Zoon 16 om 5.00 nog niet thuis

24-12-2020 05:52 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 16 spreekt regelmatig af met vrienden. In deze coronatijd dus chillen bij een van zijn vrienden thuis. (Garage is omgebouwd tot chillhok met koelkast, tv enz).

Ik wil niet echt tijd afspreken, maar ik merk dat ik niet echt slaap als hij niet thuis is. Net dus om 4.30 wakker, kijk in zijn kamer of zoon thuis is, nee dus, dan lig ik niet fijn. Dus met hond gaan lopen buiten... komt hij net aan fietsen.

Is geen kind wat in 7 sloten loopt, maar er wordt wel eens geblowd en gedronken, ook al hebben we hier bepaalde afspraken over, het blijft een puber van 16.

Hij fietst alleen naar huis (10 minuten fietsen) en ik denk dan stel dat ie stoned of drinken is en aangereden wordt , van zijn fiets gevallen is.

Hebben jullie bepaalde tijd, of handige tips ? Hoor van vriendin dat zij een wekker zetten om 04.00 die zoon bij thuiskomst af zet. Als hij niet thuis is om die tijd gaat ie af. Zo slapen ze stuk rustiger.
glitglam schreef:
24-12-2020 10:55
Dat klopt ook, de wiet is wel een stuk sterker en daardoor gevaarlijker geworden.
Of harddrugs nu makkelijker te verkrijgen is weet ik niet/ denk ik niet eigenlijk.
Toen ik weleens cocaine of een pilletje gebruikte is zo'n 25 jaar geleden, en dat was toen (ook al?) heel makkelijk verkijgbaar, vooral in de house-periode/house scene, echt enorm makkelijk en overal, toen.
Jawel hoor. Net zo makkelijk en misschien nog wel makkelijker dan toen.
En dan ook nog lachgas en ander nieuws erbij.
justagirly schreef:
24-12-2020 11:52
Jawel hoor. Net zo makkelijk en misschien nog wel makkelijker dan toen.
En dan ook nog lachgas en ander nieuws erbij.
klopt, ballonnen zijn er idd bij gekomen.
Maar tegenwoordig makkelijker aan harddrugs komen dan toen lijkt me niet zo waarschijnlijk, omdat het toen al belachelijk makkelijk was en overal was. Als het nu nog makkelijker is moet het haast al op straat liggen.
En of iets nu moeilijk of makkelijk beschikbaar is, als je het wil kom je eraan en doe je het.
Iemand die er niets voor voelt en niet geinteresseerd is zal het niet zomaar gaan proberen omdat je het bv bij de drogist kan krijgen.
Blijkt ook in andere landen, iets moeilijker te krijgen/duurder of illegaal, aantal verslaafden ligt in dat soort landen juist vaak hoger.
Ik denk dat het bijna helemaal aan het karakter van je kind ligt, of verbieden of (onder bepaalde omstandigheden) gedogen, werkt of juist niet.
glitglam schreef:
24-12-2020 11:52
Sja, mijn vader was alcoholist, zelfs aan overleden , maar dat heeft mij geenszins beinvloed wat drinken betreft. (ik drink nu zelden tot nooit trouwens, maar dat heeft er gewoon mee te maken dat ik het niet zo lekker meer vind)
Toen ik jonger was kon ik wel behoorlijk drinken met uitgaan.
Het heeft me door die ervaring nooit afgeschrikt of wat dan ook, dus ligt echt per kind/karakter verschillend.
Nou. dat zal ook afhangen van welke ervaringen je met die alcoholist hebt. Maar goed, ik ging ook geen discussie aan, ik vertelde alleen wat mijn beleid is. Hier houden we ons aan NIX18 en gelukkig heb ik een gehoorzame zoon die dat respecteert.

Krijgen jullie kinderen en jullie zelf trouwens geen verslavingsvoorlichting op school? Op de school van mijn zoon wel en die propageren ook altijd verbieden. En die voorlichting wordt door enkel ervaringsdeskundigen gegeven, dus mensen die zelf aan alcohol, drugs, gokken, of gamen verslaafd zijn geweest. Ook zij zeggen altijd dat verbieden het meest effectief is.
Am Yisrael Chai!
glitglam schreef:
24-12-2020 11:57
klopt, ballonnen zijn er idd bij gekomen.
Maar tegenwoordig makkelijker aan harddrugs komen dan toen lijkt me niet zo waarschijnlijk, omdat het toen al belachelijk makkelijk was en overal was. Als het nu nog makkelijker is moet het haast al op straat liggen.
En of iets nu moeilijk of makkelijk beschikbaar is, als je het wil kom je eraan en doe je het.
Iemand die er niets voor voelt en niet geinteresseerd is zal het niet zomaar gaan proberen omdat je het bv bij de drogist kan krijgen.
Blijkt ook in andere landen, iets moeilijker te krijgen/duurder of illegaal, aantal verslaafden ligt in dat soort landen juist vaak hoger.
Ik denk dat het bijna helemaal aan het karakter van je kind ligt, of verbieden of (onder bepaalde omstandigheden) gedogen, werkt of juist niet.
Eens.
Spotty schreef:
24-12-2020 06:11
Hij was vandaag niet onder invloed, ze hadden wat films gekeken en hapjes gefrituurd. Hij zegt zelf prima te weten waar zijn grens ligt mbt drank en blow.

Hij is nog nooit ziek of echt laveloos thuis gekomen. Ik ben er ook niet blij nee dat hij blowt, maar kan het niet controleren en verbieden heeft weinig nut, dan doen ze het stiekem. Was wel blij dat hij het eerlijk vertelde, hebben hier afspraken over gemaakt waar hij zich aan houdt. Niet door de week en niet als je moet werken, sporten of naar school, niet ieder weekend.

Heb nu gezegd dat 4 uur de max is. Hij kon zich daar in vinden.

Toen ik een uitgaande puber was kwam ik mijn ouders ook wel eens tegen in de gang om 4:00 uur 's nachts. Zeker als je er al een fietstochtje op hebt zitten kan de gemiddelde puber prima wat middelengebruik maskeren hoor. Ik zeg niet dat dat bij jouw zoon dat in dit geval zo was maar denk niet te snel dat jij wel door hebt wat hij aan drank en drugs gebruikt.

Controleren en verbieden heeft trouwens wél nut, het is een hardnekkige aanname dat ze het dan wel stiekem doen.

4:00 uur is zo laat, dan kan je net zo goed afspreken dat hij 's ochtends in elk geval bij het ontbijt zit. Hoe kom je bij dat tijdstip en wat levert het jou op?
justagirly schreef:
24-12-2020 12:11
Eens.
Dat is niet helemaal waar hoor, of zelfs helemaal niet waar. Nederlandse jongeren horen juist bij de grootste drinkers van Europa. En qua drugsgebruik scoren Nederlandse jongeren zelfs het hoogst van heel Europa.

Alle wetenschappers zeggen bovendien dat de Nederlandse gedoogcultuur daar de oorzaak van is.
Am Yisrael Chai!
Hier een artikel erover, maar Trimbos en Jellinek hebben er ook diverse rapporten over.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... met-europa
Am Yisrael Chai!
Ik begon zelf op mijn 15e met drinken. Het werd een ongezonde copingstijl, zoals zoveel jonge mensen werd uitgaan en drinken/drugs ook een beetje een vlucht (voor huiswerk, ruzie met ouders, onzekerheden). We weten nu ook veel meer over de negatieve invloed van alcohol op ontwikkelende hersenen.

Bij mijn eigen kinderen wordt de regel nix onder de 18.
fashionvictim schreef:
24-12-2020 12:07
Nou. dat zal ook afhangen van welke ervaringen je met die alcoholist hebt. Maar goed, ik ging ook geen discussie aan, ik vertelde alleen wat mijn beleid is. Hier houden we ons aan NIX18 en gelukkig heb ik een gehoorzame zoon die dat respecteert.

Krijgen jullie kinderen en jullie zelf trouwens geen verslavingsvoorlichting op school? Op de school van mijn zoon wel en die propageren ook altijd verbieden. En die voorlichting wordt door enkel ervaringsdeskundigen gegeven, dus mensen die zelf aan alcohol, drugs, gokken, of gamen verslaafd zijn geweest. Ook zij zeggen altijd dat verbieden het meest effectief is.
Beetje typisch dat je zegt dat het eraan ligt wat voor ervaring je dan met die alcoholist hebt, alsof je niet genoeg 'afgeschrikt' bent en/of het niet erg genoeg was, en daardoor geen ' angst' voor drank? Zoals ik al vaker schreef; ik denk dat dit meer aan de aard van mijn karakter ligt, want veel erger kon het voorbeeld niet zijn.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat soort voorlichting kreeg op school, en mijn kinderen vallen nog niet in die leeftijdscategorie.
Ik hoop wel dat ze het krijgen, en van een ervaringsdeskundige lijkt me het beste. Ik 'geloof' deze mensen best, dus zal wat in zitten dat verbieden dan toch het beste werkt. (bij het overgrote deel). Ik vraag me alleen af of dat ook zo werkt als iemand er al mee begonnen is.
Iig dank voor de info, ik zal me er nog eens in verdiepen.
Kwestie van vertrouwen. Ik heb nooit tijden mee gekregen, mijn ouders wisten dat ik een stevige borrel kan hebben. (Mijn familie heeft geen probleem drinkers maar we kunnen wel allemaal stevig drinken.) Ook wel eens in de vroege uurtjes thuis gekomen. Maar ik deed geen rare dingen en werd niet laveloos. De enige regel? Laat even weten waar je bent.

Opmerking van mijn vader, 'Dit hoort bij het leven'. (FYI naast af en toe doorschieten, gewoon sportief en leef gezond. Het is allemaal een balans).
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Ik vind vooral de ouders van die vriend raar. Het okee vinden dat jongens van 16 tot 5 uur 's nachts rondhangen in hun garage, waar blijkbaar een koelkast met bier staat en waar oudere broers drugs rond laten slingeren. Het is wel de kat op het spek binden.

Ik zou mijn kind daar geen nachten laten rondhangen.
fashionvictim schreef:
24-12-2020 12:18
Dat is niet helemaal waar hoor, of zelfs helemaal niet waar. Nederlandse jongeren horen juist bij de grootste drinkers van Europa. En qua drugsgebruik scoren Nederlandse jongeren zelfs het hoogst van heel Europa.

Alle wetenschappers zeggen bovendien dat de Nederlandse gedoogcultuur daar de oorzaak van is.
Ow :-?
mafalda schreef:
24-12-2020 11:43
Ben het met je eens hoor, hier zullen ze vast ook wel eens liegen.
Maar over drank en drugs denk ik bijna zeker te weten van niet, juist omdat het gewoon bespreekbaar is en wij echt niet boos worden.

Schreef al eerder zolang ze nog recht kunnen lopen vraag ik er ook niet naar.
Jeetje alsof ik mezelf lees, zo gaat het bij ons dus precies zo.
Parella schreef:
24-12-2020 12:21
Ik begon zelf op mijn 15e met drinken. Het werd een ongezonde copingstijl, zoals zoveel jonge mensen werd uitgaan en drinken/drugs ook een beetje een vlucht (voor huiswerk, ruzie met ouders, onzekerheden). We weten nu ook veel meer over de negatieve invloed van alcohol op ontwikkelende hersenen.

Bij mij precies zo. Ik dronk op mijn 16e al ieder weekens om mijn zorgen weg te drinken. Mijn moeder was toen net overleden en ik kon NIET met alcohol omgaan ik was echt veel te jong om in de weekenden mate te houden en er op een gezonde manier mee om te gaan (als gezond omgaan met alcohol überhaupt bestaat)

En of het negatieve gevolgen heeft gehad zullen we nooit weten? Maar willen we echt dat risico nemen bij ons gezonde kinderen. Ik niet in ieder geval.
MollyMalone schreef:
24-12-2020 13:15
Ik vind vooral de ouders van die vriend raar. Het okee vinden dat jongens van 16 tot 5 uur 's nachts rondhangen in hun garage, waar blijkbaar een koelkast met bier staat en waar oudere broers drugs rond laten slingeren. Het is wel de kat op het spek binden.

Ik zou mijn kind daar geen nachten laten rondhangen.
Hahahahaha zoals je het nu voorstelt gaat het niet ;)
Tijdens de zomervakantie op camping afgelopen jaar, ging het bier wel heel hard, waarop ik mijn man aansprak. HIj had ze niet op, maar zoon nam ze mee naar het kampvuur savonds waar alle pubers bij elkaar kwamen. Hij vertelde dit eerlijk omdat hij het zielig vond dat zijn vader de schuld kreeg ;)

Heb hem toen gewaarschuwd dat als hij dronken over camping zwalkt hij eraf gezet wordt (en wij ook). Daarbij is veel drinken vaak garant voor kotsen en dat mag hij zelf opruimen in zijn tent, om 10.00 ontbijten we en maken we hem wakker.

Volgens jongste is hij 1x echt dronken geweest toen, voelde zich ziek en schaamde zich dood. Dit heeft hij later opgebiecht en hij heeft zich sindsdien netjes aan de 0% gehouden, dus ik denk dat alcoholgebruik niet zorgwekkend is.
Parella schreef:
24-12-2020 12:21

Maar wat doe je dan als ze het wel doen ?
Spotty schreef:
24-12-2020 14:04
Gewoon, wat je ook doet als ze iets anders doen wat niet mag. Zakgeld inhouden, huisarrest geven, telefoon inleveren, wifi blokkeren, klusjes laten doen, preek geven, combinatie van een paar van deze dingen of wat het dan ook is dat in jouw gezin de consequentie of straf is die volgt op regels overtreden.
Am Yisrael Chai!
Ik heb een kind van 15 en van net 17 en no way dat ze mogen drinken en blowen bij iemand in de garage of hele nachten weg mogen blijven.
NIX18 inderdaad.
Onze kinderen respecteren dit. Ouders van hun vrienden/vriendinnen denken er ook zo over.
Spotty schreef:
24-12-2020 14:04
Het verschil met vroeger en nu is dat mijn moeder het (net als jij) niets uitmaakte als ik de hele nacht weg was. Hoe dronken ik af en toe was en dat ik blowde daar had ze geen notie van. Toen ze erachter kwam en het ging verbieden was het eigenlijk te laat.
Jullie maken het steeds gekker..... hij is niet nachten weg om te blowen en zuipen in een garage om vervolgens laveloos thuis te komen.
:mrgreen:
Spotty schreef:
24-12-2020 13:53
Nee? Je zegt zelf dat er bier in de koelkast lag en dat ze dat eens wilden uitproberen, dat een oudere broer wiet voor ze heeft achtergelaten en dat zoon om 5 uur thuis was. Ik zeg niet dat dat huis een groot Sodom en Gomorra is, maar wel dat het wel erg gemakkelijk is voor je zoon om zo te experimenteren. Als hij zelf op zoek had moeten gaan naar een dealer voor zijn jointje, was dat een flinke extra drempel geweest, en was hij er wellicht (nog) niet aan begonnen.

Ik snap ook wel dat pubers willen experimenteren, en ik vind ook niet dat er een man overboord is als ze dat een keer doen. Maar ik ga het zelf niet faciliteren en wil ook niet dat het in mijn huis gefaciliteerd wordt. En zou ook not amused zijn als andere ouders dat wel doen voor mijn kind.
Ik vind het echt verbazend dat je zelfs het drinken voor een 16-jarige nog verzorgt ook, zoals op die camping. Wat is er mis met de nix18?? Waarom zou een 16-jarige al dronken moeten worden? En waarom laat je het gewoon toe en is de enige waarschuwing “je ruimt je eigen kots op”?

Maar goed, als ik hier zo lees wat mensen vroeger allemaal deden dan was ik blijkbaar heel braaf. Ik ben nu 36 en heb nog nooit geblowd of andere drugs (buiten alcohol) gebruikt. Op mijn 17e was ik op een examenfeestje bij iemand in de tuin waar een joint rond ging. Ik heb toen vriendelijk bedankt en niemand die daar moeilijk over deed. Ook dat is iets wat je je kind natuurlijk gewoon mee kan geven hè? Nee zeggen is altijd een optie. Hij vind bier blijkbaar niet lekker, maar drinkt er toch 1? Ik vind dat een rare gedachte en ik zou mijn kind zeker leren om niet altijd maar mee te hoeven doen met de rest. En als het goede vrienden zijn, respecteren ze dat ook.
aardbeienslof schreef:
24-12-2020 14:19
Ik heb een kind van 15 en van net 17 en no way dat ze mogen drinken en blowen bij iemand in de garage of hele nachten weg mogen blijven.
NIX18 inderdaad.
Onze kinderen respecteren dit. Ouders van hun vrienden/vriendinnen denken er ook zo over.
En wat zijn de consequenties als ze het wel doen?
Het is makkelijk praten natuurlijk als er geen interesse voor drank of drugs is maar een gemiddelde tiener vind het allemaal maar wat spannend.
Verbieden tot ze gaan liegen, open erover blijven praten levert meer op.
Denk dat er geen puber een haal van een joint afwijst omdat het van hun ouders niet mag.
Spotty schreef:
24-12-2020 13:53
Je schrijft het anders zelf hoor. Een stel vrienden in een garage met drank in de koelkast en oudere broers die wiet achterlaten. En hij komt toch ook om 5 uur thuis? Dat schrijf je ook zelf. Dus ja, zo gaat het wel. Best begrijpelijk hoor, dat een 16-jarige met vrienden rond wil hangen en dingen uit wil proberen, daar niet van.

Ik vind 5 uur wel echt heel laat, bovendien vind ik het vreemd dat je het goed vindt dat hij in corona-tijd met een lading vrienden rondhangt. En zo'n jointje gaat van hand tot hand en mond tot mond he, ook niet bijzonder slim in corona-tijd.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven