Zoon 16 om 5.00 nog niet thuis

24-12-2020 05:52 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 16 spreekt regelmatig af met vrienden. In deze coronatijd dus chillen bij een van zijn vrienden thuis. (Garage is omgebouwd tot chillhok met koelkast, tv enz).

Ik wil niet echt tijd afspreken, maar ik merk dat ik niet echt slaap als hij niet thuis is. Net dus om 4.30 wakker, kijk in zijn kamer of zoon thuis is, nee dus, dan lig ik niet fijn. Dus met hond gaan lopen buiten... komt hij net aan fietsen.

Is geen kind wat in 7 sloten loopt, maar er wordt wel eens geblowd en gedronken, ook al hebben we hier bepaalde afspraken over, het blijft een puber van 16.

Hij fietst alleen naar huis (10 minuten fietsen) en ik denk dan stel dat ie stoned of drinken is en aangereden wordt , van zijn fiets gevallen is.

Hebben jullie bepaalde tijd, of handige tips ? Hoor van vriendin dat zij een wekker zetten om 04.00 die zoon bij thuiskomst af zet. Als hij niet thuis is om die tijd gaat ie af. Zo slapen ze stuk rustiger.
Alecta schreef:
24-12-2020 10:03
Ik zie echt niet in waarom verbieden niet zou helpen of kunnen. Ja, dan is er kans dat zoon het stiekem doet, maar hij doet het nu ook al buiten het zicht van ouders. Je geeft in ieder geval als ouders een signaal af: bijvoorbeeld drinken onder de 18 is niet toegestaan. Dat geeft voor een puber denk ik een duidelijker signaal dan: we weten dat je het doet, we staan er niet achter, maar we laten het maar gebeuren.

Dat is overigens ook wat alle recente inzichten zeggen.
Verbieden kan natuurlijk altijd, dat klopt.
Ik denk alleen zelf echt niet dat dat helpt als ze er al aan zijn begonnen, als ze er nog niet aan zijn begonnen wellicht wel.
Bij een puber met mijn karakter had het in ieder geval niet geholpen, ik had het toch wel gedaan, dan maar stiekem. (was dus ook zo)
Als je en wat 'braver' kind hebt heel misschien.
mafalda schreef:
24-12-2020 09:44
Maar vergeten jullie je eigen pubertijd niet he.
Die ben ik zeker niet vergeten. Daarom ben ik een stuk strenger dan mijn moeder was.
sakamanga schreef:
24-12-2020 10:14
Die ben ik zeker niet vergeten. Daarom ben ik een stuk strenger dan mijn moeder was.
Ben je uiteindelijk niet goed terecht gekomen dan?
Of heb je echt spijt van de dingen die je hebt gedaan?
sakamanga schreef:
24-12-2020 10:14
Net met mijn man er over gehad, wij zijn 50-ers en staan hier inderdaad in met in ons achterhoofd wat wij allemaal deden toen we die leeftijd hadden. Alles moest stiekem en het is maar goed dat onze ouders nooit geweten hebben wat we hebben uitgespookt hahaha.

Ik zie in mijn omgeving dat de wat jongere ouders hier inderdaad strenger in staan.
[quote=Spotty post_id=32317309 time=1608801107 user_id=27311

Nogmaals ik vind het gewoon belangrijk dat hij zijn eigen keuzes maakt en dat hij ondervindt (en mag ondervinden) wat het gevolg is van zijn handelen. Daar leert hij meer van dan dat ik zeg ik wil niet dat je rookt, blowt, drinkt. Ik kan het niet controleren, en stiekem kunnen ze van alles nog doen. De ouders van 2 andere vrienden van hem weten van niks, die denken dat ze gamen in die garage met een cola. Tja ik heb dan liever het gesprek, afspraken en openheid. Sta ook niet te juichen, maar ik hoop dat hij op deze manier zelf inzichten krijgt wat slim is en wat niet zonder al te veel kleerscheuren.
[/quote]

Ik vind dat je erg veel verwacht van een 16-jarige. Blowen voelt beter dan zijn medicatie en dan verwacht je van hem dat hij het blowen beperkt tot 1 x per 6 weken? Ik denk dat dat voor de gemiddelde puber te hoog gegrepen is.
Juist bij dit soort dingen zou ik hele duidelijke grenzen stellen: het duurt nog 9(!) jaar voordat zijn hersenen volgroeid zijn.
Hier is de regel in het weekend om 12 uur thuis zijn. Doordeweeks is dat om half 10. Vanaf 10 uur wil ik stilte omdat man en ik dan gaan slapen. Wij moeten er vroeg uit voor ons werk. De kinderen kijken dan meestal Netflix in bed, helemaal prima.

Hier thuis in het geen alcohol onder de 18. En als ze eenmaal 18 zijn is het niet de bedoeling om elke dag alcohol te drinken, dus dat gebeurd alleen in het weekend. Bij vrienden kan ik het niet verbieden, maar als ze dronken thuis komen dan mogen ze een poosje niet weg savonds. Tot nu toe kennen ze hun eigen grenzen.
Spotty schreef:
24-12-2020 10:19
Net met mijn man er over gehad, wij zijn 50-ers en staan hier inderdaad in met in ons achterhoofd wat wij allemaal deden toen we die leeftijd hadden. Alles moest stiekem en het is maar goed dat onze ouders nooit geweten hebben wat we hebben uitgespookt hahaha.

Ik zie in mijn omgeving dat de wat jongere ouders hier inderdaad strenger in staan.
Je moet vroeger niet met nu vergelijken. We hebben nu meer kennis. Vroeger reden we ook zonder autogordels en zaten kinderen zonder kinderstoeltje in de auto.
ExodusRedux schreef:
24-12-2020 10:21
Hier is de regel in het weekend om 12 uur thuis zijn. Doordeweeks is dat om half 10. Vanaf 10 uur wil ik stilte omdat man en ik dan gaan slapen. Wij moeten er vroeg uit voor ons werk. De kinderen kijken dan meestal Netflix in bed, helemaal prima.

Hier thuis in het geen alcohol onder de 18. En als ze eenmaal 18 zijn is het niet de bedoeling om elke dag alcohol te drinken, dus dat gebeurd alleen in het weekend. Bij vrienden kan ik het niet verbieden, maar als ze dronken thuis komen dan mogen ze een poosje niet weg savonds. Tot nu toe kennen ze hun eigen grenzen.
Door de week is hij nooit weg in de avond, hooguit naar de sport of sportschool. En als het een keer voorkomt is hij voor 21.00 thuis
Dronken is hij nooit geweest, heb hem ook nooit stoned gezien, als hij niet verteld had dat hij wel eens blowde had ik niks gemerkt denk ik.
Alecta schreef:
24-12-2020 10:22
Je moet vroeger niet met nu vergelijken. We hebben nu meer kennis. Vroeger reden we ook zonder autogordels en zaten kinderen zonder kinderstoeltje in de auto.
Ik vergelijk het niet met vroeger, ik zeg alleen dat het me opvalt dat veel ouders van onze leeftijd er anders in staan. Is dat omdat wij minder kennis hebben ? Dat denk ik niet
Dat denk ik wel.

En omdat het toen ook vaak niet mocht en stiekem werd gedaan was er ook een rem, je kon betrapt worden.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat bepaalde regels en dingen verbieden zoals drank en drugs gebruik, het ook de meeste kinderen goed werkt. Het toestaan want ze doen het toch is juist een vrijbrief. Die kinderen drinken meer en gebruiken meer drugs.

In beide gevallen zijn er uitzonderingen. Maar uitzonderingen zijn niet de norm/de meeste kinderen.

Zelfs als je in je achterhoofd houd dat ze bepaalde dingen toch gaan doen, wat ook zo is, dan nog is verbieden, grenzen stellen en informatie geven waarom je dingen niet wil, echt het beste.

En jullie zijn de ouders met volwassen brein, zij niet.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-12-2020 10:33
9.46% gewijzigd
Spotty schreef:
24-12-2020 10:27
Ik vergelijk het niet met vroeger, ik zeg alleen dat het me opvalt dat veel ouders van onze leeftijd er anders in staan. Is dat omdat wij minder kennis hebben ? Dat denk ik niet
Ik denk dat dat komt omdat we nu meer kennis hebben over de gevolgen. Verder gaan meer mensen wat bewuster om met gezondheid. Een hele goede trend denk ik. Van mij mag de grens naar 21 en alleen in aparte winkels die niet tot laat open zijn. Er zijn onwaarschijnlijk veel mensen verslaafd. Die zijn allemaal zo begonnen...
Alecta schreef:
24-12-2020 10:20
[quote=Spotty post_id=32317309 time=1608801107 user_id=27311

Nogmaals ik vind het gewoon belangrijk dat hij zijn eigen keuzes maakt en dat hij ondervindt (en mag ondervinden) wat het gevolg is van zijn handelen. Daar leert hij meer van dan dat ik zeg ik wil niet dat je rookt, blowt, drinkt. Ik kan het niet controleren, en stiekem kunnen ze van alles nog doen. De ouders van 2 andere vrienden van hem weten van niks, die denken dat ze gamen in die garage met een cola. Tja ik heb dan liever het gesprek, afspraken en openheid. Sta ook niet te juichen, maar ik hoop dat hij op deze manier zelf inzichten krijgt wat slim is en wat niet zonder al te veel kleerscheuren.
Ik vind dat je erg veel verwacht van een 16-jarige. Blowen voelt beter dan zijn medicatie en dan verwacht je van hem dat hij het blowen beperkt tot 1 x per 6 weken? Ik denk dat dat voor de gemiddelde puber te hoog gegrepen is.
Juist bij dit soort dingen zou ik hele duidelijke grenzen stellen: het duurt nog 9(!) jaar voordat zijn hersenen volgroeid zijn.
[/quote]

Zoon is heel eerlijk, kan niet liegen, dus ik zou het meteen zien als hij liegt. Tot nu toe houdt hij zich er netjes aan.
En het gesprek aangaan kan ook met verbieden. Je kan uitleggen waarom iets niet mag.
Spotty schreef:
Ik heb dit eigenlijk niet gemerkt in mijn omgeving.

Maar een mogelijke verklaring. In mijn omgeving (ik ben bijna 50) was alcoholgebruik bij onze ouders veel normaler en meer aanwezig in het dagelijks leven. Mijn moeder heeft een aantal kennissen, die echt wel een alcoholprobleem hebben (wijntje om 16 uur, wijntje voor het eten, tijdens het eten, na het eten, borrel in de avond en dat dan elke dag).
Inderdaad, wat een zeer hoge verwachting van een 16 jarige met onvolgroeid brein.
Maar ieder zijn opvoeding, geen idee wat je verder wil met dit topic?
Alecta schreef:
24-12-2020 10:22
Dat klopt ook wel en ik ben het volledig eens dat de alcohol en wiet die mijn man en ik consumeerde in onze pubertijd ik zeer zeker niet zou promoten of goedkeuren puur door de kennis die we nu hebben.
Maar aan de andere kant mijn ouders vonden ook dat het in hun tijd net allemaal wat anders was..dus vergelijken met vroeger is wel een generatie dingetje met een stuk ouderlijke zorg dat het geen heroïne jurken worden na die paar jointjes.

Ik ben van mening dat ze het recht hebben om te experimenteren en de vrijheid om alles thuis bespreekbaar te maken.
Bij mij zijn ze 15 en ik wil echt geen wekelijkse dronken jongens thuis dus dat verbied ik maar dat het een keer stiekem gebeurd..ik ga hun adem niet checken als ze thuiskomen en zolang ze nog recht kunnen lopen..
Hij is 16, mag blowen en drinken en net zo laat thuis komen als hij wil :facepalm:
En dan mekker jij dat je niet kunt slapen? Daar zou ik me nu het minst druk om maken.
Tijd om op te gaan voeden, en regels stellen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Spotty schreef:
Ik kreeg vroeger gewoon straf als ik me gedroeg als jouw zoon. Mocht met 16 zeker niet drinken en blowen en zo laat thuis komen als ik wilde. Net als ongeveer alle kinderen die ik kende op die leeftijd.

Ik had in deze corona tijd ook niet bij groepen vrienden mogen hangen. Dus je kan gaan opvoeden of je doet het niet.
ExodusRedux schreef:
24-12-2020 10:21

En dit noemen we opvoeden, regels stellen, en veiligheid bieden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Om 4 uur thuis en drinken en blowen op je 16e? No way!! Maar dat zeg ik nu nog dapper natuurlijk. Onze oudste is 14 dus wij hikken er straks ook tegenaan. Ik denk dat ik met max 2u thuis uit de voeten kan. 2 biertjes a la. Blowen, no way...!

Drugs is hier echt een no go!!

En melden als je thuis bent. Mij of man wakker maken dus. En als je er dan niet bent ga ik je zoeken... en dan een mooi toneelstukje opvoeren, haha... dat deed mijn vader vroeger en of dat hielp? Echt wel haha
Dingen uitproberen en op een verantwoordelijke manier leren omgaan met dingen als wiet en alcohol horen ook bij een puber (en als je ouder je kind hierin begeleiden ook). Juist in deze tijd !

Mijn puber wacht niet tot zijn 18e, dus verbieden nu heeft als gevolg dat hij het stiekem gaat doen en ik het zicht er op verlies, nu vertelt hij alles eerlijk.

Ik vind het belangrijk dat ik in gesprek blijf met mijn puber, weet wat er speelt, wat zijn motieven zijn om dingen te doen en van hieruit hem te laten nadenken over gevolgen, nadelen, en voordelen.
nadine1988 schreef:
24-12-2020 10:41
Om 4 uur thuis en drinken en blowen op je 16e? No way!! Maar dat zeg ik nu nog dapper natuurlijk. Onze oudste is 14 dus wij hikken er straks ook tegenaan. Ik denk dat ik met max 2u thuis uit de voeten kan. 2 biertjes a la. Blowen, no way...!

Drugs is hier echt een no go!!
Dat hebben wij andersom man en ik vinden juist alcohol veel enger.
Een blowtje..ach...
En waarom is een paar biertjes drinken wel oke en blowen niet?
Begrijp me goed; ik heb beide liever niet!
Maar drank is wel oke en blowen niet, dat snap ik niet.
M.i. is drinken 'gevaarlijker' dan een blowtje roken. Het gedrag wordt er meestal negatiever door beinvloed, plus drank is overal en makkelijker verkrijgbaar, en dus een groter risico, ook m.b.t. eventuele verslaving.
Het is alleen nog steeds meer maatschappelijk geaccepteerd, drinken, terwijl het zo'n groot probleem is.
Spotty schreef:
24-12-2020 10:45
Dingen uitproberen en op een verantwoordelijke manier leren omgaan met dingen als wiet en alcohol horen ook bij een puber (en als je ouder je kind hierin begeleiden ook). Juist in deze tijd !

Mijn puber wacht niet tot zijn 18e, dus verbieden nu heeft als gevolg dat hij het stiekem gaat doen en ik het zicht er op verlies, nu vertelt hij alles eerlijk.

Ik vind het belangrijk dat ik in gesprek blijf met mijn puber, weet wat er speelt, wat zijn motieven zijn om dingen te doen en van hieruit hem te laten nadenken over gevolgen, nadelen, en voordelen.
Maar dan is er eigenlijk geen probleem? Spreek met je zoon en de ouders waar hij verblijft of het mogelijk is dat hij pas naar huis fietst als het licht is (of pas de truc met de wekker toe) en klaar.
glitglam schreef:
24-12-2020 10:46
En waarom is een paar biertjes drinken wel oke en blowen niet?
Begrijp me goed; ik heb beide liever niet!
Maar drank is wel oke en blowen niet, dat snap ik niet.
M.i. is drinken 'gevaarlijker' dan een blowtje roken. Het gedrag wordt er meestal negatiever door beinvloed, plus drank is overal en makkelijker verkrijgbaar, en dus een groter risico, ook m.b.t. eventuele verslaving.
Het is alleen nog steeds meer maatschappelijk geaccepteerd, drinken, terwijl het zo'n groot probleem is.

En blowen wordt op deze manier ook steeds meer maatschappelijk geaccepteerd. Eigenlijk zou je dan beide moeten verbieden (of beide niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven