kijk. Al vier ik zelden jaarfeesten.
Voor mij past het ook absoluut niet in het rijtje van viruswaanzin en complotgekkies.
Voor mij voelt het aardser en nuchterder dan bijvoorbeeld het Christendom.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
donderdag 17 december 2020 om 09:06
het type mens, dat dit soort zaken gaat vieren, zit vaak wel in de zweefteefhoeklollypopje schreef: ↑17-12-2020 09:02Zo te lezen staan wij er echt wel compleet anders in.
Voor mij is het absoluut geen zweefteef gedoe, maar wel de basis van hoe ik naar de wereld kijk. Al vier ik zelden jaarfeesten.
Voor mij past het ook absoluut niet in het rijtje van viruswaanzin en complotgekkies.
als TO het wil vieren, is een Wicca-groep een aardige start
donderdag 17 december 2020 om 09:15
Ik vier het niet echt, het is meer dat ik een soort traditie die voor mezelf heb in deze periode. Ik heb uitgezocht dat in de periode van 16 tot 25 december de nachten het langst zijn. Dat is dus de donkerste tijd van het jaar. Ik brand dan kaarsen in lantaarns in en om het huis. 1 lantaarn hou ik dag en nacht aan met een grote kaars erin.
Dit heb ik zelf bedacht maar het lijkt mij dat de zonnewende, dus een lichtfeest, met licht moet worden gevierd. En ik vind het zelf mooier als dat dan natuurlijk licht is van kaarsen, in plaats van alleen elektrisch licht.
Dit heb ik zelf bedacht maar het lijkt mij dat de zonnewende, dus een lichtfeest, met licht moet worden gevierd. En ik vind het zelf mooier als dat dan natuurlijk licht is van kaarsen, in plaats van alleen elektrisch licht.
donderdag 17 december 2020 om 09:28
Wat lief! En ik begrijp je helemaal, ik kan ook niet wachten tot de dagen weer langer worden.DaSilva86 schreef: ↑17-12-2020 08:27Ik vier het niet vanuit traditie maar die dag zijn mijn man en ik altijd mega vrolijk en blijWij leven op daglicht en voor ons kan het niet beter dan dat er vanaf dat moment elke dag weer een beetje daglicht bij komt
![]()
In de jaren dat ik een winterdepressie heb pakt manlief ook uit op die dag met taart en hapjes![]()
donderdag 17 december 2020 om 09:29
ñuca schreef: ↑17-12-2020 09:15Ik vier het niet echt, het is meer dat ik een soort traditie die voor mezelf heb in deze periode. Ik heb uitgezocht dat in de periode van 16 tot 25 december de nachten het langst zijn. Dat is dus de donkerste tijd van het jaar. Ik brand dan kaarsen in lantaarns in en om het huis. 1 lantaarn hou ik dag en nacht aan met een grote kaars erin.
dit is een voorbeeld van een echte yuleviering. Je viert het dus wel echt
Ik zelf houd het heel erg klein. Voor mij is een tijd van bezinning en bedenken wat ik wil bereiken het komende jaar. Ik steek rond deze tijd ook veel kaarsen aan.
Na 21 december ga ik beginnen met plannen maken hoe ik deze doelen wil gaan bereiken rond imbolc ga ik deze pas ten uitvoer brengen. Dat is 1 februari als de eerste tekenen van de lente zich aandienen. Dan krijg ik zelf ook wat meer energie om weer eens wat extra's te gaan doen. Daarvoor zit ik zo veel mogelijk in mijn eigen winterbubbel.
donderdag 17 december 2020 om 09:31
Het gaat erom dat kerst doorgaans draait om zaken die weinig te maken hebben met het oorspronkelijke zonnewende feest. De kerk, vrede op aarde, samen met familie je volvreten en allerlei dure kado's is wat ervan is gemaakt.
TO zoekt waarschijnlijk naar iets waarmee ze puur aandacht kan besteden aan de zonnewende, die trouwens een paar dagen eerder is dan kerst. Je zou het dus wel degelijk kunnen zien als 2 verschillende dingen.
Ikzelf geef totaal niet meer om kerst. Familie wil samen eten en daar kom ik dan niet onderuit, maar mijn eigen lichtfeest heb ik dan al gedaan.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 17-12-2020 09:36
12.34% gewijzigd
donderdag 17 december 2020 om 09:42
Ik ben benieuwd wat jij bedoelt met de langste nacht? Ik vond het nog moeilijk om erachter te komen, omdat het meestal gaat over de kortste dag. Vorig jaar vond ik een site met tijden van zonsopgang en -ondergang, en daarmee ben ik gaan rekenen. Daar kwam uit dat er niet een maar vier nachten zijn die allemaal even lang zijn. Uitgegaan van de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang dus.
Maar dit klopt natuurlijk alleen als de site die ik vond ook klopt.
donderdag 17 december 2020 om 09:50
donderdag 17 december 2020 om 09:55
Okaylollypopje schreef: ↑17-12-2020 09:02Zo te lezen staan wij er echt wel compleet anders in.
donderdag 17 december 2020 om 09:57
de langste nacht, valt net voor de kortste dag, daarna worden de dagen langer, dus de nachten korterñuca schreef: ↑17-12-2020 09:42Ik ben benieuwd wat jij bedoelt met de langste nacht? Ik vond het nog moeilijk om erachter te komen, omdat het meestal gaat over de kortste dag. Vorig jaar vond ik een site met tijden van zonsopgang en -ondergang, en daarmee ben ik gaan rekenen. Daar kwam uit dat er niet een maar vier nachten zijn die allemaal even lang zijn. Uitgegaan van de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang dus.
Maar dit klopt natuurlijk alleen als de site die ik vond ook klopt.
Het moment dat de zon van richting lijkt te veranderen, valt in 2020 op 21 december om 11.02 uur.
(volgens Wetenschap in Beeld: https://wibnet.nl/natuur/jaargetijden/w ... n-het-jaar)
donderdag 17 december 2020 om 10:08
lilalinda schreef: ↑17-12-2020 09:57de langste nacht, valt net voor de kortste dag, daarna worden de dagen langer, dus de nachten korter
Het moment dat de zon van richting lijkt te veranderen, valt in 2020 op 21 december om 11.02 uur.
(volgens Wetenschap in Beeld: https://wibnet.nl/natuur/jaargetijden/w ... n-het-jaar)
Ja, maar het is dus iets genuanceerder. Ik ben die site helaas weer kwijt die ik bedoel. Maar wat ik daarmee kon uitrekenen was dat tussen 16/12 en 25/12 de nachten beurtelings 16 uur en 16 minuten of 16 uur en 17 minuten duren. Ik zal er nog eens naar op zoek gaan.
edit: Deze
http://www.zonsondergangtijden.nl/tabel ... -2020.html
Sorry TO, ik kaap je topic. Heb je al wat ideeën opgedaan?
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 17-12-2020 10:37
9.59% gewijzigd
donderdag 17 december 2020 om 10:36
Dreamer schreef: ↑17-12-2020 08:59Of voor jezelf een manier zoeken om een periode af te sluiten en een nieuwe periode te beginnen. En de winterzonnewende zou dat kunnen zijn. Ervaringen uitwisselen en ideeën opdoen van anderen kan daarbij helpen.
Dat jij er niets mee hebt, maakt het niet gelijk interessantdoenerij, natuurlijk.
(en nee, ik doe er ook niets aan, maar ik vond dit gelijk zo negatief)
Daar hebben we oud en nieuw al voor
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 17 december 2020 om 10:36
Nee.-Darkside- schreef: ↑17-12-2020 09:50Heb jij er dan last van als iemand er een andere betekenis aan wil geven dan geboorte van Jezus?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 17 december 2020 om 10:40
Klopt, maar hoewel ik niet echt iets doe aan de winterzonnewende, sta ik er wel vaak even bij stil, dat juist dat het moment is van een nieuw begin. Meer dan oud en nieuw, wat ook maar en willekeurig gekozen datum lijkt te zijn. (waarschijnlijk de eerste dag dat echt duidelijk was dat de dagen weer langer werden, als ik hierboven zo lees)
Later is nu
donderdag 17 december 2020 om 10:47
September is de 7de maand, oktober is de 8ste maand, november is de 9de maand en december is de 10de maand van oorsprong. De namen van de maanden zeggen dat al, maar hier in Europa was men dus heel eigenwijs en maakten van december de 12de maand, vandaar het jaarfeest op 31 december.Dreamer schreef: ↑17-12-2020 10:40Klopt, maar hoewel ik niet echt iets doe aan de winterzonnewende, sta ik er wel vaak even bij stil, dat juist dat het moment is van een nieuw begin. Meer dan oud en nieuw, wat ook maar en willekeurig gekozen datum lijkt te zijn. (waarschijnlijk de eerste dag dat echt duidelijk was dat de dagen weer langer werden, als ik hierboven zo lees)
donderdag 17 december 2020 om 10:52
Cateautje schreef: ↑17-12-2020 10:47September is de 7de maand, oktober is de 8ste maand, november is de 9de maand en december is de 10de maand van oorsprong. De namen van de maanden zeggen dat al, maar hier in Europa was men dus heel eigenwijs en maakten van december de 12de maand, vandaar het jaarfeest op 31 december.
Dat is niet echt nieuws voor mij Cateautje. Iets met keizers, die hun eigen maand wilden. Maar wat heb ik hier aan deze informatie? Wanneer viel met 10 maanden dan de zonnewende volgens jou?
Later is nu
donderdag 17 december 2020 om 10:53
Waar deze nog steeds valt, op 21 december.
Er lezen nog meer mensen mee...
En wat je zegt over die keizers klopt op zich wel, maar niet zoals jij het bedoelt.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 17-12-2020 10:55
16.96% gewijzigd
donderdag 17 december 2020 om 10:54
Maar er zijn 2 maanden bij, zeg je zelf. Dan zou deze datum dus verschuiven, of waren de maanden 40 dagen. Was 21 december dan ook gelijk de jaarwisseling? Ik snap de hele context niet.
Later is nu
donderdag 17 december 2020 om 10:57
donderdag 17 december 2020 om 11:01
Het is in de kalender een allegaartje tussen aarde/natuur en astronomie. De sterren zeggen dat de langste nacht op 21 december is en dan het weer lichter gaat worden, maar de aardekalender zegt dat het nieuwe jaar begint als de lente komt en aldus de natuur weer tot leven komt.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 17-12-2020 11:40
1.00% gewijzigd