Zoon 16 om 5.00 nog niet thuis

24-12-2020 05:52 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 16 spreekt regelmatig af met vrienden. In deze coronatijd dus chillen bij een van zijn vrienden thuis. (Garage is omgebouwd tot chillhok met koelkast, tv enz).

Ik wil niet echt tijd afspreken, maar ik merk dat ik niet echt slaap als hij niet thuis is. Net dus om 4.30 wakker, kijk in zijn kamer of zoon thuis is, nee dus, dan lig ik niet fijn. Dus met hond gaan lopen buiten... komt hij net aan fietsen.

Is geen kind wat in 7 sloten loopt, maar er wordt wel eens geblowd en gedronken, ook al hebben we hier bepaalde afspraken over, het blijft een puber van 16.

Hij fietst alleen naar huis (10 minuten fietsen) en ik denk dan stel dat ie stoned of drinken is en aangereden wordt , van zijn fiets gevallen is.

Hebben jullie bepaalde tijd, of handige tips ? Hoor van vriendin dat zij een wekker zetten om 04.00 die zoon bij thuiskomst af zet. Als hij niet thuis is om die tijd gaat ie af. Zo slapen ze stuk rustiger.
Hou je er een beetje rekening mee dat wiet van tegenwoordig een stuk sterker is dan pakweg dertig jaar geleden? En dat pillen en andere drugs veel makkelijker verkrijgbaar zijn voor pubers?
Wat eten we vanavond?
nerdopviva schreef:
24-12-2020 10:49
En blowen wordt op deze manier ook steeds meer maatschappelijk geaccepteerd. Eigenlijk zou je dan beide moeten verbieden (of beide niet).
Mee eens.
mafalda schreef:
24-12-2020 10:34
Dat klopt ook wel en ik ben het volledig eens dat de alcohol en wiet die mijn man en ik consumeerde in onze pubertijd ik zeer zeker niet zou promoten of goedkeuren puur door de kennis die we nu hebben.
Maar aan de andere kant mijn ouders vonden ook dat het in hun tijd net allemaal wat anders was..dus vergelijken met vroeger is wel een generatie dingetje met een stuk ouderlijke zorg dat het geen heroïne jurken worden na die paar jointjes.

Ik ben van mening dat ze het recht hebben om te experimenteren en de vrijheid om alles thuis bespreekbaar te maken.
Bij mij zijn ze 15 en ik wil echt geen wekelijkse dronken jongens thuis dus dat verbied ik maar dat het een keer stiekem gebeurd..ik ga hun adem niet checken als ze thuiskomen en zolang ze nog recht kunnen lopen..
Precies dit is precies zoals wij er ook in staan.

Dit heeft niets met te maken met niet opvoeden, geen regels stellen te maken. Wij voeden alleen op met ruimte om jezelf te ontdekken en te experimenteren en hebben een hele open communicatie met alle kinderen (en ja we hebben ook gewoon dingen die verboden worden). Alles is bespreekbaar. Wij hebben keurig opgevoede kinderen overigens met duidelijke regels in huis. Tot vorig jaar niet te maken gehad met wiet en alcohol en laat thuis komen, dus zijn hierin nog beetje zoekende hoe we hiermee om gaan.
glitglam schreef:
24-12-2020 10:46
En waarom is een paar biertjes drinken wel oke en blowen niet?
Begrijp me goed; ik heb beide liever niet!
Maar drank is wel oke en blowen niet, dat snap ik niet.
M.i. is drinken 'gevaarlijker' dan een blowtje roken. Het gedrag wordt er meestal negatiever door beinvloed, plus drank is overal en makkelijker verkrijgbaar, en dus een groter risico, ook m.b.t. eventuele verslaving.
Het is alleen nog steeds meer maatschappelijk geaccepteerd, drinken, terwijl het zo'n groot probleem is.
Nou nee, niet alleen dat dus. Wiet is gewoon nog steeds illegaal en er zit nogal een onderwereld achter die schattige coffeeshop op de hoek.
makreel schreef:
24-12-2020 10:50
Hou je er een beetje rekening mee dat wiet van tegenwoordig een stuk sterker is dan pakweg dertig jaar geleden? En dat pillen en andere drugs veel makkelijker verkrijgbaar zijn voor pubers?
Dat klopt ook, de wiet is wel een stuk sterker en daardoor gevaarlijker geworden.
Of harddrugs nu makkelijker te verkrijgen is weet ik niet/ denk ik niet eigenlijk.
Toen ik weleens cocaine of een pilletje gebruikte is zo'n 25 jaar geleden, en dat was toen (ook al?) heel makkelijk verkijgbaar, vooral in de house-periode/house scene, echt enorm makkelijk en overal, toen.
Spotty schreef:
24-12-2020 10:45

Mijn puber wacht niet tot zijn 18e,
Waarom niet?

Die van mij is 14 maar vindt dit soort dingen voor losers hoor.
*Sally* schreef:
24-12-2020 10:54
Nou nee, niet alleen dat dus. Wiet is gewoon nog steeds illegaal en er zit nogal een onderwereld achter die schattige coffeeshop op de hoek.
Dat klopt, en ik heb het nooit als schattig oid gezien, en weet echt heel goed wat erachter schuil gaat.
Maar het is er, en het is makkelijk verkrijgbaar.
Quincy2 schreef:
24-12-2020 10:55
Waarom niet?

Dan hoop ik echt voor je dat dat zo blijft, maar zou nog maar niet te hard roepen.
Is nl nog maar 14, over een jaar zou hij/zij er heel anders over kunnen denken.
Spotty schreef:
24-12-2020 10:32
Zoon is heel eerlijk, kan niet liegen, dus ik zou het meteen zien als hij liegt. Tot nu toe houdt hij zich er netjes aan.
Natuurlijk kan jouw zoon wel liegen en is hij niet altijd eerlijk.
Hij is16.
Pubers van 16 die nooit liegen en altijd eerlijk zijn komen alleen in sprookjes voor.
makreel schreef:
24-12-2020 10:50
Daar ben ik me zeker van bewust. Maar omdat het veel makkelijker te verkrijgen is vind ik het des te belangrijker dat je een weg vindt om je puber duidelijk te maken hoe ze hier mee om moeten gaan. Domweg verbieden omdat ze geen 18 zijn is geen reden die mijn puber gaan respecteren, zeker omdat hij zelf al is begonnen met experimenteren. Hij moet zich straks ook staande zien te houden in deze maatschappij met alle verleidingen waar hij dan makkelijk zelf aan kan komen.
Quincy2 schreef:
24-12-2020 10:55
Waarom niet?

haha dat vond die van mij toen hij 14 was ook.
koko67 schreef:
24-12-2020 10:57
Natuurlijk kan jouw zoon wel liegen en is hij niet altijd eerlijk.
Hij is16.
Pubers van 16 die nooit liegen en altijd eerlijk zijn komen alleen in sprookjes voor.
Ik zeg niet dat hij nooit liegt!
Ik zeg alleen dat hij hier niet over liegt.
Spotty schreef:
24-12-2020 10:58
Daar ben ik me zeker van bewust. Maar omdat het veel makkelijker te verkrijgen is vind ik het des te belangrijker dat je een weg vindt om je puber duidelijk te maken hoe ze hier mee om moeten gaan. Domweg verbieden omdat ze geen 18 zijn is geen reden die mijn puber gaan respecteren, zeker omdat hij zelf al is begonnen met experimenteren. Hij moet zich straks ook staande zien te houden in deze maatschappij met alle verleidingen waar hij dan makkelijk zelf aan kan komen.

Maar je verbiedt wel heb je net geschreven. Jij legt de grens alleen ergens anders. Als jouw zoon bij je komt en zegt dat hij wil experimenteren met heroïne, denk ik niet dat je het dan nog steeds zo belangrijk vindt om zijn weg hierin te vinden.
Spotty schreef:
24-12-2020 11:00
Ik zeg niet dat hij nooit liegt!
Ik zeg alleen dat hij hier niet over liegt.
Je zei dat hij niet kan liegen, ik verzeker je dat hij dat wel kan.
nerdopviva schreef:
24-12-2020 11:03
Maar je verbiedt wel heb je net geschreven. Jij legt de grens alleen ergens anders. Als jouw zoon bij je komt en zegt dat hij wil experimenteren met heroïne, denk ik niet dat je het dan nog steeds zo belangrijk vindt om zijn weg hierin te vinden.
Dat klopt ! Er zijn wel degelijk grenzen en regels, maar hierbinnen wil ik ze graag de ruimte geven zonder de communicatie te verliezen.
Spotty schreef:
24-12-2020 11:00
haha dat vond die van mij toen hij 14 was ook.
Ik wou het niet schrijven...natuurlijk vinden ze dat op hun 14e.
koko67 schreef:
24-12-2020 11:04
Je zei dat hij niet kan liegen, ik verzeker je dat hij dat wel kan.

Zo sprak mijn moeder destijds ook over één van mijn broers.
Ze kende hem zo goed en meende precies te kunnen zien of ruiken wanneer hij ergens niet helemaal eerlijk over was...

Had zij het even mis...

Mijn broer wist haar gewoon te bespelen met zijn zogenaamde 'open en eerlijkheid!'
En mijn moeder ging er prat op.

Ze gaf hem alle vrijheid en ruimte om juist totaal te ontsporen. En dat gebeurde ook.
Pindakaasjes schreef:
24-12-2020 11:19
Ze kende hem zo goed en meende precies te kunnen zien of ruiken wanneer hij ergens niet helemaal eerlijk over was...

Had zij het even mis...

Mijn broer wist haar gewoon te bespelen met zijn zogenaamde 'open en eerlijkheid!'

Ze gaf hem alle vrijheid en ruimte om juist totaal te ontsporen. En dat gebeurde ook.
Pff echt he, wat probeer je nu te vertellen, dat mijn zoon de ruimte en vrijheid krijgt om te ontsporen omdat ik hem geloof ?

Als ik hem op de man af vraag of hij gedronken heeft of geblowt zie ik aan hem of hij liegt. Vaak biecht hij het namelijk gewoon op, want hij weet toch wel dat ik er achter kom. Ik zeg niet dat hij nooit liegt, dat zal best en ik hoef ook niet alles te weten.
Ik vraag het net aan mijn zoon van ook 16, en zoals ik al dacht: alle kinderen van zijn leeftijd die blowen, gebruiken ook allemaal cocaïne en XTC.

Dat was in "mijn" tijd al zo, en de verkrijgbaarheid van coke en pillen is alleen maar makkelijker geworden en de prijs ook vele malen lager. En gebruik veel geaccepteerder.
Am Yisrael Chai!
Spotty schreef:
24-12-2020 06:14
Precies dat loslaten blijft lastig. Ik vind het belangrijk dat hij dingen mag ondervinden, ervaren en op zijn vek gaan maar wel met grenzen. Dit is weer nieuwe fase. Dus moet hierin mijn draai nog vinden
Mijn zoon is inmiddels 18 maar met 16 mocht hij echt niet tot zo laat bij vrienden hangen en blowen had ik absoluut afgekeurd. Drinken werd soms wel gedaan, 1 of 2 biertjes. Ondanks dat dat niet helemaal de bedoeling is nu onder de 18, dronken wij op die leeftijd ook wel eens wat.
Maar door de weeks werd er niet gedronken en ondanks dat het vakantie is, wij werkten gewoon, moesten ze ook gewoon op tijd thuis zijn.

Als hij weg ging lieten wij het ganglicht beneden aan. Als ik wakker schrok en het licht was uit wist ik dat hij thuis was.

Maar hoe rot ook, er is nu een lockdown, feesten met vrienden is nu niet bepaald de bedoeling. Hier zijn de normaal altijd feestende pubers gewoon thuis en komt er soms een vriend langs om te gamen.
Spotty schreef:
24-12-2020 11:26
Pff echt he, wat probeer je nu te vertellen, dat mijn zoon de ruimte en vrijheid krijgt om te ontsporen omdat ik hem geloof ?

Als ik hem op de man af vraag of hij gedronken heeft of geblowt zie ik aan hem of hij liegt. Vaak biecht hij het namelijk gewoon op, want hij weet toch wel dat ik er achter kom. Ik zeg niet dat hij nooit liegt, dat zal best en ik hoef ook niet alles te weten.
Ben het met je eens hoor, hier zullen ze vast ook wel eens liegen.
Maar over drank en drugs denk ik bijna zeker te weten van niet, juist omdat het gewoon bespreekbaar is en wij echt niet boos worden.

Schreef al eerder zolang ze nog recht kunnen lopen vraag ik er ook niet naar.
En on topic;

Mijn zoon mag niet drinken en al helemaal geen drugs gebruiken en doet het ook niet. Hij wil sowieso niet drinken, we hebben nogal nare ervaringen met mijn ex die een stiekeme alcoholist bleek. Ik heb hem weleens aangeboden om te proeven maar hij vindt het stinken en is wat angstig voor de effecten van alcohol, heb ik de indruk. Maar dat heeft dus met mijn ex te maken.
Am Yisrael Chai!
Pindakaasjes schreef:
24-12-2020 11:19

Had zij het even mis...

Sja, zo kun je dat van elke opvoedstijl wel stellen.
Mijn vader was hartstikke streng en duidelijk, en m.i had ik ook respect voor hem, maar toch deed ik stiekem echt van alles, waarvan ik wist dat ik in de problemen zat als hij dat had geweten, maar dat maakte me destijds echt niks uit, ik deed het toch.
Ik ging stiekem naar houseparty's door het hele land (al vanaf m'n 15e/16e), en heb bijna alle soorten drugs gebruikt, en loog dus alles aan elkaar wat dit betreft iig.
De kans is groot dat als hij iets minder streng was geweest, hij iig meer inzicht had in waar ik was en gedeeltelijk in wat ik deed.
Ligt heel erg aan het karakter van je kind denk ik, en dan maakt het niet zoveel uit hoe streng of hoe niet-streng je bent.
Ik had het sowieso gedaan :lol:
En na mijn 'feestperiode' was dat gewoon afgelopen, gestudeerd, en verder prima terecht gekomen.
Joh ik zou gewoon stoppen om me te verdedigen hier.
fashionvictim schreef:
24-12-2020 11:45
En on topic;

Mijn zoon mag niet drinken en al helemaal geen drugs gebruiken en doet het ook niet. Hij wil sowieso niet drinken, we hebben nogal nare ervaringen met mijn ex die een stiekeme alcoholist bleek. Ik heb hem weleens aangeboden om te proeven maar hij vindt het stinken en is wat angstig voor de effecten van alcohol, heb ik de indruk. Maar dat heeft dus met mijn ex te maken.
Sja, mijn vader was alcoholist, zelfs aan overleden , maar dat heeft mij geenszins beinvloed wat drinken betreft. (ik drink nu zelden tot nooit trouwens, maar dat heeft er gewoon mee te maken dat ik het niet zo lekker meer vind)
Toen ik jonger was kon ik wel behoorlijk drinken met uitgaan.
Het heeft me door die ervaring nooit afgeschrikt of wat dan ook, dus ligt echt per kind/karakter verschillend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven