Begrijpend lezen 8 / 9 jaar.

16-12-2020 14:07 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter leest graag en veel. Zowel boeken als strips. Leest duidelijk, volgens juf.
Ik merk dat ze met huiswerk moeite heeft om begrijpend te lezen. Als ze vragen over een tekst krijgt en het antwoord staat letterlijk in de tekst gaat het prima. Maar staat het tussen de regels door dan komt ze er niet uit en wordt zowat hysterisch dat het er niet staat. Krijg weinig respons van leraar. "Ja dat moet ze nog leren".
Ja maar hoe kunnen wij haar helpen. Iemand hiermee te maken gehad en kan mij op weg helpen.
Hardop lezen ook een tijd gedaan met veel strijd.
fanatic schreef:
16-12-2020 21:17
Ah begrijpend lezen... hier de frustratie van het moment
Dochter zit in groep 7. In groep 5 ging het nog goed. In groep 6 voor corona wisselend, na de lockdown en terugkeer ronduit slecht
nu groep 7. Komen niet hoger dan een 4.

De tekstvragen maakt ze allemaal goed.
Maar de andere vragen over signaalwoorden en over dingen op volgorde zetten gaan hier fout.

Bijv : Israel - Ibiza - Italie - India
zet de landen op volgorde.

Elk "gemiddeld" mens begrijpt dan dat er bedoeld wordt : op alfabet.
Mijn dochter begrijpt dit niet.
want voor haar is dat niet logisch. Het kan namelijk ook van koud naar warm zijn of van warm naar koud. of van groot naar klein of andersom

Mijn dochter heeft dyscalculie en heeft dus TEVEEL opties met "volgorde" als het er niet expliciet staat. Maar wordt hier wel op afgerekend.

Signaal woorden begrijpt ze ook niet. Ze heeft vorig jaar in groep 6 (dankzij school al gaan ze dit nooit toegeven) veel lesstof gemist. Waardoor ze alleen maar verder is blijven zakken.
Ik denk zelf dat ze het wel degelijk kan, maar ze denkt nu ook (omdat ze alleen maar onvoldoendes haalt) dat ze het niet KAN. En ja als je er al zo in gaat, ja dan haal je een onvoldoende.
Plus ze leest ontzettend snel en moet haarzelf dwingen om rustig te lezen.
Ik geef je dochter gelijk :facepalm: mijn eerste gedachte was ook, hoe willen ze het zien dan? Economisch, temperatuur, Bevolkingsdichtheid enz enz.
Zoals gezegd: begrijpend lezen is (zeker bij de toetsen van Cito) een trucje. Dit is aan te leren, het zegt alleen te weinig over intelligentie, niveau en leerbaarheid wat mij betreft.
Nicco88 schreef:
16-12-2020 21:37
Ik geef je dochter gelijk :facepalm: mijn eerste gedachte was ook, hoe willen ze het zien dan? Economisch, temperatuur, Bevolkingsdichtheid enz enz.

Het helpt om te kijken bij welk vak deze vraag gesteld wordt. Geschiedenis, aardrijkskunde of spelling geven ieder andere mogelijkheden. Neemt niet weg dat de vraag gewoon incompleet is natuurlijk.

Maar, soms is zo'n vraag ook juist een vervolg op een vorige vraag. Dan moet je eerst Amsterdam, Brussel en Praag en Wenen op alfabetische volgorde zetten en vervolgens die vier landen met een I óók op volgorde zetten. Dan moet je als kind dus goed kijken wat de vorige vraag was. Zo kun je ook toetsen of kinderen de vragen goed lezen en tussen de vragen verbanden zien.
Andersom schreef:
16-12-2020 22:18
Het helpt om te kijken bij welk vak deze vraag gesteld wordt. Geschiedenis, aardrijkskunde of spelling geven ieder andere mogelijkheden. Neemt niet weg dat de vraag gewoon incompleet is natuurlijk.

Maar, soms is zo'n vraag ook juist een vervolg op een vorige vraag. Dan moet je eerst Amsterdam, Brussel en Praag en Wenen op alfabetische volgorde zetten en vervolgens die vier landen met een I óók op volgorde zetten. Dan moet je als kind dus goed kijken wat de vorige vraag was. Zo kun je ook toetsen of kinderen de vragen goed lezen en tussen de vragen verbanden zien.
Dit klinkt dan weer logisch! Ik ga eens kijken of ik er met mijn kind uitkom deze lockdown periode.
Susan schreef:
16-12-2020 20:49
Ik kan me wel voorstellen dat het juist tegenwerkt als je te veel doordenkt over die vragen.

Sowieso vind ik het nogal voorbarig en ook wat aanmatigend (van Isanthe dus) om tegen de moeder van een kind dat je niet eens kent en dat ook pas acht of negen jaar is te zeggen dat ze misschien maar moet accepteren dat haar kind niet naar het vwo gaat.
Scheelt weer dat we in het buitenland wonen en daar geen vwo kennen dus die opmerking kan ik goed naast me neer leggen. :-)
Andersom schreef:
16-12-2020 22:18

Deze vraag werd gesteld bij begrijpend lezen.
Maar zoals ik al eerder zei een dyscalcuut heeft moeite met verbanden zien en logica en inzicht. Dus dit soort vragen zijn killing.

Lopen we bij aardrijkskunde ook tegenaan trouwens. Dochter is absoluut niet dom. Haalt vwo niveau voor spelling. Maar dit zijn onderdelen die vreselijk moeilijk zijn voor dyscalcuten. Het gebrek aan inzicht en de standaard logica waar zij niets van begrijpen

Ik kan je zeggen dat dat echt ontzettend lastig is
tonkje schreef:
16-12-2020 15:05
Ben ik het niet mee eens, misschien heeft ie wel 2 lievelingskleuren, rood en zwart. Mijn antwoord op basis van de schamele informatie zou zijn: hij heeft geen zwarte opgehangen, omdat hij rode heeft opgehangen, want rood is zijn lievelingskleur. Dus eigenlijk een heel flauw antwoord want herhaling van de tekst.
Dit is juist geen flauw antwoord, dit is het antwoord zoals de juf/meester het het allerliefste ziet. Het is de bedoeling dat je het doet met de info die in de tekst gegeven wordt en niks extra. Mijn zoon scoorde altijd een beetje gemiddeld met begrijpend lezen. In groep 4 had de juf voor de cito gezegd dat ze het moesten doen met enkel de info uit de tekst en had hij ineens nul fouten! Het is volgens mij echt een kwartje dat moet vallen...
Ceester schreef:
17-12-2020 13:22
Dit is juist geen flauw antwoord, dit is het antwoord zoals de juf/meester het het allerliefste ziet. Het is de bedoeling dat je het doet met de info die in de tekst gegeven wordt en niks extra. Mijn zoon scoorde altijd een beetje gemiddeld met begrijpend lezen. In groep 4 had de juf voor de cito gezegd dat ze het moesten doen met enkel de info uit de tekst en had hij ineens nul fouten! Het is volgens mij echt een kwartje dat moet vallen...
Ik vond het wat flauw omdat het zo letterlijk is wat er al staat. Je moet dus juist niet nadenken.

Maar goed, dat is ook juist de bedoeling van het vak: lees wat er staat!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb even naar denkwerk gekeken. Dat ziet er wel goed uit! Ik ga eens kijken of dat wat is.
Nicco88 schreef:
17-12-2020 16:32
Ik heb even naar denkwerk gekeken. Dat ziet er wel goed uit! Ik ga eens kijken of dat wat is.
Ja het is echt heel leuk! Ik heb ook nog een boekje voor begrijpend lezen van Kidsweek, dat is ook wel leuk, zijn ook echt wel leuke en interessante teksten, niet absurd lang, behalve de opdrachten staan er ook nog moppen in en zo, maar Denkwerk is denk ik nog leuker om te doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
17-12-2020 16:38
Ja het is echt heel leuk! Ik heb ook nog een boekje voor begrijpend lezen van Kidsweek, dat is ook wel leuk, zijn ook echt wel leuke en interessante teksten, niet absurd lang, behalve de opdrachten staan er ook nog moppen in en zo, maar Denkwerk is denk ik nog leuker om te doen.
Het ziet er goed uit inderdaad! En inderdaad geen lange teksten. Ook niet bij denkwerk. Maar wel goed lezen wat je moet doen.

Ik heb het besteld! Kunnen we aan de slag in de kerstvakantie.
Dit is niet makkelijk te trainen. Het enige wat je kan doen is hardop denkend voordoen hoe jouw denkstappen zijn, zodat je kind hoort hoe hij zulke vragen moet aanpakken.
Alles komt goed
Ik wil echt niet flauw zijn maar
Spelling en dmt toetsen zijn dus weer niet
Zo boeiend voor het iq. Rekenen en begrijpend lezen daarentegen.....:
Waarom
Kijken scholen anders zo naar die scores (rekenen en begrijpend lezen). Niet om het een of ander hoor maar is gewoon een feit. Er zijn vast kinderen waar dit niet voor geldt maar juist hele intelligente kinderen maken begrijpend lezen (al dan niet Cito) goed. Ik ben het dus niet met jullie eens.
isanthe schreef:
19-12-2020 20:37
Ik wil echt niet flauw zijn maar
Spelling en dmt toetsen zijn dus weer niet
Zo boeiend voor het iq. Rekenen en begrijpend lezen daarentegen.....:
Ja waarom is dat eigenlijk.
dochter doet nooit wat aan spelling, schrijft zo de woorden op , heeft altijd een 10 voor dictee.
best knap als je er zelden een minuut naar kijkt

rekenen is hier zwak (dyscalculie)
begrijpend lezen dramatisch door school die steken bij haar hebben laten vallen in groep 6
en nu in groep 7 krijgen we het niet meer omhoog...
ze kan goed lezen. Alleen is haar leestempo veel te hoog (dat werkt met begrijpend lezen tegen haar) en heeft ze zelf de vervelende neiging veel te snel een antwoord te kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven