Winterzonnewende

17-12-2020 07:44 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geinteresseerd in vieren van winterzonnewende. Ik ben er totaal niet mee bekend en lees daarom graag ervaringen van anderen. Zijn er hier mensen die de winterzonnewende vieren? Hoe vier dit en hoe ben je hier mee in aanraking gekomen?
https://onzetaal.nl/taaladvies/namen-va ... 20februari.
boekenlegger0 schreef:
17-12-2020 10:44
Bedankt voor alle reacties. Ik heb zeker ideeen opgedaan.

Fijn :) Veel plezier!
retrostar schreef:
17-12-2020 07:49
Ik dacht dat kerstmis voor sommige volkeren het zonnewendefeest is.
Nee dat heet Yule en valt eerder van 21 tot 24 december
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
17-12-2020 12:02
Nee dat heet Yule en valt eerder van 21 tot 24 december
Oftewel het joelfeest.
En de manier waarop we kerst vieren is er wel vanaf geleid. Het valt ook niet voor niks rond die datum met Jezus als brenger van het licht.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Cateautje schreef:
17-12-2020 10:57
Het is een natuurkalender. Het nieuwe jaar begint in maart, als de lente komt en dus het nieuwe natuurjaar.
Dat is ook heel logisch als je met de seizoenen leeft. De zonnewende is van belang uiteraard, maar het moment dat de lente begint is letterlijk van levensbelang.
Ik vind het ook niet gek dat de christenen de vastentijd zo vlak voor de Paas hebben. Na een lange winter zijn je voorraden nagenoeg op en valt er weinig te verzamelen en te jagen, dus dat vasten was gewoon onontkoombaar. Rond Pasen is er weer jong vee wat geslacht kan worden, vogels beginnen te leggen (eieren zoeken), planten lopen uit.
Je kunt yule gewoon alleen vieren. Met wat kaarsen, een kersttak of een altaar. Je viert de terugkomst van het licht. Een groen blijvende boom zoals de kerstboom is ook symbool van Yule, maar ook een groente tak en de mistletoe. Je kunt ook een wearth maken, een krans van groen blijvende taken (kerstkrans). Met kaarsen vier je de terugkomst van het licht na de donkstere nacht.

Eigenlijk vieren we allemaal Yule maar de meeste mensen hebben dat zelf niet door.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ñuca schreef:
17-12-2020 09:31
Het gaat erom dat kerst doorgaans draait om zaken die weinig te maken hebben met het oorspronkelijke zonnewende feest. De kerk, vrede op aarde, samen met familie je volvreten en allerlei dure kado's is wat ervan is gemaakt.
TO zoekt waarschijnlijk naar iets waarmee ze puur aandacht kan besteden aan de zonnewende, die trouwens een paar dagen eerder is dan kerst. Je zou het dus wel degelijk kunnen zien als 2 verschillende dingen.

Ikzelf geef totaal niet meer om kerst. Familie wil samen eten en daar kom ik dan niet onderuit, maar mijn eigen lichtfeest heb ik dan al gedaan.
Een onderdeel van het joelfeest was weldegelijk lekker zuipen. En volgens mij werd elk festijn aangepakt om een lekker te kunnen eten.
oorspronkelijk was het ook het moment om vee te slachten
(9 maanden na geboorte in voorjaar), dus TO, zoek een lammetje!
:lol:
Mevrouw75 schreef:
17-12-2020 12:10
Een onderdeel van het joelfeest was weldegelijk lekker zuipen. En volgens mij werd elk festijn aangepakt om een lekker te kunnen eten.

Waarschijnlijk heb je gelijk. Het is meer iets van mijzelf dat ik niet begrijp waarom iets vieren altijd samen gaat met veel eten en drinken. Ik hou zelf meer van andere rituelen.
ñuca schreef:
17-12-2020 13:16
Waarschijnlijk heb je gelijk. Het is meer iets van mijzelf dat ik niet begrijp waarom iets vieren altijd samen gaat met veel eten en drinken. Ik hou zelf meer van andere rituelen.
Dat komt omdat je genoeg hebt natuurlijk. Dat was in de voor-christelijke tijd (eigenlijk tot de generatie van mijn moeder eigenlijk) wel anders.
Mevrouw75 schreef:
17-12-2020 13:19
Dat komt omdat je genoeg hebt natuurlijk. Dat was in de voor-christelijke tijd (eigenlijk tot de generatie van mijn moeder eigenlijk) wel anders.

Ook weer waar. :)
Cateautje schreef:
17-12-2020 11:01
Het is in de kalender een allegaartje tussen aarde/natuur en astronomie. De sterren zeggen dat de langste nacht op 21 december is en dan het weer lichter gaat worden, maar de aardekalender zegt dat het nieuwe jaar begint als de lente komt en aldus de natuur weer tot leven komt.

Dat snap ik en wéét ik. Wat ik dus zég is dat voor mij nieuwjaar dus eigenlijk op 21 of 22 december zou beginnen en dat dat dus in geen van die kalenders zo is en dat dat hele verhaal over de tiende maand en dergelijke dus helemaal niet van toepassing is, want in geen van die kalenders is de dag na de langste nacht de eerste dag van een nieuwjaar.

Maar.. voor mezelf houd ik een minuutje 'goh, nieuwjaar'-bezinning rond 21 december, meestal als ik 's morgens met de hond uit ben en er nog géén vuurwerk is.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven