Jonge baby - (slaap)tips gevraagd

17-12-2020 14:30 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 6 weken oud en ik vind het re-te-zwaar. Ik hoop dat jullie ervaringen met mij willen delen!

Achtergrond info:
Ik geef deels (afgekolfde) moedermelk en deels nutrilon. Borstvoeding lukte eerst niet door te kleine tepels maar nu hij ouder is snapt hij het ineens en kan hij aanhappen, mits mijn borst niet te vol is. Ik doe het max 2x per dag rechtstreeks want anders wordt het te pijnlijk. Ik kolfte in het begin 8x per dag, inmiddels 2x. We geven hem 8x per dag een voeding van 100-120cc per keer in dr. Brown fles. Bij meer komt het hem continu op als hij ligt.
Ik slaap op zijn kamertje met hem, hij in cosleeper ik op bed ernaast. Zo kan vriendlief doorslapen en functioneren op werk- en mij ondersteunen waar nodig. Ik ga vaak 21.00 naar bed en vriend legt hem dan vanaf de avond voeding bij mij.
Edit: inbakeren 2x geprobeerd met puckababy, maar meneer slaapt graag met z'n handjes naast z'n hoofd omhoog en hij werd hysterisch wakker...

Probleem 1; krampjes en huilen
Sinds 2 weken komt hij om de 3 uur. Hij heeft vreselijk last van krampjes en scheten zitten hem dan enorm dwars. Al naar de huisarts geweest maar hij groeit goed (5,5 kg inmiddels) en blaakt van gezondheid dus verwachten geen koemelkallergie oid. Als krampjes niet over zijn na 3 maanden mag ik terugkomen. Gebruiken nu infacol maar lijkt niet echt te helpen. Na elke voeding krijgt ie vaak wel een uur lang last van pijn en huilen als ie z'n scheetjes niet kwijtraakt. We helpen hem door te wiegen, bouncen, fietsen, op buik, etc.

Probleem 2: niet willen slapen
We kunnen hem alleen slapend weg leggen. Hij is vaak vanaf 3u snachts wakker (van krampjes) slaapt dan vaak alleen even weer na een voeding (rechtop op m'n benen want anders komt de voeding weer omhoog, dus zelf slapen is er niet meer bij dan). Overdag in bed leggen of de kinderwagen of box: hij gaat niet slapen. Soms is hij wel 8 uur achtereen wakker en dan vreselijk oververmoeid. Dan na een voeding valt hij in coma en leggen we m slapend in z'n bedje.
Draagzak werkt soms maar ik ben zo vermoeid en hij is al zo zwaar dat ik dat gewoon niet volhoudt. Wandelen met kinderwagen werkt wel altijd maar hij wordt dan wakker zodra ik stop met lopen(bijv in de rij in winkel) en gaat dan huilen. Valt daarna wel terug in slaap als ik weer begin te lopen.
Na een voeding slaapt hij vaak op mij. Als ik hem dan na kwartier slapend weg leg in box of bed wordt ie kort daarna weer huilend wakker (weer krampjes..?), zelden dat ie doorslaapt. als ik m vast ijf houden slaapt hij vaak wel gewoon door.
Alleen s'avonds tussen 17.00-01.00 lijkt hij goed te kunnen slapen. Al is ie wel vreselijk uitgeput en huilerig voor 17u aan.

Voorbeeld dag&nacht:
20.30 voeding - slapen
0:00-01:00 voeding & rechtop - slapen
02:30-03:15 voeding & rechtop - slapen
03:30-04:30 huilen en krampjes
04:30-05:15 slapen
05:15-06:00 voeding & rechtop - slapen
06:15-07:30 huilen en krampjes
07:30-08:15 slapen
08:15-13:00 wakker tijd met voedingen tussendoor en veel huilen en krampjes
13:00-13:45 slapen in bijv. draagzak
14:00-17:00 Veel huilen/jammeren
17;00 voeding en slapen
20:00 voeding en slapen

Zo komt hij -en wij- totaal niet aan onze rust toe. :@@: ik haal amper de 4 uur slaap, in 4 stukjes. Overdag met de baby meeslapen kan niet- aangezien de baby niet slaapt zonder wandeling/draagzak of op mij na een voeding.

Hebben jullie tips wat te doen voor meer regelmaat, krampjes, betere nachten? Nog zo 6 weken doorgaan maakt me depri (krampjes worden vaak minder vanaf 3 maanden, dan zijn de darmpjes gerijpt).
En als jullie andere voeding probeerden, vanaf hoeveel weken deden jullie dat/werd het beter?
Alle ervaringen zijn fijn om te lezen! :shame:
stipjepipje wijzigde dit bericht op 17-12-2020 14:53
14.13% gewijzigd
Liebeskind² schreef:
17-12-2020 15:36
Mensen, lees even echt de op. Inbakeren, draagzak, allemaal al gedaan.

Ik denk dat je er even door moet TS, hoe zwaar dat ook is.
Als je goed kijkt zie je dat er “edit” voor staat en die info pas later toegevoegd is. Dus heeft niks met de OP doorlezen te maken.
Herkenbaar! Zit op dit moment met mijn dochter van 6 weken op mijn buik, die anders ook niet slaapt.
Veel krampjes en bij elk heftig krampje spuugt ze, zelfs soms als we haar omhoog houden.. de nachten beginnen echt zwaar te worden omdat ik haar soms wel een uur omhoog hou.
Heb je naast je partner mensen in je omgeving die je kunnen helpen? Ik heb bijv mijn moeder die soms een middagje komt en wandelt met de kleine zodat ik een paar uurtjes bij kan slapen.
Consultatiebureau zegt Johannes broodpitmeel tegen het spugen, ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat de krampjes erger kunnen worden, maar is een optie?

En wat hier qua slapen nog wel helpt is haar in bed tegen me aanleggen. Dus op je zij liggen en de baby in je armen houden, tegen je aan. Vond het in het begin spannend, bang dat ik zou omrollen maar gebeurt echt niet. En zolang ze maar bij me ligt, slaapt ze redelijk.

Sterkte! Ik ga er maar vanuit dat het een fase is en dat het beter wordt 😀
Heeft hij echt honger als hij wakker is/huilt? Als je 8x120 voeding geeft (is dit alleen water of incl schepjes?) zit hij ruim in zijn voeding, en dat kan voor extra krampjes zorgen.
Je zou kunnen proberen of hij het fijn vindt om op een fopspeen te zuigen.

Verder: bij week 6 zit je op de top qua ongemakken/onrust. Het gaat richting week 12 echt langzaamaan beter worden...!
Wat voor flessen gebruiken jullie? Hier hielp de overgang naar de dr Brown flessen goed, maar soms is het gewoon even proberen wat werkt. Verder misschien een keer langs de osteopaat, heeft hij ons tweede kind veel gedoe weg genomen (direct zichtbaar).

Zeker met kind 2 sliep ik veel met kind op de borst. Ik lag dan in het midden van ons bed (man lag op logeerbed zodat hij het ‘s morgens een paar uur kon overnemen), deken tot m’n middel.

Oh en dus om 17:00 uur naar bed als dat nodig is... ja het is klote, maar het wordt ooit echt beter!
Welke flessen gebruik je en welke maat? Hoe geef je de fles? Ben je bekend met therapeutisch voeden?

Ik vind zelf de hoeveelheid per fles best hoog. Hier zaten ze toen op 70cc als ze flesje dronken.

Heb je je kindje al eens op zijn buik te slapen gelegd? Mocht je het eng vinden, kun je het bijvoorbeeld eens in de box proberen onder toezicht voor overdaf. Hier gingen ze daar stuk beter van slapen.
Het is ook pittig :hug: en dat vind ik nog zachtjes uitgedrukt.
Mijn jongste is nu ruim 4,5 maand en die begin weken lijken nu alweer een vage herinnering, echt waar. Ik weet het nog maar de heftigheid, die vervaagd.
En dat is omdat het echt echt echt beter wordt! Alles is een fase en gaat voorbij.
Maakt het nu niet minder moeilijk, snap ik.
Tips die ik je kan geven:
Hier heeft bij beide probiotica de scherpe randjes van de krampjes echt eraf gehaald. Maar die piek moet je gewoon door helaas...

Over borstvoeding kan ik niks bijdragen hier beide de fles. De oudste kwam lang nog 1x in de nacht voor een klein flesje, maar nu als peuter ook een moeilijke inslapen en meestal wel 1x ergens in de nacht wakker. De jongste slaapt nu na de fles van 23u door tot 6.30. Slaapt tussen 18.30/19.00
Wellicht is je kindje als je helemaal overstapt op de fles meer tevreden/verzadigd!?
Maar nogmaals, daarin kan ik niet echt verschillen naast elkaar leggen...

Ritme, als je denkt dat je het wiel hebt uitgevonden denkt je kindje, daaaaaag ik gooi het weer lekker om.
Dus mee bewegen. Daarbij wel goed de wakker tijd aanhouden die bij de leeftijd geadviseerd wordt. Werkte hier ook en nu bij de jongste zelfs beter dan bij de oudste.

Het wegleggen of slapen in eigen bed was hier pas tegen een week of 10 dat dat lukte. En dan lukte in het begin alleen de ochtend slaap.
Hier werkte het ook om bedje lekker warm te hebben dmv een kruik, dan is de overgang van je warme armen niet zo groot.
Een avondritueel gingen wij ook rond 8-10 weken introduceren merkte we ook verschil na een aantal dagen.

En, je doet het goed!
Tralalalala
Ach To, het ís inderdaad ook gewoon zwaar zoveel krampjes, veel huilen en weinig slaap.

Hier had mijn dochter ook veel last van krampjes en dat heeft helaas inderdaad geduurd totdat ze 3 maanden was, maar het werd na die piek bij 6/7 weken al wel minder en toen ze de 2 maanden voorbij was had ze er soms een paar dagen op rij nog wel flink last van, maar daarna dan bijvoorbeeld ook een week niet. Dus wat dat betreft zou het goed kunnen dat je het ergste al bijna achter de rug hebt! Ik hoop het voor je!

Volgens het Voedingscentrum maakt het trouwens in principe niks uit wat je eet als moeder, dat koolsoorten en ui etc. krampjes zouden veroorzaken is achterhaald.

Sterkte in ieder geval! Het komt goed!
Ik zie in je edit nu dit:

Draagzak werkt soms maar ik ben zo vermoeid en hij is al zo zwaar dat ik dat gewoon niet volhoudt./

Neem eens contact op met een draagconsulent. Ik draag onze dreumes van 11 kilo nog steeds en dat gaat prima. Wel dus met een goed afgestelde zak en tips&tricks hoe je ergonomisch kan dragen (ook voor de baby). Als je niet ergonomisch draagt is het inderdaad niet vol te houden.
Van Love to dream is er een inbaker slaapzakje in de "hoera" houding. Misschien is dat wat voor je?

Verder is de piek qua krampen tussen de 6 en 8 weken. Even volhouden, je bent er bijna!
Refluxbaby schreef:
17-12-2020 20:19
Van Love to dream is er een inbaker slaapzakje in de "hoera" houding. Misschien is dat wat voor je?

Dit slaapzakje inderdaad!!! Onze zoon vond het heerlijk. (evt heb ik die van mij te koop; zoon is er al ruim uitgegroeid :) )
Ook drinkt onze zoon uit een fles van Suavinex. Daar trekt de binnenkant van vacuüm, scheelt lucht.
En hij krijgt Nutrilon Prosyneo. Ik heb zelf lactose-allergie, en ik ben niet eens begonnen aan "gewone" voeding. Hij krijgt ook borstvoeding hoor, maar toen dat een tijdje niet zo goed ging, zijn we deze Nutricia er bij gaan geven. (niet gemixed, gewoon af en toe zo'n flesje).
Hier waren de eerste weken ook super zwaar.
Ik was ook super oververmoeid op een bepaald moment. Mijn man heeft toen een week lang de nachten alleen gedaan zodat ik een uur of 6-7 kon slapen (met 1x kolven als het echt niet meer vol te houden was). Na die nachten was ik weer wat meer uitgerust en begon bij ons zoontje ook meer rust te komen. Dus, zoals iemand anders al schreef, jouw stemming kan zeker je kindje beïnvloeden.

Wat vind je te zwaar aan de draagzak? Is het de draagzak zelf die niet fijn zit? Dan zou ik een draagconsulent laten komen. Ik heb weeeeeeken hele dagen met kind in de draagzak gesjouwd. verschrikkelijk!!!!!! Ik vond het geestelijk en lichamelijk zwaar. Elke keer weer lopen om hem in slaap te wiegen als hij wakker werd. Probeerde zo goed en zo kwaad als mogelijk toch hangend op de bank of bed een beetje mee te slapen als dat al lukte. Maar, hij sliep wel en was niet oververmoeid. Een oververmoeid kind slaapt namelijk nog slechter.

En hier ook reflux. Ben alles via flesje gaan geven en daarna overgestapt op omneo. Dat gaf een hoop rust. En daarnaast heeft de tijd ook geholpen. Helaas moet je er doorheen. Het wordt beter, al heb je daar nu helemaal niks aan nu je er nog middenin zit.

Mn beste tip... zorg dat je even goed bij kan slapen. Dat scheelt een hoop. Laat je vriend/man ook zn deel doen in de nachten als hij dat nog niet doet. Dat hij moet werken vind ok geen excuus om niet te helpen in de nachten.
krullen-bol schreef:
17-12-2020 19:22
Het is ook pittig :hug: en dat vind ik nog zachtjes uitgedrukt.
Mijn jongste is nu ruim 4,5 maand en die begin weken lijken nu alweer een vage herinnering, echt waar. Ik weet het nog maar de heftigheid, die vervaagd.
En dat is omdat het echt echt echt beter wordt! Alles is een fase en gaat voorbij.
Maakt het nu niet minder moeilijk, snap ik.
Tips die ik je kan geven:
Hier heeft bij beide probiotica de scherpe randjes van de krampjes echt eraf gehaald. Maar die piek moet je gewoon door helaas...

Over borstvoeding kan ik niks bijdragen hier beide de fles. De oudste kwam lang nog 1x in de nacht voor een klein flesje, maar nu als peuter ook een moeilijke inslapen en meestal wel 1x ergens in de nacht wakker. De jongste slaapt nu na de fles van 23u door tot 6.30. Slaapt tussen 18.30/19.00
Wellicht is je kindje als je helemaal overstapt op de fles meer tevreden/verzadigd!?
Maar nogmaals, daarin kan ik niet echt verschillen naast elkaar leggen...

Ritme, als je denkt dat je het wiel hebt uitgevonden denkt je kindje, daaaaaag ik gooi het weer lekker om.
Dus mee bewegen. Daarbij wel goed de wakker tijd aanhouden die bij de leeftijd geadviseerd wordt. Werkte hier ook en nu bij de jongste zelfs beter dan bij de oudste.

Het wegleggen of slapen in eigen bed was hier pas tegen een week of 10 dat dat lukte. En dan lukte in het begin alleen de ochtend slaap.
Hier werkte het ook om bedje lekker warm te hebben dmv een kruik, dan is de overgang van je warme armen niet zo groot.
Een avondritueel gingen wij ook rond 8-10 weken introduceren merkte we ook verschil na een aantal dagen.

En, je doet het goed!
Goed om je te lezen! Gaat het bij jou nu ook beter?
Het ís ook loodzwaar, zo’n kleintje dat veel brult en amper slaapt terwijl je zelf kapot bent.

Als het aanhappen pijn doet, gaat het niet goed. Als je door wilt gaan met de borst kun je het beste nog eens een lactatiekundige mee laten kijken. Maar als ik je zo hoor: met zes weken half kunstvoeding en weinig live drinken zou het best kunnen zijn dat je productie snel gaat teruglopen. Zou je niet gewoon helemaal over op de fles? Dan geef je de baby aan je man of je moeder en je gaat zelf slapen. Heel lang. En daarna nog twee nachten. Dan kun je er weer even tegen en vind je het misschien minder zwaar dat de kleine alleen op je wil slapen. Geen van mijn drie kinderen sliep goed in bed, zelfs niet s nachts. Het zij zo.

Krampjes: hier ook mee getobd, alles geprobeerd, niks hielp, behalve de tijd. Ik werd persoonlijk doodmoe van alle goedbedoelde adviezen over kma, reflux en wat al niet. Had er meer aan gehad als al die raadgeefsters de baby eens een nacht hadden verzorgd zodat ik kon slapen.
Sterkte. Ik had er ook zo een, alles geprobeerd, door kinderarts binnenstebuitengekeerd, en nooit iets gevonden. Slaaptherapie had ook weinig effect. Ik zou het wel ergens aankaarten, en proberen hulp te krijgen, alleen al voor het idee dat je er alles aan gedaan hebt. En verder gewoon doen wat nodig is om zelf je rust te krijgen.

Achteraf denken we dat het extreme huidhonger was. Hij kreeg veel aandacht hoor, maar was schijnbaar nooit genoeg. Is nu met 5 jaar nog bijzonder fysiek en knuffelig, en kruipt het liefst stevig tegen iemand aan, en slaapt onder een veel warmere deken dan rest van het gezin.

De eerste 3 maanden waren absoluut het ergst, maar de niet-slapen-fase heeft bijna 3 jaar geduurd, pas rond 3,5 was slapen echt geen probleem meer, en is hij omgeslagen: hij gaat in bed liggen en is binnen een paar min vertrokken.

Ik had nog een ouder kind wat ook aandacht nodig had, dus overdag was het echt overleven, maar ben s avonds vaak om 19u naar bed gegaan en heb mijn zwangerschapsverlof verlengd omdat ik gewoon echt niet functioneerde. Durfde soms niet eens auto te rijden ivm slaaptekort. Wat iemand ook al zei, ik ging in midden van bed liggen, met baby op of naast me, om zo toch iets van slaap te pakken, en ochtendshift deed mijn man vaak met de kinderen zodat ik net iets langer kon liggen. Ook hebben we een gastouder aan huis genomen die tussendoor wat licht huishoudelijk werk deed of kookte. Familie te ver weg, anders had ik die gevraagd om hulp. Ieder uurtje is er een.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven